S-au scris nenumarate articole despre cum a evoluat advertisingul in Romania, despre nebanuitele inflexiuni aduse de criza si tot asa. In ultimii ani, piata din Romania a cunoscut un boom, devenind un loc de pelerinaj pentru echipe de productie, pentru regizori straini care aleg Romania cu resursele ei. Joaquin Baca Asay, care si-a facut mana ca DOP in Two Lovers (cu Joaquin Phoeniz si Gwyneth Paltrow) si We own the night (cu Eva Mendez) a regizat anul acesta o reclama impresionanta la Rexona (cu Domino Production si MJZ, unul dintre cei mai mari producatori de commercials din SUA), ce a mobilizat un crew de 100 de oameni pentru un decor ridicat intr-o saptamana. Acesta este un exemplu care poate ajunge un template cand stapanesti filozofia producatorului american si vrei un loc in care sa ai “value for money”. Nu de putine ori, producatorii straini aleg sa faca joint venture cu studiouri de film, unde au si echipamente si decoruri si in general, toate facilitatile de productie. La Buftea, la Studiourile MediaPro, serviciile de productie pentru advertising au devenit o constanta in ultimii ani. Prima reclama a folosit studiourile in 2000. De atunci, mai ales in ultimii ani, numarul de reclame a explodat, ajungand la peste 300 de reclame in 2010. Clienti majori din advertising si-au facut drum la Buftea - Multimedia Est, Saga Film, Silver Bullet Film, Blitz Film, Mitra Film, iar producatorul de advertising nr. 1 in Romania, Domino Production, prefera de ani de zile sa-si dezvolte reclamele in studiouri.
Mihai Cociasu, Managing Partner la Domino Production, are o explicatie simpla: ”Avem clienti foarte importanti cu care am reusit sa ne construim relatii stranse. Lucrul asta nu se poate face decat respectand strict specificatiile cerute (care cuprind atat partea artistica precum si cea mai "pamanteana" - solutii tehnice, costuri, etc.) si programul de lucru. Cea mai mare satisfactie o ai atunci cand vine la tine un producator care lucreaza cam prin toata lumea si iti spune ca n-ar fi putut sa faca lucrarea respectiva nicaieri in alta parte, deoarece: regizorul e foarte multumit de calitatea decorului, de distributie, de costume, operatorul e foarte multumit de profesionalismul echipe tehnice, iar el, producatorul, e foarte multumit de eficacitatea echipei de productie, si in alta parte... fie ar fi durat mai mult pregatirea, fie ar fi costat mai mult decorul, fie ar fi trebuit sa aduca artisti, personal tehnic si/sau costume din alte tari, fie ar fi durat filmarea cu o zi-doua mai mult. La reclama pentru Orange UK, de exemplu, regizorii francezi s-au bazat foarte mult pe experienta si ingeniozitatea veteranului Nick Allder pentru efectele speciale cerute de proiect.”
Nick este englez, si a venit in Romania acum 13 ani cu un portofoliu impresionant: lucrase la efectele speciale pentru Leon, Al 5-lea Element, Braveheart, Highlander si Alien, premiat cu Oscar pentru efectele speciale. Nick are premii si pentru prestatie la realizarea unor reclame (British TV Advertising Craft Award 2006) cat si pentru proiecte de TV (Best live Action Special Effects E A Games, Black). De cand a venit, si-a construit in Studiourile MediaPro un atelier pe care l-a echipat complet, si-a antrenat echipa si lucreaza pentru toate proiectele care necesita Special Effects.
Cand lucrezi cu agentii si cu departamente intregi de creatie in care cele mai elucubrante idei trebuie sa prinda viata (nu numai in postproductie sau CGI) si nu sunt tocmai ancorate in contemporan, tot studiourile de film au locatii specifice. Strada Franceza, construita in Studiourile MediaPro pentru filmul Modigliani, cu Andy Garcia in rolul principal a devenit emblematica pentru reclame si videoclipuri.
Nu e vorba de lipsa de imaginatie, dar versatilitatea decorului si viziunea regizorala pot face minuni intr-un spatiu aparent smuls din anii 1900. Principiul de One stop shop functioneaza si pentru costume sau manufacturarea lor. Sub bagheta celebrului regizor Shahar Segal, cea mai recenta reclama la Cellcom a folosit 150 de costume manufacturate la Buftea in Studiouri.
Verdictul e cert: producatorii aleg o tara, mai specific un partener de incredere, si au aceleasi rezultate la bani mai putini. Indiferent de zona de actiune, film, reclama, videoclipuri, pana la urma e aceeasi industrie de cinema, cu formele sale diferite de expresie. Alexandra Olivotto, intr-un material pe platourile de filmare la One in the Chamber (Cuba Gooding J.R.) cita producatorul american, Patrick Newall (MPCA), care face chintesenta lucrurilor: “Mai ales cand faci un film de actiune cu un buget mai mic, ai aici locatiile, serviciile si cascadorii de care ai nevoie. Mediapro s-a dovedit un partener excelent. (...) Oamenii sunt dispusi sa rezolve problemele si in moduri alternative. Daca ai fi altundeva ti s-ar spune <<asta nu se poate face, e imposibil cu bugetul asta>>. Aici oamenii gasesc solutii, sunt dispusi sa colaboreze si sunt foarte buni la rezolvarea problemelor. Noi am venit din SUA doar cu directorul de imagine, pentru ca el si regizorul lucreaza in echipa de mult timp. Restul departamentelor si persoanelor creative le gasim aici.”