[Comunicare ca la carte] Andrei Galan: În România nu avem o cultură a comunicării pentru divertisment, nu avem școală specializată pentru așa ceva

[Comunicare ca la carte] Andrei Galan: În România nu avem o cultură a comunicării pentru divertisment, nu avem școală specializată pentru așa ceva

Profii cu care povestim în seria noastră au background-uri, personalități și stiluri diferite de predare. Între ei, își găsește locul ușor Andrei Galan, specialist în events&social media, cadru didactic la SNSPA. E genul de prof care a ajuns cu 2 ore înainte la primul său curs, dar și genul de profesionist cu multa experiență în entertainment, în țară și în afară ei; atunci când s-a prezentat în fața studenților, printr-un slide, a ajuns în story-urile lor cu mesajul “my teacher is better than yours”.

Ne-am comportat și noi ca niște studenți și l-am întrebat cum sunt oamenii din industria de entertainment, iar el ne-a răspuns:

“Dacă ar fi să vorbesc despre cum sunt oamenii din entertainment, aș răspunde pe scurt: sunt artiști. Sunt boemi, visători, iar asta vine la pachet și cu unele metehne pe care în timp înveți să le înțelegi și să le accepți.”

Am povestit cu Andrei, în rândurile de mai jos, despre cum se poziționează în fața studenților, despre CEMtalks, întâlnirile la care aduce invitați din industriile creative, și despre noul rol de Producător General pe care îl are la matinalul de la Virgin Radio si acțiunile inițiate pentru susținerea studenților ucraineni refugiați, prin intermediul show-ului.

 

Relația cu studenții

Dacă îmi spunea cineva acum câțiva ani în urmă că voi ajunge la catedră, în calitate de profesor și tutore de an, aș fi zâmbit și aș fi răspuns scurt, niciodată. Ipostaza de cadru didactic pentru mine a venit cu foarte multe provocări și recompense. Am intrat efectiv la clasă în semestrul al 2lea al anului universitar 2019-2020, practic din primul meu an ca student doctorand.

Sunt de părere că un cadru didactic, un profesor are o responsabilitate foarte mare în ce transmite studenților, de la informații, la conținut al cursurilor, până la rezolvarea problematicilor administrative.

Acord o mare atenție felului în care comunic cu studenții mei, implicit cum mă poziționez față de ei. Mereu am fost de părere că respectul se câștigă, nu se impune, iar eu am vrut să fiu cel care vine în întâmpinarea studenților, care este atent la nevoile lor, care se asigură că e acolo să le fie inspirație, motivație și care le rămâne suport atunci când vor să își deschidă aripile.

Prin poziționarea asta cumva apropiată de ei, iar ei simțindu-se deschiși de a veni și a discuta cu mine și a-mi povesti provocările pe care le întâmpină, nesiguranțele pe care le au sau nemulțumirile, am reușit în timp să pun bazele unei fundații solide și bine consolidată în ceea ce înseamnă relația profesor – student.

 

Stilul tău de predare

Stilul meu de predare este un hibrid între stilul clasic și stilul tehnologizat și digitalizat, cât mai up-to-date, încercând să fiu cât mai dinamic și cât mai interactiv. Îmi amintesc câte emoții am avut la primul curs offline, țin minte că am ajuns cu aproape 2 ore înainte de curs, m-am pregătit, m-am asigurat că rămân coerent și cu cuvintele la mine și că nu uit toată engleza pe care o știu, căci la specializarea la care predau, Comunicare și Media Emergente (Communication and Media Emergente) predarea se face în limba engleză.

În cadrul primei întâlniri, exista și un slide de prezentare al meu ce conținea realizările mele profesionale și toate lucrurile pe care le făcusem până la acel moment și am văzut cum o sală întreagă și-a scos telefoanele și au făcut poză la acel slide. Câteva ore mai târziu eram pe toate story-urile de pe instagram în care studenții mei scriseseră “My teacher is better than yours”.

Strategia mea a fost mereu aceeași de a livra informația într-o manieră cât mai atractivă pentru studenți, încât să-i țin activi prin interesul stârnit și de a le spori curiozitatea și dorința de a afla mai multe. Mereu am reiterat studenților mei că nu există răspunsuri greșite, poate doar întrebări greșite. Am pus întotdeauna accent pe interacțiune, pe un schimb informațional profesor – student, de a se asigura că în urma cursului au rămas cu noțiuni clare, ce se vor fundamenta în timp, nu cu nesiguranțe sau neclarități.

