Orice faptă bună ne aduce cu un pas mai aproape de România în care visăm să trăim cu toții. Primul pas e să conștientizăm comunitățile vulnerabile care au nevoie de ajutorul nostru și să nu lăsăm pe nimeni în urmă. În cei peste 30 de ani de activitate în România, World Vision a contribuit la îmbunătățirea condițiilor de viață a peste 500 000 de copii și părinți ai acestora, demonstrând că cercul vicios al sărăciei poate fi oprit cu implicare, dedicație, încăpățânare și parteneriate solide.
Din 2016, organizația a avut un partener de încredere în dezvoltarea proiectelor sale, în Lidl România. Cu ajutorul companiei, World Vision a dat startul atunci la programul pilot “Pâine și Mâine”, dedicat copiilor din zonele defavorizate, pentru ca aceștia să aibă șanse egale în educație și dezvoltare. După 5 ani de colaborare, programul se află deja la a doua generație de copii susținuți în parcursul lor socio-educațional.
Mihaela Nabar, director executiv World Vision, crede că e nevoie de cât mai multe fapte bune, pe care să le punem împreună, să vorbim despre ele, pentru a mări comunitatea celor care se implică în fiecare zi pentru binele unei Românii de mâine, mai educate și mai inclusive.
Prin programul Pâine și Mâine suntem alături de copii zi de zi. Am ajuns să-i cunoaștem, să-i descoperim și să-i vedem cum cresc sub ochii noștri. Multă lume nu știe exact care sunt problemele din mediul rural sau cât de grave sunt. E greu să te gândești că în Romania încă mai există copii care se culcă flămânzi. Sau că iarna merg la școală în șosete croșetate și șlapi. Sunt niște realități crude pe care dacă nu ți le prezintă cineva, nu ai cum să le cunoști. Iar atunci când le află, oamenii fac ceva pentru acești copii, se implică, spune Mihaela.
Pandemia a afectat dramatic comunitățile de la sate, în special accesul copiilor la educație. E esențial ca școala să redevină inima comunității, spune Mihaela Nabar. Vorbim cu ea, în cadrul seriei editoriale Fapte pentru un viitor mai bun, susținută de Lidl România, despre faptele bune care dau speranță României, nevoia de a cunoaște în profunzime realitățile mai puțin vizibile din țară și programele dezvoltate de ONG-uri pentru un viitor mai bun, pentru toate comunitățile.
Energie și planuri la început 2022
Începutul de 2022 a fost unul plin de planuri pentru a aduce speranță în viețile copiilor din mediile defavorizate, în special a celor din mediul rural. După o perioadă de aproape doi ani de pandemie COVID 19, obiectivele cu care am intrat în 2022 au fost acelea de a continua investiția în educația copiilor, extrem de afectată de pandemie, și de a dezvolta programe de protecție și participare a copilului, astfel încât acesta să fie o voce în comunitatea în care trăiește.
Studiul ‘’Bunăstarea copilului din mediul rural în perioada pandemiei’’ din 2020 arată că aproape 40% dintre copiii din mediile defavorizate nu au avut acces la educație de calitate. Mai mult, 60% dintre părinții copiilor din comunitățile vulnerabile ne-au declarat că au venituri mai mici față de anul trecut sau și-au pierdut locurile de muncă. În acest context, prioritatea noastră a continuat să fie faciltarea accesului egal și echitabil la o educație de calitate, adaptată nevoilor fiecărui copil, recuperarea materiei pierdute de către elevi prin activități și programe de educație remedială, cu integrarea educației digitale și, nu în ultimul rand, accesul copiilor la activități extracuriculare și la consiliere psihologică.
Unul dintre programele extracuriculare cele mai așteptate și cu impact educațional și socio-emoțional asupra copiilor, este Școala de Vară, la care urmează să participe elevii din programul Pâine și Mâine. În perioada imediat următoare dorim să extindem programul cu încă 100 de copii, să continuăm digitalizarea școlilor și dezvoltarea abilitaților de viață independentă ale copiilor. De asemenea, susținem școlile pentru a aplica la programe de finanțare publice și private pentru prevenirea abandonului școlar. Un loc important în abordarea noastră din programul Pâine și Mâine îl ocupă investiția în profesori și în părinți, astfel încât aceștia să fie pregătiți să răspundă nevoilor educaționale și de protecție ale copiilor. Ne dorim ca prin programul Pâine și Mâine, unul dintre cele mai importante programe educaționale ale World Vision România, școala să redevină inima comunității și să putem vedea comunitatea mobilizată în jurul educării și protejării copilului.
