[Crypto-artă] Andra Popovici: Lumea artistica este si va fi pentru urmatorii ani intr-o tranzitie, si suntem abia la inceputul a ceea ce cred eu ca va fi noua generatie a lumii artei digitale

[Crypto-artă] Andra Popovici: Lumea artistica este si va fi pentru urmatorii ani intr-o tranzitie, si suntem abia la inceputul a ceea ce cred eu ca va fi noua generatie a lumii artei digitale

Andra Popovici a descoperit că e pasionată de desen în clasele primare, atunci când reinterpreta prin viziunea ei autentică desenele pe care le realiza colega ei de bancă. Odată cu trecerea timpului, s-a axat pe pregătirea pentru Facultatea de Psihologie și Științele Educației. După facultate, a urmat un master de Psihoterapii Cognitiv-Comportamentale și tot aceea a fost perioada în care și-a reamintit de vechea pasiune pentru artă datorită unor ilustrații digitale ale artistului Jason Brooks care au făcut-o să își pună întrebări despre întregul process de creație. A început să își dedice timpul studiului tutorialelor despre Photoshop și Illustrator, iar curiozitatea o ținea legată de scaunul inconfortabil de la biroul din garsoniera în care locuia la acea vreme.

Cred ca principalul motiv pentru care am incercat sa vad care-i treaba cu NFT-urile a fost curiozitatea, apoi dorinta de a explora o alta modalitate de monetizare a lucrarilor mele plus un pic de FOMO presarat. :) Dupa ce am primit invitatia pe platforma Foundation, am mint-uit primul NFT la finalul lui Martie 2021. La 2-3 zile dupa ce am postat lucrarea am avut primul bid ( prima licitare ) de la un colectionar din Germania, si imediat dupa un al doilea bid.

De spațiul crypto a devenit interesată după știrea care anunța că artistul Beeple a vândut un NFT cu 69 milioane de dolari. La început, Andra credea că e o oportunitate care se adresează doar artiștilor populari, însă propriile încercări au ajutat-o să-și dea seama că potențialul e nesfârșit și nu ține cont de popularitate. Andra apreciază mai ales modul în care NFT-urile au strâns în jurul lor o comunitate puternică formată din artiști disponibili să se ajute și educe reciproc. Crede că acest domeniu va continua să se dezvolte, să rescrie modul în care suntem obișnuiți să apreciem arta și să creeze asocieri neașteptate între diversele forme de exprimare artistică. Andra ne-a povestit mai multe despre parcursul ei artistic, cum arată lumea digitală prin ochii unui artist și ce înseamnă NFT-urile mai jos.

 

Călătoria ta către artă

M-am nascut si am copilarit in Ploiesti, si imi petreceam toate verile la tara la bunici, in comuna Starchijod. Eram un copil destul de timid si destul de introvertit. Imi placea sa petrec mult timp singura sau cu maxim un singur prieten bun, nu mi-au placut niciodata grupurile mari. Si eram si destul de baietoasa, nu imi placea deloc sa ma imbrac in fustite si nu prea ma jucam cu papusi, imi placea sa port pantaloni si sa ma joc cu masini.

Cred ca dintotdeauna am avut un interes aparte pentru desen, desene, filme de animatie si in general orice iesea din spectrul realitatii. Imi aduc aminte cand eram la scoala, refuzam sa scriu pe caiete care nu aveau desene pe coperta si imi alegeam ghiozdane si penare cu pattern-uri aparte si culori combinate frumos. Am continuat sa ma uit la desene animate mult timp dupa ce colegii mei deja incetasera sa se mai uite pentru ca pentru ei era deja prea “copilaresc”. La taiatul motului, din toata tavita de obiecte, cel mai interesant mi s-au parut creionul si banii. :)

Cred ca am inceput sa iau in serios desenul in timpul scolii primare. Colega mea de banca desena foarte bine, ma inpira si motiva foarte mult sa desenez si eu. La inceput incercam sa-i recreez desenele (imi aduc aminte ca o desena mult pe Sailor Moon), iar cu timpul incepusem sa-i reinterpretez cumva desenele intr-o maniera proprie, insa plecand de la conceptul ei de baza.

