A început cu postări haioase și mai relaxate, dar, după un burnout și o pauză, a decis să zică lucrurilor pe nume. Cine? Să-i spunem Sergiu, un creativ absolvent de comunicare și PR, care a virat spre publicitate și a creat un cont de Instagram unde transformă picturi clasice în meme inspirate de viața în agenție.
Contul @Feedback_renascentist are un ton direct și, uneori, deranjant. Creatorul lui spune că nu vrea să mulțumească pe toată lumea, ci să vorbească pe bune despre lucrurile care trebuie schimbare în industria publicității. Și că se bucură dacă poate face ziua mai suportabilă pentru cei suprasolicitați de muncă și de rundele de feedback.
Așa că dacă aveți o zi (săptămână) grea și vreți să faceți haz de necaz sau dacă aveți o zi bună și vreți să zâmbiți ironic, găsiți mai jos suficient material, iar restul pe Instagram.
Omul din spatele contului
Asta mereu e cea mai grea întrebare. Ce pot spune, am absolvit o facultate de comunicare și PR, apoi mi-am dat seama că aș vrea să lucrez publicitate și nu în PR, cel din urmă fiind prea stiff, nu mă regăseam. Așa că am cotit-o din master și într-un final am reușit și să intru în industrie, într-o agenție de publicitate în creație.
În prezent, sunt creativul de lângă tine (asta când lucrezi de la birou), pot fi într-o agenție de rețea sau una independentă, aici vă las să vă imaginați cine ar putea fi omul din spatele paginii.
Începuturile contului @feedback_renascentist
Cred că prin toamna lui 2019 am creat contul, mai erau deja două conturi care făceau memes despre industrie așa că eram puțin sceptic că o să prindă. Aveam în gând de ceva timp să adaptez stilul classical art memes și în adland & marcom, dar a durat ceva până am și trecut la treabă.
Evoluție
După ce mi-am creat contul și am primit un mic boost de la @deplasat_ (Salut, Robert!), am început să postez și pagina a început să crească ușor dar constant.
Schimbări principale? Hmmm... Pot spune că au fost două valuri, înainte de burnout și post-burnout. Prima dată când am creat contul, timp de 1 an și jumătate sau 2?!, am postat lucruri fun, haioase și light aș spune.
Apoi a urmat o pauză de 3-4 luni (ca deh... agency life.. cei care intrați pe aici știți cum e!) în care am zis fuck it, urmează să deranjez puțin și să mă inspir serios din ce se întâmplă în jurul meu. De ce această pagină să nu fie o voce pentru a arată niște lucruri absurde pe care le pățim cu toții din industrie, dar nu prea vorbim despre ele? Atașez mai jos și câteva exemple.
Cum arată contul și de ce
Încerc foarte mult să nu mă abat de la esența principală a paginii, adică să postez cât pot de mult picturi renascentiste sau medievale. Mai încalc regula și folosesc poze care aduc un pic cu stilul renascentist sau poze cu Kanye memabil... Ye memabil, mă scuzați. Dar aproape 90% din content sunt picturi de toate felurile.
Dacă înainte aveam un plan să postez constant, de două ori pe zi, acum postez ori de câte ori îmi vine inspirația. Nu mai pun extra presiune pe postări, meme-urile vin de la sine, de obicei postez o dată pe zi sau o dată la două zile. Depinde de workload, pitchuri și alte panici din #agencylife.
Și comunitatea ajută, trimit propriile lor experiențe să le postez, ceea ce e de apreciat.
Dacă tot a fost creată o pagină de memes despre industrie, de ce să nu fim direcți și să spunem ce ne deranjează și ce ar trebui schimbat.
Mai mult, dacă această pagina face ziua mai suportabilă persoanelor care au o tonă de muncă și feedback-uri peste feedback-uri, atunci our job is done!
Numărul de followers
Pagina crește destul de organic, mai apare și un share de la o persoană publică cu mulți followeri și atunci observ o creștere considerabilă.
Au fost și etape în care au plecat followeri, acolo mi-am dat seama ca postarea deranja, ceea ce e bine. Nu poți să mulțumești pe toată lumea și asta înseamnă că ești pe drumul cel bun.