Un alt as pe care îl am în mânecă și pe care l-am folosit la catedră este îmbinarea teoriei din cadrul cursurilor, cu practica efectivă, iar cu sprijinul facultății, cursul a fost gândit modular, încât în ziua în care aveau cursul cu mine, studenții mei nu mai aveau nici o altă oră sau disciplină după mine, având posibilitatea de a organiza mici plecări, „field trips”, în redacții de presă și televiziune, agenții de comunicare și publicitate, studiouri și platouri de radio sau tv. Lucru care s-a și întâmplat la începutul lui 2020 până în lockdown.

 

Ce predai

Am pornit toată această călătorie, cu mine în rol de profesor, cu o singură disciplină, Events Management (Organizarea de Evenimente) la anul I, ajungând în momentul de față la 4 discipline.

Ulterior în vară, în urma feedback-ului la final de semestru din partea studenților, conducerea facultății, dna Decan și Profesor Universitar Doctor Alina Bârgăonau și dna Prodecan Conferențiar Universitar Doctor Mălina Ciocea, au venit către mine întrebându-mă dacă mai pot să preiau o nouă disciplină. Am zis da fără să clipesc, căci după 14 săptămâni petrecute împreună cu studenții simțeam un gol și că îmi vor lipsi până la următorul an universitar, așa am asimilat disciplina de Practica Profesională la anul II (Professional Internship).

De anul acesta, am preluat și două discipline la anul III, Comunicarea pe Dispozitive Mobile (Communication on Mobile Devices ) și Practica (Internship), iar în acest fel văd evoluția clară și parcursul studenților mei de-a lungul anilor de studiu, cei din anul I cu care am plecat la drum până în anul III în cadrul aceleași specializări.

Ca om de relații publice și specialist social media sunt mereu conectat la tot ce se întâmplă, urmăresc cu mare curiozitate noile tendințe și noile trenduri, încercând să aduc studenților mei cele mai noi informații și invitați cu experiență, expertiză, knowledge și know-how care să le spună studenților mei insight-uri din industrie la care în mod normal, nu aveam acces la astfel de date. Așa au luat naștere în 2020 CEMtalks-urile, întâlniri săptămânale pe care le realizez și astăzi, cu tot sprijinul și susținerea Decanatului și Facultății de Comunicare și Relații Publice.

Am reușit prin CEMtalks să aduc invitați din industriile creative, din agenții de publicitate și relații publice, din presă și televiziune, organizatori de evenimente și artiști. Deși inițial aceste întâlniri erau destinate doar studenților mei, ulterior am spart granițele și evenimentele au fost destinate întregii Facultăți de Comunicare și Relații Publice, indiferent de specializare, an de studiu, ba chiar masteranzi sau alți studenți de la alte facultăți din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative au participat la aceste întâlniri.

Satisfacția cea mai mare a CEMtalks-urilor a venit atunci când studenți de la alte universități din țară din Timișoara, Cluj, Iași, Craiova, Constanța sau Brașov au aflat de pe conturile de social media ale facultății de aceste întâlniri, exprimându-și dorința de a participa și ei.

 

Industria de entertainment

Câte sunt de povestit aici! Primul meu contact cu industria de divertisment din România a avut loc când aveam doar 17 ani, pe atunci nu înțelegeam mare lucru, dar am avut capacitatea de a asimila foarte repede și de a recunoaște tipologii de caractere. Dacă ar fi să vorbesc despre cum sunt oamenii din entertainment, aș răspunde pe scurt: sunt artiști. Sunt boemi, visători, iar asta vine la pachet și cu unele metehne pe care în timp înveți să le înțelegi și să le accepți.

Fie că vorbim de cântăreți, actori sau pur și simplu de persoane publice cu un capital de imagine, fiecare dintre aceștia are propria viziune, dorință, motivație și propriul workflow la care trebuie să te adaptezi.

Am învățat că unii artiștii pe care îi apreciezi ani la rând, poate zeci de ani, nu sunt deloc ce par a fi, că titulaturile vin și pleacă, la fel și proiectele. Întotdeauna am spus-o, că pentru o eficientizare maximă trebuie să cunoști si să asimilezi extrem de bine clientul pentru care lucrezi, indiferent dacă este vorba de un superstar sau de un super brand, toți artiştii şi-au dorit de la mine două lucruri: relevanță și reputație, sfătuindu-i pe toți artiştii cu care am lucrat că aceste două puncte foarte importante reprezintă cheia succesului pe termen lung.

Până în acest moment mă bucur de o experiență de 13 ani în peisajul media din România și nu numai, din care am învățat extrem de multe. Am învățat să-mi pregătesc foarte bine artiștii pentru orice întâmplare neprevăzută, fie că vorbim de probleme tehnice pe scenă sau de întrebări incomode din partea presei.

