Dan Wieden, legenda din spatele multor campanii de publicitate faimoase și autorul renumitului slogan Nike "Just do it", a murit pe 30 septembrie la vârsta de 77 de ani, a anunțat compania sa Wieden+Kennedy.
Wieden a cofondat agenția americană de publicitate Wieden+Kennedy în 1982, alături de David Kennedy (decedat și el în 2021). Agenția a devenit una dintre cele mai de succes din lume prin campaniile renumite create pentru clienți precum McDonald's, Bud Light, Procter & Gamble, Honda, Old Spice sau Facebook.
“Am ignorat regulile publicității”
Dar cel mai faimos client al W+K este Nike, care le-a fost alături încă de la început. "Am ignorat regulile publicității și am încercat să facem lucruri neobișnuite împreună. Ce am avut în comun cu Nike a fost o lipsă a tradiției și o disponibilitate de a strica ceva", spunea Dan Wieden într-un interviu. Copywriter la origine, Wieden a fost cel care a scris unul dintre cele mai cunoscute sloganuri din toate timpurile: "Just do it".
Două dintre spoturile publicitare create de Wieden+Kennedy pentru Nike au câștigat Premii Emmy: "The Morning After", în 2000 și "Move", în 2002.
Clipul publicitar "It's Mine" creat pentru Coca-Cola și difuzat la Super Bowl XLII în 2008 a fost numit cea mai bună reclamă Super Bowl a decadei de revista Adweek.
Alte reclame faimoase care le-au câștigat aprecierea publicului și specialiștilor sunt "Grrr", pentru Honda, "The Man Your Man Could Smell Like", pentru Old Spice, sau "Dilly Dilly" pentru Bud Light.
“Business-ul nu e despre a vinde, ci despre a crea relații puternice între afaceri și clienți. Aceste relații vor hrăni afacerea, dar trebuie să le construiești întâi”, explica Dan Wieden interviu din 2020 filosofia din spatele campaniilor pentru clienți. În contextul schimbărilor din mediile de comunicare din ultimele decade, Wieden spune: “Ceea ce nu va dispărea niciodată este arta povestirii”.
O sursă de inspirație pentru generații
Reacțiile la vestea dispariției lui Dan Wieden nu au întârziat să apară.
"Pentru mine agenția Wieden&Kennedy a fost locul de la care mi-am luat lumina în profesie. Ce au făcut și cum au făcut timp de 30 de ani de la Nike, la Old Spice, Procter and Gamble sau Honda m-au ajutat să-mi mențin atașamentul față de o profesie dealtminteri foarte grea și extrem de dificilă emoțional", spune pe pagina personală Ema Prisca, unul dintre cei mai premiați directori de creație români.
"Unul dintre primele nume pe care le-am învățat când am intrat în publicitate acum 20 de ani. Copywriter-ul care a scris “just do it” pentru Nike. Unul dintre citatele la care mă întorc din când în când. Zicea că în organizații multe lucruri “come first”: banii, oamenii, relațiile, dar că în W+K mereu “the work comes first”. Fiecare generație de creativi are sursele ei de inspirație. Mulțumim, Dan Wieden!", scrie și Cătălin Rusu, Chief Creative Partner & CEO Rusu+Bortun.
Viața și cariera
Wieden s-a născut în 1945 în Portland, Oregon. S-a căsătorit în 1966 și a avut patru copii alături de Bonnie Scott. A absolvit cursuri de Jurnalism și Comunicare la Universitatea din Oregon în 1967.
A lucrat câțiva ani în relații publice până a intrat în publicitate, mai întâi ca freelancer și apoi ca angajat al agenției McCann-Erickson, unde l-a cunoscut David Kennedy. După ce McCann-Erickson și-a închis filiala din Portland, în 1981, Wieden și Kennedy au lucrat pentru scurt timp la compania William Cain, unde i-au avut clienți pe cei de la Nike. În anul următor, au fondat propria agenție de publicitate, Wieden & Kennedy.
Dan Wieden a fost clasat, alături de partenerul său de business, pe locul 22 în clasamentul Advertising Age al celor mai influenți publicitari ai secolului XX.