Izabella KisKasza, Street Delivery Baia Mare: Avem nevoie de orașe pentru viață. Cu pietoni și bicicliști, grădini deschise tuturor, nu cu mașini și bulevarde sterpe

Izabella KisKasza, Street Delivery Baia Mare: Avem nevoie de orașe pentru viață. Cu pietoni și bicicliști, grădini deschise tuturor, nu cu mașini și bulevarde sterpe

Visul american a devenit coșmarul european, spun voci tinere ale planificărilor urbane, anticipând colapsul modelelor consumeriste și modul în care criza climatică s-ar putea transforma într-o criză urbană și comunitară. Viziunea modernistă, post-industrială, asupra orașului, care ignoră bunăstarea oamenilor, prioritizând eficiența mașinilor, a dat greș, transformând aglomerările urbane în principalele motoare ale crizelor de orice tip, sociale, mentale, climatice, naturale, de sănătate și de educație. Soluții pentru orașe mai verzi, mai curate, mai inteligente, dar mai ales complet deschise locuitorilor lor, sunt puse în discuție de seria eco festivalurilor de educație urbană Street Delivery, care va fi lansată, pe 1 octombrie, în Baia Mare.

Izabella KisKasza, inițiatorul acestui eveniment, spune că Street Delivery Baia Mare deschide spații pentru discuții, urmărind eliberarea din captivitatea marilor aglomerări citadine, calmul în era vitezei sau umanul în decada expansiunii tehnologice. Orașul își mobilizează toate resursele, antrenând în agora membrii ai comunităților artistice și antreprenoriale, reprezentanți ai societății civile, dar mai ales membri ai comunităților vulnerabile, de la artiști sau meșteșugari rromi din cartierul Pirita, la refugiații ucrainieni din comunitatea Roua.

"Împreună, vom vorbi despre principalele probleme ale orașelor contemporane, cu cartiere dormitor și mall-uri, zone industriale și hypermarketuri, parcări imense și distanțe mari, descurajante. Orașe sufocate de mașini și presărate de terenuri virane, cel mai adesea străbătute de străzi pustii și întunecate, pe care nu se plimbă nimeni".

Street Delivery Baia Mare va revitaliza prin cultură un loc uitat, complexul Dacia, acum o ruină pe care oamenii o ocolesc cu prudență. Cinematograful Dacia este părăsit de mai bine de 20 de ani, năpădit de moloz, buruieni și de idei sterotipe cu privire la distracțiile ușoare, care s-ar potrivi în general în liniștea unui loc abandonat, în care cineva cool s-ar putea rătăci doar din întâmplare. Parcul care-l înconjoară, cândva un mic paradis malul Săsarului, este complet distrus și alimentează în ultimii ani buletinele de știri cu povești despre dealeri și consumatori de droguri sau despre incidentele pe care le provoacă, din când în când, grupuri violente sau oameni fără adăpost.

Acest spațiu va prinde viață, devenind scena unui festival construit pe trei teme principale: apropierea de sine și de natură, consumul conștient de resurse și dezvoltarea comunității. În programul ediției au fost incluse ateliere care vizează stoparea risipei de orice fel, reutilizarea obiectelor și transformarea lor pentru a încetini consumul, workshop-uri cu abordări terapeutice holistice, yoga, wing chun și taekwondo și dans liber, pentru activarea celor 5 simțuri.

Mai multe despre Street Delivery Baia Mare povestește Izabella KisKasza în rândurile de mai jos:

 

Misiunea festivalului în context regional

Baia Mare este, probabil, cel mai bun loc pentru a vorbi despre centre urbane mai verzi, mai curate, mai inteligente. Trăim într-un oraș construit din contraste, care-și imaginează viitorul modelând fosta sa identitate de centru minier. Desigur, acest istoric îi asigură experiență într-o serie de teme care îngrijorează lumea contemporană, de la poluare și eficientizare energetică, la oportunități de reconversie profesională și integrarea grupurilor defavorizate. Dialogul și diversitatea culturală ne sunt, de asemenea, familiare, într-un oraș aflat imediata vecinătate a Ungariei și Ucrainei, la mică distanță de Polonia, Slovacia și Moldova. Am dovedit că suntem adaptabili și versatili. Eram pe vremuri unul dintre cele mai poluate orașe din Europa. În ultimii douăzeci de ani, Baia Mare a devenit un studiu de caz pentru dezvoltare sustenabilă în ceea ce privește traficul, spațiile publice sau măsurile de protecție a mediului, fiind ales drept reședință de unele dintre cele importante ONG-uri ecologice.