Efectele pandemiei
Interacțiunea dintre noi și beneficiari este directă, suntem prezenți în școlile și în satele lor, pentru că doar așa putem lucra eficient. În ultimii doi ani, distanțarea socială ne-a obligat să regândim intervențiile noastre. Așadar am pus mai mare accent pe siguranță și sănătate, ne-am luat toate măsurile necesare și am continuat să fim alaturi de copii într-o perioadă în care aveau mai mare nevoie. Orele de afterschool s-au mutat în online, cât timp școlile au fost închise am oferit tichete sociale în loc de masă caldă și am monitorizat de la distanță activitatea din proiect, reducând interacțiunile fizice la cele strict necesare.
În ceea ce privește implicarea partenerilor noștri și a donatorilor în programele World Vision Romania, putem spune că ultimii doi ani au fost despre lucru împreună, despre dezvoltarea capacității și rezilienței școlilor și a comunităților din care venim și despre programe extrem de focusate în jurul interesului superior al copilului. Am fost alături de copii și de comunitățile cele mai vulnerabile și am înțeles, de la firul ierbii, care este cea mai mare nevoie a fiecărui copil și a gospodăriei din care provine. În acest fel, în ultimii doi ani am ajuns, împreună cu o echipa de oameni dedicați și specialiști în educație și protecția copilului, la peste 100.000 de copii din mediile cele mai defavorizate.
Istoria proiectului Pâine și Mâine
Proiectul Pâine și Mâine începe în 2016 când World Vision lansează un apel împotriva sărăciei din mediul rural. Lipsurile majore şi responsabilitățile domestice îi împiedică pe copii să urmeze o educație adecvată. 1 din 8 copii mergea la culcare flămând, iar la școală unii copii veneau pentru a-și lua acel corn și lapte. 72% dintre familiile din mediul rural nu le pot asigura copiilor sub 5 ani o dietă minim acceptabilă, ceea ce provoacă îmbolnăviri sau malnutriție. Fară educație, copiii devin adulți fară pregătire, cu șanse de angajare reduse, care își formează familii cu aceleași probleme, generație după generație. Acest cerc vicios al sărăciei poate fi întrerupt aducând copiii la scoală. Din dorința de a preveni abandonul școlar, în 2016 am lansat proiectul pilot Pâine și Mâine, cu sprijinul Lidl România, prin care 218 copii din 6 sate vulnerabile primeau o masă caldă și ajutor la teme într-un program de afterschool. Astăzi, avem 1.300 de copii din 5 județe, iar activitățile de la afterschool sunt dintre cele mai diverse, de la teme și educație remedială, până la dezvoltarea abilitaților de viață și excursii școlare.
De asemenea, în ultimul an de implementare a proiectului se evidențiază de departe faptul că programul este unul sustenabil, comunitatea locală și părinții jucând un rol esențial în implementarea proiectului împreună cu noi, cei din World Vision România.
Povestea parteneriatului dintre Lidl România & World Vision
Apelul nostru împotriva sărăciei, lansat în martie 2016 nu s-a lasat fară ecou. Când amlansat proiectul pilot Pîine și Mâine, am selectat 218 copii din 6 sate vulnerabile ale județelor Dolj și Vâlcea. Rezultatele s-au văzut rapid în evoluția copiilor, prin urmare am extins anual numărul de beneficiari, iar astăzi ne bucurăm să lucrăm pentru 1300 de copii din 32 de sate, inclusiv comuna Bonțida, sate răspândite în 5 județe: Dolj, Vâlcea, Vaslui, Ialomita și Cluj.
Lidl România este, dacă putem să-i spunem așa,”părintele’’ proiectului Pâine și Mâine, pentru că am lansat programul cu ajutorul susținerii și implicării unor oameni extraordinari din echipa lor. Nevoile copiilor din proiect sunt diverse și împreună cu partenerii noștri am reușit de fiecare dată să nu lăsăm niciun copil în urma și să răspundem nevoilor individuale ale fiecărui copil.
Împreună răspundem nevoii de educație de calitate a copiilor, atât în timpul anului scolar, cât și prin Școala de Vară. Poate nu toată lumea știe că angajații Lidl au strâns rechizite pentru copii, ani la rând, prin campanii interne. Cei mici au trimis felicitări realizate de ei, cu mulțumiri, la schimb. S-a creat o legătură specială între copii și echipa Lidl.
