Pentru Bogdan Nicoară, CEO & Cofondator Bright Spaces, putere = responsabilitate. Înțelegerea acestui lucru stă la baza deciziilor corecte. Bogdan a fost implicat, până acum, în peste 20 de proiecte creative de business, începând chiar din liceu. În 2008 a fondat 4ideas, în 2008, separat în Bright Agency (o agentie dedicata dezvoltarii de experiențe digitale) și Symbolic (companie de software development), a participat la pornirea Unison, afacere inițiată de soția lui, iar acum trece prin cea mai provocatoare experiență la Bright Spaces, startup-ul proptech care oferă soluții web integrate de prezentare, închiriere și administrare spații de office și rezidențiale, bazate pe 3D digital twins.
Schimbăm procese într-o industrie extrem de convențională, cu roluri, activități și moduri de lucru bine definite de zeci de ani. Pe lângă faptul că vrem să susținem piața de real estate în tranziția vitală către digitalizarea proceselor de prezentare, planificare și leasing, începuturile noastre au coincis și cu debutul pandemiei, spune Bogdan.
Bright Spaces a apărut în 2019, în urma participării la Real Estate Hackathon organizat de Proptech Romania, unde a câștigat Locul 1 la categoria Retail și Locul 1 Main Event. Start up-ul a obținut apoi o primă rundă de finanțare, a fost acceptat în acceleratorul proptech Pi Labs din Londra, unde sunt primite anual doar 5 proiecte din aproximativ 600 de înscrieri și, anul trecut, a ridicat 1,5 milioane de euro de la 2 fonduri VC dedicate proptech din Paris și Londra. Echipa are peste 30 de oameni, Bright Spaces fiind prezent pe trei piețe europene (România, Ungaria și UK).
În seria Creative Power, susținută de BT, vorbim cu Bogdan Nicoară despre învățăturile lui din antreprenoriat de până acum, provocările de început pentru un start up în România, evoluția Bright Spaces și schimbările din mediul de business din ultimii ani, marcați de pandemie și amenințarea unei posibile crize economice.
Drumul tău în antreprenoriat
Sunt antreprenor încă din timpul liceului, chiar dacă poate nu am folosit exact acest termen. Mi-a plăcut mereu să caut soluții noi, cât mai creative, la diferite probleme și am fost implicat, de-a lungul timpului, în peste 20 de proiecte.
Printre cele mai importante realizari profesionale se numără cofondarea 4ideas, în 2008, care apoi s-au separat în Bright Agency (o agentie dedicată dezvoltarii de experiențe digitale) și Symbolic (companie de software development). Pe parcursul anilor, ne-am adresat unei plaje largi de clienți, de la startup-uri până la companii globale, în România, Europa, Asia și America.
Foarte interesantă pentru mine a fost și experiența co-fondării Unison, afacerea inițiată de soția mea, Tatiana, unde am acum doar un rol strategic. Unison a trecut printr-o runda de finanțare de tip angel și i-a adus parteneri pe Aneline și Tudor, integrând în conceptul Unison și afacerile începute de fiecare dintre ei, Raw Gateau și Native Box.
Pentru mine și parcursul meu profesional, cea mai provocatoare si frumoasă experientă este cea actuală, de CEO și Cofondator al Bright Spaces, startup-ul proptech prin care oferim o suită de soluții web integrate de prezentare, închiriere și administrare spații de office și rezidențiale, bazate pe 3D digital twins.
Momente esențiale
Pe parcursul anilor de antreprenorial am învățat atât din reușite, cât si din eșecuri.
La 4ideas, spre exemplu, a fost câștigarea unor pitchuri importante, cum ar fi Artic, Beko, Ejobs. La Hey, Be Well, un alt startup în care am fost partener, am fost nevoit să învăț din greșeli. Deși am avut acces la capital și am lucrat mult să construim produsul, din pacate nu am avut destul de multă tracțiune încât să fie un succes. Lecția cea mai importantă pe care am luat-o din experiența aceea a fost că scurtăturile nu sunt mereu cea mai bună soluție, că e bine uneori să urmezi pașii ca la carte. O altă lecție importantă a fost și Vreaudoctor.ro, prima platformă de programări la medici din regiune, care, fiind începută cu mult înaintea cererii de astfel de soluții, și neavând acces la capital pentru a putea rezista până s-ar fi creat masa critică, a eșuat.
