Poți să îți faci propriul drum. Cu încredere, îndrăzneală și multă muncă. Construind cu încăpățânare un business și o comunitate, descoperi puterea celorlalți și resurse interioare nebănuite. De acolo vine speranța în România, crede Marta Ușurelu, Owner Biz. Dintr-o rețea de oameni creativi și optimiști, din determinarea de a-ți urma obiectivele, chiar și când e foarte greu, iar domeniul în care lucrezi trece prin transformări radicale.
Absolventă a Facultății de Filosofie, jurnalistă, Marta Ușurelu a preluat revista la care lucra în plină criză și a transformat Biz într-un brand antreprenorial românesc puternic, dezvoltând în jurul publicației o platformă de evenimente și proiecte speciale și o comunitate puternică de business. În 12 ani de antreprenoriat, a organizat nenumărate evenimente de afaceri în țară, dar și în 11 capitale din lume, de pe 3 continente.
”De la apariția pe piață, acum 22 de ani, Biz a fost un reper pe piața de presă de business. Practic, am creat și educat o piață. Am fost primii care au scos în față oamenii din spatele businessurilor importante, am scris despre branding și marketing când lumea încă nu știa prea bine ce înseamnă asta, am prezentat mereu tendințele care aveau să schimbe fața afacerilor și a societății în general”, spune Marta.
Povestim cu Marta Ușurelu în interviul de față despre începuturile Biz, preluarea publicației în 2009 și dezvoltarea comunității de business, despre anduranță în antreprenoriat, speranță și încredere.
RoMâine este viziunea MedLife pentru însănătoșirea României. Sănătatea unei țări pornește de la Grijă, Respect, Încredere, Empatie, Speranță. Alături de MedLife, cultivăm Speranța printr-o nouă serie editorială. Vorbim cu acei oameni care au arătat că în România se poate să crești autentic, să dezvolți proiecte și businessuri care să aducă încredere în comunitate. Cei care însănătoșesc România, prin munca lor, cu speranță, încredere, empatie, grijă și respect.
2022 pentru Biz
Nu ne așteptam la acest carusel de întâmplări și emoții. Am intrat în 2022 cu planuri mari și totul s-a oprit în martie. Toate companiile au oprit motoarele și înghețat proiectele și bugetele și, sincer, am traversat două luni grele în care am regândit planul pentru acest an. Spre bucuria tuturor, din luna mai lucrurile au repornit în forță și poate și de aceea și pe timpul verii s-a lucrat la foc continuu.
Pe lângă evenimentele tradiționale Biz, am lansat în acest an seria de conferințe Super Antreprenori, organizată împreună cu CONAF, care s-a impus deja ca evenimentul antreprenorial al anului.
Momente de satisfacție
Au fost multe, și mari și mici, dar m-am bucurat cel mai mult să văd că echipa este unită. Că, în ciuda nesiguranței, ne-am mobilizat și am funcționat ca o mașină bine unsă. Și, deși am avut mai multe proiecte speciale și conferințe decât în alt an, ne-au ieșit toate, peste așteptări.
Începutul Biz
Apariția revistei, la începutul lui 2000, a fost un adevărat eveniment. Biz a impus pe piață ideea de revistă fresh și aerisită, care evidențiază oamenii și ideile. A venit cu o grafică inovatoare și cu imagini la cel mai înalt nivel pentru oamenii de business.
Crizele care au copleșit România au făcut ca revista să treacă prin multe momente dificile și, în 2009, când foștii acționari au decis s-o închidă, am avut curajul și nebunia s-o preiau eu. N-a fost ușor și, deși nimeni nu mi-a dat sorți de izbândă, am reușit s-o readuc pe linia de plutire și apoi, an de an, să creștem. Mai mult decât atât, ca orice antreprenor care ziua face ce noaptea visează, am lansat constant concepte noi și ne-am poziționat prin articolele îndrăznețe și prin evenimente aparte.
Evoluția Biz
De la apariția pe piață, acum 22 de ani, Biz a fost un reper pe piața de presă de business. Practic, am creat și educat o piață. Am fost primii care au scos în față oamenii din spatele businessurilor importante, am scris despre branding și marketing când lumea încă nu știa prea bine ce înseamnă asta, am prezentat mereu tendințele care aveau să schimbe fața afacerilor și a societății în general.
