[Animation Land] Mădălin Dragnea: Sunt destul de mulți care încă nu realizează cât de greu este să produci animație bună și au în minte bugete foarte mici

[Animation Land] Mădălin Dragnea: Sunt destul de mulți care încă nu realizează cât de greu este să produci animație bună și au în minte bugete foarte mici

ALL MAD Studio a prins aripi în aprilie 2021, atunci când Mădălin Dragnea și-a dat seama că avea din ce în ce mai mult de muncă pe profilul său, Mad Animator.

Atunci, spune el, a fost momentul în care a decis să-și facă o echipă cu care să împartă din tainele animației și motion design-ului. A decis ca proiectele comerciale și de echipă să stea sub umbrela ALL MAD Studio, iar Mad Animator să rămână un spațiu personal, de content animat și păreri despre animații.

Oamenii par mai deschiși la genul ăsta de proiecte, ceea ce este minunat. Dar, din păcate, sunt destul de mulți care încă nu realizează cât de greu este să produci animație bună și au în minte bugete foarte mici.

Mădălin, Creative & Motion Director ALL MAD Studio, spune că softurile sunt necesare, dar nu sunt cele mai importante, atunci când vine vorba de animație, mai important e timpul și efortul depus. Momentan, piața din România nu e la nivelul de afară, dar diferențele se estompează în timp, odată cu universalizarea tehnologiilor. Cât despre VR & Metaverse, Mădălin e sceptic, spune că oamenii, după o zi de muncă sau școală, vor să fie leneși nu să se înhame cu device-uri.

 

Primele proiecte

Ne-a fost foarte greu să ne facem loc printre proiecte și să comunicăm despre noi, că existăm. Abia la sfârșitul anului 2021 am reușit să “lansăm” studio-ul cu logo-ul și paginile de Social Media. Publicis a fost unul dintre primii noștri clienți. Am creat alături de ei și Saga Film trei spoturi animate pentru Visa. Campania a avut parte și de o nominalizare la Effie, anul ăsta. Un alt client cu care lucrăm de la începuturi este Playsport.ro, pentru care am animat câteva intro-uri de emisiuni.

În momentul de față suntem 4 oameni și câțiva colaboratori constanți. Singura provocare destul de grea este să păstrăm calitatea foarte bună și să livrăm în deadline-urile scurte ale clienților. Pentru asta ne îmbunătățim constant procedura de lucru.

 

Piața de animație în ultimii 5 ani

Oamenii par mai deschiși la genul ăsta de proiecte, ceea ce este minunat. Dar, din păcate, sunt destul de mulți care încă nu realizează cât de greu este să produci animație bună și au în minte bugete foarte mici. Dacă era atât de ușor de făcut aveam piața saturată de content animat la fel cum este saturată de content video. Cererea este destul de mare, însă conversia este destul de mică încă. Reușim să avem venituri constante oferind și servicii de art direction, graphic design și ilustratie. Cam orice ține de partea vizuală.

Piața locală întotdeauna va tinde să se alinieze cu cea internațională. Și cum cea internațională este din ce în ce mai deschisă către animație și motion design este normal ca și la noi să se simtă acest val.

 

Hype creat de pandemie

Întradevăr, în pandemie, oamenilor de marketing și publicitate le-a fost mult mai greu să adune echipe întregi de filmare pe set și atunci au fost ceva mai deschiși către animație, pentru care toată lumea poate lucra de acasă. În momentul ăla a pornit acest hype care se menține și în ziua de astăzi. Oamenii au înțeles că se poate comunica foarte bine prin animație și mai mult decât atât, că se poate forma o amprentă vizuală de brand unică și foarte clară într-un timp relativ scurt.

 

Trenduri bune și rele

În afară există un mare trend în ultima vreme cu Motion Design abstract, creat doar din forme, linii și gradiente. La fel, vezi foarte des și Typography Animation. Iar animația simplă și flat 2D a devenit fake 3D cu volume, lumini și întoarceri care par 3D, cum am făcut și noi noi pentru felicitarea de Paște.

Pentru cei care vor să fie la zi cu trenduri în materie de animație si motion design le recomandam comunitatea Buck u back, dar si Motion Mob si Motion Graphics Collective, unde am fost și noi selectați cu câteva lucrări.

Iubesc orice fel de animație bună pentru că știu cât efort presupune. Dar, dacă ar fi să aleg un lucru pe care îl urăsc în perioada asta sunt propunerile de colaborări pentru diverse proiecte NFT.

 

Local vs. internațional

Până acum nu am sesizat mari diferențe în materie de cerințe ale clienților. Dorințele, așteptările și deadline-urile sunt cam aceleași. La fel și bugetele, cel puțin din experiența noastră de până acum.
Deocamdată este o diferență foarte mare între calitatea animațiilor produse aici și cele de afară și motivul este simplu. Afară sunt foarte multe școli de animație care sunt vechi și foarte bune. Dar, ușor ușor se va închide și acest gol datorită cursurilor online de animație pe care le poate face oricine, de oriunde.

 

Proiecte de pus la CV

Pentru noi nu contează cât de mare este clientul. Atâta timp cât am decis să ne implicăm și ne punem semnătura la final suntem motivați să livrăm cel mai bun work al nostru și din acest motiv ultimele proiecte făcute sunt întotdeauna și cele mai bune. Las mai jos câteva exemple de proiecte noi, dar și unul dintre spot-urile Visa peste care a trecut deja ceva timp, dar de care suntem foarte mândri.