Legat de Bright Spaces, cele mai importante momente au fost cele prin care am reușit să facem salturi: runda inițială susținută de Sparking, Growceanu și Ilinca Păun, fiind pre-revenue și pre-product, a fost cu adevărat un pariu făcut de ei, care ne-a ajutat să ajungem aici. Apoi a fost acceptarea în acceleratorul proptech Pi Labs din Londra, unde anual doar 5 startup-uri au fost acceptate din aproximativ 600 de înscrieri. Apoi au fost primii clienți, care ne-au ales chiar dacă produsul era foarte la început, cu multe lucruri încă nedescoperite. Și, anul trecut, un moment important a fost runda de “maturizare” unde am ridicat 1.5 milioane de euro de la 2 fonduri VC dedicate proptech din Paris și Londra, alături de toți investitorii din prima rundă plus un grup de investitori de top din Real estate și Tech.
Povestea BrightSpaces
Bright Spaces a apărut în 2019, în urma participării noastre la Real Estate Hackathon organizat de Proptech Romania. Am câștigat Locul 1 la categoria Retail și Locul 1 Main Event și am înțeles ce potențial poate avea noua noastră idee. Așa că am decis să facem exitul din cele două companii pe care le crescusem din 2008.
Spațiile de birouri și noua generație de chiriași au nevoie de soluții digitale, care să le faciliteze întreaga experiență de închiriere, care să fie aliniate cu acest nou comportament al cumpărătorului, obișnuit să aibă o aplicație pentru orice și care să contribuie la un grad sporit de responsabilitate față de resursele pe care le folosim (o soluție tech de prezentare, de exemplu, elimină nevoia de materiale printate).
Am început împreună cu co-fondatorul și CTO-ul nostru, Andrei Constantin și încă 3 colegi din agenție: Petrică, George și Eugen, toți pe partea tehnică. Acum am ajuns la 32 de oameni și continuăm să creștem echipa cu colegi din ce în ce mai seniori și cu experiență de real-estate.
Provocările de început
Schimbăm procese într-o industrie extrem de convențională, cu roluri, activități și moduri de lucru bine definite de zeci de ani. Pe lângă faptul că vrem să susținem piața de real estate în tranziția vitală către digitalizarea proceselor de prezentare, planificare și leasing, începuturile noastre au coincis și cu debutul pandemiei. A fost o provocare, pentru că multe bugete au fost dintr-o dată tăiate, dar ultimii 2 ani au arătat și cât de important este un astfel de produs. Companiile care nu se adaptează rapid și nu implementează procese digitalizate vor face față cu greu nu doar unei crize, dar și noii realități în care vorbim deja de concepte precum cel de metaverse sau de NFT-uri și unde noile generații de chiriași, de cumpărători, sunt extrem de activi în mediul digital și nu se mulțumesc cu procesele tradiționale, urmând cu regularitate doar brandurile care le satisfac nevoia de ușurință în alegere, contractare, utilizare, evidend cu un puternic layer digital.
Evoluție
Bright Spaces a crescut extrem de mult de când ne-am lansat:
- echipa noastră are acum peste 30 de oameni, care lucrează din 3 țări diferite: România, UK și Olanda
- suntem prezenți pe trei piețe europene (România, Ungaria și UK), cu un portofoliu de 15 clienți corporate din mai multe verticale de real estate
- am ridicat în total 1,7 milioane de euro de la Axeleo Capital, Pi Labs, Sparking Capital, Growceanu și business angels
- am lansat recent un produs secundar celui de prezentare și leasing 3D, o soluție de planificare a spațiilor de birouri care duce planurile clasice 2D într-un mediu web 3D, ușor de vizualizat de oricine este interesat de închirierea unui nou spațiu, indiferent de cunoștințele sale de arhitectură
Planuri & obiective
Focusul nostru este pe extinderea la nivel european, în special în UK. De aceea m-am și relocat aici, împreună cu familia, pentru a fi mai aproape de clienții noștri și pentru a construi o echipă locală.
