Anul trecut, Ruxandra Micsunescu, Director Line Agency, a invatat ca poate fi si mama si antreprenor, ambele full time. Anul acesta si-a propus ca intre cele doua roluri sa insereze si o proportie de timp pentru ea. Altfel, daca schimbarile ultimilor doi ani au invatat-o ceva, a fost adaptarea la incertitudine. Si cum 2022 se anunta la fel de imprevizibil, Ruxandra a stabilit de la inceput switch-ul catre investment-led growth.
Simt ca am fost influentati din toate partile – de la instabilitatea politica care ne-a alungat cel mai de pret asset – oamenii, la inflatie si shift-urile majore in plan social care au afectat talent acquisition si cele tehnologice care sunt din ce in ce mai fast-changing, face Ruxandra un bilant al lui 2021.
Care sunt cele 4 directii pe care va dezvolta agentia in 2022, cum evolueaza piata de comunicare si ce trenduri isi vor lasa amprenta in comunicare, explica Ruxandra dupa cum urmeaza:
Restart 2022
2021 a fost un an provocator - am devenit mama si am ramas in continuare si antreprenor la fel de full time, incercand in continuare sa excelez in ambele planuri si nu numai. Am reusit sa mentin o balanta si sa le fac pe toate datorita ajutorului si sprijinului de acasa dar si de la birou. Astfel, la inceput de 2022 sunt un paradox pentru mine insami - cu siguranta sunt mai obosita, insa si mult mai energica, entuziasta si optimista.
Ce te-a încântat în 2021, ce te-a bulversat, ce te-a enervat
M-au incantat enorm de multe lucruri, de la lucrurile marunte din plan personal pana la cifra de afaceri de la final de an, in plan profesional.
M-a bulversat putin „The Great Resignation”, cu toate ca noi am resimtit-o doar 10% fata de media pietei, care a fost undeva la 45%.
M-au enervat incercarile de a comodiza serviciile pe care le oferim noi ca si industrie, cauzate fie price-war-ul in care au intrat unele agentii inca din 2020, fie de potentialii clienti care lansau pitch-uri pe proiecte foarte mici.
Cum stai cu rezoluțiile
In plan profesional pregatesc pentru fiecare de inceput de an o prezentare de kick-off cu strategia pe anul respectiv, si implicit da, imi fac rezolutii de business si incerc sa le definesc si adaptez alaturi de echipa.
In plan personal, am renuntat de mult la cele de la inceput de an. Pe acestea mi le gandesc si construiesc tot anul si incerc sa le aplic “de azi”, cu pasi mici.
Planuri & obiective
Am pornit la drum cu 4 directii strategice principale.
In primul rand, am decis sa trec de la organic growth la investment-led growth – cu toate ca sunt mai mult ca sigura ca agentia va reusi sa isi sustina in continuare in mod organic planul de crestere accelerata pe care l-am definit pentru 2022, atat la nivel de echipa dar si la nivel de business.
Al doilea obiectiv ramane expansiunea internationala, pe care am demarat-o cu pasi concreti, precum parteneriate cu manageri internationali de new business din Elvetia, UK si Statele Unite, dar si discutii cu agentii de nisa din alte tari pentru colaborari internationale.
Al treilea obiectiv pentru 2022 este strans legat de tehnologie. Atunci cand am pus pe picioare agentia, am fost recunoscuti ca si early adopters la nivel de content, dar si de platforme digitale pe care le-am folosit atat in-house cat si extern. Anul acesta insa, ne dorim sa fim early adopters la un alt nivel, fie ca vorbim despre metaverse marketing in plan onLine sau aducerea unor noi tooluri de in-store marketing , in plan offLine.
Ultimul si probabil cel mai important obiectiv le insumeaza cumva pe primele 3 si anume repozitionarea noastra in piata ca si consulanti in comunicare.
Concret, ca si obiective financiare, ne-am propus marirea cifrei de afaceri cu 45%, in timp ce profitul va ramane in plan secundar, pentru ca va urma o perioada de investitii majore la nivel de echipa si nu numai.
