Bogdan Untilă: În impro avem ocazia să stăm de vorba cu publicul, să creăm o legătură directă cu oamenii, să luăm ca inspirație lucruri care îi deranjează

Bogdan Untilă: În impro avem ocazia să stăm de vorba cu publicul, să creăm o legătură directă cu oamenii, să luăm ca inspirație lucruri care îi deranjează

În descrierea de pe site-ul Festivalului Național de Improvizație !MPRO 2022, în dreptul lui Bogdan Untilă scrie: actor, antreprenor, manager - timișorean încăpățânat cu frunte lată și arcade de gorilă argintie. Printre altele, molcom, împăciuitor și cu complexe de super erou. Și pe deasupra este și trainer de improvizație, la care a ajuns în urma unui sul de hârtie igienică.

Eu am văzut impro pe youtube prima oară și m-am suit direct pe scenă cu Trupa Obligó. Când m-am apucat eu nu prea erau cursuri sau nu au ajuns la mine. Am învățat impro făcând impro. Pe urmă am primit cărți de la alte trupe și pe urmă am ajuns în Chicago unde am învățat de la cei mai buni.

Bogdan spune că improvizația îl ajută mult în viața de zi cu zi, de la conversațiile din lift la deciziile de zi cu zi. Îl puteți vedea joi seara în spectacolul Stuck in the middle, din cadrul !MPRO 2022. Povestea lui mai jos.

 

Zi-ne mai multe despre background-ul tau si pașii importanți în carieră

Prin 2009, eram cu colegii de facultate într-un turneu. Într-o noapte în care alcoolul nu a lipsit, ne-am uitat la o rolă de hârtie igienică și ne-am întrebat: ce altceva poate fi obiectul ăsta? Am făcut scene toată noaptea, am râs în hohote și de atunci nu m-am mai oprit. Cel mai important pas a fost când am realizat că TREBUIE să ajung în Chicago! Nu era doar o dorință, simțeam în fiecare fibră din corpul meu că trebuie să ajung acolo. Un an mai târziu am ajuns la Festivalul International din Chicago și deși improvizam de câțiva ani, acolo am văzut până unde se poate duce impro.

 

Unde se poate învăța impro

Improvizația e un proces care te duce în locuri nebănuite ale imaginatiei și ale cunoștințelor tale. E o experienta bazată pe acceptare, unde totul se întâmplă acum. E un exercițiu care după ceva timp îți dă o flexibilitate mentală fenomenală, mai ales după ce înveți sa renunți la ideile tale și să construiești pe ce a propus partenerul. Eu am văzut impro pe youtube prima oară și m-am suit direct pe scenă cu Trupa Obligó. Când m-am apucat eu nu prea erau cursuri sau nu au ajuns la mine. Am învățat impro făcând impro. Pe urmă am primit cărți de la alte trupe și pe urmă am ajuns în Chicago unde am învățat de la cei mai buni.

 

Cât de mult te ajută în carieră improvizația

Ca actor m-a facut să fiu o mașinărie de propuneri, să fiu foarte receptiv la indicații și să mă modific rapid. În viața personală cred am învățat să fiu mai atent la oamenii cu care vorbesc și să ascult mai bine. Pot să generez idei foarte rapid și navighez cu talent situații sociale awkward, mai ales în lifturi. La începutul pandemiei când lumea alerga după hartie igienică, eu cumpăram webcam-uri. Câteva luni mai târziu, împreuna cu colegul meu Florin Lungu, am cumpărat aparatură video astfel încât să ne mutăm cu show-urile în online și să avem un 2020 foarte fain. Anul ăsta am deschis un studio de producție video: Flobo. Privind în urmă, cred că tocmai flexibilitatea dobândită din impro mă ajută să pivotez rapid și să iau decizii riscante. Asta e un lucru bun, nu?

