[Desenul pe bandă] Adrian Cârciova: Lumea a devenit mai insensibilă la tot ce înseamnă artă și e preocupată de chestii mai lumești

[Desenul pe bandă] Adrian Cârciova: Lumea a devenit mai insensibilă la tot ce înseamnă artă și e preocupată de chestii mai lumești

Pe Adrian Cârciova îl știți cu siguranță și din proiectele muzicale în care a activat și activează încă, dar astăzi explorăm o altă parte a sa, cea de desenator, ilustrator și creator de personaje și benzi desenate. Aplică imaginile care-i trec în minte și în muzică, de urmărit clipurile Tony Baboon sau mai vechiul Womanman de la Blue Nipple Boy. Primul său personaj a fost Nico și de atunci s-a tot jucat cu softuri, creioane și mai nou, o tabletă.

Banda desenată și desenul au trecut în digital și nu mai au același impact și valoare pentru public, pentru că se consumă și se produc mult prea multe idei, clipuri, imagini, concepte și majoritatea le poți găsi într-un singur loc. N-a fost niciodată mai simplu. 

Pentru cei care vor să se apuce acum de benzi desenate, Adrian le recomandă să intuiască bine motivul, pentru că e un domeniu care, pe cât de inspirațional și productiv este, banii nu apar cu ușurință. Despre BD, Adrian spune că îi este mai greu să se adapteze internetului, acolo bătându-se cu lucruri mult mai dinamice. Cel mai bine e să-i dați un follow pe Instagram, iar apoi să citiți pe îndelete povestea lui de mai jos.

 

Ce mai ții minte de la primele desene, primele experiențe cu creionul sau tableta în mână?

M-am apucat atât de natural de când eram mic, încât nu-mi amintesc decât că desenam roboți la grădiniță și acasă îmi creasem propriul personaj "Nico" pe care îl tot desenam în mai multe ipostaze. Arăta cam așa:

Apoi am desenat încontinuu, am aruncat multe desene pentru că nu-mi plăceau, am început să vând portrete de artiști pe care le desenam A3 după poze din revistele Bravo și Popcorn (multe poze de 5-10 cm). Am participat la multe concursuri și am câștigat chiar și locul 2 la un concurs de storyboard de desen animat organizat de Cartoon Network.

Cu tableta e altă poveste. M-am apucat de desen digital de prin anul 3 de facultate, 2007. Aveam o tabletă Genius si eram total fascinat de lumea digitală, Photoshop și Flash. Am trecut de la personajul "Nico" de pe hârtie la personajul digital care era în plan să aibă propriul desen animat, "Loid". 

 

Cum au evoluat tehnicile si percepția lumii asupra desenului?

Lumea a devenit mai insensibilă la tot ce înseamnă artă și e preocupată de chestii mai lumești, de divertisment rapid bazat mai mult pe impact vizual și factor de șoc. Banda desenată și desenul au trecut în digital și nu mai au același impact și valoare pentru public, pentru că se consumă și se produc mult prea multe idei, clipuri, imagini, concepte și majoritatea le poți găsi într-un singur loc. N-a fost niciodată mai simplu. Deci nu mai este timp pentru a citi o poveste de BD, astfel că singura soluție ca lumea să te citească este să faci un comic strip digital bazat pe 1-3 cadre esențializate la maxim. Cât despre noi tehnici, cum ar fi combinația de 3d cu banda desenată digitală, ele sunt experimentate mai mult de oameni pasionați care încearcă să aducă ceva nou și să se reinventeze însă tot nu ajută semnificativ cultura de BD, după părerea mea. 

 

Care crezi că mai e rolul bandei desenate în 2022? S-a dus vremea eroilor fantastici sau tot acolo e grosul?

Sincer, de când m-am apucat și de muzică, mai serios, prin 2010 am cam pierdut legătura cu lumea BD. Noroc că m-am împrietenit cu cel mai mare susținător și creator de BD, Octav Ungureanu aka Smoking Cool Cat, care-mi mai povestește ce se întâmplă. De altfel, eu nu am citit niciodată un BD cu supereroi, mie-mi plăcea revista Mickey Mouse din care am și o colecție :) Deci nu aș ști să spun exact ce mai e pe val și cui se adresează. Aș putea presupune că se adresează, în principal, nostalgicilor și celor care au prins epoca de aur a BD-ului. Și supereroii vor fi mereu la modă în orice formă sunt prezentați :) Cât despre rolul ei, cred că a fost și ar trebui să rămână acea formă pură de carte combinată cu imagini cărora tu ca cititor le dai viață cu mintea. Iți imaginezi mirosuri, sunete, voci și-ți dezvolți creativitatea și creierul făcând asta. Pe bucata mea, mie încă mi se mai face dor de BD și mai încerc să o introduc printre proiectele mele când am ocazia. 