Artă murală, Wanda Hutira, Street Delivery București, Credit foto: Rusinschi 

Candidatura pentru titlul de Capitală Europeană a Culturii a fost, fără îndoială, un punct de inflexiune în acest parcurs și, totodată, un exercițiu util pentru oraș, care a avut ocazia să-și cunoască și să-și încurajeze antreprenorii din industriile creative. Suntem în plin proces de schimbare și apreciem cu atât mai mult mesajul unui eveniment manifest cum este Street Delivery, un eco-festival de educație urbană care aduce oamenii în agora pentru a pune în discuție principalele probleme ale orașelor noastre, de la locuri părăsite, la traficul infernal, de la distanțele lungi, la expansiunea spațiilor comerciale. Viziunea modernistă, post-industrială, asupra orașului, care ignoră bunăstarea oamenilor, prioritizând eficiența mașinilor, a dat greș, transformând aglomerările urbane în principalele motoare ale crizelor de orice tip, sociale, mentale, climatice, naturale, de sănătate și de educație.

Căutăm soluții alături de artiști, de mici antreprenori, de muzicieni, specialiști în mediu, autorități sau mediul de afaceri. Street Delivery este un eveniment la care publicul este invitat să participe activ, este singurul eveniment din zonă unde publicul nu este un simplu spectator, sau beneficiar, ci trăiește cu adevărat experiența festivalului. Avem ateliere, nu expoziții cu vânzare, vrem ca publicul să participe și să se implice, să plece acasă nu cu un suvenir, ci cu amintirea unei experiențe din care a învățat ceva nou despre el, despre spațiul pe care îl ocupăm împreună și modul în care ne raportăm la oraș. Ducem acest eveniment mai departe, continuăm să-l organizăm pentru că înțelegem potențialul lui de a aduce mai aproape oamenii și resursele pentru a face din Baia Mare un oraș incluziv și sustenabil.


Baia Mare de Sanziene
Credit foto: Catalin Pop

 

Cultura contemporană în Baia Mare 

Un grup de tineri punk care face experimente muzicale, o petrecere techno, street art sau sesiuni de artă contemporană și performance nu mai sunt chiar neobișnuite în Baia Mare, un oraș care-și consolidează teritoriile cucerite, pentru a se aventura, cu destul de mult curaj - aș spune -, pe drumuri noi, până acum specifice doar marilor orașe. Câteva festivaluri de jazz, alături de cele de muzică cultă asigură oferta culturală pentru un public mai sofisticat, în timp ce Festivalul Castanelor adună, an de an, mulțimile la petreceri populare. Zona de artă contemporană și scena alternativă sunt în plină dezvoltare, desigur, păstrând particularitățile unui oraș mediu, reticent încă la unele experimente. Tipurile de public urmează și ele acest parcurs.


Credit foto: Marius Larius

 

Mi se pare, uneori, însă, că în afara marilor centre urbane oamenii sunt, poate, ceva mai ambițioși, mai constiincioși, cu atât mai mult cu cât comunitățile nu-s sufocate de un fluxuri culturale în trend și au deschidere și resurse mai consistente. În Baia Mare, în mod clar, trendul este unul ascendent, se nasc proiecte și inițiative noi, care vin, exact cum a venit și Street Delivery, să adreseze nevoile și interesele micro comunităților care le-au fondat, sunt proiecte pilot, care au spațiul să crească de la an la an, iar publicul nu poate decât să se bucure că are o plajă tot mai mare de contexte în care să se implice și să se educe.


Credit foto: Georgi Hlihor 

 

Temele Street Delivery anul acesta

Cei doi ani de pauză, perioada aceasta post-pandemie, limitările sociale și reducerea și mai drastică a interacțiunii umane ne-a readus în actual nevoia de comuniune în spațiul public, de recuperare a conexiunii umane. Înainte de pandemie eram singuri în mașini, pe șosele, apoi am fost singuri în case. Cred că am avut timp de introspecție și cred că trebuie să ne întoarcem în spațiul public mai responsabili și mai prezenți, mai atenți la viața orașului și la modul în care interacționăm, noi ca cetățeni cu urbea în care trăim. La nivel național, seria festivalurilor Street Delivery vorbește despre orașe prietenoase și unitare, pornind de la voci tinere ale planificărilor urbane care anticipează colapsul modelelor consumeriste și modul în care criza climatică s-ar putea transforma într-o criză urbană.