Am învățat să-mi fac artiștii să plece cu un mindset foarte clar într-un performance/show, acela de a se simți ei bine, iar peste ani dacă revăd momentul de pe scenă să fie mândri de ceea ce văd, inevitabil dacă ei se simt bine, cu siguranță și publicul se va simți la fel.

Am învățat că o criză poate izbucni de oriunde, mai ales astăzi într-o era a digitalizării unde amplificarea și viralizarea unei crize se întâmplă cu foarte mare rapiditate. Fie că vorbim de o criză organizațională pentru un brand, o criză mediatică sau o criză de imagine, trebuie să fii mereu pregătit și în gardă. O criză poate fii o oportunitate dacă știi cum să o gestionezi și cum să iei cele mai bune decizii atât pentru stakeholderi, cât și pentru client.

 

Experiențe. Provocări

Bazele producției de divertisment le-am trăit, văzut și învățat acum 11 ani în Studiourile Media Pro, din Buftea. Pe atunci avea loc primul sezon de Vocea României, unde Mona Segall alături întreaga echipă, o armată de oameni, au pus pe picioare un show de la A la Z. Deși la acea vreme eram PR pentru concurenții aflați în competiție, în scurt timp m-am împrietenit cu echipa de producție a show-ului și acolo am stat zile întregi, peste 16-18 ore pe zi, din vară până în final de Decembrie, urmărind construcția show-ului, de la casting, audiții, până la repetiții, set-up-uri, decoruri, testimoniale, desfășurătoare până la pregătirea intensă pentru edițiile live ale show-ului.

Ulterior, anul următor am plecat la primul sezon The Voice UK. Acolo am descoperit o altă lume, un alt mod de lucru, implicit și alte bugete pentru a pune în scenă un asemenea show, de la studio, aparatura tehnică, decor și sonorizare. Venind după experința formatului de acasă, am vrut să trăiesc și experiența de producție din Marea Britanie, așa am ajuns producător de conținut (content producer) și storyteller producer pentru The Voice.

În scurt timp, am devenit afiliat al postului de televiziune ITV unde a apărut oportunitatea de a lucra pentru cea mai mare firmă de organizare de evenimente din lume, Live Nation UK. Astfel, am participat la punerea în scenă de-a lungul anilor a unor turnee internaționale ale câtorva artiști precum Usher, Adele, Coldplay, Bruno Mars, Celine Dion, Adele, Mariah Carey, Sam Smith, Beyonce, Justin Timberlake, Jessie J, Rita Ora, Bon Jovi, P!nk, Ariana Grande și Cher.

Provocarea cea mai mare a fost în cadrul turneului Dangerous Woman pe care Ariana Grande îl avea programat. În seara primului concert din Manchester, a avut loc un atentat cu bombă, soldat cu 22 de morți și peste 800 de răniți. În momentele alea, inevitabil m-am gândit la ce se întâmplase acasă, în Colectiv. Din exterior lucrurile par minunate, the dream job – și se creează impresia că totul e glossy și frumos, dar pot fi si riscuri destul de mari.

Atunci am văzut și am participat activ la cea mai mare mobilizare după ce a trecut unda de șoc. La doar câteva zile după atentat, Scott Scooter Braun a adunat cei mai mari artiști pe aceeași scenă, într-un concept numit One Love Manchester, scopul acestuia fiind strângerea de fonduri și de donații pentru victimele și familiile celor răniți în cadrul atentatului.

Am fost extrem de impresionat de desfășurarea extraordinară de forțe, o armată întreagă de oameni ce și-au dedicat toate resursele pentru aceeași cauză, iar cele 50.000 de bilete s-au epuizat în mai puțin de 20 de minute. Evenimentul a scris istorie, atât prin media tradițională, cât și prin social media.

Peste 11 milioane de spectatori au urmărit concertul pe BBC One, fără a mai pune la socoteală cifrele de live streaming de pe platformele sociale. Totodată, în cele trei ore de concert prin biletele achiziționate, Crucea Roșie Britanică și Facebook Fundrasing au raportat donații de aproximativ 7 milioane de lire, întreaga perioadă de la atentat și până la terminarea campaniei însumând un total de 17 milioane de lire.

De altfel, One Love Manchester a fost proiectul la care am refuzat să fiu plătit. Acest gen de eveniment a fost şi singurul la care am stat în stand by și mi-am făcut rapid bagajele și am plecat.

