Acum un an, Alecsandra Costin, owner 2032communication, a decis sa lucreze exclusiv cu femei antreprenoare. De altfel, ea stie cel mai bine cum e lumea antreprenoriatului pentru femei. Cu o experienta de 12 ani in jurnalismul de televiziune si alti doi in comunicare, Alexandra si-a lansat propria agentie acum patru ani, trecand prin provocarile si greutatile de inceput de drum aferente.
In jur de 80% din clientii agentiei au ajuns la noi prin recomandari. E un domeniu in care chiar trebuie sa ai incredere in persoana din spate ca sa bati palma. Atunci cand vinzi servicii e ceva mai greu sa castigi increderea oamenilor, decat atunci cand vinzi produse, spune Alecsandra.
Anul trecut, agenția s-a implicat si in proiecte sociale. Unul din proiectele speciale a fost oferirea de consiliere in cariera si consiliere vestimentara pentru femeile cu venituri mici, care urmau sa mearga la un interviu de angajare. Responsabilitatea sociala si comunicarea onesta sunt repere importante in PR in 2022, crede Alecsandra. Vorbim cu ea mai jos despre trecerea de la jurnalism la PR, piata de comunicare in 2022 si cele mai importantre trenduri care o influenteaza.
Începutul în PR
Am intrat in lumea comunicarii si a antreprenoriatului acum aproape 4 ani. Aveam 30 de ani, în jur de 12 ani de experienta ca jurnalist de televiziune, alti aproape doi de experienta in comunicare si multa determinare. A fost cumva un traseu firesc. Eu consider ca PR-ul este o încununare a experiențelor acumulate în anii petrecuți în cele 3 redacții de televiziune din București. Am pornit singură, de acasă, și usor-ușor am adus alături de mine oameni cu aceleași principii și valori și colaboratori la fel de creativi și gata să descopere poveștile senzationale din spatele unei afaceri.
Primul contact cu lumea PR-ul l-am avut intr-o agentie. Nu stiam eu ce inseamna asta, insa eram pregatita sa invat si mi-am dat seama ca practic urma sa fac ceea ce faceam si in televiziune: sa extrag informatia si sa spun povestea pe placul oamenilor si a clientilor.
E fascinant cum ajungi sa inveti lucruri pe care nu credeai sa le inveti vreodata. De fel sunt o persoana destul de „certata” cu cifrele si cu informatiile tehnice. Insa am ajuns acum sa am in portofoliu cliente cu afaceri din zona economica si care ofera servicii cu multa tehnologie in spate. Si imi place mult. Imi place orice ma scoate din zona de confort pentru ca doar asa ne putem dezvolta noi, ca oameni si ca profesionisti.
Ce a urmat
Parcusul a fost cu bune si cu provocari pentru ca nu-mi place termenul „ rele”. Insa din cele „rele” am invatat mereu cate ceva bun si mereu am reusit sa merg mai departe cu si mai multa determinare.
1 septembrie 2021 va fi mereu un punct de referinta in agentia mea. In septembrie, anul trecut, am decis sa fac o schimbare si sa ma adresez exclusiv antreprenoriatului feminin. Cu alte cuvinte, lucram doar cu antreprenoare, cu femei dornice sa-si transforme afacerile in branduri si care nu se tem sa invoveze, sa indrazneasca si sa iasa din tipare.
Poate va intrebati de ce am facut aceasta schimare? Ei bine, am vrut sa ajutam antreprenoriatul feminin sa se dezvolte pentru ca 90% dintre afacerile fondate de femei, din Romania sunt afaceri mici si mijlocii care poate nu au bugete de comunicare, dar care au nevoie sa creasca si care aduc plus valoare in societate.
Asta ne dorim si noi, sa ne punem amprenta in lumea de business si sa crestem afacerile.
Pentru antreprenoriatul femin am lansat si un Podcast in care le oferim antreprenoarelor posibilitatea sa-si spuna povestile, sa-si faca auzite vocile.
Sunt de parere ca este ideal sa invatam din experientele altora si nu sa ne lovim singuri cu capul de perete. Desi, in cele mai multe cazuri nu se intampla asta.
