[Off-Center] Isabella Nardini: Creatorii ar trebui să se schimbe ca să ajute – sau să încerce să ajute – o societate să navigheze între echilibru și dezechilibru

[Off-Center] Isabella Nardini: Creatorii ar trebui să se schimbe ca să ajute – sau să încerce să ajute – o societate să navigheze între echilibru și dezechilibru

Design de bijuterie, educație, fotografie, scenografie, cercetări în silvicultură, creare de experiențe. Isabella Nardini a trecut prin multe etape diferite și a testat domenii variate pentru a-și da seama care este rolul ei printre ceilalți. Așa a ajuns Experience Designer & Connector sau, pe scurt, creatoare de experiențe. Prin proiectele ei extravagante, experimentează constant modalități de conectare socială și contexte noi de înțelegere a emoțiilor, cum ar fi Love Is In The Cloud. 

Mi-am concentrat din ce în ce mai mult atenția pe a crea experiențe ale conexiunii umane influențate de intenții diferite, cum ar fi iubirea, prietenia, echipe, grupuri specifice și adunări. Să înțeleg multiplele ei forme de exprimare care se situează între abordarea corporatistă și cea artistică, spune Isabella. 

Isabella va fi prezentă la UNFINISHED, care începe azi și se desfășoară până pe 2 octombrie, sub tema OFF-CENTER. Specialiști din domenii diverse, de la artiști, arhitecți și antreprenori, la filosofi, biologi, matematicieni vor dezbate conceptul de descentralizare. (Accesul se face pe baza de înscrieri). 

Povestim în continuare cu Isabella Nardini despre perioada ultimilor ani și felul în care pandemia a schimbat relațiile sociale și misiunea creatorilor. 

 

Momente importante în formarea ta

Momentele cele mai importante au fost cele „de mijloc“, cele care au avut loc înainte luării unei decizii importante și a unei redirecționări.

Cred că aș putea să împart călătoria mea de dezvoltare de până acum în trei capitole:

  1. Întâmpinarea explorării
  2. Afundarea în obsesie
  3. Expansiunea fluidă

Întâmpinarea explorării a fost momentul când am renunțat la școala de design, când eram copleșită de nesiguranță, de îndoilei și temeri (cine n-a fost?). Dar apoi am decis să încerc să experimentez cu munca și să fac mai multe lucruri care să mă ajute să decid pe ce cale s-o iau. (De la designul de bijuterii la a fi profesoară, la fotograf, la a lucra în domeniul ospitalității, la scenografie, la cercetări în silvicultură, la crearea de experiențe – experience design.)

Afundarea în obsesie a reprezentat acel moment când, după ce am lucrat diverse lucruri pentru o vreme, am decis să mă dedic unuia dintre ele, iar acesta a fost Experience Design, iar în felul acesta am devenit Global Head of Experience pentru Mesa (o companie care creează experiențe de lucru pentru a rezolva probleme majore în 5 zile), dedicându-mi energia și sufletul pentru a descoperi ce înseamnă crearea unei experiențe care ar putea schimba comportamentul uman și care ar descătușa potențialul complet al oamenilor. Acesta chiar a fost un moment în care m-am dedicat cercetării și învățării făcând lucruri bazate pe măsurători reale, obsedată de detalii și elaborând o metodă care se îmbunătățește încontinuu pentru a crea experiențe emoționante pentru oameni.

Expansiunea fluidă e momentul în care trăiesc acum, o expansiune după o perioadă îndelungată de muncă asiduă, după ce am muncit și am adus pe lume experiențe care îi vor ajuta să lucreze mai bine și să rezolve probleme. Am testat metoda pe care am creat-o aplicând-o diferitelor contexte, experimentând cu ea în diverse moduri, ca să văd cum se poate extinde, cum funcționează pluralitatea ei. Și mi-am concentrat din ce în ce mai mult atenția pe a crea experiențe ale conexiunii umane influențate de intenții diferite, cum ar fi iubirea, prietenia, echipe, grupuri specifice și adunări. Să înțeleg multiplele ei forme de exprimare care se situează între abordarea corporatistă și cea artistică, adică ceea ce am făcut cu proiectul Love is in the Cloud.

