Frumusețea nu ar trebui să fie un privilegiu. Și nici spațiile publice prietenoase. De la această premisă a plecat Silvia Floares acum doi ani, când pornit Weekend Sessions în pandemie. O oază cu frumos în mijlocul unui oraș ostil cu locuitorii lui. Cel mai cuminte festival din România, cum îl numește ea, a crescut, a format o comunitate specială în jurul lui, și-a diversificat activitățile și a dublat numărul sesiunilor și al invitaților.
Până la finalul lui septembrie au loc ultimele întâlniri la Grădina Botanică, cu picnic, sesiuni de jazz, muzică clasică și concerte acustice, cinema în aer liber, sesiuni de lectură, lansări culturale şi poezie contemporană, precum şi de ateliere pentru toate vârstele.
Trăim într-un oraș neprietenos cu oamenii lui, dacă am redescoperi spațiile frumoase și am aduce constant emoție, un spirit, o misiune dincolo de cea funcțională poate chiar am ajunge să ne fie drag de locul acesta, de orașul acesta și de oamenii pe care îi avem alături sau măcar să ne pese puțin mai mult, spune Silvia Floares.
Povestim cu Silvia Floares, fondatoarea Weekend Sessions, cu Anca Ungureanu, Director Identitate si Comunicare UniCredit Bank, si Valentina Vesler, Aqua Carpatica, partenerii festivalului, despre cum s-a dezvoltat Weekend Sessions și de ce e nevoie de astfel de întâlniri urbane, cu bine și frumos, în inima orașului.
Când te-ai gândit prima dată la Weekend Sessions
Silvia: Am ajuns la 40 de ani și mă gândesc mult la calitatea vieții și în mod egoist fiecare proiect pe care încercăm să îl aducem la viață e menit de fapt să ne apropie de oameni care ne plac, responsabili, cu planuri pentru viitor, optimiști, să ne asigurăm că există în realitate și să ne încurajăm reciproc.
Totodată împărtășim toți din echipă un crez comun. Trăim într-un oraș neprietenos cu oamenii lui, dacă am redescoperi spațiile frumoase și am aduce constant emoție, un spirit, o misiune dincolo de cea funcțională poate chiar am ajunge să ne fie drag de locul acesta, de orașul acesta și de oamenii pe care îi avem alături sau măcar să ne pese puțin mai mult.
Am început Weekend Sessions în pademie cu mult suport de la Robert Șopârlache, partenerul meu din toate punctele de vedere și o mică echipă de prieteni care au încredere în noi. Lucraserăm împreună 2 ani la marketplace-ul roditorfoodmarket.ro și la sorbitor.ro, destul de mult digital, online și izolat. Simțeam nevoia să ne vedem cu oameni ca noi, să ne bucurăm de compania și energia oferite doar de o comunitate cu care împarți cam aceleași speranțe, bucurii și uneori frici.
Este minunat că după pandemie mulți operatori culturali – privați sau publici – oferă oamenilor astfel de experiențe de conectare, cu spații, cu oameni, cu emoție.
De la idee la prima ediție
Silvia: Aveam de ceva vreme conceptul de picnic cultural-urban, festival cuminte cu mici sesiuni muzicale, artiști locali, tineri absolvenți, scenă mică pe un covor colorat, sesiuni de poezie și lectură, antreprenori locali, un spațiu urban prietenos cu oamenii și oaspeți care să vibreze la acest gen de program și să plătească bilet de acces. Știam că primul și cel mai dificil pas va fi spațiul ales. De problema banilor și a bugetului ne-am lovit mai târziu.
Suntem o mână de oameni, construim lent și cu muncă, multe dintre lucrurile la care visăm nu se întâmplă, dar deținem perseverența nebunului. În 2021 am depus de mai multe ori o cerere de întâlnire pentru Piața Amzei la Primăria Sectorului 1 - în paralel am trimis solicitări la Romsilva și Grădina Botanică a Universității din București, toate pe adresele de contact găsite pe site-urile oficiale. Singurul răspuns pe care l-am primit a fost de la doamna directoare a Grădinii Botanice, Paulina Anastasiu, am trimis o solicitare către Universitatea din București, a fost aprobată în Senatul UNIBUC, apoi după încă două luni și ceva aveam un contract de închiriere. Probabil că a convins conceptul de festival cuminte, fără scenă mare, fără gălăgie și deranj pentru comunitate.