Credit foto: Marius Laszlofi

 

Viziunea modernistă, post-industrială, asupra orașului, care ignoră bunăstarea oamenilor, prioritizând eficiența mașinilor, a dat greș, transformând aglomerările urbane în principalele motoare ale crizelor de orice tip, sociale, mentale, climatice, naturale, de sănătate și de educație. Street Delivery Baia Mare deschide spații pentru discuții, urmărind eliberarea din captivitatea marilor aglomerări citadine, calmul în era vitezei sau umanul în decada expansiunii tehnologice. Sub această cupolă generoasă, am ales să vorbim, încă o dată despre un punct critic din Baia Mare, Parcul Scriitorilor, cunoscut drept Parcul Dacia, un fost spațiu emblematic al orașului, care și-a uitat demult statutul de punct de întâlnire și relaxare, fiind folosit mai degrabă ca zonă de tranzit. Era cândva un mic paradis pe malul Săsarului, un loc fermecător, în care bunicii își plimbau nepoții, îndrăgostiții își făceau jurăminte și boemii își dădeau întâlnire. Cu greu își mai aduce aminte cineva de acele vremuri. Între timp, peisajul a devenit dezolant. Bănci și leagăne rupte, ruine, rugină. Parcul este total abandonat și alimentează în ultimii ani buletinele de știri cu povești despre dealeri și consumatori de droguri sau despre incidentele pe care le provoacă, din când în când, grupuri violente sau oameni fără adăpost.


Credit foto: Răzvan Porumb

 

Dacia este o zonă ocolită chiar și în mijlocul zilei, cu atât mai puțin recomandată după lăsarea întunericului, când devine, cel mai adesea, un punct roșu pe harta poliției. Ne asumăm misiunea de a revitaliza acest parc prin cultură, la fiecare ediție a festivalului Street Delivery. În timpul dintre ediții, sprijinim autoritatea locală și celelalte organizații non guvernamentale: acordăm asistență oamenilor fără adăpost care și-au găsit aici sălaș, sau tinerilor consumatori de substanțe care fac din acest parc un punct de întâlnire. Sperăm într-o colaborare mai coerentă cu autoritatea locală, astfel încât parcul să poată fi, în cele din urmă, complet reabilitat.

 

Povestea cinematografului Dacia

Cinematograful Dacia a fost mulți ani subiect de discordie la toate nivelurile, de lupte în instanțe judecătorești, de eforturi ale autorității locale de a-l recupera. Gândiți-vă cât de frumos era odinioară: un parc proaspăt și verde, în jurul unui cinematograf cu capacitate mare, care aduna adesea toți cinefilii din oraș. Ambele sunt astăzi în uitare. Vorbim de o sală imensă, cu 800 de locuri și cu o acustică extraordinară, un spațiu comunitar care era inaugurat cu fast în 1968 și care a funcționat neîntrerupt vreme de decenii. La vremea sa, a fost printre primele cinematografe cu ecran panoramic din țară, chiar înaintea Bucureștiului - spun unii, deși poate asta e o simplă mândrie locală. Cert este că multe generații au amintiri din acest loc, sau poate de la cofetăria care funcționa cândva chiar pe alee, pentru a îndulci orele de așteptare la casa de bilete sau pentru a prelungi bucuria după o seară de film. Oamenii care s-au îngrijit de cinema povestesc diverse momente remarcabile din viața acestui centru, cum ar fi nebunia iscată de filmul Titanic, care a rulat aproape neîntrerupt vreme de două săptămâni, în 1998, şi a făcut încasări de o jumătate de miliard - o sumă uriaşă pentru acea vreme. Unii l-au văzut și de șase-șapte ori, filmul rula până la 4 dimineaţa, pentru că la 9 să o ia de la capăt, iar tehnicienii dormeau, cel mai adesea, chiar în cinematograf. Peste toate acestea s-a așezat, la un moment dat, tăcerea. Timpul a erodat tot, pereți și echipamente, iar sala a rămas captivă în întuneric. După ani de procese, autoritatea locală a preluat imobilul de la Regia Autonomă a Distribuției și Exploatării Filmelor, proces început în anul 2012 și finalizat în 2021. Urmează o nouă etapă de reabilitare, din care, potrivit competențelor noastre, dorim să facem parte.