Mai multe proiecte puteți găsi pe pagina noastră de Instagram.

Procesul de lucru în sine, este simplu. De obicei primim script-ul de la client și pe baza lui gândim un scenariu, desenăm un storyboard pentru toată povestea precum și 2-3 style frames (cadre ilustrate full). După ce primim feedback-ul clientului, trecem la ilustrația tuturor cadrelor și apoi la animație. La final, adăugăm muzica și sound design.

 

Focus pe reclame

În principal lucrăm pentru industria de publicitate și producem reclame, intro-uri sau explainere animate pentru brand-uri direct sau prin agenții și case de producție. Ne place genul ăsta de work comercial pentru că ne oferă diversitate și posibilitate de exprimare creativă în mai multe direcții execuționale. Astfel, nu ne plictisim. De-abia așteptăm, însă, să facem și primul nostru videoclip și serial animat.

 

Lucrul cu brandurile

În general se dorește calitate foarte bună într-un timp foarte scurt. Așadar, trebuie să fim foarte prompți și să devenim parte din echipa clientului pe durata proiectului, pentru a fi siguri că livrăm la timp și peste așteptările lui. Cerem feedback și comunicăm constant. Astfel, toată lumea este în control.

 

Unde se învață animație

Peste tot se poate învăța animație acum. Sunt școli online extraordinare precum School of Motion sau Motion Design School. Multe tutoriale le poți găsi și gratis, pe YouTube. Ben Marriott are o gramadă de tutoriale și Tips & Tricks pe care le oferă gratis, dar și un MasterClass genial de animație pe care l-am parcurs și eu. Cine vrea să învețe animație are toate tool-urile necesare online. Trebuie doar să investească timp și efort.

La noi știu că există un Master de regie de animație, precum și o licență de animație în cadrul Facultații UNATC. Dar este prea puțin în comparație cu ce se întâmplă afară. Nu este de mirare că din ce în ce mai mulți oameni preferă să învețe singuri, online. Mi-aș dori foarte mult ca statul nostru să susțină și să investească mai mult în industria asta pentru că există foarte mult talent și potențial.

Programele în care lucrezi, deși absolut necesare, nu sunt mai deloc importante. Mult mai important este să investești mult timp în exercițiu și studiu de animație. Sunt foarte mulți oameni care știu programe, dar nu la fel de mulți știu și animație. Soft-urile nu sunt decât dalta și ciocanul cu care trebuie să sculptezi o statuetă frumoasă.

Noi lucrăm foarte mult cu Suita Adobe: Photoshop + Illustrator + After Effects + Audition. Mai lucrăm și în Moho, iar în ultima vreme ne mai prindem urechile și cu Cinema 4D, tool de animație 3D. Suntem tot timpul deschiși la absolut tot ce apare nou și ne-ar putea îmbunătăți nivelul de calitate al lucrărilor precum și eficiența. În sensul ăsta investim constant în cursuri și tehnologii noi.

 

Animația în era VR & Metaverse

Pffff… Foarte greu de spus. Eu mi-am pus cândva niște ochelari de VR pe cap și a fost spectaculos, dar am amețit în zece minute. De-atunci nu mi-au mai trebuit. Sunt destul de sceptic când vine vorba de tehnologii de genul ăsta, trebuie să recunosc. Poate am și îmbătrânit, dar au mai apărut în trecut și televizoarele 3D cu ochelari și au dispărut. Senzorul Kinetic de la X-Box a fost scos din fabricație și lista poate continua. Majoritatea oamenilor, deocamdată, vrea să fie leneșă. Să se trântească pe canapea și să vadă un film fără să își pună ceva pe cap sau sa joace un joc doar prin mișcarea degetelor, nu alergând cu tot corpul plin de device-uri și aparate. Nici nu ii poți condamna că vor lucruri mai simple după o zi grea de muncă sau de școală. Doar în educație cred că ar putea avea succes VR-ul.

Cât despre influența acestor noi platforme în piață, nu poate fi decât bună. Ar fi mai mult de muncă daca ele ar avea succes. Sunt doar niste medii noi.

 

Ce animatii romanesti ti-au atras atentia recent

În ultima vreme ne-a atras atenția trailer-ul animat al jocului “Bear & Breakfast”, desenat și produs de români foarte talentați, printre care Ioana Șopov și Rares Cinteza. Ne plac mult scurtmetrajele “OPINCI” și “Despre ce naiba să scriu” al lui Matei Monoranu și ne-am dori să vedem din ce in ce mai multe execuții românești la nivelul ăsta. Iubim Bad History al celor de la Studio Frame Breed și în general ceea ce fac ei este la nivelul studio-urilor de afară. Suntem super fani ai animatorilor: Paul Mureșan, Mădălin Truică și Matei Neagoe și nu avem cum să nu salutăm eforturile depuse an de an de Animest pentru animația din România. De-abia așteptăm să vedem acolo scurtmetrajul AMOK produs de Safe Frame, știm că a câștigat premiu la ANNECY, ceea ce este fantastic și le transmitem super mari felicitări pe această cale.

Din afară, ne place cam tot ce iese din cuptoarele Buck, Golden Wolf, Giant Ant și Buda. Ne-am uitat cu ochii cât cepele la ultimul sezon al serialului “Love, Death & Robots” și de câteva zile nu ne mai putem lua ochii de la noul videoclip al lui Pharrell Williams.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related