Așa am început, necunoscuta spațiului a fost cea mai dificilă în primul an. Ne bucurăm să continuăm în 2022 această colaborare este o asociere care vine cu multiple beneficii comune: avem aproape o comunitate academică, un partener care ne ajută cu flexibilitate în reprogramarea weekendurilor cu ploi și echipa de Relații Publice UNIBUC care este mereu prezentă cu promovare și ajutor. Toate aceastea fără să fie nevoie să știm pe cineva care știe pe cineva, doar cu o propunere de plan și încrederea că împreună construim un program cultural pe termen lung.
Prima întâlnire cu Weekend Sessions
Anca: Experienta noastra cu Silvia si proiectele menite sa ajute comunitatea micilor antreprenori dureaza dinainte de Weekend Sessions, ne cunoastem inca din 2020, cand am spus cu bucurie si entuziasm „da” proiectului Roditor, un targ dedicat micilor antreprenori locali. Timpul a dovedit ca nu am gresit, pentru ca editiile targurilor si pop-up-urilor Roditor au avut un impact pozitiv atat pentru comunitatea de antreprenori mici, cat si pentru consumatorii din Bucuresti, care s-au bucurat sa aiba acces la produse romanesti. Pentru noi, la UniCredit, astfel de proiecte care sustin comunitatile sa creasca sunt prioritare, ne dorim si urmarim sa ramanem mereu conectati la comunitatile in care ne desfasuram activitatea si la nevoile pe care acestea le au. Pornind de aici, anul trecut, cand Silvia ne-a propus sa realizam impreuna Weekend Sessions, o serie de evenimente culturale desfasurate intr-un spatiu inedit si cu participarea micilor antreprenori, am fost convinsi ca vrem sa fim parte din proiect.
Ca sa revin la intrebare, privind un pic in dinamica editiile Weekend Sessions, as spune ca este exact genul de proiect care se construieste sustenabil: daca in primul an au fost 7 editii ale festivalului, si 8.000 de participanti, anul acesta, in 2022, vorbim deja despre 15 editii si aproximativ 20.000 – 30.000 de participanti. Evenimentul se bucura acum de o notorietate importanta in Bucuresti, este un loc cunoscut si recunoscut de intalnire pentru cei care isi doresc conexiuni culturale si de suflet in inima naturii urbane.
Valentina: In mod firesc, atunci cand un brand alege sa se asocieze si sa sustina un eveniment, urmareste niste obiective de indeplinit; vizibilitate, plus valoare, diseminarea unui mesaj de campanie si lista poate continua. Dincolo de acestea, atunci cand un brand intelege ce poate aduce diferit un concept de evenimente urban, organizat dupa un alt fel de set de valori si mai ales daca are rabdare sa vada cum creste, lucrurile se schimba. Acest lucru s-a intimplat cu WS. Primele editii au fost ca o tatonare, dar aveau deja incapsulate toate ingredientele sa fie un reper pentru ce urma sa devina WS.
Experiența colaborării
Anca: Privind dintr-o perspectiva a omului de marketing, care cauta proiecte cu valoare adaugata pentru stakeholderii sai, as spune ca este acel tip de colaborare care ofera rezultate sustenabile, care se construieste temeinic, pas cu pas, pornind de la valori clare. Pentru noi, la UniCredit, asumarea si grija pentru cei din jurul nostru sunt valori pe care le transpunem in tot ceea ce facem si, asa cum mentionam la inceput, alegem sa ne implicam in acele proiecte care pot sustine comunitatile sa creasca. Credem in a construi proiecte care dau ceva valoros inapoi comunitatilor in care traim si ne desfasuram activitatea si cautam mereu parteneri alaturi de care sa putem ramane pe termen lung.
Valentina: Atunci cand impartasesti aceleasi principii, vezi lucrurile din aceeasi perspectiva si urmaresti aceleasi obiective, colaborarea este fara cusur. In asemenea parteneriate, rolul sponsorului este acela de a sustine, de a-si aduce aportul fara a fi intusiv, ba dimpotriva discret, pentru ca in cele din urma experienta ii apartine participantului la eveniment.