Debutul agentiei
Proiectul a inceput din dorinta mea de a fi raspunzatoare de propriile decizii, de a ma inconjura de persoane cu aceleasi valori ca ale mele si din dragoste pentru oameni si povesti. Si, bineinteles, din dorinta de a valorifica toate cunostintele pe care le aveam si toate contactele din presa.
Lumea antreprenoriatului este fascinanta, plina de provocari, insa iti ofera si acea posibilitatea de a lasa ceva in urma ta.
Inceputul a fost ca toate inceputurile: frumos si plin de provocari. Cel mai greu a fost sa castigam increderea oamenilor pentru ca nu-ți lași afacerea pe mâna oricui și nici nu plătești serivicii în care poate nu crezi. Primul client a venit la pachet și cu primele recomandări. In jur de 80% din clientii agentiei au ajuns la noi prin recomandari. E un domeniu in care chiar trebuie sa ai incredere in persoana din spate ca sa bati palma. Atunci cand vinzi servicii e ceva mai greu sa castigi increderea oamenilor, decat atunci cand vinzi produse si asta din cauza costurilor financiare mai mari, in prima situatie.
Piața de PR în 2022
2022 a inceput cu provocări și schimbări si va continua la fel. E primul an in care afacerile „respira” puțin după cei doi ani de restrictii insa e si anul marcat de un conflict in apropiere de noi care i-a facut pe antreprenori sa stranga putin din dinti. Insa, in orice situatie, cu precadere, in situatii de criza, companiile trebuie sa comunice. Sa-si adapteze comunicare, sa reactioneze punctual la problemele societatii, sa comunice cu oamenii din companii. Pentru că pentru multe companii, cea mai mare problemă este în continuare cea umană.
In momentul de fata, situatia politica la nivel european dar si cea economica este cea care ne influenteaza activitatea, pentru ca pe o piata instabila, antreprenorii sunt tentati sa taie bugetele de PR sau sa le reducă.
Planuri & obiective
Avem planuri de extindere însă ne dorim să rămânem tot în zona agențiilor boutique pentru că ne place să legăm relatii cu clientii nostri. Ceea ce e mai greu atunci când numărul contractelor de prea mare.
Vrem ca anul acesta să ne dublăm cifra de afaceri si să ne extindem echipa, dar si să includem in servicii de marketing, in oferta noastră. Stiti, se spune că e bine ca PR-ul si marketingul să conlucreze. Si ce poate fi mai „sub control” decat gestionarea de catre aceeasi echipă atat a serviciilor de PR cat si a celor de marketing. Si aici nu e vorba de a controla ci de a avea o coerenta in comunicare si promovare pentru a obtine cele mai bune rezultate.
Schimbari
Ne dorim mult să educăm si sa promovăm si pe piata românească Crowdfunding-ul. Conceptul este extrem de putin cunoscut la noi, insa extrem de folosit, cu rezultate spectaculoase, in multe alte tări. Nu suntem străini de acest serviciu insa cererea este foarte mică pentru că oamenii nu stiu ca-si pot reste afacerile si apeland la campaniile de Crowdfunding.
In rest, vom comunica exclusiv afaceri fondate de femei pentru ca vrem ajutam la cresterea antreprenoriatului feminin.
Adaptarea
2021 a fost anul care a stat sub semnul ADAPTARII. Afacerile care s-au adaptat, care si-au adaptat comunicarea si care au continuat sa comunice au trecut cu bine, iar unele chiar au inregistrat cresteri ale cifrelor de afaceri. Una dintre cele mai importante schimbari aduse de pandemie a fost aceea ce am invatat sa comunicam si altfel: in online. An invatat sa ne mutam afaceri in mediul virtual si am invatat sa apreciem mai mult oamenii din jur si sa ne dormim sa apartinem unei comunitati. De aceea, multi antreprenori s-au concentrat pe extinderea si consolidarea comunitatilor online, din jurul afacerilor lor, care s-au dovedit extrem de valoroase.
Previziuni
Si anul acesta este vorba despre adaptare si despre a tine pasul cu vremurile. Observam deja cum ne-am mutat mare parte din activitate in online. Tot mai multe afaceri scot pe piata produse digitale care vin in completarea serviciilor pe care le ofera. In plus, tot mai multi antreprenori constientizeaza nevoia de comunicarea, nevoia de continut de calitate si continut distribuit organic in social media sau in mass media si apeleaza la serviciile unei agentie de comunicare si PR.