Am lansat Zilele Biz acum 21 de ani și am arătat că se pot face evenimente de business de calitate în România. Când spuneam că vrem să facem 5 zile consecutive de evenimente, mulți ne credeau nebuni. Dar de la prima ediție sălile erau pline zi de zi. A urmat momentul 2009, când foștii acționari voiau să închidă revista, pentru că “moare printul”. Am reușit să preiau eu revista și brandul. Lunile care au urmat acelui moment au fost, poate, cele mai grele. Era o schimbare radicală pentru mine, dar și pentru echipă. Însă, în loc să fim speriați și copleșiți, am devenit tot mai îndrăzneți, creativi și perseverenți.
Un moment important a fost primul proiect Biz World, în ianuarie 2011, când am mers la Bruxelles ca să aflăm ce ne așteaptă în plan politic și economic, fiindcă analiștii din țară nu spuneau nimic. Nu știam cum va fi să ne mutăm redacția o săptămână în altă parte a lumii, dar ne-am pus pe treabă și ne-a ieșit. Atât de bine, încât avem deja 12 ediții internaționale la activ!
Tot în 2011, în vară, a început un alt proiect unic – Social Media Camp. Am văzut potențialul social media când marile companii din România nici nu se uitau la acest domeniu. Prin taberele de social media, am reușit să coagulăm o comunitate unică de influenceri, oameni din agenții, oameni de marketing și strategie din companii și am contribuit la creșterea online-ului românesc. Am făcut summit-uri de social media prin toată țara, am pus pe coperta Biz bloggeri și oameni din online, facem de 13 ani Top Social Brands, ca să arătăm care sunt cele mai puternice branduri în social media din România, am lansat Digital Report. Suntem printul online-ului românesc, cum frumos a spus cineva la un moment dat.
Un alt reper și un proiect care îmi este foarte drag și care este exact în spiritul Biz a fost lansat în 2016 – Gala Valori de România, celebrarea pe care o merită din plin românii care ating performanța internațională și care ne promovează cu succes țara prin ceea ce fac. Sunt oamenii care chiar merită respectul și admirația noastră, dar pe care nu îi apreciem mereu la justa lor valoare. Am vrut să schimbăm asta și aș spune că am reușit.
Biz vine în piață și cu rapoarte și proiecte dedicate anumitor industrii sau domenii importante din economie. Urmează să lansăm a zecea ediție a Top PR România – topul celor mai performante agenții de PR. Facem de 12 ani BrandRo – topul celor mai puternice branduri românești. Lucrăm chiar acum la o nouă ediție Best Marketing 100+, Anuarul directorilor de marketing din România. CEO Report adună cei mai importanți lideri de companii din România.
Ce înseamnă un business sănătos
Un business sănătos este businessul care produce valoare pentru clienții lui, care își respectă angajații și colaboratorii și care crește chiar și când piața pe care activează are probleme.
Principiile de dezvoltare
Am grijă să înțeleagă fiecare om din echipa situațiile cu care ne confruntăm. Este mult mai bine și mai ușor când știm împreună ce înfruntăm și să putem face față cu toții momentelor dificile. În plus, sunt atentă constant la încasări și la cheltuieli și ne adaptăm din mers la piață și la crize. Nu este ușor, dar antreprenorii știu, este necesar și imposibil să crești altfel un business astăzi.
Cea mai grea parte, până acum
Au fost multe momente dure și în care am simțit că n-am soluții. Când agențiile întârzie plățile și cu peste 180 de zile, partenerii de business încearcă să negocieze sau să impună condiții nemiloase, dar am avut norocul să găsesc de fiecare dată idei bune și să mă pot baza pe o echipă de milioane. Strategia bună este esențială și, dacă reușești să construiești relații de durată cu partenerii, reușești să treci peste momentele dificile.
Echipa ca o familie
Echipa Biz este o familie. Am trecut împreună prin momente grele și, când am preluat echipa, fiind parte din echipă, am știut cu ce probleme se confruntă fiecare și am avut mare grijă unii de alții. A contat enorm acel moment și ne-am ambiționat cu toții să reușim să facem revista să trăiască și apoi să crească. Iar când am reușit să intrăm pe pantă ascendentă, am fost atentă la fiecare om, astfel încât am simțit cu toții că suntem o familie. Iar team buildingurile noastre nebune sunt deja celebre!
