[Designeri români] Bianca Georgescu: În Milano m-am îndrăgostit iremediabil de meșteșugul realizării încălțămintei și mi-am schimbat perspectiva estetică

[Designeri români] Bianca Georgescu: În Milano m-am îndrăgostit iremediabil de meșteșugul realizării încălțămintei și mi-am schimbat perspectiva estetică

Povestea din spatele brandului său de încălțăminte este povestea unei fete care a visat să creeze pantofi ”one-of-a-kind”. Bianca Georgescu este designer de încălțăminte, iar produsele sale ies în evidență prin forme și culori deosebite. Fiecare dintre colecțiile realizate până acum are o sursă de inspirație și o poveste unică.

Bianca Georgescu a copilărit la Brașov, unde a avut și prima întâlnire cu arta, prin muzică. În liceu a urmat cursuri de design vestimentar, iar facultatea a făcut-o la Universitatea Națională de Arte București, secția Modă. În primii doi ani de studiu, s-a axat pe designul vestimentar, însă o bursă la Milano a creat premisele înfiripării unei noi iubiri - meșteșugul încălțămintei.

Pentru examenul de licență a pregătit colecție de pantofi inspirată din estetica covoarelor persane, cu care a avut succes și a primit numai feedback-uri bune. De acolo până la crearea brandului său de încălțăminte a mai fost o cale scurtă.

“Mare parte a cunoștințelor pe care le am în domeniu le-am dobândit lucrând efectiv în ateliere, unde mă implicam cu entuziasm în orice etapă de realizare a pantofului – de la tipar la tălpuit. Este esențial să cunoști toate etapele, pentru a înțelege cum trebuie gândit un pantof și cum se poate realiza”.

În cele ce urmează, povestim cu Bianca Georgescu despre designul de pantofi, stil și influențe în creațiile sale.

 

Din biografie

Am copilărit în Brașov, unde am avut și prima întâlnire cu arta – prin muzică. Am studiat pianul timp de 8 ani la Liceul de Artă, timp în care am avut contact constant și cu artele plastice. În timpul liceului am participat la cursurile de design vestimentar în cadrul Școlii Populare de Arte Brașov, unde am explorat un stil mai creativ, artistic, dus spre scenografie, iar apoi mi-am continuat studiile la Universitatea Națională de Arte București, secția Modă.

După primii doi ani de facultate, în care m-am axat doar pe designul vestimentar, am hotărât să testez toate domeniile și să profit de oportunități. Am aplicat la programul Erasmus și am câștigat o bursă la Milano, unde am avut ocazia să mă întâlnesc cu creația artistică și designul scenic mondial la cele mai apreciate niveluri.

În Milano m-am îndrăgostit iremediabil de meșteșugul realizării încălțămintei și mi-am schimbat perspectiva estetică a tot ceea ce înseamnă pantofi de calitate. Italia este mama pantofilor, iar eu m-am întors de acolo alt om, cu altă viziune și multe idei care abia așteptau să fie puse în practică.

Am terminat anul III de facultate cu licența intitulată Qālicheh - o colecție de încălțăminte inspirată din frumusețea covoarelor Persane – care a avut un impact mai mare decât mă așteptam și am primit un feedback extraordinar. Oamenii și-au arătat interesul pentru aceste creații excentrice și am început să primesc comenzi și oferte de colaborare din ce în ce mai des, astfel înființarea și dezvoltarea brandului s-au produs într-un mod cât se poate de organic.

 

Dezvoltarea brandului tău

Brandul a început să se dezvolte rapid după lansarea colecției de licență în 2013, iar până în anul 2015 reușisem să lansăm magazinul online, cu o colecție nouă de încălțăminte și accesorii – Decadence – inspirată din frumusețea ruginei. Produsele au fost apreciate de public și comenzile au continuat să vină, astfel am reușit să reinvestim profitul pentru a achiziționa echipamente performante, materie primă de calitate și alte materiale necesare.

Unul dintre cele mai importante momente pentru brandul meu a fost când, în anul 2018, am reușit să îmi deschid propriul atelier, cu toate materialele și echipamentele necesare realizării încălțămintei și care dispune și de un mic showroom pentru primirea clienților care doresc să ne viziteze.

În continuare business-ul evoluează rapid, mai ales de când am pornit - ca urmare a cererii - un nou brand de încălțăminte pentru copilași – TINY TOES | Barefoot Shoes – cu care ne propunem să aducem și în piciorușele copiilor produsele noastre cu un design aparte.