 

Proiecte actuale

De mai bine de 8 ani fac parte din echipa de producție a celor mai importante premii muzicale din Marea Britanie, Brit Awards. În fiecare an alături de ITV, televiziunea care transmite show-ul și gala de decernare a premiilor Brits, particip în crearea de conținut a momentelor artistice, dar și în partea de follow-up post event, unde gestionez relația cu criticii muzicali și cu presa internațională, fiind cel de la care pleacă comunicatele de presă oficiale și pozele.

Deși este un eveniment one shot, o dată pe an, munca efectivă a proiectului începe cu luni înainte, în care se pregătesc în detaliu toate aspectele ce țin de gală, de artiștii care vor performa pe scenă, de punerea în scenă a momentelor artistice și nu numai. În egală măsură, mai sunt implicat punctual în turneele internaționale organizate sub egida Live Nation UK, iar 3 din proiectele book-uite din acest an sunt Adele, Lady Gaga și Coldplay.

 

Producător la Virgin Radio

Undeva la mijlocul lunii Ianuarie, văd la prietenul Andrei Niculae, gazda matinalului Virgin Radio Breakfast, un story că își caută producător. Am fost surprins și intrigat să aflu ce s-a întâmplat și cum în plin sezon au rămas fără producător. A existat un schimb de mesaje cu Andrei, iar ulterior eu i-am recomandat pe cineva pe care eu îl consideram potrivit pentru echipa lor.

Nu la mult timp distanță Andrei a zis că el consideră că eu aș fi mult mai potrivit pentru echipa lor, așa că mi-am luat câteva zile să mă gândesc la asta, până să accept să mă duc la discuție. Am avut prima întâlnire cu ei pentru a afla ce nevoi și așteptări au ei, unde aș putea să aduc eu plus valoarea și dacă ne putem coagula ca o echipă foarte bine sudată.

 

Viziunea ta

Din fericire, viziunea cu care am plecat la drum atunci când am decis să mă alătur echipei Virgin este aceeași viziune împărtășită de toată echipa cu care lucrez. Alături de Directorul de Programe Bogdan Stratulă, Music Manager-ul Cristi Stanciu, dar și cel mai important alături de gazdele matinalului Virgin Radio Breakfast, Andrei Niculae și Veronica Trandafir, pregătim de luni până vineri de la 06:30 la 10:00 toate ingredientele necesare unei dimineți perfecte.

Cu o energie debordantă și multă bună dispoziție sperăm să aducem audienței un zâmbet pe buze. Atât eu cât și echipa ne-am propus să fim sinceri și true față de ascultătorii noștrii, să le aducem cele recente și bune informații, dar și cele mai tari hit-uri.

În ceea ce privește audiența, ne bucurăm de cei mai frumoși, cool, fresh și creative ascultători, ce sunt alături de noi în fiecare dimineață, ce ne ascultă indiferent de locul de unde se află, fie că vorbim de mașina personală, de acasă, de la job sau din afara țării.

 

Provocarile unui matinal de radio

Virgin Radio Breakfast își propune să coloreze diminețile cu acel bonus de energie și bună dispoziție molipsitoare. Cea mai mare provocare au reprezentat-o zilele de când a început întreg contextul războiului din Ucraina.

Țin minte că m-am trezit la 4 dimineața într-o avalanșă de știri a bombardamentelor, iar noi desi aveam un desfășurător pregătit al emisiunii, am schimbat în timp real subiectele emisiei, într-o ediție specială, căci nu puteam fi indiferenți la ceea ce se întâmpla în lume. Ne-am asumat această poziționare, chiar dacă am fost primii care am făcut asta, iar ascultătorii noștrii au empatizat cu noi din primele momente și au fost un real sprijin.

Spun real sprijin căci palierele pe care noi am mers au reprezentat studenții refugiați din Ucraina, în a le putea oferi un loc de muncă celor ce vor să rămână la noi în țară și să lucreze aici, așa am reluat campania Job Hunter unde ascultătorii noștrii au venit imediat cu oferte și propuneri de job-uri atât pentru refugiați, dar și pentru români.

Dar în egală măsură, am rămas într-o strânsă legătură cu Oameni De Bine, o altă campanie pe care am lansat-o, unde am identificat care sunt nevoile actuale ale refugiațiilor, unde se pot face donațiile, care este capacitatea de cazare a căminelor unor universități din țară și nu numai.

Ne-am bucurat de deschiderea Ministerului Educației, prin intervenția în direct al Ministrului Sorin Câmpeanu, de a urgenta procedurile necesare încât studenții refugiați care sunt în an termina sau care vor să-și continue studiile la noi în țară să aibă posibilitatea să participe. De aceea al 3-lea microfon în cadrul matinalului Virgin Radio Breakfast aparține ascultătorilor noștri.

