Ca să înțelegi mai bine povestea de mai jos, ideal e să intri un pic pe Instagram-ul Ioanei Trușcă, o să găsești un link ceva mai jos. Am stat de vorbă cu Ioana, ilustrator și animator, plecând de la banda desenată și ce roiește în jurul ei – instrumente folosite, topicuri sau social media.
"Pentru că totul se mișcă din ce în ce mai repede în jur, am ajuns să apreciez mai mult un proiect care îmi dă timp să lucrez pe hârtie, nu pe tabletă. Sau oricum, un proiect care lasă în urma lui obiecte fizice, reale, nu doar un fișier în cloud."
Ioana a trecut prin mai multe etape de love & hate față de lumea digitalului, dar în cele din urmă a ales analogul, lucrul amănunțit și fizic versus un fișier rămas în cloud. Despre debutul ei în bandă desenată spune că a fost o întâmplare fericită. Legat de social media și banda desenată, e de părere că e un mediu care promovează mai mult content video, așa că probabil animația se potrivește mai bine acolo decât desenele și textele. Dacă te-am făcut curios, hai să vezi și lucrările ei, aici.
Primele desene
Până foarte târziu a fost doar o joacă. Norocul meu a fost că am cunoscut la momentul potrivit oameni care au văzut dincolo de orizontul meu de atunci, care m-au încurajat să desenez și să-mi dezvolt încet-încet abilitățile. TRSC e o joacă și acum, doar că e serioasă!
Cum au evoluat tehnicile și percepția lumii asupra desenului
E posibil să fiu deja în urmă, gândindu-mă la realitate augmentată, realitate virtuală, imagini generate de algoritmi. E clar că apar din ce în ce mai multe moduri de exprimare și înțeleg entuziasmul pentru nou. Mi se pare că lucrurile evoluează cu o viteză uluitoare și cred că vor fi întotdeauna artiști atrași de aceste lucruri, gata să le exploreze. Nu pot să vorbesc despre percepția altora, dar pot să spun că, până în acest moment, reacția mea a fost să mă îndrept în direcția opusă: să găsesc valoare în analog, în desen cu creionul pe hârtie, să caut să-mi îmbunătățesc capacitățile de a desena în realitatea reală.
Pentru că totul se mișcă din ce în ce mai repede în jur, am ajuns să apreciez mai mult un proiect care îmi dă timp să lucrez pe hârtie, nu pe tabletă. Sau oricum, un proiect care lasă în urma lui obiecte fizice, reale, nu doar un fișier în cloud.
Un set de animații făcute pentru expoziția 'DeCeNePasă', organizată de Blackhorse Mansion
Rolul benzii desenate în 2022
Cred că tot ce e în spiritul vremurilor se va regăsi și în acest mediu. Trebuie să spun că nu am fost niciodată interesată în mod special de BD cu eroi fantastici, așa că nu îmi dau seama ce se întâmplă acum cu ei sau care este direcția în care se îndreaptă.
Faptul că mi-am făcut ‘debutul’ în ilustrație sub forma unei benzi desenate a fost o întâmplare fericită, iar ‘Turb@’ a fost mai degrabă un fel de roman grafic, un mic experiment pentru mine și întreaga echipă.
Banda desenată documentară
Mă bucur că ai întrebat, cu ocazia asta am descoperit-o și eu! Pare că e un mod de a accesibiliza informații concrete, de orice fel, către un public larg, prin încadrarea lor într-o narațiune, fictivă sau nu. Îmi imaginez că orice temă complicată va fi mai ușor de transmis dacă este prezentată în contextul unei povestiri.
Cât durează de obicei lucrul la o bandă desenată
Depinde ce și cum vrei să povestești, dacă vrei să umpli o pagină sau o carte. Depinde dacă lucrezi pentru tine sau pentru un proiect mai mare, singur sau în colaborare. Cele mai frumoase experiențe pe care le-am avut până acum au fost legate de cărți sau expoziții, au durat între trei luni și mai bine de jumătate de an și mi-au dat timp să intru complet și exclusiv în universul pe care l-am desenat, pe durata proiectului.
Animație despre energie electrică, realizată pentru Muzeul Cineastului Amator
Tehnicile de desen folosite de tine
La începutul unui proiect, folosesc întotdeauna hârtie și creion. Multă vreme am continuat în cărbune sau cerneală. Deși am amânat mult momentul, atunci când am descoperit tableta, am trecut printr-o perioadă de maximă îndrăgostire de digital, de libertatea și varietatea pe care o oferă. Încă lucrez mult în Procreate, mi se pare ideal, mai ales de când oferă și unelte pentru animație frame by frame.
Totuși, de ceva vreme, după ce m-am jucat îndelung cu digitalul, regăsesc frumusețea și valoarea analogului: desene care se fac încet, în timp, cu texturi și culori limitate. Îmi place să descopăr ce fel de linii lasă pe hârtie un pastel sau o vopsea acrilică, în funcție de textura hârtiei sau de tehnică. Încă nu știu ce o să fac cu asta, dar într-un fel îmi pare că abia acum îmi extind cu adevărat paleta de instrumente.
Ilustrație pentru ultima ediție a Festivalului de Film de Dans București, BIDFF
Unde se poate învăța desen specializat pentru bandă desenată
Cred că informația circulă atât de ușor acum, încât dacă ești cu adevărat pasionat, poți fi un autodidact de succes, folosind internetul. Pentru direcția mea generală, sigur au contat cursurile de desen din copilărie și mai târziu facultatea de arhitectură. Doar că, de la un punct încolo, totul ține de exercițiu, repetiție, îmbunătățire. Am observat și că, pe măsură ce te îmbogățești cu noi referințe, dinăuntrul dar și din afara domeniului tău, o să găsești noi idei și noi modalități de a le exprima.
Un set de animații făcute pentru expoziția 'DeCeNePasă', organizată de Blackhorse Mansion
Banda desenată în era social media
Mi se pare că există loc pentru ambele tipuri de comunicare, că sunt abordări diferite, dar că pot fi la fel de valoroase. Observ că social media se îndreaptă oricum din ce în ce mai tare spre conținut exclusiv video, așa că poate o poveste ar fi spusă mai bine sub formă de animație, în loc de imagini + text.
Top 3 benzi desenate all time
- ‘Building Stories’ de Chris Ware
- ‘Soft City’, de Hariton Pushwagner
- ‘Persepolis’, de Marjane Satrapi + animația + documentarul despre cum a făcut animația.
- Orice de Lorenzo Mattotti este incredibil de frumos