Dupa ce am intrat la liceu, interesul catre desen s-a diminuat si sincer nu m-am gandit vreodata ca o sa fac o cariera din asta. Eram foarte interesata de psihologie si imi doream o cariera ca si psihoterapeut. Am inceput sa studiez intens psihologia si am fost data la meditatii cu un profesor universitar, faceam naveta Ploiesti-Bucuresti in fiecare duminica ca sa merg la meditatie. Pe vremea aceea, Facultatea de Psihologie era foarte populara si nu era usor sa intri la stat. Daca imi aduc aminte corect, concurau 10 persoane pe loc, acolo unde am si dat admitarea si am intrat, Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei din cadrul Universitatii Bucuresti. Dupa terminarea facultatii, urmarind in continuare planul initial de a deveni psihoterapeut, am urmat si un master de Psihoterapii Cognitiv-Comportamentale in cadrul Universitatii Titu Maiorescu. Insa, in timpul masterului am descoperit ilustratiile digitale ale lui Jason Brooks facute pentru albumele de muzica HedKandi si mi-au placut enorm de mult, imi aduc aminte ca stateam sa le analizez zeci de minute in sir. Am inceput sa le salvez de pe internet si sa le adaug in foldere. Pe vremea aceea nu intelegeam cum sunt facute pe calculator. Tot in aceeasi perioada l-am cunoscut pe partenerul meu actual, care lucra ca si web designer. I-am aratat si lui ilustratiile lui Jason Brooks si atunci am aflat de Photoshop si cum poti crea ilustratii digitale in Photoshop si Illustrator. Am fost mesmerizata! M-am apucat sa studiez tutoriale de pe net si am cochetat ceva timp cu ilustratia vectoriala. Locuiam intr-o garsoniera in Militari, stateam la un birou minuscul, pe un scaun de lemn foarte incomfortabil, si stiu foarte clar ca nu ma ridicam de pe scaun ore intregi, uitam sa mai mananc si uitam sa mai dorm, atat de mult imi placea sa ma joc in Illustrator. Ulterior am migrat catre pictura digitala si am inceput sa pictez exclusiv in Photoshop. Era mult mai organic si mai aproape de rezultatele pe care voiam sa le obtin. Prima cerere comerciala am primit-o pe Behance si a dat startul pentru ceea ce fac si sunt acum, 10 ani mai tarziu.

 

Cum se înțeleg arta și social media

In contextul actual, mi se pare important pentru un artist sa aibe o prezenta online, sa fie activ pe social media si sa incerce sa-si construiasca o comunitate in jurul artei sale. Insa, mi se pare sanatos sa folosesti social media exclusiv ca pe o unealta pentru a posta lucrari si a comunica cu oamenii care te urmaresc, si nu sa te pierzi in scroll-uri infinite comparandu-te cu X si cu Y.

Personal, folosesc Instagram si mai recent Twitter pentru a posta lucrari, iar Facebook il folosesc ca si cont personal unde postez poze cu catelul sau din vacante. Pe langa faptul ca o prezenta online te ajuta sa-ti cladesti o comunitate, un alt motiv pentru care cred ca e important sa existi pe social media, este ca multi clienti si colectionari, ca tot vorbim de NFT, te cauta online si acceseaza toate platformele de social pe care te gasesc, si asta poate fi in avantajul tau ca artist. Trebuie sa recunosc insa ca nu mai sunt la fel de activa, pentru ca efectiv ultima perioada a fost extrem de aglomerata si nu am mai prioritizat social media, dar am inceput sa recuperez usor.

Imi place tare mult comunitatea mea, nu am primiti niciodata vreun comentariu sau mesaj negativ sau jignitor, dimpotriva. Cumva, cel mai mare procent din oamenii care ma urmaresc sunt din afara Romaniei si in special din Spania, America Latina si America de Nord. In general postarile cu lucrari cat mai complexe, mult text si poveste in spate, plac cel mai mult celor care ma urmaresc, iar la polul opus sunt lucrarile mai simple sau schitele. Si am observat ca si video-uri cu procesul din spatele unor ilustratii, plac mult si chiar genereaza un dialog interesant in mesageria privata.

