Prejudecatile industriei spun ca accountul e regele forwardurilor si da de lucru celorlalti. Nu e total gresit, spune, spre surprinderea noastra, Cornel Tatoiu, Account Director MAINSTAGE | THE AGENCY. Ceea ce nu se vede insa, din exterior, este ca un account trebuie sa aiba cunostinte din toate palierele pe care le gestioneaza pentru "a da de munca" tuturor.
Trebuie sa stie un minim de detalii de productie, fie ea audio-video, fie productie de materiale publicitare, trebuie sa aiba notiuni de DTP, trebuie sa stie sa stie sa evaluaze creatia, sa fie un negociator impecabil si nu in ultimul rand un bun om de vanzari, arata Cornel.
Dincolo de toate aceste talente si abilitati, munca unui account depinde cel mai mult de oamenii cu care lucreaza. Ce mai inseamna, de fapt, jobul de account, povesteste Cornel dupa cum urmeaza:
Începutul in publicitate
Long time ago! Am inceput exact asa cum trebuia, zic eu. Era 2011, aveam 22 de ani si ma duceam la interviu pentru internship in Graffiti BBDO. Nu aveam niciun background de publicitate, nu stiam cu ce se ocupa agentiile, nu stiam ce face departamentul de client service, nu intetelgeam de ce trebuie sa fie 4 oameni intr-o intalnire pentru o coperta de catalog. Era un haos general, dar un haos controlat, organizat. Din prima zi am simtit ca apartin acolo. Si nu va ganditi ca m-am indragostit de vreun brand, ca a fost un proiect care m-a facut sa-mi dau silinta sa trec de intership, ca vedeam perspectivele, nu. A fost vorba de oameni, oameni misto, open minded, care iti ofereau incredere, sustinere, stiau sa-ti fie si prieteni si mentori si sefi in acelasi timp. Asta m-a facut sa stau 4 luni pana am obtinut job-ul de junior account executive. Apropo, 4 luni neplatite.
Nu o sa uit niciodata primul meu proiect. Era o revista interna pe care Marfin Bank o dadea angajatilor o data pe luna. Cand a ajuns din print in agentie si am pus mana pe ea, tin minte ca mi se parea ca am reusit sa intorc lumea. Erau acele sentimente de achievement pe care le pierzi cu timpul.
Ce a urmat
BBDO a fost casa mea, cu mici intreruperi, aproape 8 ani. Am luat-o pas cu pas, de la junior exec la account director. Un moment important in cariera a fost prin 2016 cand am fost nevoit sa iau un proiect de BTL, pana atunci facusem doar ATL. Trebuie sa facem o caravana de evenimente pentru un client mare in industria agro. Habar nu aveam cu ce se mananca evenimentele. Dintr-o data eram scos din biroul cozy de agentie si dus pe un camp cu 100 de oameni la implementare. A fost exact switch-ul de care aveam nevoie atunci. Era fix ce imi trebuia. Agitatie, oameni multi, plecari multe, condus nopti si bugete mari de gestionat. Atunci am stiut ca asta vreau sa fac si am devenit BTL Project Manager in BBDO. Primul department de BTL al agentiei. Bine, cand spun department, eram defapt singur. Aveam totusi adresa de mail cu [email protected].
Dupa Trista despartire de BBDO, am inceput sa lucrez pe cont propriu in parteneriate cu diferite agentii si am continuat asa pana la inceput de pandemie.
Primele proiecte la care ai lucrat
Nu as putea sa ma rezum la un singur proiect. Am lucrat pe conturi din toate industriile, Automotiv, Oil & Gas, Retail, Banking, Pharma, Horeca, Food & Drinks, Agriculture, you name it. Daca ar fi sa aleg emotional, as zice Petrom, Tabara din tara lui Andrei. A fost un proiect in care am fost implicat cu Graffiti PR si care m-a facut sa-mi schimb putin gandirea despre cum functioneaza societatea in general. Nu pot insa sa nu mentionez alte proiecte misto in care am fost implicat: Dacia, lansarea Duster, Repozitionare lui URSUS, Lansarea IQOS in Romania si multe altele.
