Septembrie 2022: momentul pentru a reevalua comportamentul consumatorilor, colectarea și interpretarea datelor, potrivit Ivonei Roșca, Head of Strategy Zitec.
Specialiștii în marketing nu mai au îndoieli în privința faptului că marketingul digital reprezintă prezentul și viitorul afacerilor de care sunt responsabili. De aceea, conform celui mai recent sondaj CMO, știm că la începutul lui 2022, erau dispuși să aloce 57% din bugetele lor activităților de marketing digital, cu intenția să mărească cheltuielile cu încă 16% în 2023.
Însă mai bine de jumătate de an a zburat deja și există bugete nedistribuite încă, obiective de business neatinse și website-uri care nu satisfac nevoi și așteptări.
De ce este strategia de digital marketing mai importantă acum ca niciodată?
Global, nivelurile inflației sunt în creștere, iar România nu face excepție. Rata anuală a inflației a urcat la 15,3% în august, de la 14,96% în iulie, arată datele Institutului Național de Statistică. Iar noua prognoză a Băncii Naționale arată o inflație de 15,1% pentru finalul celui de-al treilea trimestru din acest an și de 13,9% pentru finalul anului.
Deci, în mod critic, toate magazinele online trebuie să se gândească la impactul acestui fenomen asupra clienților, producției, serviciilor, personalului și multe altele. Și un aspect la fel de important al gestionării și optimizării afacerilor până la finalul anului este strategia de marketing digital.
Ivona Roșca, Head of Strategy Zitec, vorbește despre 3 puncte cheie unde marketing managerii pot plusa cu atenție și resurse în următoarele luni din 2022 pentru a salva obiectivele de business pentru întregul an și a da o direcție câștigătoare pentru începutul lui 2023.
Dacă ai un site sau magazin online în grijă, uite ce ar trebui să iei în considerare:
1. Uită ceea ce credeai că știi despre comportamentul consumatorilor
“Cred că primul și cel mai important aspect este ca oamenii de marketing să înțeleagă faptul că lucrurile s-au schimbat. Avem nevoie de un proces de dezvățare în ceea ce privește comportamentul de consum, lucru care nu este deloc ușor, în special pentru business-urile veterane care sunt încă foarte legate de obiceiurile de consum învățate rând pe rând și introduse în strategii.“
Roadmap-ul unui business se întinde în medie pe 5 ani - să ne gândim cât de mult s-a schimbat mediul de afaceri în răstimpul acesta (pandemie, război, criza economică) – și cât de (i)relevante sunt azi o parte din lucrurile știute. Nevoile și prioritățile consumatorilor s-au schimbat. La fel și abordarea lor asupra consumului.
“De necunoscut nu scăpăm prea curând, iar business-urile trebuie să fie capabile să mențină, sustenabil, starea de continuă alertă și adaptare pentru că aceste schimbări se produc aici și acum. Așadar, pentru următoarea perioadă, adaptabilitatea va fi un factor cheie în succesul business-urilor online. Soluțiile inovatoare și flexibilitatea strategiilor de promovare își vor spune cuvântul în 2023.
Implicit, bugetele pe care le alocăm la începutul anului și le distribuim pe diverse canale trebuie să fie și ele chestionate pe parcurs. Este important să nu luăm decizii bazându-ne pe ceea ce știam în trecut (da, chiar și în urmă cu doar jumătate de an) despre audiența noastră ci, mai degrabă, să ne uităm cu o doză de obiectivism la datele culese recent și să observăm ce e diferit, ce iese din matrice.“
2. Dacă nu ai făcut-o deja, schimbă modul în care te uiți la colectarea datelor…
“Urmează o perioadă de tranziție și în ceea ce privește modul în care colectăm datele. Un subiect important e renunțarea lui Google la cookies pentru Chrome, cel mai folosit browser, cu peste 63% din cota de piață la nivel global“, punctează Ivona.
Google nota în 2020 că utilizatorii începuseră să ceară o confidențialitate mai mare în ceea ce privește prelucrarea datelor – transparență, alegere și control asupra modului în care sunt utilizate datele lor. Semn că ecosistemul web trebuie să evolueze, compania și-a dat un termen inițial de 2 ani pentru renunțare la cookies și pivotare.
“Acest anunț nu mai e o surpriză, însă cade sub semnul întrebării cum va arata lumea advertisingului fără cookies“.
Pentru a clarifica, vor exista identificatori la nivel de utilizator, doar că nedezvoltați de Google. Dacă nu există nicio înlocuire pentru cookie-urile terță parte, până la 90% din toate afișările nu vor avea niciun ID atașat. Deși detaliile rămân incerte, este clar că soluțiile de la Google Privacy Sandbox nu vor fi suficiente.