 

Cum vezi legătura între BD și animații digitale?

După cum spuneam și mai sus, în încercarea mea de a crea BD, am colaborat cu alter-ego-ul meu din lumea muzicală Tony Baboon si am făcut un clip cu o bandă desenată animată.

 

Orice idee de film, teatru, performace sau animație începe ca un BD în creier. Noi avem imagini și cuvinte în cap care se derulează mai repede sau mai încet. Filmele și animațiile în general au câte 24 de imagini pe secundă, care te obligă să le urmărești după cum vrea autorul. BD-ul nu este decât un film de animație care îți permite să-ți derulezi imaginile cât de repede vrei și te face părtaș la crearea lui. Iți oferă o experiență personală unică și magică. Poate e o descriere prea tehnică, dar eu cred că explică foarte bine magia BD-ului și de ce face parte din noi chiar dacă vrem chiar dacă nu. În concluzie, BD-ul ca orice artă ne ajută să ne exprimăm și să ne înțelegem mai bine pe noi ca oameni. 

 

Cum se îmbină desenul cu celelalte proiecte ale tale?

În 2010 am avut o trupă pe care am denumit-o după un personaj desenat la începutul facultății în 2005. Obișnuiam să scriu versuri inspirate după personaje pe care le desenam, așa a apărut, Womanman.

Pentru proiectul actual Tony Baboon, am făcut o serie de clipuri animate, printre care un joc 8 bit transformat în clip cu captură de ecran

 

și o animație stop-motion cu plastilină

 

Celelalte clipuri filmate încep și ele, întotdeauna cu imagini și cuvinte în cap, transferate pe foaie sub formă de storyboard. Deci toate artele se îmbină perfect în noi. Trebuie doar să avem forța și înțelepciunea să le scoatem afară în forma cea mai bună și cea mai pură ca să inspirăm pe alții și să evoluăm ca ființe spirituale.

 

Cât durează de obicei lucrul la o bandă desenată și care ar fi procesul?

Depinde cât de lungă e povestea sau ce vrei să transmiți. Apoi depinde și de stilul de desen pe care vrei să-l abordezi. Ce pot spune e că nu e mai laborioasă decât o animație. Ce ține de partea tehnică trebuie doar să fii mai atent la încadrarea acțiunii și bulele de text că să fie cât mai lizibil totul. Procesul începe cu o idee, apoi cu dezvoltarea spațiului și timpului (daca e cazul), crearea de personaje și peisaje, scenariul, desenul în creion, clean-up sau conturul și la final culoarea. 

 

Care sunt tehnicile de desen folosite de tine, ce softuri folosești?

Lucrez în Photoshop si Animate, cu predilecție. Am investit de curând într-o tabletă Wacom Cintiq care este practic un monitor pe care desenezi direct cu un creion special.

 

Unde se poate învăța desen specializat pentru bandă desenată? Ce sfaturi ai da celor care acum vor sa înceapă?

În scoli, am înțeles că ar exista deja secția de animație la UNArte unde am terminat și eu masterul în grafică, în 2010. Și ceva secție conectată cu acest domeniu pe la UNATC, însă nu sunt sigur. În facultate eu am fost autodidact și am fost unul din puținii care au prezentat o bandă desenată la licență și o animație interactivă la master. Deci am învățat să desenez și să animez din propria ambiție și de pe internet.

Ca sfat pentru oamenii care vor să urmeze o carieră în acest domeniu, ar fi să se gândească bine pentru ce vor să o facă, apoi să muncească și să se documenteze încontinuu despre partea care îi interesează, pentru că este un domeniu extrem de vast. Eu, spre exemplu, stiu că o fac din dorința de a mă exprima, de aceea mă lupt puțin cu a câștiga și bani din asta. Însă am observat că nu e imposibil să faci și ce-ți place și să câștigi și bani, cheia este echilibrul interior :) 

 

Cum vezi banda desenată în era social media?

Este foarte ușor de adaptat la mediul digital însă nu mai are aceeași putere și valoare, pentru că este în competiție cu o puzderie de alte ramuri ale artei mult mai dinamice și interactive, după cum spuneam și mai sus. Asta nu înseamnă că nu își are locul ei și acolo, însă nu mai are sens în forma ei incipientă, se transformă în altceva. Eu fiind mai clasic în ceea ce privește banda desenată, consider că îi stă mai bine pe hârtie. 

 

Daca ar fi să faci un top 3 benzi desenate all time, cum ar arăta?

Cred că am creat mai multe benzi desenate decât am citit. Deci o să rămân pe Mickey Mouse (de până în anii 2000) pentru toate pozițiile clasamentului. :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related