 

Cum e să fii trainer de improvizație

Cel mai fain job din lume. Concurează cu jucatul și regia, dar aici am ocazia să redescopăr impro alături de cursanți și să fiu martor la progresul fiecăruia. Plus că vad câte un show privat la fiecare curs! Râd și apoi dau feedback. Se întâmplă să mai am o zi dificilă la studio, dar un curs îmi dă restart și mie și cursanților și ziua se încheie excelent!

 

Tehnici pe care le folosești

Uite un exercițiu fain: cereale cu lapte versus lapte cu cereale. Unii preferă o variantă, alții o consideră erezie. Ia ideea cu care NU ești de acord și găsește cele mai bune argumente pentru ea. Sau și mai bine: într-o pauză de masă, ia un coleg și pune-i pe ceilalți să fie spectatori la dezbatere. Fă o pledoarie demnă de oscar cu voce tare pentru un punct de vedere cu care tu personal nu ești de acord. O să găsești niște resurse noi în ascunse în creierul tău. Cel mai greu e sa renunți la ideiile tale, dar așa explorezi prin joacă puncte de vedere noi.

 

Ți s-a întâmplat să rămâi în pană de idei?

La început am avut câteva blocaje chiar pe scenă, dar nu cred că am mai pățit asta de mult sau trec peste mult mai ușor. Se mai întâmplă rar să fiu “în cap”. Asta înseamnă că apare vocea Judecătorului din capul meu și critică ce fac, ce zic, cum stau. Mă împiedica sa fiu 100% în prezent, dar am învățat să îi închid gura. Inspirația o iau din tot ce consum: filme, seriale, documentare, replici pe care le aud pe stradă sau la sală. În improvizația de formă lungă ajungi să folosești cunoștințe de care nu erai conștient.

 

Reacția publicului 

Depinde de spectacole, dar diferența majoră dintre un spectacol bun de teatru și unul bun de impro e că publicului nu-i vine să creadă că e improvizat. Altfel în impro avem ocazia să stăm de vorba cu publicul, să creăm o legătură directă cu oamenii, să luăm ca inspirație lucruri care îi deranjează și pe urma râdem cu toții de problemele auzite. Chiar dacă problemele o sa fie acolo și după spectacol, după ce ai râs de ele par mai mici.

 

Zi-ne mai multe despre spectacolul de anul acesta, dar și despre spectacolele în care ai mai jucat

Anul asta am vrut să explorez stilul lui David Mamet și deși probabil nu ai auzit de el, e și mai probabil că ai văzut un film pe care l-a scris. Are un ritm fenomenal în dialogurile lui și vreau să văd asta live pe scenă. Totul într-un setting de birou din anii 90 sau setting SF pentru spectatorii mai tineri care nu au mai văzut telefon cu disc.

În rest îmi place la nebunie să joc alături de colegii mei din Triton, spectacole în care ne inspirăm din probleme reale, de zi cu zi, ale spectatorilor, dar cărora le dăm interpretarea noastră și de cele mai multe ori ne ducem foarte departe. Ca să-l parafrazez pe Vlad: Este un spectacol pe care aș putea să-l joc în fiecare zi. Când sunt pe scenă cu Adriana Bordeanu și Vlad Pasencu mă simt acasă.

 

Spectacolele tale preferate de improviație

Spectacol preferat: orice spectacol TriTon.

Recomand show-urile din Festival. În restul anului (sunt subiectiv, da?) Livada cu pescăruși, Lyric Hotel & Spa, orice show Urban Impro, Backstage Boys și ImproHub și nu în ultimul rând spectacolul InstaShakespeare!

 

Ce așteptări ai de la festivalul de anul acesta

Nu intru la spectacole de impro cu așteptări, ci cu curiozitate. Am citit descrierile spectacolelor și abia aștept să văd alchimia manifestându-se în fața ochilor mei!

 

Un sfat penru cei care acum încep lucrul cu improvizația

Uită-te la partener, până uiți de tine, pe urmă lasă-te purtat și construiește.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related