Cum ati hotarat sa va implicati
Valentina: Faptul ca promitea sa construiasca o oaza de experiente de calitate, cu momente culturale sincere, entuziaste, ca un antidot impotriva numerosilor “producatori”de balast cultural.
Tocmai aceasta promisiune de a crea o oaza de liniste, intimidate, siguranta pentru copii si totodata de bucurie diversa, colorata (muzica, film, poezie contemporana, yoga, etc.) am considerat ca se potriveste perfect cu valorile noastre de brand.
Cum a evoluat proiectul
Silvia: Față de 2021 am dublat sesiunile, numărul invitaților pe zi, numărul artiștilor, cu ceva impact pe costuri, dar avem suportul UniCredit Bank și Aqua Carpatica. Doar în 2022 sunt 30 de zile de evenimente la Weekend Sessions și aproximativ 180-200 de artiști, invitați speciali, parteneri și furnizori care ne ajută să punem în practică tot planul.
Ne-am extins domeniile de conținut și invitații cu expertiză variată și sesiunile noi au fost primite foarte bine de vizitatori. Oamenii sunt mirați că în biletul de 50 lei am inclus și cei 10 lei pentru Gradina Botanică pentru a face mai ușoar accesul, dar și două concerte acustice de jazz, muzică clasică, pop-indie, o sesiune de poezie contemporană, două ore de filme de la partenerii noștri în cel mai mic cinema de sub copaci, ateliere pentru copii, sesiuni de yoga, mindfulness, discuții cu psihoterapeuți pe diferite subiecte, picnic cu o selecție de mici antreprenori locali.
Nu este ușor, dar ne dorim pe de o parte să fie un preț competitiv pentru alte variante de pe piață și ne bucurăm că avem alături oameni care sprijină consumul cultural și cumpără bilet.
Ce ai învățat, ce te-a uimit, ce ai descoperit
Silvia: Când organizezi evenimente în aer liber cea mai mare surpriză este mereu vremea, plăcută și neplăcută. A fost însă un exercițiu bun, deși suntem puțini în echipa de proiect, reușim să ne coordonăm rapid și am avut până acum înțelegerea partenerilor, invitaților și a Universității din București pentru a reprograma sesiunile amânate.
M-a uimit să observ că, într-un an in care festivalurile au explodat, Weekend Sessions a fost foarte vizibil, poate la fel de vizibil ca multe festivaluri suținute generos de sponsori și din bugetele centrale sau locale, nu iau în calcul aici cele trei-patru festivaluri mari din România – sunt foarte mulți oameni care știu de el, care au fost, care au prieteni care au fost sau care au în plan să vină împreună cu prietenii, ceea ce înseamnă că este loc pe piață pentru genul acesta de festival – cultural, așezat, relaxat, cuminte.
Obstacole de organizare
Silvia: Suntem în al doilea an, Weekend Sessions, am ajuns la peste 30 de evenimente, avem alături foarte mulți parteneri culturali, ne-ar plăcea să avem mai mulți sponsori alături pentru a dezvolta programul. Pe 27&28 august reluăm sesiunile de toamnă, 5 weekenduri până la final de septembrie.
Anul acesta, ne dorim să testăm o serie de sesiuni de iarnă într-un spațiu cultural din București, vom reveni cu detalii după ce vom parcurge toți pașii administrativi.
Se simte că nu suntem oameni de afaceri, ne concentrăm mult pe spiritul programului și pe oamenii din jur, dar ne-ar plăcea să nu fie nevoie să negociem la fiecare sumă mică, în economia celor 200 de plăți fiecare 100 euro contează și uneori ni se pare că suntem meschini. Visăm la ziua în care să nu avem presiunea banilor și să putem finanța în plus mici transformări logistice în Grădina Botanică a Universității din București sau în spațiile care ne vor primi pe viitor.
Nu cred că voi desluși niciodată complet tainele tuturor taxelor, comisioanelor, autorizațiilor, chichițelor contractuale care sar de unde nu te aștepți – dar am descoperit că autoritățile înțeleg că vrem să construim ceva pe termen lung și învățăm, ne adaptăm în permanență.