 

Sursele tale de inspiratie

Cred ca ma inspira aproape orice rezoneaza intr-un fel sau altul cu interiorul meu, de exemplu un moment anume dintr-o zi, sau o anumita interactiune pe strada dintre doua persoane poate naste o idee in capul meu, un quote citit pe te miri unde, un documentar, un vers dintr-o melodie, simtul realitatii reflectat de interpretarea datelor senzoriale de catre creier, insa cel mai mult probabil ca ma inspira simbolismul si diverse arhetipuri, experientele personale, psihologia, compasiunea pentru animale si convietuirea in armonie cu natura. Am un locsor in telefon unde imi notez toate ideile care-mi vin si incerc sa le explorez pe rand. De asemenea, am un obicei in a ascunde prin lucrari diferite mesaje sau dorinte proprii, iar asta ma inspira si mai mult sa creez. Este ca si cum mi-as manifesta dorintele in univers, intr-o forma publica, dar nu prea, pentru ca nu stie nimeni sa le descifreze. Iar de cand locuiesc in Spania, mi s-au diversificat si mai mult sursele de inspiratie, copaci ciudati, traditii spaniole, pictura andaluza si arta spaniola in general.

Ma inspira foarte multi artisit, dintre contemporani o sa-i enumar pe: James Jean, Hanna Yata, Sara Blake, Ozabu, Jon Juarez, Victo Ngai, Joshua Davis, Obey. De asemenea ma inspira si m-au influentat destul de mult: Hayao Miyazaki si Studio Ghibli, Moebius, Hieronymus Bosch, Goya, Dali.

 

Cum ai ajuns in spatiul crypto

Am aflat prima oara de crypto monede acum cativa ani, in cadrul unui workshop organizat de un baiat din State dintr-un grup de oameni cu care am fost impreuna in Bali. Nu mi-a fost prea usor sa inteleg exact ce sunt crypto monedele si nu prea le vedeam utilitatea la momentul respectiv. Trei luni mai tarziu, 1 Bitcoin a ajuns de la 3000$ (septembrie 2017) la 16.000$ (decembrie 2017) si atunci mi-a captat interesul. La o perioada dupa peak-ul Bitcoin, am investit o suma modica in Bitcoin si XRP si am fost pe minus cativa ani, ca sa ajung sa vand cand a ajuns la valoarea cu care cumparasem, iar acum regret enorm. Dar asta e, din greseli inveti.

Despre NFT-uri am inceput un research mai intens atunci cand a vandut Beeple un NFT cu peste 69 milioane de dolari, si am fost socata. Mi se parea o oportunitate pentru artistii foarte populari, insa o luna mai tarziu am avut cateva discutii pe tema asta cu Vlad (Illustrescu) si a fost foarte disponibil cu informatii relevante despre un subiect cu care nu eram prea familiarizata si tot el mi-a trimis o invitatie pe platforma Foundation, si cam asa a inceput calatoria mea in spatiul crypto-artistic.

Pe Ethereum inca nu am colectionat, insa am descoperit am cativa artisti pe care ii urmaresc cu interes si de la care ar fi o onoare sa colectionez.


Burnout

 

Ce credeai la început despre NFT

Incepusem sa aud in social media de NFT-uri cred ca de prin 2020, si am si primit un mesaj pe Instagram cu o invitatie de a ma alatura unei platforme. Imi pare rau ca nu am mai gasit mesajul, pentru ca daca imi aduc bine aminte numele lor, momentan aceasta platforma este una dintre cele mai bune platforme de NFT, daca nu chiar cea mai buna. Nu am vrut sa ma alatur pentru ca mi se parea un scam, platforma era la inceput si nu avea niciun artist cunoscut on board.

Dupa ce a mai trecut un pic de timp, si in special dupa faimoasa vanzare a lui Beeple, mi se parea ca nu are cum sa functioneze decat pentru artistii deja foarte populari, si nu m-am gandit ca eu as putea patrunde in lumea asta si chiar sa vand ceva. Insa, vedeam pe Instagram din ce in ce mai multi artisti care isi anuntau primul release de NFT si faceau vanzari. Am inceput sa fiu interesata si sa fac research din ce in ce mai mult. Am reusit usor usor sa vad potentialul pentru arta digitala si mi-am dorit sa incerc.