De asemenea, Lidl România a derulat în sprijinul programului Pâine și Mâine două campanii de strângere de fonduri la urnele de la casele de marcat, prin care am primit din partea lor și a clienților lor care au contribuit la cauza noastră comună, fonduri care au susținut derularea proiectului, digitalizarea școlilor și reabilitarea infrastructurii, acolo unde era necesar. De Crăciun și de 1 iunie s-a lăsat din nou cu bucurii multe pentru că peste 3.000 de copii au primit cadouri.
Având Lidl alături, copiii din zonele defavorizate s-au simțit importanți și egali cu ceilalți copii de la care auzeau că primesc jocuri, dulciuri și jucării. În cei peste 5 ani de colaborare avem multe amintiri împreună, suntem deja la a doua generație de copii susținuți împreună și, putem spune, uitându-ne la rezultate, că avem mii de copii mai fericiți și susținuți în parcursul lor socio-educațional.
Momente grele
Și înainte de începutul acestei crizei pandemice, organizațiile non-guvernamentale traversau situații complicate cărora au fost obligate să le facă față, fie că vorbim de finanțare, fie că vorbim de îndeplinirea misiunilor lor în lucrul cu cei pe care îi sprijină și alături de care trebuie să fie, negândindu-se la profit sau la beneficiile materiale directe pe care le au.
Timpurile pe care le trăim de la începutul acestei pandemii ne-au scos și mai mult din zona de confort și ne-au determinat să ne demonstrăm că se poate să ne îndeplinim misiunea, că suntem obligați să ne respectăm valorile și promisiunile față de beneficiarii noștri, față de donatorii și partenerii noștri, făcând lucrurile altfel. Această perioadă ne-a atras din nou atenția asupra câtorva lucruri care trebuie să devină mai puternice, dacă vrem să ne continuăm activitatea: încrederea în echipele noastre, flexibilitatea și capacitatea de a te adapta noilor reguli impuse de context, dar uitându-te de fiecare dată în aceeași direcție, perseverența și curajul de a crede că se poate și, nu în ultimul rând, parteneriatul și agilitatea de a te alătura eforturilor celor care merg și depun eforturi pentru aceleași cauze.
Cred că noi, cei din sectorul ONG-urilor, am demonstrat că putem să fim acolo unde este nevoie de noi, la timpul potrivit, punându-ne împreună eforturile, resursele și inteligența. Ne-am transformat din competitori pe piața resurselor, în parteneri care știu să lucreze foarte bine impreună și care au de învățat unii de la alții. Sper să nu uităm prea repede ce am învățat în această perioadă, pentru că e clar că vom avea nevoie unii de alții și în perioada următoare, cea post-criză COVID19, de-a lungul căreia vă trebui să facem față unei crize economice și sociale profunde.
Este clar că noi, ONG-urile, suntem o resursă esenţială pentru societate într-o astfel de situaţie, că beneficiarii noştri, cele mai vulnerabile categorii de persoane, sunt şi cele mai afectate şi au mare nevoie de sprijin în continuare.
Misiunea ONG-urilor este una extrem de importantă, valoroasă, însă, pentru a putea fi atinsă este esenţială finanţarea, iar aici vă fi clar o provocare.
Am reușit să avem peste 80.000 de copii în școală, prin toate programele noastre, care și-au menținut rezultatele sau le-au îmbunătățit, am avut copii care au absolvit bacalaureatul într-un procent cu 23% mai mare decât procentul absolvenților la nivel național, am dus digitalizarea mai aproape de școlile și România și am fost un partener de încredere pentru partenerii noștri corporate, pentru partenerii publici și pentru comunitățile noastre.
Cu înzecit mai multe eforturi, cu schimbări de abordare de la o zi la alta, în funcţie de cum se schimbă situaţia în teren, cu mutarea tuturor activităţilor în online, am reușit să ne adaptam contextului. Creativitate, flexibilitate, conectare continuă la nevoile reale ale oamenilor care depind de noi, oameni din mediul rural, din sate izolate. Copiii care sunt deodată obligaţi să facă şcoală online, deşi ei n-au Internet. Părinţi care s-au trezit fără nicio sursă de venit, iar grija zilei de mâine s-a transformat la propriu într-o întrebare care nu le dă pace noaptea: “Mâine o să-mi pot hrăni copiii?”. Acestea au fost cele mai complicate întrebări cărora a trebuit să le răspundem.
Rezultatele și satisfacțiile au avut, că de fiecare data, în spatele lor o echipa dedicată de profesioniști, parteneriate solide și speranță că facem ce putem și știmmai bine pentru o cauză pe care nu o putem pune la îndoială, pentru bunăstarea tuturor copiilor.