 

Piața matinalurilor

Radioul este despre frazare, despre ce spui și cum spui o informație ascultătorului și atât. Televiziunea în schimb este despre cum arăți, ce arăți, în ce fel te prezinți și abia după asta ce spui și cum spui un mesaj sau o informație. Ambele sunt totuși complementare, dar atât de diferite.

Atât în piața matinalurilor din radio, dar și în tv există un public, acela care migrează, cel care schimbă frecvența sau postul tv în funcție de nevoile sale, fie că vorbim de un subiect ce îl interesează, fie de muzica cu care rezonează.

E foarte important să știi cum să captezi atenția acelui ascultător și să-l câștigi în timp. De asemenea matinalurile, indiferent de natura lor, fie că vorbim de radio sau tv, ar trebui să acorde o atenție sporită la ce livrează ascultătorilor, spectatorilor.

Dimineața este cumva cel mai important moment al zilei pentru fiecare dintre noi, reperul care dictează cum vom avea ziua. Dacă reușești pe cel care te ascultă sau te urmărește să-i transmiți o stare de bine și într-un caz fericit să-i pui un zâmbet pe față, emisia e una reușită. Greu colectezi astfel de feedback, dar nu e imposibil.

Atât radiourile, cât și televiziunile în ultimii ani, au implementat acest sistem de a fi în permanență legătură cu publicul ascultător, fie că vorbim de mesaje text sau audio, fie că vorbim de televiziuni unde un Facebook sau Twitter status cu un hashtag recurent apar pe micile ecrane.

Sunt fascinat să văd că există un bazin de public, pe care nu-l atinsesem sau poate nu-l conștientizam până acum, cei care participă la concursuri, fie că vorbim de campanii de client sau concursuri organizate de stațiile radio sau tv.

În cazul Virgin Radio Breakfast avem un quiz show de cultură generală, cu 10 întrebări contra timp, Dispari în 60 de secunde. Fiecare răspuns corect este premiat cu 50 euro, iar în cazul în care se răspunde corect la toate întrebările, premiul se dub bucură de un real succes atât pe radio, cât și în online, căci în timpul zilei este publicat pe TikTok, realizând milioane de vizualizări.

 

Radioul în ultimii ani

Ascultătorii vor un radio cu suflet, vor să audă și să fie auziți, devenind o portavoce a lor. Cele mai multe din subiectele ce sunt astăzi deschise în morning time sunt cu ascultătorii, fie prin telefoane on air, în direct, în care aceștia îți spun ce cred și cum cred, fie trimit mesaje, iar gazdele citesc acele mesaje pe care ulterior le poți împărți în păreri pro și contra, în păreri avizate sau mai puțin avizate.

Radio-ul s-a digitalizat și tehnologizat și el odată cu vremurile pe care le trăim. Astăzi asistăm la o tranziție audio către video, foarte multe stații CHR (Contemporary Hit Radio) apelează la suportul video pentru a disemina în online, momente din cadrul emisiilor sau pentru a emite live pe rețelele de socializare.

În egală măsură se apelează la această metodă și pentru a înregistra momente de live performance, atunci când artiștii invitați vin și-și interpretează piesele lansate în regim de live, realizând în acest fel milioane de vizualizări pe propriile canale digitale.

Totodată se apelează și la Discord sau Twitch pentru streaming, încât prin aceste canale de comunicare poți accesa și un alt tip de public, cel care nu ascultă prin metodele clasice și astfel ai conținutul produs pe mai multe paliere de comunicare încât să eficientizezi la maxim conținutul.

 

Planuri

Planurile sunt multe și din cele mai variate, dar cel mai important e că văd de la o lună la alta cum se concretizează, fie că vorbim de media sau de evenimente. Cumva, cel mai important proiect pentru mine rămâne tot in sfera academică. Noi în România nu avem o cultură a comunicării pentru divertisment, nu avem școală specializată pentru așa ceva și lucrez intens de anul trecut pentru asta.

În toamna anului trecut am sondat 40 de universități atât din Europa, cât și din Statele Unite ale Americii, am stat de vorbă cu profesori universitari și cu titulari de cursuri care predau astfel de discipline în ceea ce privește cultura comunicării în divertisment și urmăresc de a implementa un astfel de curs și la noi.

Nu în ultimul rând, urmăresc a-mi finaliza cu bine studiile doctorale, de a reuși în toamna acestui an să-mi susțin teza de doctorat, a cărei temă de cercetare se află tot în domeniul entertainment-ului și să pot să-mi obțin titlul de doctor în comunicare.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related