Industria eCommerce se află într-o continuă expansiune și transformare, mai ales că mulți consumatori își păstrează obiceiurile de consum pe care le-au adoptat în timpul pandemiei și se așteaptă la o experiență de cumpărare facilă și personalizată. Potrivit datelor Statista, 2,14 miliarde de oameni au făcut cumpărături online în 2021. Astfel, într-un domeniu plin de oportunități, îmbunătățirea experienței utilizatorilor ar trebui să fie o prioritate pentru orice retailer.
Pentru a ajuta afacerile din domeniul eCommerce să-și atingă obiectivele de business și să răspundă la nevoile și așteptările în continuă schimbare ale clienților, Zitec, lider pe piața de IT & digital marketing din România, a alcătuit o listă cu cele mai importante aspecte de luat în considerare atunci când dezvolți un magazin online.
1. Cunoașterea clienților, un proces continuu
Indiferent dacă afacerea este la început sau dacă ai deja un magazin online, investiția constantă în cunoașterea clienților este una dintre cheile succesului. Acest proces te va ajuta să construiești un business în eCommerce care să răspundă cerințelor și așteptărilor publicului tău țintă.
În această etapă, este esențială experiența utilizatorului și adaptarea funcționalităților din website și a proceselor de cumpărare la potențialii clienți, astfel încât aceștia să-și poată îndeplini cu ușurință obiectivele. Pentru a realiza acest lucru, ai nevoie, pe de-o parte, de o analiză a competiției pentru a descoperi punctele insuficient abordate de aceasta, pe care ulterior le poți folosi în consolidarea poziționării tale pe piață și a ofertei. Pe de altă parte, o cercetare corespunzătoare a consumatorilor, realizată prin sondaje de opinie, teste de utilizare sau analize ale modalităților de logare, pot garanta o experiență optimă clienților.
2. Selectarea platformei de comerț electronic
Odată ce ai o viziune clară asupra nevoilor și așteptărilor clienților tăi, este momentul să cauți o platformă care să poată susține toate procesele din punct de vedere tehnic. Prin urmare, pentru o alegere optimă trebuie să ai în vedere aspectele funcționale ale magazinului tău online, precum coșul de cumpărături, contul de utilizator, metodele de plată, suportul pentru clienți sau datele analitice. Dacă îți dorești o experiență superioară pentru clienții tăi, poți lua în considerare funcții suplimentare, cum ar fi chatbot-urile sau recomandările personalizate de produse. Totodată, fidelizarea clienților este o etapă importantă. Astfel, magazinul tău online ar trebui să poată integra cu ușurință anumite plug-in-uri de marketing, precum coduri promoționale, oferte speciale, sisteme de reduceri sau newslettere.
În prezent, există o mulțime de platforme de eCommerce disponibile din care poți alege. Pentru o taxă mică lunară, un comerciant online poate înființa o afacere de comerț electronic relativ rapid cu o soluție SaaS de la furnizori precum Shopify.com sau Bigcommerce.com. Platforme de eCommerce precum Magento (Adobe Commerce), VTEX sau WooCommerce pot fi configurate de un specialist, ceea ce permite o mai mare personalizare a platformei.
În plus, o serie de caracteristici-cheie ar trebui să fie disponibile pe platforma de comerț electronic pentru care optezi:
- Responsive design – platforma ar trebui să ofere o experiență integrată, indiferent dacă este accesată de pe desktop sau de pe dispozitive mobile;
- Gestionarea produselor – adăugarea, editarea și urmărirea inventarului ar trebui să fie simplu de realizat;
- Sistem de gestionare a conținutului (CMS) – o actualizare ușoară a conținutului dinamic ar trebui să fie prioritară;
- Coșul de cumpărături – platforma ar trebui să ofere suficiente opțiuni de personalizare pentru coșul de cumpărături și checkout;
- Procesarea plăților – platforma ar trebui să încorporeze diverse metode de plată.
3. Conformitatea și gestionarea datelor clienților
Site-urile de comerț electronic pot colecta informații importante pentru a crea o experiență a clienților bazată pe date, însă trebuie avut în vedere modul în care sunt folosite aceste date. Legile privind confidențialitatea datelor interzic comercianților să utilizeze informațiile personale ale clienților (nume și prenume, adrese, numere de asigurare socială, detalii despre cardurile de credit și de debit) în scopuri de analiză. De asemenea, unele țări sau regiuni obligă magazinele online să ceară în mod explicit consimțământul clienților pentru colectarea, stocarea și prelucrarea datelor cu caracter personal. De exemplu, la nivelul UE, Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR) stabilește reglementările obligatorii pe care trebuie să le respecte afacerile online în ceea ce privește datele clienților.
4. Experiența de cumpărare online
Pe măsură ce piața online se maturizează iar competiția devine una strânsă, oferirea celei mai bune experiențe de cumpărare online devine o prioritate, mai ales pentru a evita pierderea cumpărătorilor în favoarea concurenței. Astfel, o experiență de cumpărare optimă implică: navigare ușoară, personalizare, mesaje clare, valoarea vizibilă a produsului, funcții de căutare, dovada socială, certificate de securitate și asistență pentru clienți, localizare geografică, dar și finalizarea rapidă a comenzii.
Succesul unui magazin online constă în îmbunătățirea experienței de cumpărare, păstrarea operațiunilor simple și câștigarea încrederii clienților. Toate acestea vor duce la rate de conversie mai mari, vor influența percepția asupra brandului și, prin urmare, vor avea un impact pozitiv asupra retenției și loialității clienților.
5. Marketing digital pe termen lung
Odată ce magazinul este funcțional și este gata să primească comenzi, următoarea etapă este atragerea vizitatorilor pe site. În acest sens, trebuie să abordezi câteva considerente de marketing digital, precum:
- Cum îți vei segmenta utilizatorii și cum vei livra comunicări personalizate?
- Cum vei construi o imagine de ansamblu a utilizatorilor tăi pentru a vedea de câte ori se întorc, de unde vin și gradul de interacțiune cu brandul tău?
- Cum vei măsura traficul pe site?
O platformă bine optimizată va fi remarcată de motoarele de căutare, dar în strategia pe termen lung este necesar să atragi în mod activ traficul relevant pe site-ul tău pentru a primi cât mai multe comenzi. De asemenea, este important să îți planifici activitatea de marketing digital, să afli ceea ce stârnește interesul și implicit vânzările, si să îți promovezi corespunzător magazinul online pe termen lung.
Cu o experiență de peste 19 ani în dezvoltarea de soluții business, Zitec oferă în prezent servicii de eCommerce pentru clienți importanți din România, precum și din alte țări din Europa. În portofoliul companiei se regăsesc branduri precum Flanco, Brico Depot, iELM sau NOD.