Impact & rezultate
Din 2016 și până în prezent, rata de absenteism școlar a fost redusă semnificativ. 95% dintre copiii înscriși în program au fost prezenți zilnic la școală. 85% dintre elevi au primit calificative de ‘’Bine’’ și ‘’Foarte bine’’. Toți copiii au primit rechizite școlare, cadouri de Crăciun, Paște, 1 iunie și și-au însușit abilitățile de bază: să scrie, să citească și socotească, să gestioneze situații de criză, să-și cunoască emoțiile. Profesorii și directorii școlilor în care implementăm programul Pâine și Mâine au beneficiat de formare pe teme legate de metode noi de predare și pentru susținerea unui management școlar eficient. De asemenea, programul Pâine și Mâine a fost nominalizat că exemplu de bună practică, la nivel național, de către Banca Mondială privind acordarea de servicii socio-educaționale copiilor vulnerabili din mediul rural.
Reacții
Prin programul Pâine și Mâine suntem alături de copii zi de zi. Am ajuns să-i cunoaștem, să-i decoperim și să-i vedem cum cresc sub ochii noștri. La început ne-au surprins reacțiile lor legate de masa caldă: sentimente amestecate, încântare cu reticență, unii copii mâncau pentru prima dată unele feluri de mâncare, cum ar fi pastele. Apoi, nevoile lor erau dintre cele mai diverse.
De exemplu, în Școala de Vară, ne pregăteam să-i ducem pe copii la un aqua park, însă surpriză... copiii nu aveau costume de baie, ei foloseau lenjeria intimă la scăldat. A trebuit să le cumpăram toate cele necesare pentru ieșirea la aquapark. Apoi încântarea lor din excursii, când au văzut munții, de exemplu. E incredibil cât de mult se pot bucura copiii care până la 10 ani nu au văzut cum arata un munte în realitate.
Căutau cu ochii capra neagră și floarea de colț pentru că acestea erau reperele lor din manuale. Cum să nu te impresioneze și să nu-ți alimenteze dorința de a face ceva pentru aceste generații de copii? Cu noi au vizitat prima dată un aeroport și s-au simțit că în filme când treceau prin poarta de la securitate. Ne-a surprins entuzismul lor când au mâncat prima dată la un restaurant, când au mers cu vaporașul prima dată pe lacul Bicaz și a fost aventura vieții lor. Ne surprind mereu, iar asta ne alimentează drive-ul de a-i susține în educația și dezvoltarea lor.
Cum pot fi convinși oamenii să ajute mai mult
În primul rând prezentându-le realitatea de la sate. Multă lume nu știe exact care sunt problemele din mediul rural sau cât de grave sunt. E greu să te gândești că în România încă mai există copii care se culcă flămânzi. Sau că iarna merg la școală în șosete croșetate și șlapi. Sau că o treime dintre părinții ar anula Crăciunul dacă ar putea din lipsa de bani. Sunt niste realități crude pe care dacă nu ți le prezintă cineva, nu ai cum să le cunoști. Iar atunci când le află, oamenii fac ceva pentru acești copii, se implică. Este important să le arătam cum stau lucrurile în România anului 2022, să le vorbim despre rezultatele programelor noastre, iar cei care își doresc o Românie dezvoltată nu vor sta cu mâinile în sân și se vor implica fiecare în locul său. Realitatea nu are cum să nu te sensibilizeze și să nu te motiveze să faci tot ce îți stă în putință pentru a schimba acei factori care vulnerabilizează o mare parte a societății românești, acea Românie rurală.
De ce e nevoie în acest moment
Cu cât suntem mai mulți cei care ne implicăm în educația copiilor din medii vulnerabile, cu atât mai bine pentru copiii și societatea în care vom trăi peste câteva generații. Avem nevoie de susținerea cât mai multor persoane, iar asta se poate face chiar și fără bani. Astăzi, un formular 3,5%, completat online, într-un minut, poate ajuta la fel de mult că orice donație. Totuși, doar 1 din 3 persoane direcționează 3.5%, fără a avea un motiv anume pentru care nu o fac. De aceea, cel mai important pentru noi este să ridicăm gradul de conștientizare al oamenilor, să afle că pot aduce o schimbare reală în viața unor copii, pot oferi educație de calitate în cele mai izolate sate, iar acei copii vor avea alt parcurs în viață datorită acestui efort comun.
