Adrian Apostol și Adrian Ichim, fondatorii agenției Ideologiq, au descoperit în anul precedent secretul care transformă relația client-agenție într-una de tip partener-partener. Totul stă în transparență. Transparența s-a văzut în comunicarea din social media, în răspunsurile prompte și în focusul pe omnichannel marketing. Au descoperit alături de clienți soluții inovatoare la provocările industriei, au lucrat la proiecte de rebdranding și au dezvoltat un departament de strategie și creație în agenție.
Am observat și o teamă a clienților de a comunica în vremuri de criză. Ce a fost bulversant a fost faptul că oamenii și companiile nu au înțeles din prima că în situații dificile, la nivel național și global, este nevoie de o implicare mai mare, din partea tuturor, și că situațiile de criză se pot prezenta ca oportunități de a face bine, de a contribui, de a crește.
2022 s-a dovedit a fi dominat de incertitudine, de aceea echipa Ideologiq consideră că inovația va face în continuare diferențierea în cadrul pitch-urilor. E anul în care și-au propus să investească în resursele interne și să dezvolte soluții software proprii care să îi ajute să aibă rezultatele dorite. Mai multe despre ce a însemnat 2021 și cu ce a venit nou 2022 am povesitit în rândurile de mai jos.
Începutul lui 2022
Adrian Apostol: Am intrat în 2022 mult mai optimist decât în 2021. Prudența însă va fi cuvântul de ordine, mai ales în contextul politic și economic existent acum la început de an. Ca și antreprenor, nu ai timp sa fii obosit, mai ales în ultimii doi ani de criză sanitară și economică, iar acum de război. Trebuie sa fii mereu atent la detalii, gata să acționezi și să profiți de orice oportunitate.
Adrian Ichim: Deși ultimii ani au fost grei, din mai multe puncte de vedere, nu pot să spun că am obosit sau că am început anul obosit. Dimpotrivă, am intrat în noul an cu mânecile suflecate și cu multe oportunități la orizont. Deși lucrurile au luat din nou o întorsătură dramatică, suntem încrezători că suntem oamenii potriviți la locul potrivit și vom urmări să facem ce știm noi cel mai bine, proiecte de digital și comunicare digitală, integrate pentru cauze de bine.
Încântările și bulversările lui 2021
Adrian Apostol: Mi-a plăcut faptul că mulți dintre clienți au căpătat o și mai mare încredere în echipa Ideologiq, mai ales în aceste vremuri “interesante”. Însă, într-un context mai larg, am observat și o teamă a clienților de a comunica în vremuri de criză. Ce a fost bulversant a fost faptul că oamenii și companiile nu au înțeles din prima că în situații dificile, la nivel național și global, este nevoie de o implicare mai mare, din partea tuturor, și că situațiile de criză se pot prezenta ca oportunități de a face bine, de a contribui, de a crește.
Adrian Ichim: Am fost foarte implicați în multe decizii legate de viitorul companiilor partenere și lucrul acesta reprezintă pentru noi o sursă de optimism. Transparența în comunicarea dintre companii și agenții ne dă speranța că avem alături parteneri de cursă lungă și că proiectele noastre pot crea un impact real. Putem spune, așadar, că relația dintre Ideologiq și client a devenit o relație partener – partener în adevăratul sens al cuvântului.
Rezoluții devenite realitate
Adrian Apostol: Din punct de vedere business, în 2021 majoritatea rezoluțiilor s-au îndeplinit. Oamenii valoroși au rămas în agenție, cifra de afaceri și profitul chiar au depășit așteptările și, cel mai important, plăcerea și motivația de a lucra în industrie au rămas la același nivel ridicat. Poate alocarea de resurse pentru softuri proprii este singura direcție unde mai e de lucrat. În 2022 sper ca echipa de soft să aibă timp pentru construcția unor soluții inovatoare, interne, pentru agenție.
Adrian Ichim: În 2021 am făcut parte din norocoșii industriei. Clienții au rămas cu noi și alții ni s-au alăturat. Pot să spun că atunci când produci soluții inovatoare de comunicare digitală, nevoia din piață va fi tot timpul acolo, acesta fiind un atu al industriei și poziționării noastre. Așa cum a menționat și Adrian, anul acesta vrem să investim mai mult în resursele de natură internă și să lucrăm mai mult și pentru noi, prin dezvoltarea de soluții software proprii și inovatoare.
Planurile pentru 2022
Adrian Apostol: Din punct de vedere cifre, avem niște obiective clare. În primul rând, ne dorim să creștem cifra de afaceri la 2,5 milioane EUR. Iar pentru asta știm că avem nevoie de oameni buni și foarte buni în agenție. De aceea, la fel ca în fiecare an, principalul obiectiv rămâne acela de a păstra în Ideologiq toți oamenii valoroși.
Adrian Ichim: În ultimii ani am realizat potențialul care există în zonă și de aceea ne dorim să ne extindem și mai mult în regiune. În prezent considerăm prioritară dezvoltarea prezenței în Grecia și Croația. De asemenea, ne propunem o și mai mare extindere a serviciilor noastre către zona de creație și strategie.