 

Cum s-a schimbat perspectiva asupra rolului tău 

Da, felul în care e perceput rolul meu în lume s-a schimbat mult și s-a schimbat încontinuu în special după pandemie. Nu multă lume știe ce presupune rolul unui creator de experiențe. Poate că știi despre rolul UX (User Experience) în lumea digitală sau despre cel al organizatorilor de evenimente pentru cea materială, dar e posibil să nu ai idee ce anume face un creator de experiențe și cât e de important să creezi set-up-uri intenționale, care să evoce anumite sentimente, și să creezi contexte (adică ce facem noi, până la urmă!).

Cred că oamenii au început să înțeleagă valoarea unui asemenea rol când a izbucnit pandemia, când am fost cu toții nevoiți să creăm noi modalități de a face lucrurile esențiale pentru noi, dar pe care le luasem de-a gata sau la care nu ne gândiserăm în mod special, încercând să înțelegem de ce le facem. De exemplu, eram atât de obișnuiți să ne sărbătorim zilele de naștere adunându-ne laolaltă și petrecând, eram obișnuiți să avem ședințe săptămânale la birou cu echipa noastră, să organizăm înmormântările într-un anumit fel, să mergem la restaurant la prima întâlnire... Iar când a început pandemia, a trebuit să ne gândim la toate astea și să găsim un mod de a le face complet diferit. Și astfel am aflat care este esența fiecărui asemenea lucru și cum pot să o transform într-un format virtual, de exemplu. Așadar, oamenii încă învață și-și modelează percepția despre profesia unui creator de experiențe, adică o persoană capabilă să creeze contexte în formate diferite.

 

Un titlu pentru perioada ultimilor ani

Responsabilitatea e mai importantă decât controlul pierderilor.

Acesta e titlul pe care l-aș fi dat atunci când toate responsabilitățile noastre fundamentale ca ființe umane par să fie latente, dar abilitatea de a controla lucrurile pare oricum iluzorie, și chiar este.

Să ne străduim mai puțin să controlăm pierderile și un angajament puternic de a fi responsabili e varianta mea optimistă referitoare la modul de a da înainte după nenumăaratele învățăminte pe care ni le-a oferit perioada asta.

 

Participarea la Unfinished

Am fost invitată ca speaker în 2019, să vorbesc despre cum pot fi create experiențe de muncă care să descătușeze potențialul uman. Ce m-a convins să mă înscriu în comunitate a fost, inițial, abordarea multidisciplinară a festivalului și faptul că se desfășura în București, un loc necunoscut pentru mulți oameni, în care nu mai fusesem niciodată. Când am ajuns acolo, am înțeles că era mai mult decât un festival, era o comunitate, un grup de oameni dornici să experimenteze, să testeze și să creeze propriile sisteme de măsură și propriile lumi. Și asta m-a convins să mă întorc în fiecare an după 2019 și să devin parte din echipă.

 

Resursele care te ajută să-ți păstrezi echilibrul

În ceea ce privește resursele mele de menținere a echilibrului, aș spune că natura reprezintă o condiție necesară. Să mă apropii de ea și să mă conectez intențional cu ea mă ajută să mă echilibrez și să mă simt înrădăcinată. Poate fi un lucru foarte simplu, cum ar fi să merg desculță pe iarbă în grădină timp de 5 minute, respirând adânc, sau ceva mai elaborat, petrecând 5 zile la mare.

În afară de asta, combinația dintre sentimentul de a fi liberă și cel de apartenență la o comunitate e foarte important în viața mea, iar acestea, practic, mă ajută în momentele de echilibrare.

 

Cum se schimbă misiunea creatorului 

Da, se schimbă sută la sută. Creatorii dau naștere culturii și valorilor care influnțează modul în care relaționăm, ne comportăm, în care cumpărăm și cum activăm lumea din jurul nostru. Misiunea creatorului e un organism viu, așa că acesta se modifică în mod natural, în funcție de tulburările curente – și chiar trebuie să se schimbe! Ar trebui să se schimbe ca să ajute – sau să încerce să ajute – o societate să navigheze între echilibru și dezechilibru.

 

Ce înseamnă off-center pentru tine

Nu există scenă! Pentru mine, înseamnă egalitate, descentralizare, includere, dreptate și deschidere. Implică reevaluări, reexaminări, redescoperiri, redistribuiri și regândiri. O renunțare la straturi și o cufundare în ceea ce este esențial. Înlăturarea barierelor nenecesare, a elementelor birocratice, a protocoalelor și a iluziilor, plecând de la teritorialitate la cunoaștere, de la putere la iubire, de la economie la mindfulness.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related