Rolul industriei din care faci parte
Eram absolut fascinat la inceput. Mi se parea ca avem puterea sa schimbam lumea, sa educam, sa aducem un plus valoarea atat in imaginea brandurilor pe care le promovam, cat si in mindsetul consumatorului. Prespectiva s-a schimbat odata cu experienta. Mi-am dat seama ca nu e totul roz, ca intentile bune sunt de multe ori doar de fatada si ca totusi scopul nostru principal e sa crestem business. Clar, acest aspect reduce din entuziasm, dar nu ne pierdem speranta ca inca suntem o putere in ceea ce priveste schimbarea in bine.
Învățături
Fara oameni nu faci nimic. Jobul de account inseamna gestionare de oameni. Un account bun este acel account care stie sa aiba aceeasi relatie cu clientul, resursele agentiei, furnizorii si femeia de serviciu. Oricat ai fi de bun, de experimentat, daca nu ai oamenii alaturi de tine, nu vei livra niciodata un produs bun.
Cum s-a schimbat munca de account
Cu cat cresti in meseria asta, cu atat ai responsabilitati mai mari. La inceput trebuie sa ai grija sa fie diacritice pe flyer, mai tarziu trebuie sa castigi 30% pe un buget de cateva sute de mii. Discutiile se poarta la un alt nivel, esti responsabil pentru imaginea agentie la care lucrezi, intalnirile devin mai mult de business decat de creatie.
Ce nu stiu oamenii despre munca de account
A fi account insemna a fi project manager. Tu esti interfata intre client si restul resurselor implicate in proiect. Prejudecatile incipiente spun ca un account doar “da de lucru” celorlalti si ca altii muncesc pentru el. Ceea ce nu e in totalitate gresit. Insa, ce nu se vede intotdeauna din exterior, este ca un account trebuie sa aiba cunostinte din toate palierele pe care le gestioneaza. Trebuie sa stie un minim de detalii de productie, fie ea audio-video, fie productie de materiale publicitare, trebuie sa aiba notiuni de DTP, trebuie sa stie sa stie sa evaluaze creatia, sa fie un negociator impecabil si nu in ultimul rand un bun om de vanzari.
Schimbari relevante in bine si in rau
Digital & Social Media. Aceste relativ noi cai de comunicare se incadreaza si la bine si la rau. Digitalizarea ne-a facut sa putem comunica foarte targhetat, sa ajungem cu informatia exact unde ne dorim fara a plati costuri de media enorme, ne-a dat posibilitatea cuantificarii exacte a campaniilor pe care le pregatim si ne-a oferit o plaja enorma de a livra content. In acelasi timp, acest freedom cu care ne-am trezit da nastere unui nou tip de comunicare pe care nu o putem controla. Aici ma refer la contentul de proasta calitate, vulgar, fake news, etc. Cumva, dorinta publicitatii de calitate de a educa e ingreunata sau uneori blocata de acest tip de continut.
Ce iti place la munca ta
Chit ca o sa repet. Oamenii si Oamenii.
Marcomul in pandemie
Am descoperit ca suntem extraordinar de adaptabili. Pana si agentiile de BTL au stiu sa gestioneze partial acest soc. Sunt agentii care si-au facut studiouri digitale, care au invatat sa faca evenimente strict in online, care au trecut la work from home fara mari probleme logistice. Asta denota o maturitate a industriei.
Personal, am trait foarte greu primele momente ale pandemiei. Eram in plina dezvoltare cu o agentie de BTL. Am avut norocul, insa, si am intrat In echipa Mainstage | The Agency, unde am avut ocazia sa-mi folosesc toate invataturile adunate in 12 ani de publicitate. Am dus BTL-ul in Digital, am redescoperit ATL-ul si am observant ca imi lipsea, am revenit cumva la the basics si pentru asta le sunt mega recunoscator.
Rolul social al companiilor
Acum, mai mult ca oricand, trebuie sa facem diferenta. Traim o perioada grea. Am avut o pandemie care ne-a imobilizat pe toti, acum traim cu sufletul la gura razboiul din Ucraina. Nu cred ca trebuie sa mai puctez ca suntem o industrie care a facut multe din punct de vedere social. Am oferit locuri de munca refugiatilor, am facut campanii pro-vaccinare, am oferit informatii reale in situatii de criza, am oferit ajutor umanitar, am facut strangeri de fonduri, am fost glasul oamenilor la nevoie. Sunt ferm convins ca avem o putere foarte mare de a face bine in orice situatie si mi-as dori tare mult ca noii accounti sa creada cu tarie in asta si sa fie la fel de devotati cum a fost generatia noastra.