Escape Manifesto

 

NFT pe limba bunicilor

Hahah, cumva m-am lovit de situatia asta chiar acum, pentru ca am fost nevoita sa incerc sa explic intr-un mod foarte simplist ce este un NFT, unui grup de oameni care nu au auzit niciodata de NFT, si a trebuit sa fac asta si in spaniola. Asa ca, probabil si bunicilor as incerca sa le explic asemanator. Intai i-as intreba daca cunosc acele opere de arta originale si unice in lume expuse in muzee, ca Mona Lisa lui Da Vinci. Apoi, le-as explica ca acele opere sunt autentice si unice, si nu se pot modifica, schimba cu altele, sau consuma daca le utilizezi, pentru ca pur si simplu nu se poate. Acesta este un bun non-fungibil. La polul opus se afla bunurile fungibile, un exemplu fiind banii, pe care ii poti interschimba si pe care daca ii utilizezi se consuma. Apoi, i-as mai intreba daca cunosc faptul ca exista colectionari de picturi originale, oameni care platesc pentru a colectiona o anumita opera de arta pentru ca e unica, autentica si nu mai exista una la fel. Acum, exista posibilitatea sa colectionezi lucrari unice si autentice, insa o poti face si alt fel decat in format fizic, si anume le poti colectiona in format digital. Acestea se numesc NFT si sunt niste bunuri digitale, care nu se pot modifica si interschimba. Au in spate un contract digital de autenticitate si o serie de date care garanteaza autenticitatea lucrarii, iar aceste date nu se pot modifica. Pentru ca totul este digital, ca sa cumperi un NFT ai nevoie de criptomonede, iar cea mai populara criptomoneda cu care poti cumpara un NFT se numeste Ethereum. Tot procesul este digital, si toate lucrarile colectionate se stocheaza digital.

 

Primul NFT mint-uit

Cred ca principalul motiv pentru care am incercat sa vad care-i treaba cu NFT-urile a fost curiozitatea, apoi dorinta de a explora o alta modalitate de monetizare a lucrarilor mele plus un pic de FOMO presarat. :) Dupa ce am primit invitatia pe platforma Foundation, am mint-uit primul NFT la finalul lui Martie 2021. La 2-3 zile dupa ce am postat lucrarea am avut primul bid ( prima licitare ) de la un colectionar din Germania, si imediat dupa un al doilea bid. Dupa un massive release of dopamine, bineinteles ca nu am vrut sa ma opresc acolo. Am mint-uit al doilea NFT la vreo saptamana dupa, si la cateva ore dupa ce a fost online, a primit primul bid, urmat la scurt timp de un al doilea. Abia imi facusem cont pe Twitter, acolo unde comunitatea de crypto si NFT e foarte puternica, si imi aduc aminte ca eram extrem de motivata si suprinsa de suportul primit. Am inceput sa ma simt ca parte a comunitatii de NFT artists si alaturi de inceputul promitator al NFT-urilor mele, m-au facut sa imi doresc sa continui.

In prezent insa, lucrurile au incetinit considerabil in lumea crypto-artei, poate fi demotivant pentru multi artisti, dar cred cu tarie ca lucrurile isi vor reveni pe parcurs. In ceea ce ma priveste, chiar daca in ultima perioada m-am focusat mai mult pe proiectele pentru clienti, am in plan sa continui sa experimentez cu NFT-urile urmand in scurt timp chiar sa urc urmatorul NFT la care am lucrat in ultima perioada.