Credit foto: Cătălin Pop

 

Zonele segregate

Există doar soluții pe termen lung în ceea ce privește aceste comunități. Și toate soluțiile se rezumă la educație și la educare. Mă refer în primul rând la educarea omului care judecă din confortul casei lui situația celui care a venit pe lume cu mult mai puține atuuri decât el. Apoi, desigur, la educarea omului care s-a născut în punga de sărăcie și care judecă și se judecă, fără să știe că există și o altă realitate și care ar fi pașii să ajungă acolo, dacă asta își dorește. Aceste comunități sunt în permanență parte din proiectele noastre și, într-adevăr, o temă importantă pentru un festival care tocmai asta dorește, integrarea zonelor marginalizate și răspândirea proiectelor culturale către periferii.

 

Grupul refugiatilor ucraineni 

Baia Mare găzduiește o comunitate destul de mare de oameni care au fugit din calea războiului, peste 500 de persoane, iar sinergia construită în jurul centrului comunitar este fantastică. Povestea ROUA, pe scurt, este așa: de cum a început războiul, ne-am concentrat eforturile să le oferim sprijin umanitar celor care au ales să se refugieze în Baia Mare. În jurul depozitului umanitar s-a născut o comunitate care avea și alte nevoi, dincolo de asistență umanitară. Aveau nevoie să simtă că aparțin unui grup și unui loc, aveau nevoie să depășească o traumă, să se simtă în siguranță, să meargă mai departe cu viața, să aibă continuitate în educația copiilor, să se relaxeze. Printre foarte multe altele. Împreună cu Diana Sabo, președinta Asociației DEIS, am conturat profilul unui centru comunitar și ne-am asumat misiunea de a crea un spațiu de dialog în care mediul de afaceri, autoritățile locale și ONG-urile să poată colabora pentru o cauză relevantă. Diana a atras o finanțare care ne-a permis să punem bazele acestui Centru Comunitar, deschis oficial în aprilie. Conceptul nostru a fost să le oferim refugiaților un context în care să poată să-și exercite și valorifice abilitățile, practic să gestioneze ei, cu sprijinul nostru, modul în care funcționează centrul, să fie aplicat pe nevoile lor, nu pe ce credem noi că ar fi bine pentru ei. Și uite așa am ajuns să fim prieteni, colaboratori, și să organizăm diverse acțiuni și activități împreună. Cumva și ei simt nevoia să se implice în viața socială a orașului. Această comunitate ne va fi alături și acum, la cea de-a patra ediție a eco-festivalului Street Delivery. Mulți dintre ei chiar sunt artiști sau meșteșugari, astfel încât, pe lângă puncte de vedere cu privire la soarta orașului în care trăiesc, vom avea și unele tipuri de performance gândite în această comunitate.

 

Oferta culturală a acestei ediții

Activitățile sunt concentrate pe trei elemente cheie: apropierea de sine și de natură, consumul conștient de resurse, comunitate. Avem ateliere care vizează stoparea risipei de orice fel, reutilizarea obiectelor și transformarea lor pentru a încetini consumul, abordări terapeutice holistice, yoga și dans liber, activarea celor 5 simțuri, tineri din comunitatea segregată din Pirita, care au învățat să repare biciclete vor veni cu atelierul lor în parc pentru reparații sau revizii, vom avea, de asemenea oportunitatea să învățăm mai multe despre cultura rromă de la reprezentanții asociației Young Roma, vom putea practica wing chun și taekwondo.


Credit foto: Volosciuc Edmond

Vom avea proiecție de film și o piesă de teatru, ambele pe tematică. Desigur, vom avea și o zonă de relaxare, cu hamace și bean bags. Cât despre muzică, anul acesta ne-am concentrat mai mult pe muzică de stradă, „world music”, pe proiecte mai cunoscute, cum ar fi Soul Serenade sau Graiu, dar și pe artiști emergenți, cum este Stația Nouă sau renumiții buskeri din Cluj, Be Right Band. Conceptul de anul acesta poate acomoda mai multe tipuri de public și mai multe categorii de vârstă.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related