Rolul ONG-urilor
Activitatea ONG-urilor a avut și are un rol extrem de important în transformarea societății, iar în cazul organizațiilor precum World Vision Romania, impactul în reducerea decalajelor este unul care poate fi demonstrat în orice moment. În cei peste 30 de ani de activitate în România, am contribuit la îmbunătățirea condițiilor de viață a peste 500.000 de copii și părinți ai acestora. Datele obiective și rezultatele, deloc ușor de atins, precum și poveștile copiilor din programele noastre, deveniți azi adulți, mi-au dat mereu speranță și încrederea că putem contribui real la formarea și consolidarea unei societăți inclusive, echitabile, reziliente și care știe să se uite deopotrivă și la cei mai vulnerabili.
Ceea ce stă și a stat întotdeauna la baza succesului acțiunilor ONG-urilor sunt parteneriatele și modul în care fiecare dintre noi știm să dezvoltăm programe complementare cu cele ale autorităților publice centrale și locale, modul în care știm să ne uitam cu profesionalism la programele noastre și modul în care ne asumăm responsabilitatea de a ne duce misiunea la capăt, în beneficiul celor pe care îi servim. E important ca fiecare dintre noi să ne înțelegem rolul și limitările, să investim în capacitatea noastră și să nu renunțam la valorile organizaționale.
Cred că în ultimii ani capacitatea ONG-urilor de a manageria proiecte de impact a crescut, dar asta se datorează și faptului că încrederea în organizațiile cu programe coerente, constante și transparente a crescut. Un rol important în transformarea și consolidarea sectorului ONG l-a jucat sectorul privat și investiția unor partneri precum Lidl România în cauze și programe ale căror rezultate au capacitatea să transforme societatea românească. Este evident că mai este loc de îmbunatățire, în special atunci când vine vorba de acces la resurse care să faciliteze sustenabilizarea organizațiilor non-guvernamentale și profesionalizarea lor.
De asemenea, implicarea ONG-urilor în parteneriate public-private, în dezvoltarea de politici publice și strategii sustenabile a fost vizibilă și demonstrabilă în ultimii ani. Credem că ar trebui accentuat rolul și importanța ONG-urilor în implementarea strategiilor și programelor pentru care atât instituțiile publice, cât și cele private, fără profit, nu au capacitate și expertiză. Dialogul, parteneriatul și încrederea sunt principiile și valorile care trebuie să stea la baza consolidării poziției ONG-urilor și a maximizării rolului lor în România.
Ce vă motivează în a merge mai departe
Ne motivează să vedem în toate programele noastre că aducem speranță în ochii copiilor, zâmbete pe fețele lor și încredere părinților că pot să meargă mai departe. Ne motivează fiecare dram de demnitate pe care o recuperează părinții care nu reușesc să iasă, parcă, din cercul sărăciei și alături de care stăm să ne asigurăm că pot merge mai departe. Ne uităm la faptul că la sate încă mai sunt multe probleme de rezolvat și că este nevoie de noi și de partenerii noștri pentru a motiva comunitatea să participe la rezolvarea problemelor.
Întâlnim copii deștepți, care fară susținere se pierd din cauza sărăciei și poate a lipsei de interes din partea unor părinți și ei încercați de viață. Ne motivează bucuria copiilor atunci când lucrăm cu ei, curiozitatea lor la fiecare activitate nouă. Ne motivează profesorii care din puțin știu să le facă ora atractivă copiilor și știu să le fie și prieteni celor mici la nevoie.
Și, bineînțeles, suntem motivați să mergem mai departe pentru că avem alături parteneri pe care ne bazăm, care sunt conștienți de rolul educației în viața copiilor. Lidl România este alături de noi în acest parcurs, iar asta contează mult.
De ce fapte are nevoie România pentru un viitor mai bun
România are nevoie de acțiuni concrete și de rezultate clare care să demonstreze că orice faptă bună ne aduce cu un pas mai aproape de România în care visăm să trăim cu toții. Noi, la World Vision, suntem aici, împreună cu copiii din programele noastre, să arătăm că merită să investim în educația și protecția copiilor, dacă vrem să avem o societate care știe să ia decizii, o societate rezilientă și o societate care face în fiecare zi eforturi să nu lase pe nimeni în urmă. Ocazii sunt la tot pasul, trebuie doar să fim responsabili, să ne pese, să fim cu sufletul deschis și, sigur, putem face chiar astăzi un bine cuiva.
Și cred că este nevoie să ne punem aceste fapte împreună, să vorbim despre ele, să colaborăm unii cu alții și să creăm acea comunitate a celor care se implică în fiecare zi pentru binele unei Românii de mâine, mai educată, mai inclusivă, mai echitabilă și mai rezilientă.