De la o idee în PowerPoint, la o echipă de 40 de oameni și 20.000 de comenzi într-un an. The Outfit a apărut în urma unui shopping inofensiv și a unei dileme existențiale. De ce ne mai cumpărăm haine din magazine fizice, când toate cumpărăturile le facem online?, s-au întrebat Serban Buliga, Ciprian Dudulea și Horia Stupu. După două săptămâni de discuții, pornind de la această întrebare, aveau deja online o primă versiune a businessului. The Outfit oferă o experiență de shopping personalizata bazată pe stilul, corpul și lifestyle-ul clientelor cu ajutorul stiliștilor vestimentari și a tehnologiei.
Am fost întotdeauna aproape de clienții noștri și ne-am adaptat nevoilor lor. O pondere semnificativă din schimbările pe care le facem constant provin din feedback-ul lor direct. Cred că acesta e cel mai sănătos mod în care un business ar trebui să se schimbe, spune Șerban.
Șerban a urmat cursurile Universităţii din Glasgow, a lucrat în Frankfurt, la P&G, și, înainte de The Outfit, a fondat Armila, un startup de data analytics pentru fabrici de producție. În seria Creative Power, susținută de BT, vorbim cu Serban Buliga, Co-Founder & COO | TheOutfit, despre parcursul lui în antreprenoriat, momentele dificile și lecțiile învățate pe drum, motivație, timp liber, eficiență și tipurile de putere care ajută o comunitate să evolueze.
Începutul în antreprenoriat
Doua lucruri constante la mine sunt curiozitatea și faptul că îmi place să construiesc lucruri, deci cred că asta m-a făcut să fiu atras de antreprenoriat.
De la primele inițiative de business pe care le-am avut în liceu până în prezent am încercat să îmi iau singur lecțiile și să evoluez. Totuși, un aspect și mai important în drumul meu antreprenorial sunt oamenii care mi-au oferit oportunitatea de a învață de la ei.
Momente esențiale în formare
Cred că primele momente pivot le-am avut atunci când am plecat la facultate în Glasgow și apoi la primul job din Frankfurt la P&G. Acolo am început să înțeleg mai bine componentele necesare unui business și în același timp mi s-a confirmat și că viteza unei companii e invers proporțională cu mărimea ei.
Ulterior, am fondat Armila, un startup de data analytics pentru fabrici de producție. Aici mi-am construit bazele antreprenoriatului, având primul contact cu clienții și nevoile lor, primul contact cu investitori, dar și primele momente dificile.
Apoi, un lucru care continuă să mă formeze este The Outfit, serviciul prin care oamenii își pot găsi hainele potrivite fară efort.
Povestea The Outfit
Acum un an, împreună cu Horia și Ciprian, ne întrebam de ce încă mergem în magazine fizice să ne cumpăram haine, când în toate celelalte aspecte din viața noastră suntem primii care adopta soluțiile digitale. După ce am definit mai bine problema și am dezvoltat o soluție, în 2 săptămâni am fost live cu un MVP.
Prima provocare pe care am întâmpinat-o a fost să facem față cererii. Nu aveam infrastructura și resursele necesare să servim toți clienții care veneau la noi. Am depășit momentul atunci când ne-am construit o listă de așteptare și am ridicat prima runda de finanțare care ne-a permis să mărim echipa.
Ciprian Dudulea, Horia Stupu și Serban Buliga, fondatorii The Outfit
Cum a evoluat până acum compania
Am fost întotdeauna aproape de clienții noștri și ne-am adaptat nevoilor lor. O pondere semnificativă din schimbările pe care le facem constant provin din feedback-ul lor direct. Cred că acesta e cel mai sănătos mod în care un business ar trebui să se schimbe.
În ce privește evoluția, creștem rapid, am ajuns în doar un an la comanda cu numărul 20.000. Este un milestone important pe care am reușit să îl atingem datorita super echipei din spatele acestui startup.
Obiective
Recent am închis o nouă rundă de finanțare de 766K Eur, iar banii îi vom folosi pentru a accelera creșterea business-ului pe plan local, dezvoltarea echipei (software, buying, marketing) și îmbunătățirea experienței clienților.
În prezent, serviciul e disponibil doar pentru femei și încă simt că mai avem multe de învățat pe aceasta categorie. Planul nostru este să aprofundam acest segment, iar ulterior să deschidem categorii noi (bărbați și copii).
Bineînțeles, în paralel, ținem aproape atât de trendurile emerging în fashion e.g. Secondhand, cât și de piață din Romania & CEE.
Satisfacții. Momente grele
Sunt fascinat și îmi oferă o satisfacție constanta parcursul unei idei de la o prezentare în powerpoint la o echipa de 40 oameni care servesc sute de clienți în fiecare zi.
Referitor la momentele grele, recent mi-am dat seama că ele nu sunt o excepție, ci o constantă în business. Privind din acest unghi, am trecut cu bine și am învățat mult din momentele grele peste care am trecut. Aștept să văd cum le voi depăși pe următoarele. :)
Ce te motivează
Mă motivează lucruri externe că fericirea clienților și impactul pe care reușim să îl avem dar cred că cea mai mare parte din motivația mea e interioara. Sunt motivat pentru că îmi doresc să învăț permanent.
Rutina care funcționează
Pentru eficiență mă întreb zilnic care sunt taskurile cu cel mai mare impact pe care aș putea să le fac și reprioritizez des în funcție de asta. În plus, aș vrea să mai precizez faptul că e important să avem motivația să facem și lucrurile mici pe care le amânam mereu. Mi s-a demonstrat că uneori ele sunt baza unui progres constant.
În rutina zilnica nu e nimic neobișnuit. Mă trezesc la 7, la 7 jumătate ajung la birou, de unde plec 12 ore mai târziu.
În primii 2 ani de business lucram mult atât în timpul săptămânii cât și în weekend. Anul acesta în schimb am început să îmi țin duminicile libere, iar asta m-a ajutat să fiu mai productiv în restul zilelor.
Provocări de antreprenor
Pe lângă targetele financiare pe care ni le-am setat la TheOutfit pentru anul 2022, o provocare pe care o am este să reușesc să ofer echipei contextul necesar pentru autonomie și performanță.
Observ cu bucurie că în Romania au apărut mulți business angeli și fonduri de investiții în ultimii ani. Prezența lor e un element esențial pentru evoluția ecosistemului de startupuri.
Încerc să ajut mereu oamenii din jurul meu și am observat că exista o tendință de generală de ajutor reciproc în antreprenoriat.
Lecții din antreprenoriat
Antreprenoriatul m-a învățat că trebuie să mă mențin mereu curios, optimist și pregătit de provocări noi.
Ce înseamnă pentru tine putere
Consecvență și adaptabilitate rapidă.
Cum putem da putere României
O întrebare grea la care mi-ar plăcea să știu răspunsul.
Intuiesc totuși că am fi mai puternici dacă am acționa mereu cu perspective longterm și cu o comunicare mai bună.
Puterea de a crea. Puterea de a merge mai departe. Puterea de a te ridica, de a găsi resurse noi, de a depăși limitele. Puterea de a inova. Puterea e de multe feluri, dar în centru are ceva comun: acel motor care transformă lucrurile, energia care le face posibile. În seria Creative Power, realizată în parteneriat cu BT, vorbim cu acei oamenii care, prin business-urile create, inspirația și determinarea lor, dau putere celorlalți, comunităților din jur și, împreună, dau putere României.
Poveștile celor care dau putere și încredere României.