De asemenea, vrem să ridicăm o nouă rundă de investiții, să creștem cota de piață în fiecare țară în care suntem prezenți și să integrăm constant noi tehnologii, ținând cont de feedback-ul și cerințele clientilor noștri și ale pieței. Următoarele 6 luni vor veni cu noutăți mari la nivelul produselor, pot spune momentan doar că este vorba de automatizare radicală a unor procese care pot aduce până la 75% reduceri de timp și costuri într-un proces de închiriere de spații de birouri.
Zone noi
Obiectivul este să creăm experiențe imersive complexe, pentru portofolii imobiliare întregi și să ducem tot universul construit într-o lume digitală, unde fiecare clădire are o replică identică, în 3D, ușor de accesat și care se actualizează instant. Ne uităm către un metaverse etic, unde technologia este un facilitator al comunicării și muncii noastre, nu un înlocuitor al realității.
Pe viitor, vrem să ducem soluția Bright Spaces la nivel global, pentru orice dezvoltator, proprietar sau agent imobiliar, indiferent de locație.
Cele mai mari satisfacții profesionale. Momente grele
Rundele de finanțare pentru Bright Spaces le pot încadra în ambele categorii: au fost grele dar au adus și cele mai mari satisfacții. Emoțiile prin care treci în câteva luni de fundraising sunt greu de explicat, nimic nu te poate pregăti pentru ele. Trebuie să treci prin proces pas cu pas, de la pitches, la negocieri și discuții cu avocații. Trebuie să înveți să-ți controlezi emoțiile pentru că altfel poți risca stricarea unor relații.
În cazul startup-urile early-stage, investitorii investesc în oameni. Contează cine esti tu, de ce vrei sa faci asta. Întrebarea principală aste: generezi încrederea că vei face tot ce este nevoie pentru a reuși sau nu? Presiunea pusă pe fondatori este foarte mare dar și satisfacția ulterioară este de nedescris.
Motivația
Din exterior îmi iau putere de la soția mea, Tania și băiatul meu, Ian. Apoi de la părinții și sora mea care tot timpul au crezut în mine și m-au susținut chiar dacă de multe ori senzația mea era că i-am dezamăgit. Apoi am super echipa care crede că vom pune o mică cărămidă în noua structură a lumii de mâine prin ceea ce facem. Sunt norocos pentru că am și susținerea prietenilor și a multor mentori și advisori care mă ajută să modelez și să clarific planurile de viitor.
Din interior tot timpul am simțit că există o sursă Divină care îmi dă energie atâta timp cât sunt pe un drum drept și care mă atenționează instant când am ieșit de pe carosabil.
Un lucru pe care l-am învățat cu greu dar de care sunt acum foarte mândru este ideea de a ajunge să îți placă tot ceea ce ai de făcut și nu să cauți să faci doar ce îți place. Să vezi impactul fiecărei acțiuni, să vezi rezultate reale zilnic cu tine, cu familia, cu clienții, echipa și partenerii, e ceva ce trebuie învățat, nu ne naștem cu asta dar cred că este o calitate obligatorie pentru un om evoluat.
Rutina care funcționează
Deși am avut perioadele mele de 5am, acum sunt într-o zonă mai relaxată, unde mă trezesc între 6 și 7. Îmi place foarte mult ca dimineața să am timp pentru mine, pentru sport, meditație, pentru alergat. Programul meu nu este fix, mă împart între meeting-uri cu potențiali clienți, mentori, parteneri sau investitori, lucru alături de echipa Bright Spaces, workshop-uri de învățare și strategie pentru viitor. Familia îmi oferă zâmbetele de dimineață și cele de seară, iar în weekend sunt 100% dedicat lor.
Timp liber
Este foarte important să am timp pentru mine și familia mea, așa că îmi fac programul astfel încât să am în fiecare zi câteva momente cu ei.
Munca unui antreprenor nu se termină niciodată, nu cred că poți trage o linie clară între muncă și timp personal; dar este esențial să te deconectezi din când în când, să te bucuri de cei din jurul tău, să îți eliberezi mintea pentru a putea fi și mai creativ, pentru a vedea oportunitățile strategice, pentru a pune cap la cap idei noi. Da, mi-aș dori să am mai mult timp, să pot gândi mai mult proactiv și mai puțin reactiv, dar cred că există un timp potrivit pentru toate, lucrez la asta săptămânal, bi-lunar și lunar cu diferiți oameni în calitate de mentori, coach și terapeuți, pentru că a fi Bine nu este o destinație, din punctul meu de vedere, ci un proces continuu.