Cine vine la Weekend Sessions
Silvia: Este multă gălăgie pe Facebook și din știri și comentarii rămânem de multe ori cu senzația că doar bădăranii, fanfaronii și șmecherii au rămas în România, dar prietenii și comunitățile Roditor și Mezanin Market ne-au impulsionat să căutăm un mod prin care să descoperim și să aducem împreună oameni liniștiți și educați care privesc spre viitor cu optimism. După multe, multe întâlniri la Grădina Botanică putem confirma, acești oameni există.
Vizitatorii Weekend Sessions sunt adulți 25-50, unii cu familii tinere, cu job în corporații, profesii liberale, care știu cum arată o factură sau un extras de cont, care se bucură responsabil de un pahar de vin sau bere artizanală, care strâng după ei când pleacă de la picnic, care apreciază atmosfera liniștită. Anul trecut au fost 8.000 de participanți, anul acesta acesta estimăm 25.000-30.000 la toate sesiunile de vară și de toamnă. Mulți dintre ei nu mai vizitaseră Grădina Botanică și spațiul în sine a fost o descoperire.
Copiii sub 12 ani au intrarea liberă la festival, până acum cred că am avut 9.000 de mici vizitatori și sperăm să păstrăm accesul gratuit și pe viitor, pentru că ne place mult de ei.
Ce ne dorim este ca aceste momente de conectare și socializare să îi inspire să se ajute, să colaboreze, să ștergem neîncrederea asta dintre oameni care ne împiedică de fapt să facem lucruri mai departe.
Cele mai populare activități de la Weekend Sessions
Silvia: Experiența Weekend Sessions este foarte diversă și fragmentată – artiștii și genurile muzicale se schimbă de la un weekend la altul, la fel și activitățile pentru copii, sesiunile din zona de wellness și selecția invitaților de la zona de cinema. De asemenea, micii antreprenori locali din zona de picnic se modifică.
Sesiunile de jazz si muzică clasică la care se adună copiii sunt cea mai mare bucurie pentru noi, Robert Șopârlache, co-fondatorul Weekend Sessions este uimit de câtă lume apreciază zona de wellness cu terapeuți, yoga, dans, mindfulness, Suzana Roșca, Brand Managerul WS, se bucură că deși am insistat să nu avem nimic flamboaiant sau țipător în amenajare oamenii apreciază atmosfera și micile descoperiri din fiecare weekend.
Invitații apreciază momentele de seară când se văd toate luminițile din copaci și mica instalație de deasupra scenei – mulțumim partenerilor Flash Lighting Services pentru atmosfera feerică de la finalul întâlnirilor.
Amprenta Weekend Sessions
Anca: Ne-a impresionat aceasta imbinare de cultura, produse artizanale romanesti si atmosfera calda, cu suflet, care se creeaza in fiecare zi de Weekend Sessions la Gradina Botanica. Ca orice oras mare, Bucurestiul are nevoie de evenimente care sa puna in valoare spatiile verzi pe care le detine – iar acest festival de arta si cultura face exact acest lucru intr-un mod sustenabil. In plus, ce m-a mai surprins placut a fost sa vad foarte multe familii cu copii la aceste evenimente, care s-au putut bucura de ateliere creative special concepute pentru ei, de sesiuni de lectură si activitati relaxante la umbra copacilor. Organizatorii au estimat ca le-au trecut pragul aproximativ 12.000 de copii.
Weekend Session este un eveniment inedit in peisajul evenimentelor din Bucuresti prin locatia si propunerea de activitati pe care o face participantilor. Unul dintre locurile cele mai verzi din oras, in combinatie cu poezie, picnicuri si conexiune culturala, jazz, muzica clasica, concerte acustice, sesiuni de mindfulness, yoga sau dans contemporan, la care se adauga activitatile pentru copii si, nu in ultimul rand, produsele artizanale romanesti – fara doar si poate, e o propunere de nerefuzat in weekendurile calduroase de vara sau in cele blande de toamna din Bucuresti.
Valentina: Da, chiar putem vorbi de o amprenta. Ea prin definitie este unica si putem spune acest lucru despre WS, iar toti cei implicati, de la organizatori pana la participanti sunt acea categorie de public carora le pasa de tot ceea ce este de calitate si cauta linistea, sub orice forma ar fi ea manifestata.