Ca business-urile să scaleze în lumea post-cookies, este necesar ca, cel puțin pentru moment, să adopte sau să fie ghidate de specialiști spre un portofoliu de abordări agile. Notăm câteva soluții alternative la care știm că se lucrează - Unified ID 2.0, Fabrick ID și ATS - soluții de identificare cookieless.
“Momentan, Zitec rămâne agnostic față de soluțiile existente. Echipa noastră va continua să studieze soluțiile propuse, funcționând ca filtru pentru a ne ajuta clienții să gestioneze tranziția de la modul actual de publicitate digitală la peisajul de după cookie-uri plasate de terți.“
3. …precum și modul în care le interpretezi
Și asta pentru că viitorul trackingului este deja aici, ne bate la ușă. Google Analytics 4, denumit mai frecvent GA4, este înlocuitorul pe care Google îl propune pentru Universal Analytics. UA va ieși din uz începând cu a doua jumătate a lui 2024, potrivit celei mai recente actualizări de pe blog.google.
Așa cum spuneam, în ultimii ani, oamenii au devenit din ce în ce mai conștienți de datele lor și uzul acestora. Pentru asta a apărut în ecuație GDPR. Apoi s-a deschis conversația în privința eliminării cookie-urilor. Iar acum, îl avem pe GA4, proiectat să funcționeze fără cookies odată cu ieșirea din peisaj a lui UA.
“Ce e de reținut aici este importanța pregătirii din timp a terenului pentru a implementa eficient această migrare. Deși Universal Analytics va ieși din uz abia la mijlocul lui 2024, acest proces minuțios nu trebuie lăsat pe ultima sută de metri. Datele istorice din conturile Google Analytics vor mai putea fi accesate doar 6 luni de la momentul ieșirii din uz a platformei pentru ca apoi ele să fie șterse. Este așadar important să asigurăm o stocare optimă a datelor istorice, într-o manieră ușor de accesat și utilizat pe viitor.
Mai mult decât atât, este de luat în calcul faptul că implementarea GA4 trebuie testată pe scenariile de utilizare, remediate eventualele probleme ce pot apărea și este de asemenea indicat să avem un istoric cât mai amplu de date în contul nou în momentul în care renunțăm definitiv la UA”, subliniază Ivona Roșca.
În concluzie, indiferent de brand, produse sau modelul de business, ce a funcționat până acum merită reevaluat, ajustat acolo unde este cazul, testat, supus unui proces de reînvățare, totul sub umbrela răbdării și a consolidării.
Până la urmă, marketingul este un peisaj în continuă evoluție. Trebuie să fii în vârful tendințelor dacă vrei să învingi concurența și să ieși în evidență în mulțime. Aceste 3 tactici nu rezolvă toate îngrijorările unui departament de marketing, însă orientează către ceea ce economiștii comportamentali numesc “efectul de proaspăt început”.
Folosește, așadar, începutul de toamnă ca start pentru un sezon performant, cu cât mai multe campanii sau acțiuni digitale dedicate strict obiectivelor tale și cu o intenție clară de a aborda schimbările care se anunță în viitorul apropiat.
_______________________
Ivona Roșca este Head of Strategy Zitec
Ivona Roșca va fi speaker în cadrul evenimentului Digital Consumer Trends 2023 din 22 septembrie, unde va vorbi despre Strategii de Digital Marketing Bazate pe Consumer Behavior. Evenimentul va mai conține povești și învățături deprinse direct din viața brand-ului Arctic, declarat cel mai puternic brand românesc pentru al treilea an consecutiv, prin contribuția lui Gabriel-Adrian Eremia, Marketing & Product Management Director. Nu vor lipsi sfaturile despre Cum poți să creezi conținut care vinde, culese din experiența lui Mihăiță Pașcaniuc, Creative Director Zitec.
Lider pe piața IT & Digital Marketing din România, cu birouri în București și Brașov, Zitec este specializată în dezvoltarea de soluții de afaceri, servicii și produse tehnologice personalizate, aplicații mobile, blockchain, precum și servicii de digital marketing.
Pentru serviciile de digital marketing, Zitec a fost nominalizată în topul agențiilor de digital din România conform Forbes în 2019, 2020 și 2021 înregistrând o creștere a cifrei de afaceri de peste 60% în 2021 față de anul precedent. De asemenea, compania a fost inclusă în topul agențiilor SEO în 2022 care oferă soluții de succes companiilor în mediul online