Alexandra Boghiu: După doi ani în care producția și distribuția au fost puternic afectate de pandemie, am avut surpriza ca anul acesta să avem un număr record de lungmetraje eligibile la Gopo

Alexandra Boghiu: După doi ani în care producția și distribuția au fost puternic afectate de pandemie, am avut surpriza ca anul acesta să avem un număr record de lungmetraje eligibile la Gopo

Industriile creative ar trebui să rămână un liant de comunicare în perioade de conflict, un reminder despre ceea ce are umanitatea mai bun de oferit, crede Alexandra Boghiu, Project Manager Premiile GOPO. După doi ani de incertitudine și oroarea războiului din Ucraina, chiar dacă sentimentul neputinței e din ce în ce mai intens, câștigă cel al solidarității. Anul acesta, Gala Premiilor Gopo revine Teatru Național București, în Sala Mare, pentru a recunoaște eforturile cineaștilor români și producțiile autohtone, realizate în ciuda celor doi ani care au faultat toată industria.

Este un an foarte dens care a avut un record de filme eligibile, iar nominalizările reflectă înainte de toate un echilibru între generații. Îi avem pe de-o parte pe cei consacrați, cu experiență, prezenți constant pe marile ecrane (old-timers), iar de cealaltă parte întâlnim generația tânără, entuziastă, nume noi și debuturi îndrăznețe (new-comers), spune Alexandra.

Cea de-a 16-a ediție a Premiilor Gopo va avea loc în acest an pe data de 3 mai și va fi transmisă în direct online, pe premiilegopo.ro. Despre ediția de acest an, povestește mai multe Alexandra Boghiu în rândurile de mai jos:

 

Cum stați cu pregătirile pentru Gala Gopo

Pregătirile sunt în toi, mai ales ținând cont de faptul că și anul acesta este unul plin de provocări în context social. Dar după doi ani în care am organizat acest eveniment sub presiunea incertitudinii și schimbărilor generate de pandemie, avem deja experiență în a gestiona neprevăzutul. Ne-am adaptat la ceea ce se întâmplă în jurul nostru și ceea ce este un eveniment de susținere a cinematografiei românești anul acesta s-a extins și către empatia pentru cineaștii vecini. Până pe 3 mai, totul va fi gata, indiferent de cât de mult se vor reduce orele de somn.

 

Provocări

După doi ani în care producția și mai ales distribuția au fost puternic afectate de pandemie, am avut surpriza ca anul acesta să avem un număr record de lungmetraje eligibile, atât filme de ficțiune cât și documentare. Implicit, asta a dus la un proces de jurizare mai intens și mai minuțios și ne-a părut rău că nu avem categorii cu câte 7 nominalizări în loc de 5.

O altă provocare este faptul că anul acesta încercăm să revenim la „normalul” de dinainte de 2020 fără a ignora felul în care am făcut lucrurile în ultimii 2 ani. Chiar dacă restricțiile s-au ridicat, noi vom respecta în continuare protocoale menite să asigure siguranța participanților, așa cum fac toate evenimentele importante.

Evident, nu putem să nu vorbim despre situația și contextul social în care am fost aruncați cu toții inopinant după 24 februarie, fapt ce ne-a oprit motoarele pentru o perioadă făcându-ne să ne reevaluăm prioritățile. Nu am putut rămâne indiferenți, întreaga echipă a încercat să găsească soluții prin care să își exprime solidaritatea și să ajute concret. E greu în timpurile astea să te confrunți cu sentimentul de neputință și în același timp să găsești un sens în ceea ce faci.

 

Highlighturile ediției

Ar trebui să știe că revenim cu drag în locul consacrat de la Teatru Național București, în Sala Mare, pentru a recunoaște eforturile cineaștilor români, eforturi care au generat cele mai multe producții autohtone în ciuda celor doi ani care au faultat toată industria. În plus, anul acesta venim cu un mesaj de susținere către cineaștii ucraineni: UNIȚI PRIN FILM. Vom mai avea și câteva momente speciale prin care vom sărbători aniversările a 2 filme importante din istoria de film românească, dar nu voi intra în mai multe detalii despre asta, pentru a lăsa și un element de surpriză pentru Gală.

 

Surprize și învățături de la edițiile trecute

De unde să încep? A fost intens. Mai întai a fost șocul și incertitudinea. Ediția din 2020 trebuia să aibe loc pe 19 martie, iar pe 12 martie a fost instaurat lock-down-ul și nimeni nu știa ce urmează să se întâmple. Ne-am baricadat cu toții în casa, dar noi am continuat să lucrăm pentru o ediție care nu știam exact când va putea avea loc. Când finalmente am putut ieși din case, a trebuit să ștergem tot și să scriem de la capăt. A trebuit să trecem printr-un întreg proces de norme, metodologii de siguranță, protocoale speciale de amenajare a spațiului, pentru prima oară am mutat Gala în aer liber, ceea ce a schimbat design-ul evenimentului complet. Ne-am adaptat din mers gestionând și presiunea ochilor ațintiți înspre noi, fiind primul eveniment cultural mare organizat în pandemie.

