La Școala Gimnazială Nr. 1 Peștera din Constanța, elevilor li s-a vorbit despre cum au toate uneltele necesare ca să devină viitorii Elon Musk sau Vitalik Buterin, iar inițiativa profesorului Eduard Alin Grosu le-a arătat că nu sunt doar vorbe în vânt. Pasiunea pentru tot ce înseamnă tehnologie a fost cea care l-a condus pe Eduard pe tărâmul NFT-urilor pe care început să îl exploreze acum 4 ani. A întrezărit potențialul imens pe care îl are și a propus un proiect care să pună în centru creativitatea elevilor și să îi familiarizeze cu un domeniu care e în continuă dezvoltare. De la asta a pornit Small Giants, proiectul care a digitalizat desenele create de elevi și le-a transformat în NFT-uri care au început deja să se vândă și adună aprecierea părinților, profesorilor și oamenilor din domeniu.
Am învățat foarte multe despre elevii noștri prin acest proiect, ce talente au, ce imaginatie au, ce planuri au, cat de atrasi sunt catre tehnologie, cat de bine inteleg banii si cat de atrasi sunt de acest subiect, cat de buni sunt si ce ar face daca ar avea puterea pe care o au cei bogati. Avem foarte multe informatii pe care nu le-am fi avut fara acest proiect, chiar daca nu s-ar fi vandut nici un NFT, noi am fi castigat mult mai mult s-ar crede.
Când le dai elevilor șansa să se manifeste liber și să își lase amprenta, descoperi lucruri care ar fi fost altfel trecute cu vederea. E ceea ce a înțeles Eduard datorită acestui proiect și se bucură când vede că și alte școli își manifestă interesul de a înțelege mai bine domeniul și de a face vocea elevilor auzită. Pentru că, așa cum spune chiar el, chiar și dacă nu s-ar fi vândut niciun NFT, câștigul de a descoperi cine sunt elevii tăi dincolo de banca în care stau e cea mai mare reușită. Despre nevoia școlii românești de adaptare la timpurile pe care le trăim, ce a însemnat implementarea proiectului și evoluția lui am povestit mai multe cu Eduard în cele ce urmează.
Cum te-ai îndreptat către meseria de profesor
Pasiunea mea este tehnologia, de mic mi-a placut sa desfac pana la ultima piesa tot ce prindeam ca sa vad cum functioneaza; tehnologia este parte din viata noastra si consider ca e important sa o intelegem, aceasta aptitudine este o necesitate. Am terminat în 2019 Facultatea de Matematică și Informatică la Ovidius și tot atunci am inceput sa lucrez in învățământ, teoria a fost diferită de practică, nu totul era cum credeam eu ca e, am invatat foarte multe, am vazut cum functioneaza invatamantul și pot spune că avem multe de schimbat la nivel național... Totusi am fost martor la multe schimbari bune în școala mea, sunt mândru de comunitate. Aș vrea să las o amprentă cât mai mare și mai bună în urma mea. De aceea, probabil că am ales să îmi transmit cunoștințele elevilor și pasiunea mea pentru tehnologie.
Cele mai mari provocări pentru un profesor
Părerea mea este că începem să simțim consecintele unor decizii greșite din trecut, cu cât folosim mai mult vorba ”lasa ca merge si asa”, cu cât neglijem educatia mai mult, cu atât o sa ne fie mai rău, am impresia ca oamenii care ne conduc nu inteleg ca de aici se pot rezolva multe probleme, prin educatie. Am vorbit general, cat despre mine, salariul nu mă satisface deloc, lucrez alte joburi pentru a nu fi nevoit sa renunt la ore, pentru ca-mi place ce fac, cea mai mare satisfactie este că stiu ca imi las amprenta pe lume intr-un mod onorabil, stiu cat de mult au insemnat profesorii mei pentru mine, sper sa însemn si eu la fel pentru elevii mei, si desigur cand aud ”domnul profesor, sunteti profesorul meu preferat” parca viata devine mai mult frumoasă.
Povestea proiectului #SmallGiants
Urmăresc tehnologia Blockchain și NFT-urile de mai bine de 4 ani și am observat că, odată cu pandemia, a crescut și pasiunea oamenilor față de această tehnologie. Am văzut că se vând cu sume foarte mari, am văzut că se creează și proiecte care au scopuri bune și în ianuarie 2022 am zis să experimentăm și noi treaba asta, cu elevii, prin educație, cu desene, să facem un lucru care, din câte știu eu, nu s-a mai făcut până acum.
Procesul de implementare
Prima etapa a fost cea in care am organizat detaliile și documentele la nivel de școală, etapa 2 cea în care elevii au desenat, proces ce a ajutat la dezvoltarea creativitatii/imaginatiei, etapa 3 de digitalizare desene, etapa 4 de transformare in NFT-uri, în paralel le-am explicat tuturor elevilor ce insemnă fiecare proces, etapa 5 cea de publicitate, etapa în care facem public proiectul și atragem investitori, urmeaza etapa 6 de completare a proiectului cu o Cryptomonedă (la care lucrez acum), etapa 7 de implementare a cryptomonedei în cadrul orelor și implicarea investitorilor, etapa 8 crearea consiliului care hotaraste ce facem cu fondurile stranse cu scopul cresterii calitatii educatiei. Suntem optimisti.
