Cristian Movilă: Cred foarte mult în potențialul nostru local ca indivizi și global ca români. O zic fără nicio urmă de populism, însă cred foarte tare în România și în potențialul nostru

Cristian Movilă: Cred foarte mult în potențialul nostru local ca indivizi și global ca români. O zic fără nicio urmă de populism, însă cred foarte tare în România și în potențialul nostru

Nu e deloc ușor să crezi în România. Să crezi autentic, nu doar ca o formă de naționalism prefabricat. Dar când spune că are încredere în potențialul românilor, Cristian Movilă o face în cunoștință de cauză, în urma a multor ani de implicare în proiecte culturale și sociale. Cristian este fondatorul UNFINISHED și al fundației EIDOS, fotograf  ale cărui imagini au fost publicate în The New York Times, TIME și National Geographic, autorul instalației Don’t Take them for granted. A început Unfinished acum 17 ani, ca un proiect de fotografie, și l-a transformat într-un ecosistem de spații și experiențe, într-o comunitate care vrea mai mult. 

Cred, din toată inima, că suntem prea des învățați, conduși și apoi ținuți în mici cutiuțe și specializări pentru că după unii  “așa e mai bine”, dar odată ce înțelegem cu adevărat valoarea celorlalți în viața noastră automat ne vom dori să învățăm more și de la ei și uite așa putem să devenim polimați și să înțelegem mai bine cine suntem cu adevărat, spune Cristian.

Povestim cu Cristian, în rândurile următoare, despre comunitatea Unfinished și zonele ei de dezvoltare din ultimii ani, problemele din domeniul cultural și părțile lui bune, despre cum poți ajunge încă la oameni, cu conținut autentic, de calitate, chiar și în suprasaturația de bling bling care ne înconjoară.  

 

Conținut real într-o lume invadată de superficial

Nimic nu se obține ușor. Nu este deloc simplu să ajungi la oameni cu conținut real, într-o lume care este din ce în ce mai invadată de superficial, de fast content, ușor de consumat, aproape fără valoare culturală, socială sau educațională. Însă cred că nu este imposibil. Cred și ne ambiționăm, în fiecare an, cu fiecare proiect, să expunem societatea la un altfel de conținut, la altfel de gatherings, la evenimente pentru care cerem în schimb ceva mult mai valoros decât o sumă de bani, adică timp și implicare. Sunt absolut convins că nu câștigi nimic dacă ai sala plină de oameni cărora compania la care lucrează le-a plătit biletul, însă interesul personal al celui din scaun este poate ca aproape nul.

 

Cum te-a schimbat experiența proiectelor culturale

Am greșit mult, am învățat enorm și cred că fiecare relație în parte pe care o dezvoltăm cu partenerii noștri, fie instituționali, fie privați, ne învață ceva, ne schimbă sau pur și simplu ne ambiționează. Însă cel mai mult am de învățat de la comunitatea noastră crescută în jurul festivalului UNFINISHED. Ea este poate cel mai de impact “factor de schimbare” din ecosistemul pe care îl creăm. Suntem inspirați de fiecare aplicație în parte și de fiecare experiență din festival. Știu! poate că sună ușor sectant, dar ca să simți această schimbare pe propria piele trebuie să participi la festival, altfel sunt doar vorbe mari.


Instalația Don’t Take them for granted

 

Ce ai învățat despre România

Că râvnim la real values, real content și că nu vrem doar lucruri ușor de digerat. Vrem mereu mai mult, vrem cu adevărat să învățăm și să experimentăm lucruri pe care, din păcate, nu multe branduri sau entități consideră că le putem duce ca comunitate. Suntem mult mai smart decât credem noi.

 

Rezultatele 

În primul rând, spun clar că eu, noi, ca echipă îmi doresc să creștem, să evoluăm și asta sper că se vede în rezultatele proiectelor noastre și în comunitatea care s-a format în jurul lor și care este în continuă creștere. Vrem să fim acel safe space, în care membrii comunității noastre să testeze și să evolueze continuu.