După pandemie, înainte de criză
Cu siguranță ne așteaptă niște vremuri interesante, probabil o criză economică care va rescrie multe reguli pe care acum le luăm ca status quo. Forma de U, L sau V (puțin probabil) va dicta și durata, dar și efectele ei. Ne pregătim așa cum putem noi mai bine pentru a ieși mai puternici și mai experimentați după această perioadă. Este interesant cum Bright Spaces a fost fondat chiar în toamna lui 2019, înainte de covid. A urmat pandemia, războiul de la graniță și acum o recesiune. Probabil că aceste încercări ne călesc și ne clădesc pentru un viitor de succes, în asta credem și pentru asta continuăm să investim energia noastră alături de investitori, clienți și parteneri.
Mediul antreprenorial din România
Cred că sunt un optimist și un idealist :). Văd o mulțime de schimbări în bine în România și pariul meu este că vom crește în următorii 5 ani cât alții în 10 sau 15, pentru că deja am simțit gustul succesului și venim cu dorință și calități pe care cu greu le găsești în vest, unde da, oamenii sunt mai pregătiți poate profesional și în business, dar sunt mai comfortabili și mai greu de scos din sistemul lor. Eu simt că totul se maturizează rapid, startup-urile devin din ce în ce mai bune, Angels și VCs încep să semene cu ce vedem în Vest și deja se construiește întreg ecosistemul de acceleratoare, incubatoare și alte sisteme de suport.
Îmi place foarte mult să schimb păreri cu alți antreprenori și de aceea fac parte din 2 grupuri de Mastermind, Bright Spaces termină anul acesta încă 2 acceleratoare (Star Ventures by EBRD și Hyper Accelerator din Singapore) și am devenit mentor și early-stage advisor pentru câteva startups. Cred că suntem de multe ori prea focusați pe competiție și prea puțin concentrați pe colaborare, dar văd cum lucrurile se schimbă.
Va fi o perioadă grea de ridicat bani (1-1.5 ani maxim din perspectiva mea) dar fondatorii de top și companiile bune vor găsi tot timpul resursele necesare întâi pentru a supraviețui unei perioade grele și apoi pentru a crește și a deveni cei mai buni.
Lecții din antreprenoriat
Nu este simplu, și e bine că e așa de greu. Pentru că dacă îți iese, vei avea un mare avantaj în piață.
Când îți imaginezi că va fi greu, înmulțește cu 3, adaugă 100 și probabil nu ești încă la nivelul de greu din realitate :).
Oamenii - caută oamenii potriviți pentru cel puțin 2 etape, nu doar pentru momentul prezent, e posibil ca businessul să evolueze mai repede decât ei și se creează frustrări.
Ce înseamnă pentru tine putere
De multe ori, instinctul e mai bun decât mintea. Dar fără ego, pe cât posibil.
Mi-am dat seama că aproape de fiecare dată când mi-am făcut planuri venite din mândrie, am eșuat. Și de fiecare dată când am mers pregătit, cu încredere că oricare va fi outcome-ul, cel puțin voi învăța ceva bun din asta, finalul a fost unul de succes.
Știind aceste lucruri, pot spune că putere = responsabilitate. Și că e important să ne aducem aminte de asta cât mai des, pentru a lua deciziile corecte. Lucru greu :) dar cum spuneam mai sus, greu nu înseamnă rău ci mai degrabă catalizator pentru creștere.
Cum putem da putere României
Colaborând în inițiative cu un impact cât mai mare. Avem puterea (și automat responsabilitatea) de a crea un hub regional nu doar de outsourcing ci de produse și servicii de succes, de venture backed startups. Avem creierele și voința necesară pentru a crea soluții globale care să ducă omenirea către următorul nivel.
Puterea de a crea. Puterea de a merge mai departe. Puterea de a te ridica, de a găsi resurse noi, de a depăși limitele. Puterea de a inova. Puterea e de multe feluri, dar în centru are ceva comun: acel motor care transformă lucrurile, energia care le face posibile. În seria Creative Power, realizată în parteneriat cu BT, vorbim cu acei oamenii care, prin business-urile create, inspirația și determinarea lor, dau putere celorlalți, comunităților din jur și, împreună, dau putere României.
Poveștile celor care dau putere și încredere României.