Atunci când le traversează, ca orice artist, Ioana Nicoară își rezolvă blocajele cu o pauză, un ceai sau o plimbare cu câinele. Iar creativitatea și-o menține vie prin curiozitatea cu care caută să afle lucruri noi din diverse domenii, cum ar fi, de exemplu, istoria unei case. Ioanei îi place să experimenteze ceva nou cu fiecare proiect de ilustrație pe care îl lucrează, de aceea nu poate spune că are un stil artistic anume.
"Mi-ar plăcea ca ilustratorii să fie mai curajoși în a experimenta vizual, în loc de a căuta să facă imagini care să placă tuturor. Asta îmi spun și mie tot timpul".
Povestim în cele ce urmează cu Ioana Nicoară, artist vizual și animator, despre creativitate, insprație și ajutorul online-ului în munca sa.
Despre tine
Mă consider a fi un artist plastic care animează și pictează.
Am început să ilustrez oarecum întâmplător, ca parte din procesul de a face animație și din nevoia de a avea o dimensiune printabilă pentru anumite proiecte de animație. Primul proiect amplu ilustrat a fost cartea animată “Himere Valahe”, care mi-a deschis mult apetitul pentru ilustrație, mi-am dat seama că e o preocupare care se îmbină bine cu ce fac în animație.
Ce fel de proiecte îți place să lucrezi
Îmi plac cel mai mult proiectele în care am mai mare libertate vizuală, atât în partea de concept vizual cât și în animație. Și, desigur, îmi plac cel mai mult proiectele unde am multe pretexte de animație.
Procesul creativ
Procesul creativ poate să difere mult, pentru unele proiecte mă pot implica începând cu partea de concept/ storytelling, altele ajung la mine când au deja un script sau un brief clar și mă implică de la partea de ilustrație sau cea de animație.
Primul lucru pe care îl fac e să caut o direcție vizuală pentru ce am de făcut, care începe firesc cu niște schițe și variante de desen sau paletă cromatică, care este apoi discutată în funcție de direcția proiectului. Odată aprobat vizualul, construiesc proiectul împărțindu-l în etapele prin care trece animația: moodboard, storyboard, schiță de animație, cleanup.
Produsul final poate fi pentru print, realitate augmentată, film, publicitate.
Unde cauți inspirație
Urmăresc activ ce se întâmplă pe scena animației de festival din Europa, mai ales, unde participă scurtmetraje semnate de artiști internaționali diverși și interesanți. În cei doi ani pandemici, majoritatea festivalurilor au ținut și un program online, ceea ce le-a făcut tot mai accesibile. Printre acestea se numără festivalurile de la Annecy, Zagreb, Anim’est. Pe instagram, de asemenea, urmăresc mulți artiști.
Și poezia. Poezia mă inspiră mult.
Ce faci cu blocajele
Blocajele se rezolvă cu un ceai, o pauză, un uitat pe pereți, o plimbare cu câinele.
Cum îți menții vie creativitatea
Sunt o fire curioasă, mă autodenumesc “cercetător” și cercetez câte ceva mărunt: cum se plantează pepenele, cum se face aluatul de pizza, ce mănâncă vreo anume rozătoare, numele vreunei flori, istoria unei case, vreo carte.
Stilul tău
Sunt oameni care îmi spun că recunosc ușor acuarele semnate de mine, dar nu știu dacă în ilustrație am un stil definit, îmi place să experimentez ceva nou cu fiecare proiect.
Cred că a evolua poate însemna și a esențializa mai ușor, să faci ceva cu economie de resurse, dar cu efect vizual cât mai puternic.
Cum ți s-a schimbat perceptia despre lume de când desenezi
Nu știu dacă pot defini lumea înafara desenului căci desenez de când mă știu. Știu doar că mă pot uita la desene de la 3-4 ani și știu să spun imediat ce e acolo sau unde m-am desenat pe mine.
Cred că desenul e un mod de a cunoaște lumea.
Colaborări creative
Eu lucrez cu studioul de animație Reniform Production unde facem cele mai improbabile proiecte de animație și AR, atât în publicitate și film cât și proiecte culturale, ceea ce ne-a permis să experimentăm multe lucruri. Lucrăm și pentru clienți din țară dar și internațional și cred că am avut parte de o paletă largă de abordări până acum.
Cel mai greu pare să păstrezi echilibrul și să nu ajungi în burnout după o perioadă mai aglomerată.
Ajutorul online-ului
Cel mai mult folosesc instagram, care pare un instrument foarte bun de promovare pentru artiști în general. Încerc să produc mai mult conținut video pentru social media, dar timpul poate fi uneori un impediment. Cred că site-ul pentru proiectele mele personale ajută cu extra informații legat de ce postez online.
Un sumar al proiectelor tale din ultimul an
2021 a fost cu mult AR, animație 2d și 3d și proiecte culturale. Am lucrat la dicționarul animat ”De la Tilincă la Opincă”, un proiect al Muzeului Țăran Român, am dezvoltat cel mai ambițios proiect AR făcut la Reniform, “De la Neacșu la AR”, am avut o expoziție personală la galeria AnnArt din București și îmi pare doar rău că n-am înțeles nimic din vara trecută.
Schimbări din pandemie
Am început să lucrez acasă, ceea ce mi-a schimbat mult dinamica și pare că mi-a dat înapoi ceva timp pentru alte preocupări, cum ar fi cititul. Cred că pandemia a relaxat puțin pe toată lumea legat de proiecte online, oamenii sunt mai zgârciți cu întâlnirile față în față, organizează repede un zoom și se pierde mai puțin timp în partea de comunicare din proiecte.
Clișeele
Pare că mulți ilustratori tind să copieze trenduri internaționale de ilustrație, în loc de a căuta mai mult la a-și forma propriul vocabular vizual cu care să se joace. Mi-ar plăcea ca ilustratorii să fie mai curajoși în a experimenta vizual, în loc de a căuta să facă imagini care să placă tuturor. Asta îmi spun și mie tot timpul.
Noile cerințe și briefuri
De anul trecut sunt considerabil mai multe propuneri de proiecte de realitate augmentată care folosesc animație 2d sau 3d și, în general, am avut tot mai multă libertate creativă.
Planurile tale
Sunt deja în mijlocul unor proiecte care trebuie încheiate și sper să găsesc resurse să-mi continui proiecte personale. Și să grădinăresc mai mult. :)