 

Temele și cauzele care te preocupă

Dacă e vorba de mine, atunci lista este lungă, însă ce vrea să facă UNFINISHED, an de an, este să endorseze ideea generaliștilor. Să învățăm din nou să fim polimați pentru că doar cu dorința asta, de a știi și de a înțelege cât mai multe, putem să ridicăm o comunitate, societate sau, de ce nu, o țară.

Cred, din toată inima, că suntem prea des învățați, conduși și apoi ținuți în mici cutiuțe și specializări pentru că după unii  “așa e mai bine”, dar odată ce înțelegem cu adevărat valoarea celorlalți în viața noastră automat ne vom dori să învățăm more și de la ei și uite așa putem să devenim polimați și să înțelegem mai bine cine suntem cu adevărat.

O opinie nepopulară: Invazia speech-urilor de leadership a unor oameni care sunt extremi de buni la a împacheta o poveste în cuvinte potrivite și doar atât, a stricat mai mult decât a construit. Genul ăsta de rețetă de-a gata, care nu are nicio legătură cu realitatea din teren, care nu ține cont de cultura din care provine, care nu îndeamnă la adaptare, ci oferă o rezolvare în “5 pași” nu face decât să tragă frâna/ creativitatea oamenilor de a înțelege și de a vrea mai mult de la ei, ținându-i captivi în acea formulă magică imposibilă. Din nou, e doar o părere personală, poate greșesc. 


Eidos Talks

 

Din ce nevoie ai pornit Eidos

Dintr-o dorință simplă de a încerca și de a expune comunitatea locală la altfel de povești, la altfel de content. Din dorința de a construi cu adevărat ceva pentru comunitatea noastră.

Cred foarte mult în potențialul nostru local ca indivizi și global ca români. O zic fără nicio urmă de populism și naționalism toxic, însă cred foarte tare în România și în potențialul nostru. Mai ales, da! mai ales,  în această perioadă tulbure, dar avem nevoie de dorința, muncă și…visuri.

 

Ce își propune Unfinished Dreams

Pe scurt, UNFINISHED Dreams a început în 2005 ca un proiect de fotografie, iar acum, după 17 ani, înseamnă conținut, spații și experiențe valoroase care au ca punct comun - curiozitatea și care sunt create pentru schimburi mai productive, conștiente și empatice între noi și lumea socială sau cea naturală. E un ecosistem în continuă mișcare și evoluție în care cultura servește umanitatea oferindu-i spațiu fizic și intelectual pentru a experimenta, dar mai ales pentru a construi poduri acolo unde ele lipsesc. Sub umbrela și folosofia Unfinished Dreams se întâmplă toate proiectele noastre existente, de la festivalul UNFINISHED și expoziția World Press Photo, care se întâmplă as we speak, până la dezbaterile Eidos Talks, care de anul acesta va deveni emisiune TV și instalația Don’t Take Them For Granted.

Dar și proiecte care sunt în incubator cum ar fi UNFINISHED House - un coworking space [fizic, mental și social] conceput să permită comunității să lucreze, să trăiască și să reînvețe să trăiască împreună cu natura. UNFINISHED Research Lab - un laborator în care să poți retrăi frumusețea unui research - real, deschis, nebiasat - care, odată interpretat, să poată deschide noi rute proiectelor din comunitate. UNFINISHED Institute - al cărui scop va fi să creeze o infrastructură care să încurajeze și să faciliteze schimbul de informații și practici între diverse domenii academice care, de regulă, funcționează izolat. UNFINISHED Future - un thinkthank în jurul conceptului de VIITOR. 

Unfinished Dreams este o Grădină Comunitară pentru mâncare sănătoasă în mijlocul urbei, este un Cinema de cartier cu filme și evenimente atent curatoriate. Unfinished Dreams sunt expoziții, instalații, podcasturi, talks. Unfinished Dreams este o mișcare.  

