[Game Changers] Claudiu Tănasie: Industria jocurilor evoluează foarte rapid și trebuie să fii tot timpul la curent cu noile aplicații folosite, noile tehnici și tehnologii

[Game Changers] Claudiu Tănasie: Industria jocurilor evoluează foarte rapid și trebuie să fii tot timpul la curent cu noile aplicații folosite, noile tehnici și tehnologii

Claudiu Tănasie are 40 de ani și lucrează ca Freelance 3d Character Artist. În facultate a intrat prima oară în contact cu softul 3d studio max, iar primul job l-a luat imediat după absolvire. Spune că în ziua de azi găsești mai tot ce trebuie ca să înveți jobul ăsta pe internet, fie că-s softuri free sau cursuri, dar cea mai importantă e motivația, într-o lume care se schimbă pe repede înainte.

Metaverse cred că este o mare necunoscută pentru majoritatea. Sunt studiouri care au încercat să adauge elemente gen NFT sau Play to Earn la jocurile lor, dar gamerii par neîncrezători, chiar ostili în unele cazuri.

Îi place cum a ieșit Deathloop, produs de Arkane, un joc în care majoritatea personajelor sunt produse de artiști români și la care a lucrat timp de un an și jumătate. Pandemia, spune Claudiu, a schimbat un pic regulile jocului, în sensul că nu mai trebuie să fii neapărat prezent la birou pentru a da viață personajelor, o conexiune la net e de ajuns. Mai multe despre lumea gamingului în dialogul de mai jos, primul dintr-o serie dedicată oamenilor din spatele unei industrii în plină expansiune.

 

Când ai început să activezi în industria de gaming

În timpul facultății, când am intrat prima dată în contact cu 3d studio max, unul dintre principalele software-uri folosite în această industrie. Eram student la facultatea de Electronică din cadrul Universității Politehnice București, și un prieten mi-a dat un cd, pe care era și acest software. Eram pasionat de desen din copilărie, dar îmi plăcea și partea tehnică, așa că mi s-a părut o combinație excelentă pentru mine. Primul job stabil l-am început imediat ce am terminat facultatea.

 

Primele proiecte

Am lucrat la un studio de outsourcing (AMC Studio) pentru o bună perioadă. Primul proiect a fost un joc MMO bazat pe mitologia română antică. Cum se întâmplă uneori în această industrie, jocul a fost lansat peste mulți ani după ce noi am terminat proiectul, și nu a avut prea mult succes. Apoi a urmat Mercenaries 2. A fost un proiect destul de greu, în timpul căruia am învățat foarte multe lucruri.

 

De unde înveți

Industria jocurilor evoluează foarte rapid și trebuie să fii tot timpul la curent cu noile aplicații folosite, noile tehnici și tehnologii. Pe lângă acestea, trebuie să ai o bază foarte solidă formată din cunoștințe de artă care nu s-au schimbat de sute de ani, dar care durează ani buni să le acumulezi și să înveți să le aplici. Mai tot ce ai nevoie se găsește gratis pe internet în ziua de azi, fie că e Youtube, fie Webinaruri gratuite etc. Când ajungi să câștigi suficienți bani, poți cumpără și cursuri mai avansate. Mai mult ca oricând, oamenii au acces la informație, dar cel mai mult contează cât de motivați sunt.

 

Cum au evoluat joburile din domeniu

Pe zi ce trece totul devine mai complex, mai specializat. Când am început să lucrez, trebuia să știi două aplicații, Photoshop și o aplicație de modelare 3d, fie Maya, fie 3d Studio Max. Acum poți folosi 10 aplicații pentru a crea un singur personaj. Tehnologia a evoluat și ne permite să folosim modele 3d mult mai complexe, dar o dată cu complexitatea, au crescut și așteptările, și pe partea tehnică și pe cea artistică. Pandemia a adăugat încă un set de schimbări, în plus față de cele care ar fi apărut în mod normal. Din momentul în care toată lumea a început să lucreze de acasă, majoritatea studiourilor din lume și-au schimbat atitudinea față de lucrul de la distanță. Dacă înainte studiourile insistau să te relochezi în orașul unde aveau sediul, acum sunt foarte deschise să lucrezi de oriunde din lume, atât timp cât ai o conexiune internet.

Durata unui proiect, din perspectiva mea de freelancer, variază destul de mult. Poate fi un proiect de 2-3 luni, sau poate să dureze 1-2 ani. Media proiectelor la care am lucrat cred că este 1 an.

 

O zi de muncă

Sunt specializat pe modelarea și texturarea de personaje. Un concept artist creează un concept 2d, un desen, și eu îl transpun în 3d. Asta presupune să-l sculptez și apoi să-l colorez, țînând cont atât de concept cât și de necesitățile de gameplay, animație, optimizări de performanță etc. În medie, producția unui personaj durează cel puțin o lună, și ziua mea de lucru variază în funcție de etapa în care se află personajul. În cea mai mare parte a timpului sculptez / modelez în Zbrush sau Maya. Spre sfârșit, fac texturi și materiale care definesc cum va arăta personajul când este iluminat. Va avea un pulover pufos de lână, sau un costum lucios de latex?

 

Evoluție și trenduri

Industria jocurilor este în continuă expansiune. De când a început pandemia, cu atât mai mult oamenii stau acasă, se uită la televizor, sau se joacă pe calculator sau consolă. Jocurile pe telefoane și tablete au o expansiune și mai mare, mai ales că dispozitivele au devenit așa de performante.

Marii publisheri cheltuiesc sume enorme că să știe trendurile viitoare, și tot nu reușesc să anticipeze prea bine. Jocurile gen Battle Royale par să-și păstreze dominația pe segmentul multiplayer. Pe partea de single player, jocurile adventure cu o poveste bună o să fie totdeauna populare.

 

Cele mai reușite personaje și video games

Sunt așa de multe jocuri bune că e foarte greu să dai doar câteva exemple. Half Life 2, Witcher 3, Heroes of Might and Magic 3, Resident Evil 4, sunt doar câteva din cele care au avut un impact puternic asupra mea.

Sunt foarte mulțumit de cum a ieșit Deathloop, produs de Arkane. Majoritatea personajelor din acel joc sunt produse de artiști români. Am lucrat împreună cu câțiva prieteni timp de un an și jumătate la acel proiect.

 

Ce joci de obicei

Îmi plac jocurile single player, cu o poveste interesantă. Joc multe RPG-uri, dar și shootere când vreau doar să mă relaxez pentru o ora sau două. Recomandările depind de fiecare. Dacă îți place să te joci cu prietenii, sunt multe jocuri gen Battle Royale care sunt free și poți să le încerci fără să investești bani. Dacă vrei să te bucuri de o poveste în ritmul tău, sunt jocuri care au scenarii la fel de bune ca serialele de pe Netflix. Oferta e așa de bogată încât e imposibil să nu găsești ceva pe gustul tău.

 

Gaming în era Metaverse și VR

VR-ul nu pare să se fi maturizat încă. Half Life: Alyx este probabil cel mai mare joc lansat pe această platformă. Criticii și gamerii l-au apreciat foarte mult, dar faptul că nu are prea multă concurență ne spune că marii publisheri nu au suficientă încredere că să investească sume mari.

Metaverse cred că este o mare necunoscută pentru majoritatea. Sunt studiouri care au încercat să adauge elemente gen NFT sau Play to Earn la jocurile lor, dar gamerii par neîncrezători, chiar ostili în unele cazuri. Sunt foarte mulți bani la mijloc și ceva o să se schimbe, dar e foarte greu de anticipat cu exactitate ce o să se întâmple în câțiva ani.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related