În perioada examenelor de BAC, DDB România și Rețeaua VIF lansează #DeNetestat - o campanie de eliminare legislativă a testelor de virginitate

În perioada examenelor de BAC, DDB România și Rețeaua VIF lansează #DeNetestat - o campanie de eliminare legislativă a testelor de virginitate

Cu ocazia desfășurării examenelor de bacalaureat în România, agenția de creație DDB România, în parteneriat cu Rețeaua pentru Prevenirea și Combaterea Violenței Împotriva Femeilor (V.I.F.), trag un semnal de alarmă asupra existenței unui tip de testare medico-legală abuzivă și traumatizantă la care pot fi supuse tinerele din România: examenul de testare a virginității. Printr-o paralelă efectuată între examenul maturității (examenul de BAC) și examenul de verificare a virginității care încă se mai practică în unitățile de medicină legală din țară, se lansează #DeNetestat, o campanie care își propune să elimine legislativ aceste teste, considerate de Organizația Mondială a Sănătății (OMS) o încălcare a drepturilor umane. 

În timp ce se pregătesc pentru susținerea probelor de bacalaureat, examen național care a debutat luni, 6 iunie a.c., cu evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală, liceenii din România află de existența unei practici medicale rămase din vremuri pe care le credeam apuse și, anume, examinarea virginității fetelor,  supranumită și „examenul cu două degete”.

 

Testarea virginității încalcă drepturile omului, potrivit OMS

Deși considerate de OMS ca fiind o încălcare a drepturilor umane, în România, printre expertizele efectuate în unitățile IML în vederea eliberării certificatelor medico-legale, încă mai se numără testele de virginitate.  Potrivit OMS, nu există dovezi științifice că metoda poate dovedi dacă o femeie ori o tânără a avut sau nu act sexual vaginal. Medical vorbind, inspecția himenului are o precizie mai mică de 10% în ceea ce privește determinarea virginității în cazul fetelor și femeilor examinate. Așadar, testul este practic inutil, iar procedura poate provoaca traume celor examinate.  

În 2019, în România, testele de virginitate au reprezentat 2% din totalul examinărilor din cadrul unităților aflate în subordinea Institutului de Medicină Legală Mina Minovici (INML) – adică, aproximativ 1.000 de teste pe an. Acestea sunt realizate în diverse unități de medicină legală din țară, din toate județele. În prezent, există două tipuri de examene: cele care au legătură cu o anchetă penală și cele realizate la cerere, de către părinți – în special, de către tați. 

#DeNetestat este o campanie socială, semnată de agenția DDB România, realizată pro bono în parteneriat cu Rețeaua pentru Prevenirea și Combaterea Violenței Împotriva Femeilor (VIF), comunicată cu sprijinul ABIS Studio, Porter Novelli, Media Investment, al regizorului Iulia Rugină, actriței Voica Oltean, compozitorului Mihai Dobre și fotografului Adi Bulboacă.   

 

“#DeNetestat are două obiective clare, pe care sperăm să le atingem cât mai curând. În primul rând, ne propunem să eliminăm legislativ testele de virginitate efectuate de serviciile de medicină legală din România, ținând cont de efectele dăunătoare din punct de vedere psihologic și emoțional pe care le produce. Cel de-al doilea important obiectiv constă în a sublinia că virginitatea este un construct social, care nu se poate testa și dovedi medical, ce nu ar trebui promovat în 2022, în niciun stat dezvoltat”, menționează Roxana Țâmpău, Managing Director al DDB România, agenție care semnează această campanie. 

“Testarea virginității este o formă de discriminare, iar virginitatea nu este un termen științific, ci mai degrabă unul social, cultural și religios, care reflectă discriminarea de gen a femeilor, în locurile în care aceste examinări sunt permise și acceptate. Sperăm ca prin această campanie să determinăm publicul larg, și-n special părinții, să devină conștient de aceste pericole la care sunt supuse tinerele adolescente din România, care trec prin asemenea experiențe”, declară Andrada Cilibiu, Coordonator PR și Comunicare al Centrului FILIA, parte din rețeaua VIF, susținătoare a campaniei.