Unfinished Dreams este un master plan al comunității și reprezintă maparea tuturor proiectelor existente și viitoare. Reprezintă trecutul, prezentul și viitorul mișcării și poate fi parcurs aici.

 

Ce schimbări ai observat în zona culturală din România

Cred că oamenii care consumă/experimentează cultură vor din ce în ce mai mult tipul acesta de conținut, iar asta se vede și din multitudinea de proiecte și de idei care apar în spațiul public. Unele dintre ele extrem de valoroase. Însă partea mai puțin bună este faptul că multe dintre aceste proiecte sunt lipsite de valoare și de multe ori sunt entertainment de proastă calitate, dar cred (și sper!) că și în România comunitățile vor începe să filtreze ce consumă și vor avea pretenția să primească real content. Știi cum e, începi cu ce consumi la masă și apoi cu ce tip de cultură te hrănești. 

 

Ce proiecte ți-au atras atenția 

Sunt enorm de multe și din fericire mediul privat se implică destul de mult. Partea cu adevărat tristă este ce se întâmplă în zona de stat. Muzee, institute, teatre, toate sunt înghețate în timp. Așteaptă ca ideile inovative (ba chiar și cele absolut banale) să vină către ei, să se întâmple fără niciun efort. Pur și simplu nu înțeleg timpurile în care trăim, nu știu să comunice cu noile generații și asta din simplu motiv că unele scaune sunt ocupate de oameni fără viziune. Așa am ajuns ca în 2022 să nu primim mai nimic valoros în zona culturală din partea statului.

Sunt conștient că bugetele alocate lor sunt extrem de…așa cum sunt, dar asta nu înseamnă că nu poți să ieși să să mergi să cauți parteneriate private. Sunt convins că foarte multe companii comerciale ar aprecia și ar deschide ușa unor inițiative venite din partea unui muzeu de exemplu. La fel cum se întâmplă afară, dar evident că asta înseamnă muncă, realmente muncă de teren, și dorința de a face mai mult.

 

Efectele pandemiei

La începutul pandemiei, am fost izbiți de o avalanșă de conținut. Consumam orice fără încetare de dragul de a consuma și de a acoperi golul imens pe care-l simțeam în viețile noastre. A fost o perioadă când mulți dintre noi am intrat în toate zoom-urile, în toate conferințele digitale, în toate grupurile audio, video, text, am dat subscribe la orice newsletter și am ajuns să fim noi înșine consumați. Însă, în timp scurt, comportamentul oamenilor s-a schimbat și am început să fim mai pretențioși, să filtrăm cu atenție ce intră în căsuțele noastre de email, ce link deschidem, la ce eveniment participăm, ce consumăm. Am devenit selectivi și am ales acel content cu adevărat valoros pentru noi. Ce sper însă este să ne păstrăm această pretenție și în cazul evenimentelor offline.

 

Relația oamenilor cu arta în 2022

O să o zic iar, dar chiar avem o țară de oameni smart și cred tare mult că dacă le oferi oamenilor “Rembrandt”, vor experimenta, vor consuma acel “Rembrandt”. Evident, contează cum îl aduci în fața lor, contează forma de prezentare personalizată pentru diferite tipologii de oameni. Însă dacă vrei să faci bani ușor, atunci nu pui valoare pe educația lor și aduci în fața lor doar un moment, cum îmi place mie să spun, bling bling și cam atât.

 

Promovarea culturală

Promovarea unor proiecte ca UNFINISHED, EIDOS Talks sau World Press Photo trebuie făcută personalizat, pe segmente foarte clare de publicuri țintă. Este esențial să vorbești pe limba fiecărui om la care vrei să ajungi. Și asta am învățat de la comunitatea noastră.

Fiind o comunitatea multidisciplinară atunci clar există ceva pentru fiecare, de la un copil până la un academician, de la un influencer la un artist de muzică clasică, rock sau DJ.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related