 

Investiția în business

Businessul a pornit cu 5.000 de euro, bani câştigaţi în cadrul unui concurs realizat de incubatorul de afaceri al Universitatii Alternative Cross cu banca ING, fonduri cu care am cumpărat o maşină de cusut, o maşină de subţiat şi câteva calapoade.

Deoarece nu mai aveam buget pentru marketing și promovare, am început sa lucrăm cu reselleri la nivel național și internațional, care ne aduceau comenzi în schimbul unui comision. Pe măsură ce bugetul ne-a permis, am investit în producția de stocuri pentru câteva magazine fizice. În tot acest timp am avut ca prioritate creșterea vizibilității site-ul și popularizarea showroom-ului, pentru a dezvolta propriile canale de vânzare.

 

Povestea & conceptul

Îmi place să folosesc termenii “calitate, CREAȚII UNICE, farmec” pentru a defini brandul. Povestea din spatele brandului este defapt povestea unei persoane care și-a urmat visul de a crea pantofi one-of-a-kind, diferiți de ceea ce se găsește pe piață. Fiecare colecție are atât o poveste aparte, cât și o parte inovatoare, pornind de la idee până la execuție, în funcție de sursa de inspirație de la momentul respectiv.

Brandul își propune realizarea de produse deosebite, fără precedent, prin combinarea de tehnici și teme creative neconvenționale, cu materiale mai puțin obișnuite. Producția este bazată pe principiile SLOW FASHION, astfel produsele sunt realizate made-to-order, clienții având posibilitatea de a le personaliza în funcție de preferințe (culoare, material, design) și necesități (dimensiunea și forma piciorului).

 

Primele produse

Primele produse au fost realizate în anul III de facultate, în urma unui curs al dnei Ioana Sanda Avram, cea care m-a îndrumat în această direcție. Titlul proiectului era “Wholometry” și era inspirat din semnificația mandalelor în dimensiunea spirituală. Aș putea spune că aceasta a fost un moment de cotitură deoarece, dna Avram – una dintre persoanele cărora le sunt recunoascătoare pentru intervenția în evoluția mea – nu era mulțumită de ideile de proiect pe care le aduceam. Asta m-a determinat să storc cele mai bune idei din mine și atunci am descoperit tehnica laser-cut, care nu era foarte populară în anul 2013 în România și pe care am utilizat-o de atunci în multe din proiectele mele.

După laser, am descoperit că pot face pantofi minunați cu toc printat 3D, am experimentat print-ul pe pielea lăcuită - o tehnică care nu era deloc în vogă în acea perioadă. Toate acestea erau experimente la vremea aceea, experimente care fac parte și azi din proiectele mele și cu ajutorul cărora am reușit să ajung unde sunt azi.

 

Stiluri și influențe în creațiile tale

Cred că stilurile pe care le-am abordat de-a lungul anilor sunt extrem de variate, fiecare colecție fiind diferită ca și concept și stil de precedenta; de la colecția delicată inspirată de frumusețea dantelei, la colecția inspirată de România anilor ’90, plină de culoare și caracterizată de un amalgam stilistic, și până la cea mai nouă colecție – D-CYCLED – care abordează tema fashionului sustenabil, încercând, prin procesul de up-cycling al materiei prime (denim), să reducă deșeurile dintr-o lume care nu mai poate continua să le absoarbă.

Am învățat să mă inspir din orice: dintr-un peisaj, o atmosferă, o textură, o poveste etc. Totul depinde de direcția în care alegi să dezvolți acel fir inspirațional. Am o pasiune pentru cercetarea și experimentarea noilor materiale și noilor situații în care poți plasa materiale neobișnuite; acesta este momentul în care fiecare detaliu poate schimba decisiv perspectiva creativă.

 

De unde ai învățat ”meserie”

Mare parte a cunoștințelor pe care le am în domeniu le-am dobândit lucrând efectiv în ateliere, unde mă implicam cu entuziasm în orice etapă de realizare a pantofului – de la tipar la tălpuit. Consider că este esențial să cunoști toate etapele, pentru a putea înțelege mai bine cum trebuie gândit un pantof și cum se poate realiza.

Prima dată am început la Minelli Boutique, unde mi-au permis să fac orice doresc; m-au lăsat să creez modele, m-au ajutat și cu sfaturi, iar faptul că am avut oportunitatea să parcurg toate etapele de proiectare și realizare a unui pantof mi-a dat și mai mare încredere în mine. Am fost mai mult decât entuziasmată atunci când am văzut un pantof realizat de mine după propriul design. Mi-am spus că trebuie să urmez această cale.