#DeNetestat prezintă un film emoționant, în care protagonista este o adolescentă supusă la acest examen, chiar în preajma simulărilor pentru examenului de BAC. Tânăra povestește despre anxietatea cu care se confruntă, deseori, înaintea examenelor pe care urmează să le susțină. 

 

“Faptul că OMS declară testarea virginității ca fiind o încălcare a drepturilor umane ne-a determinat să ne implicăm în conceperea acestei campanii, demarată în parteneriat cu Rețeaua VIF. Prin #DeNetestat propunem ca piesă centrală un film emoționant, al cărui mesaj va fi amplificat atât în presă, cât și în social-media prin diferite activări tactice. Clipul are un twist, tot build-up-ul conducând la cel mai greu examen pe care tânăra protagonistă îl are de susținut: nu examenul de bacalaureat, ci examenul de virginitate”, adaugă Roxana Niță, Creative Director al DDB Romania.

Mă afectează, dintotdeauna, orice formă de violență împotriva femeilor. Atunci când am primit propunerea de a contribui la campania #DeNetestat, am privit-o ca pe o ocazie să pot schimba ceva. Primul pas către a schimba ceva este a vorbi deschis despre problemă, a nu mai pune lucrurile sub preș și a sancționa orice formă de abuz. Dacă nu știi despre, nu înseamnă că nu se întâmplă. Cred că e important ca oamenii să știe că aceste "teste" încă se întâmplă în România anului 2022, că sunt groaznic de traumatizante pentru adolescente și că nu fac decât să ducă mai departe niște prejudecăți oribile despre ce ar trebui  să facă o femeie cu propriul corp”, spune Iulia Rugină, regizor al clipului campaniei.

 

Acest subiect este lansat în dezbatere pe agenda publică, fiind urmat de o petiție online de eliminare a acestor examinări din legislația autohtonă. Petiția campaniei este susținută, de asemenea, de organizația non-guvernamentală Declic.

Rețeaua pentru Prevenirea și Combaterea Violenței Împotriva Femeilor (VIF) este o structură informală din România, fără personalitate juridică, ce reunește organizații active în domeniul promovării drepturilor femeilor, al protejării victimelor violenței de gen și al combaterii discriminării pe criterii de gen.

Misiunea rețelei este de a crește gradul de protecție a femeilor, victime ale violenței, prin îmbunătățirea legislației, a serviciilor dedicate femeilor, prin asigurarea accesului la educație și informare, precum și prin prevenirea victimizării prin educație, lobby și advocacy. Printre membrii rețelei se numără: Asociația ANAIS, Centrul FILIA, Asociația FRONT, Asociația TRANSCENA etc.

DDB România este agenția de creație și membră TheGroup. TheGroup este liderul industriei de comunicare din România, ce include agenții specializate în servicii de creație, media, digital, branding, relații publice, producție, marketing experiențial și evenimente speciale.  

Credite campanie:

Campania #DeNetestat a fost realizată prin efortul pro bono al echipelor formate din: 

DDB Romania
Creative Director: Roxana Niță 
Senior Copywriter: Alexandru Iliescu 
Senior Art Director: Ana-Ramona Tanasă 
Senior Account Executive: Andreea Boiangiu 
Managing Director: Roxana Țâmpău 
Managing Partner: Roxana Memetea 

ABIS Studio
Regizor: Iulia Rugina 
DOP: Boroka Biro 
Producător: Mariana Andriescu 
Line producer: Liviu Gherghe 
Coordonator post-productie: Mihaela Nastase 
Editor: Olivia Ianculescu     

Actriță: Voica Oltean 
Compozitor: Mihai Dobre 
Fotograf: Adi Bulboacă 
Parteneri comunicare: Porter Novelli, Media Investment  

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


DDB Romania

DDB Romania este agentia de creatie membra The Group. The Group este lider al industriei de comunicare din Romania si include agentii specializate in servicii de creatie, media, digital, branding, relatii publice,... vezi detalii »

Campanii

Sectiune



Branded


Related