Vom vedea o crestere pe zona de comunicare. Si asta va duce la cresterea afacerilor, mai ales ale celor mici si mijlocii. Aici este si cea mai mare nevoie de comunicare si de servicii specializate, de strategii pe termen lung care sa duca la dezvoltarea armonioasa a companiilor.
Sunt semnale bune. In sfarsit, antrporenorii par sa realizeze cat de important este sa aloce bugete pentru PR si marketing. Idea ar fi sa exista aceste bugete inca din momentul in care se lanseaza o afacere. Cifrele spun ca marketingul si PR inseamna 80% din reusita unei afaceri.
Trenduri
Afacerile vor fi tot mai prezente in mediul online. Vom implementa o serie de programe de AI care ne vor usura munca. Deja lucram cu anumite softuri de creare automata de continut doar pe baza unor cuvinte cheie. Continut care, ulterior, doar este editat. Astfel de programe vor fi tot mai prezente in cadrul companiilor pentru ca deja exista nevoia de raspuns instant si de degrevare a oamenilor de anumite sarcini.
Comunicarea va fi onesta si autentica. Cu totii cautam autencitate mai mult ca niciodata. Trebuie sa comunicam si despre ceea ce facem bine, dar si despre erorile pe care le-am facut intr-un anumit moment pentru ca, pana la urma, suntem oameni si nu roboti, iar oamenii rezoneaza bine cu alti oameni. Ne este de ajutor sa vedem, in spatiul public, ca nimeni nu este perfect, insa ca lumea tinde catre cat mai bine. Nu cat mai mult, ci cat mai bine.
Bilant 2021
A fost un an bun. Un an in care am invatat mult, am cladit relatii, am inteles ca networkingul este indispensabil pentru o afacere care vrea sa creasca. Am realizat cat de important este sa te poti baza pe oamenii din jurul tau si, poate cea mai importanta lectie a fost aceea invatata de la copilul meu de 3 ani si jumatate: fiecare zi trebuie sa fie o bucurie si trebuie descoperita cu bucurie pentru ca nu stii de surprize iti va rezerva.
Am avut, in schimb, fluctuatii ca numar de clienti. Unii au renuntat la servicii pentru ca au redirectionat bugetele catre alte nevoie, iar altii si-au inchis afacerile. Sper sfarsitul anului am avut o crestere accentuata, ceea ce a si tu, per total, la crestere cu aproximativ 30% a cifrei de afaceri comparativ cu anul precedent.
Proiecte speciale
Anul trecut am incercat sa oferim cat mai mult din expertiza noastra si sa ne implicam in proiecte sociale. Am demarat, la nivelul agentie, cu ajutorul mai multor parteneri, un proiect in zona sociala prin care am oferit consiliere in cariera si consiliere vestimentara pentru femeile cu venituri mici care urmau sa mearga la un interviu de angajare. A fost proiectul nostru de suflet pe care, desi l-am stopat momentan, ne dorim mult sa-l reluam.
Implicarea in proiecte sociale este un element de care ar trebui sa tina cont orice companie. Sunt acele campanii de CSR prin care antreprenorii ofera. Pentru ca nu poti doar sa primesti. E bine sa dai inapoi o parte din experitiza ta. Rezultatele vor fi neasteptate.
Nevoile clienților
La baza nevoile sunt aceleasi: de a fi vizibili si credibili, de a fi repere pe piata, in domeniul lor de activitate. Cu alte cuvinte, de a fi recunoscuti si unanim acceptati ca specialisti in domeniul lor de publicul larg.
Insa dincolo de asta, clientii vor sa fie vizibili pe canale media credibile. Din pacate, in ultimii ani, media si-a pierdut din credibilitate. Nu toata media, evident, insa oamenii au tendinta, uneori, de a pune pe toata lumea in aceeasi oala.
Sunt si nevoi pe care ei nu le identifica: nevoia de a fi cat mai relevanti si prezenti in mediul online. Tot mai multe afaceri au lansat Podcast-uri, tocmai din dorinta de relevanta si credibilitate dar si pentru ca simt nevoia sa schimbe mentalitati, sa educe, sa creeze o societate de business etica. Sa ofere din expertiza lor pentru ca in timp sa puna umărul la schimbarea societatii.