M-am plimbat prin mai multe ateliere unde am făcut practică, însă cele mai importante învățături le-am tras din stagiatura din cadrul Erasmus, in Milano. Am lucrat o perioada la Pedrazzoli Calzature, care realizeaza încălțămintea scenografică pentru marile teatre ale lumii. A fost o perioadă de dezvoltare a percepției asupra unui produs de încălțăminte ca artă, dar și ca funcționalitate practică. Aici am dobândit o cantitate importantă de informații tehnice, dar și de istoria și evoluția încălțămintei de-a lungul timpului. Acolo am învățat tainele perfecțiunii. În acea școală nu se acceptă și nu funcționează niciodată sintagma «merge și așa». Produsul final trebuia să fie perfect.

 

Cine sunt clienții tăi

De multe ori am stat și m-am gândit ca sunt foarte norocoasă; am avut ocazia să îmi cunosc anumiți clienți (deoarece majoritatea comandă online și nu am ocazia) și de fiecare dată am fost plăcut surprinsă să realizez că marea parte sunt niște personaje foarte speciale - persoane educate, stilate, iubitori de artă și de frumos, oameni care recunosc valoarea artistică a produselor noastre și apreciază atenția și munca pe care le punem în fiecare produs în parte.

Clienții noștri – în proporție de 90% femei – sunt atât de diferiți încât nu am putea crea un profil clasic. De la directoare de bănci, doctori, psihologi, casnice și eleve – toate au în comun dorința de a fi diferite, de a purta piese unicat, create special pentru ele, și de a se exprima prin vestimentație și piese statement.

Știm sigur că majoritatea clienților se întorc, fiind impresionați nu doar de design, cât și de calitatea produselor. Calapoadele noastre sunt atent selecționate, fiind foarte comozi chiar și pantofii cu toc înalt, iar materialele folosite sunt de calitate superioară, pantofii rezistând foarte bine în timp – iar aceste lucruri sunt cruciale pentru fidelizarea clientelei.

 

Ce ai invatat despre consumatorii romani de când esti designer de pantofi

Din observațiile mele am constatat că marea majoritate a consumatorilor români preferă încă produsele FAST FASHION ale marilor branduri internaționale deși, în ultimii ani, nișa românilor care înțeleg conceptul de slow fashion, de economie locală și etică de lucru este în creștere. Tot mai mulți români caută să susțină brandurile locale și asta mă bucură mult. În perioada pandemiei Covid am resimțit cel mai mult suportul și înțelegerea clienților noștri, fără de care nu am fi reușit să trecem peste acea perioadă grea.

Consumatorii care aleg produse realizate de designeri români caută, probabil, lucruri autentice, de calitate superioară, realizate cu dedicație și atenție și cu o poveste sau concept în spate.

 

Strategia de promovare a brandului

Produsele noastre sunt disponibile în exclusivitate pe site-ul propriu, unde adăugăm constant noi produse și stocuri, ținând legătura cu clienții prin newsletter-uri, dar și pe rețelele de socializare.

Momentan însă, atenția echipei este îndreptată spre “copilul” brand-ului nostru – TINY TOES. Lansat în anul 2021, brandul de încălțăminte „barefoot” pentru copii urmărește principiile mersului-descuț, pentru o dezvoltare cât mai naturală a piciorușelor. Acest proiect, în care ne propunem să îmbinăm cunoștiințele acumulate de-a lungul anilor, sperăm să ajungă popular la nivel internațional. Avem deja câteva contracte cu Germania și Italia și încercăm să ne lansăm pe cât mai multe platforme B2B.

 

Evoluția pieței de design românesc în ultimii ani

Cred că piața de design românesc a evoluat mult în ultimii ani, chiar am fost impresionată la ultimul eveniment Design Week de expozițiile și creațiile tinerilor designeri. Aș îndrăzni să spun că unele lucrări sunt chiar de nivel internațional și merită cu siguranță să fie susținuți. De-a lungul anilor s-a schimbat și concepția față de importanța stiliștilor și a editorialelor de modă, care au devenit mult mai bine realizate și care pot fi o rampă de lansare pentru tinerii artiști (fotografi, designeri, stiliști, make-up artists, hairstylers etc.)

 

Planurile tale

Văd business-ul crescând, ambele branduri având potențial să se dezvolte pe piețele naționale și internaționale. Pe termen mediu plănuiesc să-mi concentrez eforturile pe dezvoltarea brandului Tiny Toes, în timp ce voi pregati noi colectii de încălțăminte pentru femei.
Planificăm să mărim atelierul și să achiziționăm noi echipamente pentru a putea face față cererii și, dacă totul merge conform planului, să inaugurăm un nou spațiu comercial în centrul Brașovului în viitorul apropiat.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related