[De urmărit] Laur Răboj: Dacă te iei prea în serios când vine vorba de satiră sau umor, ajungi tu o glumă

[De urmărit] Laur Răboj: Dacă te iei prea în serios când vine vorba de satiră sau umor, ajungi tu o glumă

E nevoie și de acreală pe o platformă “dulce” cum e Instagram, crede Laur Răboj, copywriter care le dă oamenilor doza zilnică de “aha, e fix așa!” pe Instagram.

A început să ia notițe pe telefon și așa s-au născut desenele pe care le-a publicat pe social media, întâi pe Facebook și apoi pe @laur_raboj_doodles. Colaborarea cu un ONG i-a arătat că postările pot ajuta și aduna urmăritori, așa că și-a propus să facă ceva zilnic, dar doar lucruri simple și care au sens în context.

Laur spune că prezența pe Instagram l-a ajutat să învețe lucruri noi și să facă un exercițiu constant de empatie, care îl ajută și la job. Încearcă să nu se ia prea în serios, ceea ce prinde bine oricui, mai ales în contextul ultimilor ani.

Dacă aveți nevoie de puțină lămâie în sirop sau de o schemă logică cu sarmale – și cine n-are nevoie?, citiți și vizionați mai jos.

 

Pe scurt

La bază sunt copywriter. Lucrez în publicitate de vreo 13 ani. După Brandstalk, Graffiti BBDO, GMP și Publicis, acum încerc să învăț lucruri noi de la colegii din MAINSTAGE The Agency.
Am început cu doodle-urile prin 2017. De vină a fost primul telefon cu pen pe care l-am avut. Îl foloseam să-mi notez diverse. Toate desenele le fac pe acest tip de telefon.

Primul doodle care a primit atenție mai mare a fost schema cu sarmale de Crăciun. Asta a fost publicată pe Facebook.

 

Începuturile contului @laur_raboj_doodles

Mi-am făcut contul în decembrie 2020. Până atunci postam mai mult pe Facebook, dar am zis că Instagram trebuie să fie casa lor. Primele postări au fost contextuale, tot de Sărbători. Cam asta e tiparul: încerc să fac chestii relatable, în contextul respectiv.

Pandemia a fost o mină de aur pentru cioace de genul:

 

Evoluție

Am luat lucrurile mai în serios când am avut prima colaborare cu un ONG numit True Story Project. Câteva desene au avut succes și le-au adus followeri. Atunci am simțit că i-am ajutat cu ceva și nu era doar content. După ce s-a terminat colaborarea cu ei, am început să postez din ce în ce mai mult, pe teme tot mai diverse.

 

Cum arată contul și de ce

În momentul de față contul merge binișor, chiar dacă nu e mare. Încerc sa le mulțumesc tuturor celor care repostează, să schimb două vorbe cu ei. Feedbackul e pozitiv și apare un anumit sentiment de comunitate. Încerc să postez zilnic și uneori de două ori pe zi, dacă am subiecte. Urmăresc două reguli: să fie relatable și cât mai simplu.

 

Imaginea

Nu am avut intenția să construiesc. Doar să fac niște doodle-uri. Dacă te iei prea în serios când vine vorba de satiră sau umor, ajungi tu o glumă.

 

Numărul de followers

Totul depinde de calitatea contentului. Daca e ok, cel mai bun indicator pentru asta este save-ul din statistici (m-au învățat colegii de la social media). Dacă ai și repostări, cu atât mai bine. Oricum, Instagramul e prea dulce. Oamenii au nevoie și de acreală. Probabil pe aici sunt și aceste desene ca intenție.

Provocarea acum este schimbarea de algoritm, care favorizează clipurile. Aici lucrurile devin mai complicate, pentru că dacă un doodle îl poți face în 5 minute, cu un clip nu e chiar așa.

 

Comunitatea

M-a făcut să fiu mai conștient de acești oameni care au nevoie de cele 5 secunde de „ahaaaa, e fix așa”. Și cumva încerc să le ofer asta în mod conștient.

 

Promovare

Sunt foarte atent cu temele pe care le aleg. Foarte rar am băgat ads. În general mă gândesc „ce fac oamenii acum?”, foarte mult în funcție de context: „Cum se simt ei acum că începe toamna sau ce ne așteaptă la iarnă?” Cred că e un exercițiu de empatie pe undeva și mă ajută și la job.

 

Postări populare

La nivel de popularitate, chiar dacă sunt tentat să zic că reachul e cel mai important, aș zice mai degrabă numărul de followeri obținuți. De exemplu, din cele recente, țin mult la asta:

 

Și la asta:

 

Cum te ajută

Îmi dă sentimentul că am dobândit un skill.

 

Lecții

În general îmi e destul de jenă de „follow me” și prostii de genul. E fix ce nu îmi place la social media: faptul că atenția bate talentul. Dar în același timp sunt în sistemul asta și nu am cum să evit paradoxul. Cu siguranță aș încerca să folosesc mai bine hashtagurile.

 

Schimbări în social media

Video fast food. La nivel de content mainstream parcă se mută din zona de „look at me” spre zona „Look, I’m funny/I have a skill”. Îmi place că SM-ul are regulile lui nescrise și evoluează. Nu-mi place în ce ne transformăm noi, în relație cu SM-ul.

 

Instagramul românesc

Nu cunosc atât de bine instagramul din România, dar aș putea zice că îmi place contrastul dintre tradiții și tehnologie, care se traduce în content funny uneori.

 

Branded content

Am colaborat cu branduri mai mult din zona de ONG-uri, unde am avut destul de multă libertate. Totul depinde de temă și dacă există acolo un insight ceva. Altfel, comunitatea nu te iartă, din moment ce i-ai obișnuit cu un anumit tip de content.

 

Recomandări

Îmi place cugetari.meticuloase. Din afară o urmăresc cu plăcere pe lianafinck.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related