 

Drumul de la o idee la lucrarea finală

Totul incepe cu o idee sau cu un subiect anume care-mi trezeste interesul si pe care as vrea sa-l explorez mai departe. Daca subiectul e mai complex sau daca nu detin suficient de multe informatii despre el, de exemplu ceva legat de neurobiologie, incep sa fac un research mai amanuntit, ocazie cu care ideea respectiva se concretizeaza si mai bine in mintea mea, pentru ca reusesc s-o inteleg mai bine. In general citesc destul de mult inainte ca intreaga compozitie sa se structureze in mintea mea, si incep sa-mi notez elemente si legaturi intre elementele care vor face parte din lucrare. Dupa etapa asta, ma apuc efectiv sa schitez intr-o maniera foarte lejera, doar cat sa-mi dea o idee de organizarea continutului, de perspectiva si de raportul de marime intre elementele care compun lucrarea. Tot procesul se desfasoara digital, atat schita cat si culoarea si rendering-ul final. Daca sunt multumita de pasul anterior, incep sa curat schita si sa adaug mai multe detalii. In pasul asta sunt mult mai atenta la linii si la aspecte carora in pasul anterior nu le acord importanta. Apoi, incep sa experimentez cu diferite culori, insa in general am dinainte in minte o schema de culori pe care o vad potrivita pentru tema respectiva. Cand am compozitii mai complexe sau daca nu sunt convinsa de o anumita alaturare de culori, obisnuiesc sa testez valorile culorilor inainte si apoi adaug culorile de baza sub schita. Daca totul arata ok, incep sa curat si sa detaliez fiecare element in parte. Ca etapa finala, se intampla sa mai fac ajustari de culoare, lumina sau sa schimb cateva detalii. Toate lucrarile mele sunt digitale si sunt create fie in Photoshop, fie, ma rar, in Procreate.


Alias Grace

 

Procesul creativ

Pentru mine procesul creativ este absolut acelasi indiferent de mediul in care va ajunge lucrarea. Nu urmaresc trend-uri si nu vreau sa creez pe subiecte la moda sau care vand bine in lumea crypto-art. Incerc sa creez lucrari cu subiecte care ma reprezinta sau care cumva contin o bucatica din experienta mea si din lumea mea interioara, in speranta ca vor rezona si cu lumea interioara a altora.

 

Crypto fără research în industria tech

As spune ca nu fara un minim de cunostinte si as mai spune ca este in avantajul tau ca si colectionar sau artist, sa cunosti si sa intelegi cat se poate din acest domeniu. Este ca si cum as vrea sa imi deschid un cabinet stomatologic si sa ma astept sa aiba succes, fara ca eu sa fi studiat medicina dentara. Evident ca sa creezi un produs sau un business de succes, e nevoie sa cunosti cat mai bine tema afacerii tale. Cam asa vad situatia si in cazul crypto-artei, in special ca si colectionar, dar si ca artist. Cred ca exista artisti care nu au avut anterior experienta cu lumea crypto si oarecum nu sunt familiarizati cu ups and downs ale lumii crypto, iar cand lucrurile par sa stagneze, ei renunta. Insa, cu cat ai mai multa experienta si esti mai informat, incepi sa vezi lucrurile intr-o alta lumina.

 

De unde vine popularitatea NFT-urilor

NFT-urile exista de prin 2014, cand pasionatii de crypto au inceput sa exploreze cu asset-urile care se pot colectiona. Insa, cred ca prin Ianuarie 2021 au explodat intr-adevar in popularitate NFT-urile. Cred ca ce a contat cel mai mult in cresterea rapida si brusca in popularitate a NFT-urilor si ce le-a sporit valoarea, a fost faptul ca artistii descoperau acum un nou model de revenue de pe urma artei lor, un model care insemna sa fie efectiv platiti pentru a crea exact ce le place, in afara unui brief de la client. Evident, este foarte atractiv.

De asemenea, curiozitatea la nivel colectiv a adus multi artisti in spatiul crytpo-artei, evident sporind popularitatea si valoarea NFT-urilor. Celor care le-a mers bine, au ramas in continuare in joc.

Ce cred ca a mai contat a fost si cresterea masiva a Bitcoin in 2021, ajungand sa valoreze de 4 ori mai mult decat all-time high din 2017. In Noiembrie 2021, 1 Bitcoin valora peste 68.000$, in timp ce in Decembrie 2017 1 Bitcoin valora in jur de 16.000$. Acelasi lucru s-a intamplat si cu Ethereum, in 2017 all-time high la Ethereum a fost 285$, ajungand ca in 2021, dupa o perioada de 3-4 ani de bear market, cand piata de crypto a fost la pamant, sa valoreze 4850$. Investitorii in crypto, vedeau acum o metoda alternativa de investitie in NFT-uri si usor a crescut valoarea NFT-urilor.

