[Art&Magic] Maria Dimancea: Când lucrezi într-un domeniu creativ, nu scapi niciodată de această foame de a face

[Art&Magic] Maria Dimancea: Când lucrezi într-un domeniu creativ, nu scapi niciodată de această foame de a face

Maria Dimancea este ilustrator și animator 2D. Îi place să deseneze corpuri umane și animale, să ilustreze texte cu subiecte ce țin de natura umană. Anul acesta, însă, a avut o perioadă în care a lucrat mai mult la articole pe teme politice și a fost o provocare pentru ea să se documenteze pe subiectele noi. Printre publicațiile cu care a colaborat până acum în 2022 se numără Veridica, Pressone și Muurileht, o revistă din Estonia.

Despre piața de ilustrație românească, Maria spune că este una destul de mică, în care majoritatea artiștilor se cunosc, iar asta îi creează un sentiment plăcut de comunitate.

”Mi-ar plăcea să se vorbească mai deschis de capcanele care există în domeniul ilustrației, de clienții care încearcă să profite de lipsa de experiență a persoanei care de abia a început să lucreze. Această discuție a început, dar mai e de lucru”

Povestim cu ilustratoarea Maria Dimancea despre creație și despre cum o plimbare matinală alături de câinele său are pentru ea efect de limpezire a minții și de inspirație.

 

Despre tine

Mă ocup în primul rând cu ilustrație, dar de când am parcurs masterul de la UNATC pe regie de film de animație, mă ocup și cu domeniul acesta, cu animatia, care se leagă într-un mod firesc cu ilustratia. Nu mă consider ca aparținând unui stil, ceea ce mă defineste sunt subiectele și tematicile abordate. Cadre naturale, corpuri umane, animale - acestea sunt subiectele care se regăsesc deseori în ilustrațiile mele. În prezent lucreaz ca animator 2D și ilustrator pentru diverse publicații.

 

Ce fel de proiecte îți plac cel mai mult

Apreciez atunci când clientul cu care lucrez are suficient de multă încredere în mine, în procesul meu creativ astfel încât să îmi lase multă libertate în felul în care abordăm proiectele. Totodată, orice persoană care lucrează într-un domeniu creativ recunoaște că benefic pentru a scoate cele mai interesante rezultate este să nu ai această libertate totală de decizie. Cel puțin în domeniul vizual, cu cât, atât tematic și stilistic, ai mai multe reguli pe care trebuie să le respecți, cu atât de simți mai liber, iar rezultatele ajung să fie foarte interesante.

 

Cum a fost anul acesta pentru tine

Anul acesta a fost pentru mine unul extrem de plin, încă nu am avut timp să iau o pauză mai lungă, sa asimilez ceea ce am făcut. Am avut multe proiecte interesante de ilustrație editorială, am colaborat cu publicații precum Veridica, Pressone. Am avut pentru prima dată și o colaborare cu o revistă din Estonia, Muurileht, ceea ce mi-a dat foarte multă energie. Este și anul în care am pictat pentru prima dată o pictura murală. Ceea ce imi doresc să mai am timp să mai pot face.

 

Procesul creativ. De la idee către produsul final

Atunci când un client mă contactează cu un proiect de ilustrație, după ce aflu despre ce este vorba, deseori întreb clientul dacă deja are ceva în minte în ceea ce privește abordarea estetică. Dacă poate să îmi dea câteva exemple, poate i-a plăcut ceva din ce am lucrat eu în ultima vreme. După aceea, încep să fac un mic brainstorming în urma căruia rămân cu 2-3 schițe pe care le trimit clientului. Propunerile trimise deseori se întorc cu mici modificări care trebuie aplicate. Odată ce acest aspect este rezolvat, iar comunicarea este foarte clară, urmează partea cea mai frumoasă, dar și cea mai tensionată, cea în care aduc la viață conceptul din schița aprobată.

 

Unde cauți inspirație pentru creațiile tale

Cred că, atunci când lucrezi într-un domeniu creativ, nu scapi niciodată de această foame de a face. Așadar, mereu mă surprind că mă gândesc la soluții, ori pentru proiectele pentru care lucrez în acel moment, ori pentru propriile mele demersuri creative. O plimbare de dimineață cu cățelul în parc reușește să îmi limpezească mintea în cazul în care mă simțeam blocată. Mersul prin natură are acest efect de a dezlega și cele mai puternice noduri pe care mi le făcusem singură.

