[Viata de freelancer] Andreea Chiuaru: Creierul nostru nu este „programat” să facă diferența între zilele din timpul săptămânii și zilele de weekend

[Viata de freelancer] Andreea Chiuaru: Creierul nostru nu este „programat” să facă diferența între zilele din timpul săptămânii și zilele de weekend

Brandul personal este clientul care aduce cele mai mari câștiguri și satisfacții, pe termen lung. Pentru Andreea Chiuaru, freelancer specializat în strategii de comunicare și social media, este cel mai important client. L-a descoperit între jobul full-time și pauzele de prânz sau weekend-urile dedicate altor clienți. E suficient să se ocupe de acesta, pentru ca toți ceilalți clienți să vină de la sine. Și dacă trage linie la final de an în freelancing, iese cu dublul zilelor de vacanță.

Andreea are propriul birou acasă și distinge clar limitele negociate cu viața personală. Iar când are clienți grăbiți, nu face concesii.

“Principala negociere se poartă în legătură cu timpul de livrare – îmi place să fac lucrurile pe rând, rareori lucrez la două strategii de social media în același timp și, sub nicio formă, nu mi-aș limita prea tare timpul de research, doar pentru că am în față un client grăbit.”

Povestim în continuare despre cum vede Andreea viata ei în freelancing, cum a decurs tranziția, cum a învățat să refuze clienți și cât de mult contează să faci ceea ce-ți place.

 

Înainte de freelancing

Am avut dintotdeauna o super înclinație spre organizare – de obicei eram colega care ținea minutele de la ședințe și făceam statusuri cu task-urile fiecărei persoane din echipă. Asta îmi permitea să am o graniță destul de clară între timp personal și timp petrecut la birou.

E drept, mai aveam perioade în care lucram pentru alți clienți în pauza de prânz, după jobul de birou care se termină la 18:00 sau în timpul weekendului, dar overall îmi era destul de clară distincția între cine eram eu ca om și cine eram eu ca angajat.

 

Declick-ul

Nici măcar nu mai știu când am avut primul client freelance, dacă mă uit acum în spate pare că mereu am fost implicată în mai mult de două proiecte.

Declick-ul spre a face trecerea de la angajat full-time la „freelancer full-time” a venit în momentul în care am pus totul pe hârtie (mă rog, în excel) și am constat un lucru fascinant: puteam să obțin mai mulți bani lunar lucrând cu mai mulți clienți simultan decât având un job full-time. Pare super evident, știu, dar mie mi-a luat ceva timp să mă prind de asta.

 

Tranziția

Am făcut trecerea în momentul în care aveam deja câteva contracte semnate pentru următoarele trei luni. Cel mai dificil a fost să mă opresc din muncă și să spun nu – din momentul în care am anunțat că fac asta full-time au venit multe oportunități către mine (unele din recomandări, altele direct de la oameni care mă știau, au văzut că fac asta și au vrut să lucreze cu mine).

Mi-a fost foarte greu să înțeleg că nu îi pot ajuta pe toți și că nu trebuie să fac asta. Pe de altă parte, din punct de vedere financiar, nu a fost greu deloc (deși mă temeam de asta cel mai tare).

 

Primele provocări

Cea mai mare provocare a fost să învăț să spun NU. Obișnuiam să răspund la întrebări de tipul „poți să mă ajuți cu implementare pentru Google Ads?” cu „nu, dar aș putea să învăț”. Am dat foarte mulți bani pe cursuri din domenii în care nu am profesat și nu cred că voi profesa vreodată pentru că pur și simplu nu mă atrag.

Dar toate astea m-au ajutat să capăt o viziune completă asupra domeniului. S-au dovedit de mare ajutor acum, din rolul de consultant, când îmi ajut clienții să-și împartă mai bine bugetele și să aleagă specialiștii potriviți.

 

Lecțiile învățate

Greșeala mea inițială a fost că nu am stat suficient cu mine să explorez opțiunile și să înțeleg cu adevărat ce îmi place să fac. Tocmai pentru că sunt o fire curioasă și dornică să învețe am ajuns în proiecte care mi-au consumat mari rezerve de energie tocmai pentru că nu-mi plăcea ce făceam.

