Războiul din marketing. Aproape de Ucraina, departe de Rusia

Războiul din marketing. Aproape de Ucraina, departe de Rusia

Ecourile războiului au mai multe straturi. Pentru cei care se află la o oarecare distanță de el și nu trebuie să lupte sau să își părăsească țara, cum suntem noi, războiul poate fi văzut și în felul în care răspund acum instituțiile din afara zonei de conflict. Dincolo de politicieni și negocierile lor geopolitice, companiile au un rol important în acest conflict, prin presiunea pe care o pot exercita asupra opiniei publice și mobilizarea unor emoții colective. Câteva branduri au luat deja distanță față de Rusia, altele și-au demonstrat solidaritatea cu Ucraina, oferind ajutor. 

 

De la judo la Youtube, de la Shell la Harley Davidson

Asociațiile sportive au fost primele care au reacționat față de invadarea Ucrainei de către Rusia. Formula 1 a anulat cursa de la Sochi de anul asta, FIFA și UEFA au scos Rusia din toate meciurile internaționale, Comitetul Olimpic Internațional a banat toate competițiile internaționale din Rusia Federatiile internaționale de șah și de judo au luat decizii similare. Lumea întreagă dă semnale ceea ce se întâmplă în Ucraina este inacceptabil. Fiecare instituție prin resursele pe care le are la dispoziție.

A venit și rândul companiilor să reacționeze. Cele din media și tehnologie au reacționat primele. Google Maps a dezactivat informaţiile despre trafic în Ucraina și nu mai afișează informaţii despre nivelul de ocupare al magazinelor şi restaurantelor din Ucraina.

Twitter a anunțat că va eticheta şi va reduce vizibilitatea tweeturilor care duc la site-uri media ruse afiliate statului, precum RT şi Sputnik. De asemenea, YouTube și Facebook au suspendat posibilitatea ca RT şi alte canale ruseşti să obţină bani de pe aceste platforme, anunță News.ro.

Netflix a declarat că nu va difuza canalele de televiziune pe care Moscova le foloseşte pentru propagandă, chiar dacă compania e obligată de noua legislație din Rusia. 

Disney, Sony și Warner nu își vor mai difuza noile filme în Rusia. 

„Având în vedere invazia neprovocată a Ucrainei și criza umanitară tragică, punem în pauză lansarea, în cinematografele rusești, a filmelor”, arată Disney într-un comunicat.

Apple a sistat vânzările în Rusia și a declarat că ”este alături de toți oamenii care suferă din cauza violențelor”. 

O serie de alte companii au anunțat că renunță la operațiunile din Rusia. Giganții BP și Shell, banca HSBC, General Motors, Harley-Davidson, Daimler Truck vor suspenda toate activitățile în Rusia.

”Gândurile noastre sunt cu oamenii din Ucraina în aceste momente”, au declarat cei de la GM.

Presiunea opiniei publice este mare. Se fac liste cu companii bune, oamenii cer brandurilor sa reactioneze fata de situatia din Ucraina:

Unii cu simț mai ascuțit critic nu uită că astfel de acțiuni sunt doar strategii de PR, jucate la momentul potrivit:

Mai bine mai târziu decât niciodată, spunem noi. Toate au la bază o strategie de marketing, până la urmă. Important e ca această strategie să răspundă din ce în ce mai mult presiunii sociale și contextului. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related