Andreea Cartu: De la apariția social media si, mai ales, a influencerilor cu sute de mii de like-uri, publicitatea a devenit mai facilă și fragilă

Andreea Cartu: De la apariția social media si, mai ales, a influencerilor cu sute de mii de like-uri, publicitatea a devenit mai facilă și fragilă

În pandemie, când toate dorurile s-au făcut mari, dorul Andreei Cartu de oameni, de povești și de scris a împins-o să creeze o nouă platformă online. Curatorialist a apărut pentru oamenii care își doresc să citească mai mult decât să dea scroll fără sens pe Facebook, ori să sară din story în story. Și promite să le livreze un conținut editorial util.

Platforma a fost o investiție proprie, iar un prim obiectiv este să se susțină prin proiecte speciale, pentru că Andreea a exclus de la început publicitatea prin bannere în site. În schimb, crede că, pentru un brand, conținutul publicitar scris ar trebui să fie relevant, deoarece filtrează publicul și are potențial mai mare de conversie.

"Conținutul scris necesită mai mult efort din partea tuturor. Al storytelling-ului brandului - cine suntem și ce spunem despre noi, al conceptului gândit de agenție - cum facem asta apetisant și interesant. Iar asta, în geometria necesității rezultatelor imediate, vine cu skip".

Andreea Cartu este fondator al platformei editoriale Curatorialist. Călătoria sa în digital a început în 2008, când a lansat unul dintre cele mai populare bloguri de modă românești, AloMoDa. Povestim cu ea despre cel mai nou proiect editorial al său și despre publicitate.

 

Din biografie

Am diploma în comunicare și relații publice, am absolvit acum 15 ani la SNSPA, pe vremea în care orice student de acolo visa să intre într-o agenție. Contextul a făcut ca, imediat după absolvire, să plec din țară, iar, la întoarcere, totul se schimbase în direcția profesională. Călătoria mea digitală a pornit în 2008, din “exil”, odată cu lansarea AloMoDa, cel ce a devenit unul dintre cele mai populare bloguri de modă. Astfel, în 2010, când m-am întors în țară, am început să lucrez în presa online dedicată femeilor. Un an mai târziu, am renunțat și am avut un popas la Wunderman, acolo unde am făcut Twitter pentru Nokia.

Am realizat atunci că nu funcționez foarte bine în astfel de contexte organizaționale și am pornit freelance. Astfel, pot spune cu mândrie: “antreprenor digital since 2011”.

 

Ce ai făcut bun și frumos cu proiectele tale

Mi-ar plăcea să spun că am făcut bun și frumos real, ceva cu impact semnificativ. Dar, acum, în contextul în care trăim, altfel mă raportez la conceptul de “bun”.

Însă, mă bucur și acum când designerii români îmi spun că AloMoDa era un punct de sprijin pentru ei. Și sunt surprinsă când, vorbind despre Curatorialist, fetele din diferite medii încă își aduc aminte de acele vremuri.

Am mai făcut frumos cu și pentru branduri de fashion cu care am colaborat mulți ani. O perioadă la P&G pentru a audita potențialul brandurilor de beauty să dezvolte prezența în social media. Acum este evident și “must have” ca un brand să aibă prezență puternică în social. Dar, atunci, în 2012, era un context virgin și confuz pentru branduri, mai ales pentru cele mari, pentru care o asemenea decizie trebuia să aibă o susținere și strategie în spate.

Momentul de cotitură în cariera mea a venit în 2017, odată cu cooptarea în acest job pentru care lucrez și acum. Atunci a trebuit să adun tot ce am învățat în 9 ani de “living & listening” în online și social media, și 33 de ani de România: ce ne stârnește nostalgia, ce este pop culture pentru noi, ce mișcă audiențele. A fost un test pentru mine atunci. Iar acum, la 5 ani distanță, jobul meu continuă să fie o bucurie, motiv de mirare și învățare.

 

Apariția Curatorialist

Pandemia și maternitatea au lucrat împreună să mă facă să-mi pun întrebări. Un răspuns a fost că îmi este dor de oameni, de scris, de povești. Și mi-am imaginat că și altora le este dor să citească dincolo de un scroll fără sens în social media, dincolo de tap-tap în stories și de tot zgomotul ce vine din direcția multiplelor platforme.

Curatorialist a venit cu gând de “refresh”. Al meu, al cititorilor, al brandurilor, al meseriei de PR, al blogosferei, al utilității conținutului editorial și un manifesto tăcut împotriva “empty photos”.

De aici și sloganul sub care ne conducem partea editorială “Tu ce ai FRUMOS astăzi?”

Acest “frumos” însemnând ce ai “frumos”, dar și ce ai făcut “frumos”.

 

Echipa ta

Prin prisma jobului meu am înțeles că nu ești multe fără echipa ta și, mai ales, că valoarea unui proiect este dată de valoarea oamenilor ce sunt parte din el. Nu am vrut să fac compromis aici.

Prima care mi s-a alăturat a fost Elena Vrabie – redactor-șef Curatorialist. Elena are experiență în presa online, jonglează cu ușurință cu diferite exprimări: de la blog la vlog, la articole editoriale și interviuri pline de insights. Este și editor la The Recursive - o platformă specializată în peisajul tech din SEE și are, astfel, o perspectivă largă asupra lucrurilor. Îi mulțumesc pentru claritatea și organizarea pe care o aduce în proiect.

Andreea Mira ni s-a alăturat în urma unui anunț de recrutare pe care l-am postat pe un grup de social media. Mi-a trimis portofoliul său ce includea comunicate de presă și articole de pe platforma sa de cooking, food styling și fotografie. M-a cucerit cu polivalența sa și, chiar și acum, la aproape un an distanță, o ador cu fiecare descoperire pe care o fac despre ea ca femeie și profesionist. Andreea este omul vorbelor puține și al faptelor multe.