Cum te-a schimbat comunitatea
La supermarket tot stau la coadă ca să-mi taie parizerul, nu primesc vreun regim special :). Dar pot spune că observ și extrag insighturi din jurul meu pentru a mă inspira să fac postarea următoare. După un timp devine natural, ajută și face ca munca de zi cu zi să fie și mai ușoară.
Promovare
Am încercat să mă pun în postura de SM manager să văd cu ce se mănâncă, așa că am promovat (pe un buget minimum, ca un bun client) o postare pentru a vedea ce insight-uri și statistici îmi oferă Mr.Zucc. A atras zeci de followeri, din marcom și din alte domenii, cred că cei din alte domenii au plecat nefiind în target.
În rest, sunt pe fază și la zi cu tot ce se întâmplă în lume.
Postări populare
În general, postări făcute imediat despre un eveniment mare sau cele cu un subiect despre care nu prea se discută deschis în industrie, deși ar trebui.
Las mai jos câteva exemple.
Ce îți aduce prezența pe social media
Dumele din industria noastră minunată, iubirea pe care încearcă societatea să ne-o bage pe gât față de hustle culture, gloria adusă overtime-ului și a over workului. Tratarea oamenilor din agenții ca pe niște roboți dintr-un sweatshop de marketing. Cumva funny, cumva trist, însă toate aduc un pic de inspirație.
Ah, și mai cred că în fiecare zi există o memă undeva într-o sală de meeting, într-un call sau într-o prezentare de pitch, iar sm-ul este aici ca să ne arate aceste lucruri.
Lecții
Dacă m-aș duce în trecut (ca în reclama la vopsea, hehe) mi-aș spune - Ai răbdare fdbck.renascentist că vine și vremea ta. Nu grăbi lucrurile, just ride the wave and have fun, restul e bonus.
Un sfat nu doar pentru pagina, ci și în viață și carieră. Doar că datorită paginii am ajuns să descopăr acest sfat.
Schimbări în social media
De vreo 4-5 ani SM-ul este plin de prea mult politic, orice platformă deschizi, dai peste subiecte politice. Sigur, e necesar să vezi și o știre politică, dar când SM-ul devine un tool pentru a ajuta anumite grupări politice să-și atingă scopul, ceva trebuie schimbat.
Internetul și SM-ul cumva trebuia să ne elibereze, în schimb mai mult ne îndepărtează de la realitate... hai că o iau pe arătură și nu asta e subiectul articolului :)
Instagramul din România
Simt că ne-am abătut de la intenția originală a Instagramului. Văd din ce în ce mai multe plasări de produse, încercări de monetizare și tot mai mult business. Cred că am reușit să gentrificăm instagramul. Și nu e doar valabil în România, ci global.
Ce-mi place? Încă găsesc pagini interesante din diferite domenii care mă inspiră și cumva mă scot din bula formată.
Branded content
E puțin cam nișată pagina ca să pot face reclame/plasări de produse. Imaginați-vă un pic, comunic strict pentru publicitari și brand manageri, oameni care fac deja asta. Oare vor să vadă și mai multă publicitate & plasare de produse? Și ca lucrurile să fie și mai nișate, pagina e dedicată și celor care iubesc arta, deci cercul se face tot mai mic.
Chiar dacă noi publicitarii și brand managerii suntem consumatori, în marea schemă a lucrurilor reprezentăm un procentaj mic pe piață. Ar fi un pic cam dificil ca un brand să investească în această pagina. În plus, cam iau la mișto industria și clienții, așa că am pus și mai multe paie pe foc. Dar cine știe? Poate pagina o să apară într-un slide de activare nice to have dintr-o prezentare la client cândva. Never say never.
Acum, după ce am citit întrebarea a-3-a oară cu atenție și îngrijorare, aș adăuga că poate un festival de advertising să dorească (chiar dacă am făcut glume și despre ele, cei de la Effie știu ce zic, hihi)... dar până acum nu am colaborat cu o agenție sau brand. Poate pe viitor, who knows.
Recomandări
Un fel de promo 2+1 gratuit - @agency_insider și @theincumbentagency mereu te face să te simți că nu ești singurul care trece prin problemele de day-to-day din agenție și asta e un lucru bun.
Iar din țară, hmm... acum că am deschis insta-ul văd o postare de @latifundiar și mereu mă face să zâmbesc. Sigur, mai sunt conturi, dar asta e top of mind în acest moment.