In acelasi timp s-a creat o comunitate foarte puternica in jurul NFT-urilor, unde oamenii se ajuta reciproc, se educa reciproc si in general transmit informatii folositoare de ambele parti, atat pentru artisti cat si pentru colectionari. Artistii se sustin unii pe altii, sunt multi artisti care colectioneaza cu regularitate pentru ca la randul lor au avut succes si vor sa dea ceva inapoi comunitatii. De asemenea, artistii distribuie NFT-urile altor artisti, pentru a le spori sansele sa fie vazut de cat mai multa lume si eventual sa fie cumparat. Se creaza galerii virtuale cu lucrarilor nevandute ale artistilor, tot pentru a le creste sansele sa fie achizitionate.

Per total, cred ca boom-ul de popularitate al NFT-urilor si implicit cresterea valorii NFT-urilor, este un cumul de factori care cumva s-au asezat frumos unul langa altul si au adus lucrurile in punctul actual.

 

Cum vezi evoluția NFT

In ultimele luni se simte o incetinire majora pe piata de crypto-arta, evident relationat si cu scaderea valorii crytpo monedelor. Nu se mai colectioneaza atat de mult si multi artisti au cam disparut din peisaj si s-au reintors la job-uri sau la client work. Din punctul meu de vedere bear market-ul actual este temporar. Da, perioada pe care se poate intinde bear market variaza, nu stie nimeni, dar tind sa cred ca lucrurile se vor echilibra la un moment dat.

Lumea artistica este si va fi pentru urmatorii ani intr-o tranzitie, si suntem abia la inceputul a ceea ce cred eu ca va fi noua generatie a lumii artei digitale. Inca se exploreaza, se testeaza, se incearca, ceea ce este firesc, sunt multe variabile necunoscute si incertitudini in lumea crypto in general. Imi vine in minte un bulgare de zapada care se rostogoleste si isi adauga layer dupa layer de zapada, si creste. Momentan lumea NFT-urilor este inca un bulgaras mic mic de tot, abia impins la vale. Insa potentialul NFT-urilor merge dincolo de arta digitala, exista aplicabilitate in metaverse pentru achizitia de digital land, in industria muzicala, fashion, industria de gaming, business etc. Potentialul este foarte mare si cred ca vom fi suprinsi de toata aplicabilitatea vasta pe care ar putea sa o aiba NFT-urile in viitor.

In acelasi timp, cred ca tranzactiile in blockchain vor deveni mult mai sustenabile si impactul asupra mediului se va imbunatati considerabil, ceea ce va atrage un nou val de popularitate asupra NFT-urilor si din ce in ce mai multi noi artisti se vor imbarca. Deja se lucreaza la solutii pentru a reduce amprenta de carbon si sunt propuse diferite abordari. Colectionarii vor fi insa mult mai selectivi si vor alege sa investeasca in artist mai degraba, decat intr-o lucrare in sine.

Asa ca, fie ca ne place sau nu, cred cumva ca NFT-urile si crypto in general, vor fi o parte destul de mare din viitorul nostru. Astept cu interes si curiozitate sa iesim din bear market-ul actual pentru a vedea cum se vor dezvolta lucrurile cu NFT-uri si crypto.

 

Publicul din spațiul crypto-artistic

Inca mai sunt persoane care nu agreeaza lumea NFT-urilor, si in general pentru ca nu inteleg exact ce inseamna, nu sunt suficienti de informati si nu cunosc in totalitate fenomenul. Ca la orice schimbare sau shift, exista o rezistenta, oamenii se tem de ce nu cunosc si nu inteleg o totalitate. De asemenea, se aduce mult in discutie impactul asupra mediului, care bineinteles nu este de ignorat, dar asa cum am zis si mai sus, cu siguranta viitorul va aduce solutii mult mai sustenabile pe acest plan.