 

Serviciile tale

Mie îmi place să spun că ajut antreprenorii să-și spună mai bine povestea în mediul digital. Fac strategie și consultanță (în special pentru social media), iar din 2021 țin și un curs pe tema asta. Între timp mi-am format și o echipă care mă ajută să implementez strategiile pe care eu le realizez. Cred mult în colaborare și în lucrul în echipă așa că am căutat o modalitate să aduc asta și în freelancing.

 

Stil de lucru

Nu aș funcționa fără planificare. Cred foarte mult în batching – gruparea task-urilor pe categorii astfel încât să evit cât mai mult consumul de energie asociat trecerii de la un task la altul.

De obicei, am zile dedicate fiecărei activități – o zi sau două pe săptămână țin sesiuni de consultanță, din când în când dedic câte o zi ca să mă ocup de brandul meu personal, periodic (cam la două săptămâni) am câte un admin day ca să pun hârtiile în ordine, iar în restul timpului lucrez alături de echipa mea la crearea conținutului pentru clienți.

Uite un lucru pe care am început să-l fac recent: îmi iau o „vacanță” în fiecare zi. Asta înseamnă că lucrez și în weekend uneori, dar că nu există nicio zi în care să muncesc fără să aloc timp dezvoltării mele personale sau relaxării.

Am înțeles abia recent un lucru: creierul nostru nu este „programat” să facă diferența între zilele din timpul săptămânii și zilele de weekend. Simt că weekendurile în care e totul despre relaxare mă scot din ritm, așa că încerc să am un echilibru în tot ce fac.

 

Locații preferate

Îmi place mult să lucrez din cafenele, dar mă urnesc tare greu să plec de la biroul de acasă. Am dedicat o cameră din casă activităților ce țin de muncă și rareori scot laptopul din birou – asta mă ajută să am o delimitare mai clară asupra timpului petrec „la muncă” vs. timp petrecut acasă.

 

Clienții

Până în acest moment, nu am mers eu direct către un client. Am noroc să atrag clienți atât din social media și aparițiile pe care le am, cât și din recomandări de la colegi din industrie sau colaboratori.

Principala negociere se poartă în legătură cu timpul de livrare – îmi place să fac lucrurile pe rând, rareori lucrez la două strategii de social media în același timp și, sub nicio formă, nu mi-aș limita prea tare timpul de research, doar pentru că am în față un client grăbit.

 

Brandul personal

Brandul meu personal e cel mai important client al meu. Am avut o perioadă când aveam o zi pe săptămână în care lucram doar pentru brandul meu personal – de la actualizări în site la gândit programe și oportunități de promovare.

Acum fac asta doar periodic pentru că nu-mi mai permite timpul. Comunic cu precădere pe instagram pentru că acolo se află clientul meu ideal.

 

Guilty pleasures împlinite ca freelancer

Mai mult de 21 de zile de concediu pe an. Anul trecut, în primul meu an ca freelancer full-time/antreprenor, am avut cele mai lungi vacanțe de până acum – 4 la număr, un total de peste 45 de zile.

 

Freelancingul în România

Mi se pare că evoluează tare fain și mă bucur de fiecare dată când întâlnesc freelanceri cu adevărat buni pe ceea ce fac, pe care îi pot recomanda la rândul meu. Pe de altă parte, văd o deschidere din ce în ce mai mare din partea clienților să lucreze cu freelanceri în loc să angajeze oameni interni, iar asta mă bucură tare mult.

Observ totuși și un lucru mai puțin plăcut – acela că domeniul marketingului digital, în special social media atrage și oameni care nu sunt dispuși să livreze la cele mai înalte standarde și asta dăunează industriei – am avut clienți care au lucrat și cu 3-4 freelanceri și agenții înainte și nu au fost mulțumiți de rezultate.

 

Tips pentru noii freelanceri

Să-și dea voie să exploreze cât mai mult, să înțeleagă ce le face plăcere – nu e doar despre ce poți să faci, ci și despre ce îți aduce bucurie. Să investească constant în ei și să nu-și neglijeze brandul personal, până la urmă este clientul care pe termen lung le va aduce cele mai mari câștiguri și satisfacții.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related