Cum explici conceptele pe intelesul elevilor
Simplificand foarte mult si asociind cu lucruri pe care ei le cunosc deja, de exemplu tehnologia Blockchain fiind ”fundatia” vine să inlocuiasca modalitatile clasice de a înregistra date, Cryptomonedele si NFT-urile sunt niște date care se inregistreaza acolo, Crypto = date financiare, NFT-urile = certificate de autenticitate&proprietate pentru bunuri (digitale sau din lumea fizică). Bineinteles ca la ore am folosit pentru fiecare explicatie exemple clare, pentru blockchain am notat cu pixul pe o foaie si am observat punctele slabe ale modalitatii clasice de a inregistra date, pentru Crypto am vorbit despre banii din bancă iar pentru NFT-uri am vorbit despre actele de proprietate pentru casă, mașină sau chiar certificatele de naștere. Au fost prinși de subiect, și le-am spus ca au un avantaj uriaș in fata tuturor, mai exact timpul, daca învață pot sa ajunga viitori Elon Musk sau Vitalik Buterin, au toate uneltele necesare.
De aici au inceput toti elevii, de la 0 ca si in viata
Cum au primit elevii ideea
La fel ca și mine, la inceput parca nu le-a venit sa creada apoi au fost foarte încântați! Acum sunt vandute 55 de NFT-uri și ei dau refresh la pagina ca sa vada daca apare si desenul lor acolo, vor sa mai facem, cativa vor sa faca singuri proiecte personale si sunt mandru de ei și au tot suportul meu!
Ce afli despre elevi când le dai o platformă unde să se exprime
Am învățat foarte multe despre elevii noștri prin acest proiect, ce talente au, ce imaginatie au, ce planuri au, cat de atrasi sunt catre tehnologie, cat de bine inteleg banii si cat de atrasi sunt de acest subiect, cat de buni sunt si ce ar face daca ar avea puterea pe care o au cei bogati. Avem foarte multe informatii pe care nu le-am fi avut fara acest proiect, chiar daca nu s-ar fi vandut nici un NFT, noi am fi castigat mult mai mult s-ar crede.
Reacțiile oamenilor
Am primit foarte multe mesaje de susținere atât de la elevi cat și de la părinți/cadre didactice din toată țara, am fost sunat sa le explic cum să cumpere NFT-uri, am explicat la fiecare in parte, am apărut la știri pe multe canale naționale și cred că sunt câteva alte școli care deja lucrează la proiecte asemănătoare. Vreau să dezvolt Small Giants mai mult. Vreau să îmi împărtășesc cunoștințele cu alți profesori și să implementeze ceva asemănător sau să îi primesc în cadrul proiectului. Per total impactul a fost urias cu un feedback bun, pe măsura!
Pregătirea elevilor pentru viitor prin astfel de proiecte
O sa va spun ce le spun si lor, daca stim toate optiunile, daca le intelegem, putem sa stim ce vrem sa facem in viață. Avand un timp limitat in viață consider că un scop al școlii ar trebui sa fie ”terenul de joacă” ”de experimantare” pentru elevi, locul în care li se prezintă toate optiunile din viată și descoperă ce le place să facă, urmând sa se specializeze pe acel domeniu, oricare ar fi el. De aici rezultă adulți fericiți și capabili.
Ce trebuie să se îmbunătățească la sistemul de învățământ românesc
10. Simplul fapt ca simt ca supăr câțiva oameni zicand ce urmeaza sa zic subliniaza faptul ca avem o problemă. Mereu am crezut ca educatia este solutia de lunga durata la toate problemele noastre. Atat timp cat nu se investesc bani seriosi in educatie si in reformarea sistemului de invatamant romanesc, problemele o sa se agraveze, toate problemele. Daca o tinem tot asa, regresăm în loc să evoluăm. Nu sunt in masura sa dau un raspuns exact ce ar putea sa schimbe tot, dar sunt sigur ca sunt cativa oameni acolo sus care ar putea să faca asta.
Pot sa o citez pe Pera Novacovici cu care sunt foarte de acord in urmatorul text ” Mie îmi este clar că nimeni pe acest pământ nu poate reuşi de unul singur în ceea ce face. Chiar dacă unul dintre noi e bogat, sănătos, fericit, cu o familie plină de iubire şi prieteni şi succes, ce va face acel om dacă iese din casa lui într-o lume plină de sărăcie, boală, suferinţă, violenţă şi depresie? Succesul nu poate exista fără ca lumea întreagă să fie un loc în care să putem convieţui în prosperitate, armonie şi fericire.”
Nevoia de inovație în școala românească
Se spune că România este cu 50 ani în urmă. Nu cred ca se spune degeaba asta. Totuși cred ca in ultimul timp am apasat si noi pe accelerație, dar nu uniform în toate domeniile. Cred ca trebuie să vină cineva cu putere, cu o minte deschisă, care să regândească tot sistemul, este nevoie de o schimbare majoră în educația României, ar trebui să ne trezim odată și să luam ca exemplu țările mai dezvoltate, dacă nu suntem în stare să creăm ceva mai bun, de la zero, măcar să copiem de la ei, până și o copie bine implementată ar da rezultate mai bune ca sistemul educațional de acum.
Multumesc.