Factorii care au influentat cel mai dramatic piata
In facultate mi se parea destul de dificil de fiecare data cand trebuia sa completez un PESTLE analysis pentru ca era greu sa gasesti sub fiecare categorie factori care chiar sa impacteze in mod direct proiectul respectiv. Din pacate, mi-ar fi foarte usor sa completez unul acum despre piata noastra, pentru ca simt ca am fost influentati din toate partile – de la instabilitatea politica care ne-a alungat cel mai de pret asset – oamenii, la inflatie si shift-urile majore in plan social care au afectat talent acquisition si cele tehnologice care sunt din ce in ce mai fast-changing.
Previziuni. Trenduri
Anul acesta mi se pare mai incert ca niciodata, dar tocmai de aceea am stabilit de la inceput switch-ul catre investment-led growth. La fel cum consider ca este o greseala sa tai din bugetul de marketing fix atunci cand spending-rate scade, cred ca e important sa continui sa investesti in business si sa il adaptezi din mers, in functie de schimbarile din piata.
Chiar daca toata rapoartele vorbesc despre metaverse, AR, AI si asa mai departe, cred ca va fi important sa nu uitam si de legatura directa si mai putin tehnologica dintre brand si consumator – astfel, chiar daca vom continua sa vedem o crestere a trendurilor din zona de tech, cred ca se vor naste unele noi si in zona de offline.
Sa ramana in 2021
„The Great Divide” din Social Media - prea multa dezbinare, prea mult bullying.
Bilant
2021 a fost un an foarte bun pentru Line. Ne-am pastrat clientii si i-am mentinut activi, in timp ce portofoliul overall a crescut atat la nivel de clienti dar si de proiecte, reusind astfel o crestere consecutiva a cifrei de afaceri in al doilea an de pandemie. Cel mai rau a fost ca, in continuare, nu am putut sa ne regasim in formula completa live si sa ne bucuram de sediul nou, impreuna.
Proiecte speciale
Chiar luna aceasta mi-a prezentat Alexandru, Account Director-ul nostru, un raport al proiectelor pe 2021 si m-a bucurat sa vad ca numai pentru un singur client am avut 47 de proiecte anul trecut. Astfel, mi-ar fi tare greu sa aleg cateva din intreg portofoliul ca fiind interesante sau mari.
Ce a fost mai special este ca in 2021 am ales sa ne implicam noi, ca si agentie si echipa, in mai multe proiecte de tip CSR – am donat catre diferite asociatii in numele colegilor, ne-am pus biroul la dispozitie ca si punct de colectare de donatii pentru copii pentru asociatia Dragoste Desculta (si am reusit sa il umplem efectiv cu jucarii si hainute) si am demarat colaborari punctuale cu mai multe asociatii non-guvernamentale pentru 2022.
Campanii care ți-au atras atenția
Imi petrec mult timp analizand miscarile agentiilor din afara. Campanii ar fi foarte multe de enumerat – de la cunoscutele colaborari de tip Vans si Roblox in Metaverse sau FitMatch si Savage X Fenty pentru experientele de tip AR in magazine.
Ce mi-a atras cel mai mult atentia a fost valul de repozitionare ale agentiilor, respectiv switch-ul de la clasicele „brand/media/digital agency of record” la „meta marketing” sau „cultural agency of record (Cashmere si Taco Bell). Cu toate ca se vorbeste foarte mult despre „convergence marketing”, apar aceste noi roluri si implicit posibilitati pentru agentii, si asta nu poate decat sa ma bucure.
Ce ai invatat cel mai important in 2021
Ca poti sa fii si mama si antreprenor. In 2022 mi-am propus insa sa invat sa imi gasesc putin timp si pentru mine insami.
Inspirational pentru 2022
Va las aici cantecul pe care il ascult si cant de cel putin 2 ori pe zi de la inceputul anului si pe care il fredonez de prea multe ori in minte.
Sincer, chiar il recomand pentru momentele in care iti vine sa raspunzi impulsiv la un mail :)
2022 SIGUR va fi anul
Schimbarilor.