Cum cultivi starea de bine a echipei
Prin onestitate. Este esențial ca toata lumea să știe ce are de făcut și ce merge bine și ce nu. Ce facem bine și ce nu. Și, ceea ce a contat mult la noi, este că am vorbit deschis și onest și eu cu echipa, dar și oamenii cu mine. Și am încercat să ne spunem și ce nu ne place și nu e bine și nu ne convine. În acest mod, am trecut peste neînțelegeri. Iar când suntem obosiți și simțim că nu mai putem, luăm o pauză, și ne relaxăm. Și vorbim. Mult. Mergem undeva unde ne bucurăm de natură, de mâncare, de experiențe. Iar când terminăm, culmea, avem și mai multe idei și proiecte noi de făcut. Asta este deja semnătura întâlnirilor la care ne propunem să nu mai “inventăm” nimic!
Ingrediente in construcția comunitatii Biz
Sinceritatea, autenticitatea și conținutul relevant. Oamenii au venit la evenimentele noastre, ca speakeri sau ca participanți, au discutat cu noi și au văzut ce facem și, mai ales, cum facem lucrurile să se întâmple.
Iar faptul că ne asigurăm că nu lăsăm invitații să facă company profile și am impus o atmosferă caldă și onestă i-a determinat pe oameni să fie ei, reali și deschiși, și a ajutat enorm la sudarea unei comunități care se reunește cu drag la evenimente și cu care păstrăm o legătură strânsă și online.
Învățături din antreprenoriat
Că poți face mai mult decât crezi. Că nimic nu este ușor și nu vine gratis, dar că satisfacția este mult mai mare când descoperi ce fel de om ești și ce poți să faci cu mâinile și mintea ta. Și chiar dacă trăim într-o lume în care unii câștigă mai ușor sau alții pierd, deși nu e vina lor, ca antreprenor am învățat că pot să-mi fac propriul drum.
Surprize. Descoperiri
Că pot. Că se poate și că e minunat să vezi cum crește și se întâmplă încă un proiect, și apoi altul. Că oamenii pe care am ales să-i am alături sunt oameni pe care mă pot baza. Că avem o comunitate în care dacă spui ce ai nevoie, găsești soluții și că, deși pare greu de crezut și imposibil pentru unii, că în România poți să construiești.
Antrenament de anduranță
Realitatea te antrenează în fiecare zi. Nu trebuie să faci tu ceva anume. Trebuie doar să reziști. Să nu renunți. Iar după ce treci prin experiențe cumplite și ani de antreprenoriat real, ajungi să fii pregătit în fiecare zi pentru ceva și să iei toate provocările cum vin, fără tragedii și crize personale. Înțelegi că poți să duci mult mai mult decât crezi. Iar când iubești ce faci, simți că ești exact în locul potrivit pentru tine.
Ce funcționează pentru tine
Încrederea că se poate. Încredere care a crescut cu fiecare zi de antreprenoriat. Când ești un om cu un scop, suficient de smart și ai curajul să-ți sufleci mânecile și să treci la treabă, nimic nu este imposibil!
Ce înseamnă pentru tine speranța
Mult. Sunt un om optimist și plin de speranță și cred că atunci când se închide o ușă se deschide o fereastră. Și, dacă crezi că mâine este o nouă zi, indiferent cât este de grea ziua pe care o închei, reușești să te trezești cu zâmbet și încrederea că mâine va fi mai bine.
Ce îți dă speranță în România
Oamenii din jurul meu și mă bucur să pot număra alături de mine strategi incredibili, oameni creativi și oameni optimiști care au reușit să mă ajute când am simțit că nu mai pot sau că nu avem nicio șansă.
În seria editorială Fabricat în RoMâine, dezvoltată alături de MedLife, furnizorul național de sănătate al României, vorbim despre cum cresc sănătos afaceri de mici dimensiuni și cum se formează comunități care contribuie la un viitor mai bun al României.
Cum crește o editură. Cum crește un lanț de cafenele. Cum crește un festival.
Cum cresc spații de publice de întâlnire și conexiune.
Cum crește o comunitate. Cum crește Speranța pentru RoMâine.