În 2021 lucrurile au părut un pic mai simple, aveam deja experiență, dar schimbând locația, iată că ne-am confruntat cu noi provocări particulare. Am trecut de la a organiza un eveniment cultural la a construi scări, a face grădinărit, a găsi soluții pentru ca spațiul să devina prietenos pentru invitați.

Ce am învâțat în acești doi ani? Că din fericire ne putem adapta în fața imprevizibilului și că atunci când există motivația necesară, se pot găsi soluții constructive. 

 

Ce înseamnă Gopo pentru industria de film 

Cred că răspunsul la întrebarea asta îl dețin fix cei care fac parte din industria de film. Intenția noastră e de a oferi recunoaștere muncii din spatele întregului proces de a crea un film începând de la machiaj până la regie, ne dorim să fie un barometru al profesionalismului. În plus e un prilej de a atrage atenția publicului larg că există producții românești de calitate, producții a căror existență se pierde mult prea des în marea hollywoodiană. Dacă ar fi să rezum într-un singur cuvânt ce înseamnă Gopo, acesta ar fi: recunoaștere. Chiar si numele evenimentului e un tribut adus reputatului regizor român Ion-Popescu Gopo, unul din primii cineaști recunoscuți internațional. Din creația lui derivă trofeul, simpaticul omuleț Gopo.

 

Nominalizările de anul acesta

Este un an foarte dens care a avut un record de filme eligibile, iar nominalizările reflectă înainte de toate un echilibru între generații. Îi avem pe de-o parte pe cei consacrați, cu experiență, prezenți constant pe marile ecrane (old-timers), iar de cealaltă parte întâlnim generația tânără, entuziastă, nume noi și debuturi îndrăznețe (new-comers).

În același timp, putem observa anul acesta cea mai mare varietate de genuri si subiecte de până acum. Dacă în anii precedenți premiile reflectau doar starea filmelor de autor, anul acesta ne putem întâlni și cu filme de public, cu francize, cu animații. Sunt foarte puțini absenți relevanți din ceea ce a fost tabloul de ansamblu al cinematografiei românești în 2021.

Ce se reflectă în nominalizările Premiilor Gopo e ceea ce putem numi efectul „colectiv.”. S-a observat clar înflorirea documentarului, au existat numeroase producții de o calitate foarte bună aparținând acestui gen. Abundența lor și nivelul calitativ ridicat au fost cele care ne-au determinat să facem o excepție și să extindem numărul de nominalizări la 6 pentru această categorie.

 

Campania umanitară UNIȚI PRIN FILM

Cum spuneam mai devreme, nu cred ca cineva poate rămâne indiferent față de ce se întâmplă în Ucraina în momentul de față... Totul a venit firesc, dintr-un impuls natural de empatie față de cineaștii ucraineni. Ne-am imaginat în locul lor, fără loc de muncă, smulși din echilibrul vieții, neștiind încotro să o apucăm. Am căutat cea mai directă modalitate de a ajunge la cei în nevoie, lansând campania UNIȚI PRIN FILM. Oricine poate dona 2 Euro printr-un SMS cu textul FILM la numărul 8840. Banii strânși vor fi direcționați  către „Fondul de Urgență pentru Cineaști” care sprijină realizatorii de film cu mici granturi de 500 EUR, 1.000 EUR sau 1.500 EUR pentru a putea ajuta la acoperirea cheltuielilor temporare de relocare, a taxelor legale și administrative (vize, de exemplu), pentru a acoperi cheltuielile inițiale minore, dar necesare în situația actuală. Acest fond a fost înființat de Coaliția Internațională pentru Cineaști aflați în situații de Risc, prin intermediul cărora am reușit să demarăm această campanie.

Așa cum prin Gala Premiilor Gopo promovăm filmele autohtone românești și încercăm să ajungem la un public cât mai numeros, să arătăm că existăm, prin această campanie vrem să arătăm că există și industria de film ucraineană. Sperăm să strângem cât mai multe fonduri, pentru a ajuta cât mai mulți cineaști cu putință. Campania va fi activă până pe 10 mai, la o săptămână după gală.

 

Rolul industriiilor creative în astfel de perioade

Industriile creative au fost mereu un refugiu, chiar și în timpuri de pace sau normalitate – sunt un refugiu în fața rutinii de zi cu zi, sunt un refugiu în fața problemelor cotidiene, sunt un refugiu din banal. În pandemie, mai mult ca oricând au fost un refugiu în fața anxietății și necunoscutului și fricii. Cred că în ultimii 2 ani cu toții ne-am adaptat, recalibrat, unii poate ne-am recreat de la zero în ultimii ani. Chiar și industriile creative au făcut asta – s-au mutat ușor-ușor înspre online, audio-vizualul a câștigat destul de mult teren în fața experiențelor live. Dacă impactul acestor schimbări va fi unul pozitiv sau nu, doar timpul va putea spune.

Un alt rol pe care industriile creative îl au de când lumea, dar care din punctul meu de vedere devine vital în perioade de criză (pandemie, război) este acela de a fi mesageri. Devin martori ai istoriei și vorbesc despre ceea ce se întâmplă, pot informa, emoționa, genera unitate și notorietate în feluri în care nimic altceva nu poate. Industriile creative sunt și ar trebui să rămână un liant de comunicare în perioade de conflict, un reminder despre ceea ce are umanitatea mai bun de oferit.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related