Comunicarea digitală în 2021
Adrian Apostol: În 2021, zona de comunicare digitală a fost sub lupa rezultatelor concrete. Debriefing-urile s-au făcut mult mai atent, obiectivele mult mai clar setate și indicatorii mult mai bine monitorizați de către client. Și cred că această abordare este una win-win, de maturizare a așteptărilor pentru ambele părți. Și aici vorbim de cum au stat lucrurile între Ideologiq și parteneri, nu știu dacă acesta a fost un trend al pieței.
Adrian Ichim: Transparența de care vorbeam mai devreme, între client și compania noastră, a stat și la baza implementării proiectelor Ideologiq. Transparența în comunicarea social media și răspunsuri prompte, toate cu un focus pe omnichannel marketing, unde companiile acordă o egală importanță clienților lor, comunicând cu aceeași grijă pe toate canalele lor de comunicare.
Evoluția pieței în 2022
Adrian Apostol: În contextul actual, văd două trenduri care vor continua și în 2022: unul este cel din zona de inovație, care va face diferențierea în continuare la multe pitch-uri și la multe dintre proiectele clienților, iar al doilea este zona de rezultate concrete, unde obiectivele îndrăznețe trebuie concretizate pentru a fi atinse în cursul anului.
Adrian Ichim: Influențată și educată de contextul epidemiei și războiului, piața de comunicare digitală va crește în ceea ce privește eforturile concentrate de a ajuta, de a contribui semnificativ la cauze umanitare, de a construi soluții digitale pentru realitatea din teren. Vedem deja un trend de cooperare între companii pentru a ajuta în situații unde miza este comună și asta mi se pare a fi caracteristica unei piețe “dezghețate”, cu focus pe ceea ce este relevant acum, dar care are un efect în viitor.
Ce trenduri noi se pot naște
Adrian Apostol: Digitalizarea companiilor este un subiect intens dezbătut, necesar, și care sper să prindă un ritm mai accelerat de implementare în companii și la nivel de instituții.
Adrian Ichim: Proiectele de AI și Realitate Virtuală (VR) s-au bucurat de succes în ultimii ani și mi-aș dori mai multă deschidere din partea clienților în a le solicita și implementa.
Cum a fost 2021 pentru voi, ca agenție
Adrian Apostol: A fost un an foarte greu, toată lumea a muncit pe brânci și am avut, ca și echipă, foarte puține momente de respiro. Trăgând linie, au existat multe satisfacții, pe lângă atingerea obiectivelor legate de cifre. Părțile mai rele nu au ținut neapărat de contextul economic sau al crizei, ci de modus operandi al unor industrii care au un ritm de dezvoltare mai lent și e normal că proiectele de digitalizare nu au fost o prioritate. Cu toate acestea, noi am avut de muncă neîncetat și acesta este un semn foarte bun pentru toți.
Adrian Ichim: Am câștigat mai multe pitch-uri la clienți frumoși și asumați, am avut multe campanii provocatoare, am simțit satisfacția lansării unor proiecte cel puțin interesante. Nu au fost lucruri care au avut o traiectorie notabil negativă, cel puțin nu la noi în companie.
Proiecte interesante la care ați lucrat
Adrian Apostol: Dincolo de dezvoltarea de platforme digitale, cele mai interesante și provocatoare proiecte au fost în zona de branding. Atât proiecte de rebranding, cum ar fi cel pentru DAbo, cel mai interesant brand românesc de fast-food, cât și proiectele de definire și comunicare a brandului de angajator.
Adrian Ichim: Pe lângă proiectele digitale implementate, în 2021 ne-am “ascuțit” capacitățile de strategie și creație, prin dezvoltarea unui departament închegat care cu siguranță va fi printre noile atuuri ale agenției. De aceea, în 2022 vrem să fructificăm această nouă divizie și să vedem mai multe proiecte Ideologiq în această direcție.
Învățăturile din anul precedent
Adrian Apostol: 2021 a trecut foarte repede, așa l-am simțit. Însă printre lecțiile învățate cele care vor rămâne și pentru anii următori sunt adaptarea rapidă la context și valorizarea oricărei oportunități. Un fel de “Nu lăsa pe mâine ce poți face azi” :) Am mai învățat că este nevoie să investim în departamentele noastre interne dacă ne dorim o mai mare extindere regională și de servicii, iar anul acesta vom face din asta o prioritate.
Adrian Ichim: Lăsând metaforele la o parte, cred că suntem un exemplu al faptului că poți crește, din toate punctele de vedere - financiar, ca echipă și din punct de vedere soluții oferite - chiar și în momente mai grele. Un anumit nivel de disconfort, dat de muncă și situația generală, ne-a ajutat să fim mai atenți și mai dedicați în proiectele noastre.
2022 SIGUR va fi anul...
Adrian Apostol & Adrian Ichim: … în care inspirația își va spune cuvântul!