In mare parte, colectionarii de NFT sunt si investitori in crypto monede, iar acestia sunt cei mai deschisi in a imbratisa fenomenul, cred ca aici ar fi principala diferenta. Cativa dintre ei, sunt si colectionari de arta traditionala, extinzandu-si acum colectia de arta si in mediul digital.

 

Cum poate cineva să aibă un NFT creat de tine

In prezent, NFT-urile mele se pot cumpara de pe platforma Foundation, unde momentan mai este o singura lucrare disponibila. De asemenea, mai am cateva lucrari disponibile si pe platforma OpenSea pe care intentionez sa le mut tot pe Foundation. Pe viitor insa, imi doresc sa aplic si pe platforma SuperRare.

De pe ambele platforme, se poate cumpara cu Ethereum. Cand cineva se hotaraste ca doreste sa achizitioneze un NFT, plaseaza un bid, iar in acel moment se activeaza un proces de 24h asemanator unei licitatii. Dupa expirarea celor 24h, lucrarea ajunge in posesia celui care a oferit pretul cel mai mare, de aceea, in aceasta fereastra de timp, se intampla sa primesti mai multe bid-uri, multe dintre ele chiar in ultimele minute ale licitatiei si pretul sa creasca considerabil fata de cel setat de tine anterior. Dupa finalizarea licitatiei, exista o etapa de settlement, prin care se transfera NFT-ul catre portofelul digital al colectionarului si ETH-ul obtinut in urma licitatiei in portofelul artistului. Costul procesului de settlement, care in general este destul de mic, este suportat fie de colectionar, fie de artist daca acesta doreste in mod deosebit.

 

Cum e cu NFT-ul în România

Vad din ce in ce mai mult interes pentru NFT-uri si in Romania, ceea ce ma bucura, insa as indrazni sa zic ca nu la fel de mult precum vad prin alte parti ale lumii. Oamenii par deschisi sa invete si sa cunoasca cat mai mult despre NFT-uri.

Nu am avut pana acum niciun colectionar roman, insa primesc frecvent propuneri de proiecte NFT de la clienti romani care doresc sa dezvolte colectii pe blockchain, iar unele dintre ele sunt chiar super.

Odata cu intrarea in lumea NFT-urilor, am descoperit o gramada de artisti extrem de buni. Din Romania, imi place foarte mult: Raluca Bararu, Victor Fota, Vlad Dumitrescu, Duajisin, iar din afara cativa pe care ii admir ar fi: Michael Kutsche, Ben Bauchau, Mad Maraca, Alterlier, Adam Spizak, Waxxos, Robbie Trevino, Xsullo.

 

Proiectele de care ești mândră

As zice ca printre favorite este “The Secret Life Beneath the Surface” care a fost colectionata in Noiembrie de catre un colectionar din Brazilia. Lucrarea este o potretizare si o celebrare a lumii interioare complexe a omului, populată de sentimentele, experiențele și amintirile, pe care le trăim într-un mod foarte concret, de parcă diverse versiuni ale noastre ar fi vii în interiorul nostru. Este un tărâm al haosului, cu o afișare copleșitoare de gânduri private, valori, dialog cu sine și întruchipează cine suntem în interior. Am folosit multe simboluri in cadrul lucrarii, care m-au ajutat sa alatur unor trairi, anumite elemente vizuale specifice. De asemenea, piesa este folosita si ca o invitatie spre a fi mai conștienți de sinele nostru interior si de modul în care acesta se echilibrează cu sinele nostru exterior, pentru a trai mai armonios si echilibrat.


The Secret Life Beneath the Surface

 

O alta lucrare draga mie este si “Blooming”, care a fost cumparata de un colectionar din Germania. Este o lucrare foarte personala care marcheaza o etapa a vietii in care am depus un efort constient si deliberat in a creste si a ma dezvolta, si rezultatele pe care acest efort le-a avut. Initial nu am vrut sa mint-uiesc lucrarea, insa acum ma bucur mult ca a fost cineva care sa rezoneze cu ea si sa-i inteleaga semnificatia.


Blooming

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related