Poate că vraja brandurilor s-a mai diminuat, dar puterea lor e mai mare ca oricând. Brandurile sunt atât de prezente în viața oamenilor, încat devin parte din rutina zilnică, parte din peisaj, din vocabular, spune Marius Roșu, Creative Director United Pencils. E din ce în ce mai greu să deosebești o reclamă de „lumea reală”, linia e aproape inexistentă.
Nu prea mai e despre vrajă, ci despre tactici și strategii, despre pătrunderea în lumea consumatorului fără ca el să știe sau dacă stie, să nu te perceapă ca pe un intrus. Înainte, pauza publicitară era cam singura scenă a brandurilor și era o scenă asumată. Acum totul e la nivelul umărului, oricând poți fi parte dintr-un happening comercial fără ca tu să știi. E ceva pervers în asta și ușor lipsit de moralitate, dar e ceva ce societatea acceptă, spune Marius.
Pentru cei crescuți în comunism, granița e mai clară, convenția mai vizibilă. Noile generații însă, crescute cu brandurile, le-au internalizat altfel: pentru ele, brandurile sunt emoții și amintiri. Marius Roșu vorbește în rândurile următoare despre diferitele grade de fascinație ale publicității și cum s-a transformat vraja ei într-o insinuare din ce în ce mai greu de detectat în prezent.
Plecarea companiilor din Rusia
Legat de momentul Rusia pot spune doar că am fost tentat să spun că brandurile care au rămas pe piața rusă și-au arătat adevărata față, fața urâtă. După ce am numărat până la o sută, am realizat că o schimbare uriasa precum retragerea de pe o piață atât de potentă depinde de mai mulți factori. Brandurile au o responsabilitate foarte mare, de ele depind viețile multor oameni, angajați direcți sau conectați intr-un fel sau altul la biznisul pe care acestea îl reprezintă. Chiar dacă știu că sunt și alte motive pentru care unele au ales să rămână, prefer să văd povestea din acest unghi.
Cât de importante sunt brandurile pentru oameni
Depinde de mai multi factori. Aș zice că cel mai impotant e vârsta. Cei mai tineri trăiesc prin intermediul brandurilor, fac declarații complexe prin brandurile pe care le aleg, arătându-și personalitatea și apartenența la o anumită comunitate. Cei mai în vârstă sunt mai pragmatici, mai sceptici și prin urmare mai detașați. Pentru ei e mai important produsul, brandul e doar o formă de identificare.
Diferitele grade de fascinație în funcție de generație
În ziua de astăzi brandurile sunt atât de prezente în viața oamenilor, încat devin parte din rutina zilnică, parte din peisaj, din vocabular. Cei care au crescut cu ele nu au alt exemplu, nu cunosc cealaltă lume, lumea pe care am văzut-o noi cei care am crescut în comunism. Pentru noi e doar o convenție. Alegem să participam sau nu, dar simțim butaforia. Mulți dintre noi, în momentul în care am intrat în contact direct cu brandurile, aveam deja o vârsta la care personalitatea era deja formată, motiv pentru care am fost mai greu de convins. Pentru cei mai tineri, pentru că ei sunt cei care au crescut cu brandurile, acestea înseamnă amintiri, ei asociază brandurile cu momente importante din viața: onomastici, indrăgostiri etc.
Cât de mare mai e vraja publicității în prezent
Publicitatea nu mai e atât de clar delimitată de „viața reală”. Nu prea mai e despre vrajă, ci despre tactici și strategii, despre pătrunderea în lumea consumatorului fără ca el să știe sau dacă stie, să nu te perceapă ca pe un intrus. Înainte, pauza publicitară era cam singura scenă a brandurilor și era o scenă asumată. Acum totul e la nivelul umărului, oricând poți fi parte dintr-un happening comercial fără ca tu să știi. E ceva pervers în asta și ușor lipsit de moralitate, dar e ceva ce societatea acceptă.
Cu ce branduri te-ai întâlnit în comunism
Pentru mine înainte de comunism brandurile erau țări, erau Occidentul, Germania, America etc. Îmi doream orice venea din aceste țări. Admiram cowboy-ii, zgârie-norii, îmi doream cu disperare să am o pereche de blugi sau doar o ciocolată. Erau lucruri pe care le vedeam în puținele filme de la cinematograf produse în vest sau pe un VHS la vreun prieten cu rude fugite „dincolo”. Ăsta era contactul cu aceste branduri, pe ecrane, rareori spre niciodată unul în viața reală.
După Revoluție
Televizorul color a fost unul dintre cele mai râvnite obiecte imediat după Revoluție. Prin urmare Gold Star a fost de departe un brand care m-a fascinat și care a livrat cel mai bine prin simplul fapt că era color. Mi s-a schimbat lumea, felul în care vedeam și percepeam lucrurile. Unele imagini considerate până atunci banale, chiar și știrile, aveau altă aură, deveniseră peste noapte atrăgătoare. Mi se pare ireală amintirea reclamelor la un televizor color, văzute pe un televizor alb-negru :)
Ce ți-ai dorit cel mai mult
Pe măsură ce înaintezi în vârstă elimini balastul din viața ta, cauți „adevărul”, autenticul. Asta s-a întamplat și în relația cu brandurile. Am fost mai atent la ce spun și ce fac ele. Unele inventează povești cu care nu au nicio legătură, altele își trăiesc povestea, și astfel când se exprimă se simte firescul.
Consumatorul din sufletul creativului
Sunt fascinat de multă vreme de Apple. Nu a fost dragoste la prima vedere. Cunoșteam brandul, știam de existența lui și cam atât. Experiența cu produsul m-a convins. Am primit cadou un laptop și asta a schimbat totul. Aș putea să compar momentul Mac Book Pro cu momentul primului televizor color. O experiență la un alt nivel. De la design la funcționalitate, totul era altceva, la un nivel mult superior decât orice de până atunci. Așa am devenit mai atent și la brand, la felul în care se dezvoltă, la ce promite, și am observat că e pe bune, că există o relație corectă între ce spune și ce face.
Ce ai simți dacă ar ieși din România toate brandurile importante
Pentru simplul motiv că ar fi mai puțină culoare, ieșirea principalelor branduri de pe piața locală ar fi un eveniment trist. Concurența e benefică, obligă la creativitate și de aici la evoluție. Strict dpdv funcțional/practic, tot aș găsi o modalitate de a le accesa pe cele importante pentru mine.
Concluzie: Cât de puternice sunt brandurile în 2022
Brandurile au devenit extrem de puternice. Felul în care se exprimă este aproape periculos. Cum ziceam, înainte erau ușor sa deosebești o reclamă de „lumea reală”, acum linia e aproape inexistentă. Brandurile iau fața bunicii, a mamei, a profesoarei, a iubitei sau a omului pe care-l admiri din diferite motive. Brandurile au fără nicio îndoială o responsabilitate socială de care, din păcate, nu multe sunt conștiente.