Mai avem colaboratori pe termen mediu și punctuali, oameni savvy în domeniul lor cu care împărtășim aceleași valori.

 

Cu ce obiective ai creat platforma

Curatorialist are misiunea de a fi o portavoce pe teme esențiale pentru universul nostru feminin. Cu fiecare articol încercăm să aducem conținut relevant, frecventabil și util, care să reflecte preocupările femeilor GenZ și Millenials - mai ales din zona antreprenoriatului feminin (business sau creativ).

Un alt punct-obiectiv interesant ce s-a conturat în acest timp - este că ne-am conturat ca un liant între poveștile antreprenoarelor și publicul Curatorialist.

 

Cititorii Curatorialist și subiectele pe care le caută

Mă gândesc la Alexandra, 35 de ani. Cea care citea cu plăcere bloguri de modă și reviste de modă. Universul ei s-a lărgit acum, este și femeie, și profesionist, și mamă, poate.

Are nevoie de timp pentru ea, să citească ceva ce îi place, o motivează și o face să dea mai departe prietenelor sale. Vrea să afle noutăți, să fie conectată și să aparțină unei comunități de femei faine.

A apreciat și a fost motivată de interviurile lungi cu femei ce s-au dedicat antreprenoriatului, precum Irina Moroșanu, Ruxandra Antohi. I-a încolțit în suflet și gândul mutatului la sat, așadar ne urmărește seria Viața la sat. Ne-a mulțumit pentru seria de articole dedicate cadourilor de Crăciun pentru că, prinsă în taskuri, intrase într-o mică panică în prag de sărbători.

A descoperit cele mai cool cafenele de specialitate din oraș și și-a trecut pe listă câteva de care nu știa. Ne gândim întotdeauna despre ce nu știe Alexandra și ar fi curioasă să afle. Alexandra simte că, alături de Curatorialist, a intrat într-o comunitate de femei faine și, ușor-ușor, a deschide Curatorialist în fiecare zi a devenit un obicei.

 

Atributele unui conținut online de calitate

Relevanță. Relevanță. Și iar Relevanță.

De ce este relevant un anumit subiect pentru publicul meu? În facultate îmi dădeam ochii peste cap când ni se repetă obsesiv “know your audience”. Și a-l cunoaște nu înseamnă să știu doar “femei, urban, 25-34 sau 35-44.” Înseamnă să înțeleg ce trăiesc, cum se raportează la lucruri, să înțeleg ce le face să vibreze, ce vise au. Și să le furnizez articole care să merite timpul pe care ele îl alocă citirii lui. Și, mai mult, demne de a fi share-uite mai departe prietenelor lor.

 

Cum se susține platforma

În acest moment, platforma se susține prin investiție proprie. Un prim obiectiv este să intrăm în bootstrapping, să se susțină prin proiectele speciale pe care le va face. Am exclus din start publicitatea prin bannere plasate oriunde în site. Doresc să îi păstrez promisiunea de conținut curat. Durează, dar am răbdare, pentru că, venind din zona publicității, înțeleg prea bine mecanismele unui brand.

 

Publicitatea acum

De la apariția social media si, mai ales, a influencerilor cu sute de mii de like-uri, publicitatea a devenit mai facilă și fragilă. Agențiile și oamenii de la brand își doresc să obțină de raportat cifre cât mai mari și pierd din vedere, de cele mai multe ori, relevanța despre care vorbeam anterior.

 

Relevanța publicității prin conținut scris pentru branduri

Publicitatea prin conținut scris ar trebui să fie relevantă și interesantă pentru că filtrează mult. Filtrează publicul și ți-l aduce pe cel dispus să aloce timp să-ți citească povestea, implicit are potențial mai mare de conversie.

Dar, conținutul scris necesită mai mult efort din partea tuturor. Al storytelling-ului brandului - cine suntem si ce spunem despre noi, al conceptului gândit de agenție - cum facem asta apetisant și interesant. Iar asta, în geometria zilelor pline și a necesității rezultatelor imediate, vine cu Skip. E mai ușor să ai un unboxing în stories. Dar ce apucă aceste stories - prinse între alte 10 stories înainte și 7 după - să spună despre brand și produs?

 

Trendurile în conținutul digital

În modă se consideră că o persoană ajunge la maturitate stilistică atunci când nu mai urmărește tendințele de sezon. Are deja un stil ce îi reflectă personalitatea, are o garderobă așezată în care totul se potrivește și urmează aceeași linie bine definită. Este un proces de cunoaștere de sine și asumare.

La fel și în cazul tendințelor în conținutul digital, fie că vorbim despre branduri, platforme editoriale sau vloggers.

Mai degrabă, îmi place să urmăresc și să mizez pe momente culturale, pe expresii civice, ce generează mișcări și conversație în social media. Căci acestea aduc oamenii împreună și fac comunitatea să vibreze.

Dar, sincer, mi-ar plăcea ca “empatia” să fie tendința no. 1 și all season. După o pandemie și cu un război în apropiere, încă stăm foarte prost la capitolul acesta. Mă bucur că, totuși, #nofilter și predilecția către naturalețe, spontaneitatea omului simplu dictată de TikTok, au început o mișcare și democratizare a conținutului.

 

Planurile tale

Eu iau zilele rând pe rând, baby steps. La propriu și la figurat, căci avem doi micuți cu care trebuie să stau în echilibru.

Cât despre Curatorialist - platforma se poziționează și se consolidează cu fiecare articol, iar eu sunt extrem de mândră. În scurt timp, o voi duce la discuții pentru finanțare, căci avem planuri concrete de scalabilitate și dezvoltare.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related