Dar desigur urmăresc ilustratori care îmi plac și care mă inspiră prin soluțiile găsite. Acum îmi plac Antoine Maillard, Karolis Strautniekas si Oh de Laval. O bază puternică pentru a mă ghida și simți ancorată într-un context, este umbrela oferită de istoria artei, motiv pentru care sunt recunoscătoare pentru cărțile pe care le-am citit, recomandate fiind de profesorul din liceu de istoria artei, Bogdan Panțu.

 

Ritualuri pentru creativitate

Pentru că studioul meu este și unde locuiesc, cel mai important lucru pentru mine este să ies din casă dimineața la o plimbare alături de cățelul meu. Când mă întorc acasă simt că am un suflu nou în mine și încep munca energic. După aceea încerc să profit cât de mult de primele ore ale zilei, pentru că atunci sunt cel mai creativă. Dacă am nevoie de o referință anume îmi place cel mai mult să mă uit la mine în bibliotecă, prin albumele și cărțile pe care le am. După, de ce nu, la ce am mai salvat prin calculator.

 

Stilul tău

Aș spune că sunt un ilustrator editorial, concentrat pe reprezentări figurative. Mai departe, încă simt că mai am multe de spus, iar procesul de a face te schimbă de fiecare dată. Ce pot spune este că am mai multă încredere în mine decât la început, cu primele mele ilustrații.

 

Cum ți-a schimbat desenul percepția despre lume

Desenez de mică așa că mi-e greu să îmi dau seama cum aș fi procesat lumea din jur fără acest filtru al desenului. Când de abia începusem se fac portrete, aproape că vânam din priviri chipurile celor din jur, mă tot gandeam cum i-aș desena. Ce am observat este că în general tindem să adăugam sens, o poveste acolo unde ea nu este gândită de la început. Și tocmai din această tendință de a explica totul, ochiul completează ceea ce este doar sugerat.

 

Freelancingul în ilustrație

Cred că dacă lucrezi ca artist ilustrator freelance în România la început vei lucra mai mult decât dacă aveai altă activitate. Mie îmi place pentru că îmi oferă libertate să accept și să refuz proiecte. Mi se pare că tocmai acest lucru e greu, să știi ce să accepți, ce să refuzi.

 

Ajutorul online-ului în meseria ta

Principala mea modalitate de comunicare cu exteriorul este instagramul. Am vazut că a început promovarea artiștilor și pe tiktok, eu încă nu am încercat. Pentru moment, rămân cu această platformă.
Îmi place să particip în luna octombrie la Inktober, un challenge de desen anual, în care trebuie sa desenezi zilnic împreună cu alți artiști, ceea ce ajută atât la stimularea creativității, dar și pentru a crește vizibilitatea în online.

 

Piața de ilustrație din România

Avantajul în România este că nu suntem așa de mulți, totuși, piața nu este atât de mare ca în alte țări, iar după o vreme de lucrat ajungi să cunoști, fie și doar virtual, majoritatea artiștilor. Asta creează un sentiment de comunitate care este foarte plăcut. Mi-ar plăcea să se vorbească mai deschis de capcanele care există în domeniul ilustrației, de clienții care încearcă să profite de lipsa de experiență a persoanei care de abia a început sa lucreze. Această discuție a început, dar mai e de lucru.

 

Clișeele

Cred că prin prisma faptului că majoritatea persoanelor care facem ilustrație stăm pe platforme ca instagram, este greu să nu te lași influențat de ceea ce pare să prindă. Acum câțiva ani toată lumea desena tigri. Nu cred că este un lucru rău.

 

Noile briefuri

La început lucram mai mult pe texte cu notă mai personală, cu subiecte grele, dar ce țineau de uman. Acum, cu situația politică în care ne aflăm, am avut o perioadă în care am lucrat mai mult cu articole politice, ceea ce m-a făcut să documentez mai mult anumite aspecte, ceea ce mi-a plăcut, a fost o provocare.

 

Planurile tale

Am acum o colaborare în desfășurare cu Veridica, care îmi place foarte mult. Pe plan personal, îmi doresc să particip la Inktober-ul de anul acesta, să mai am ocazia să fac o pictură murală și să încerc să fac mici ilustrații animate.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related