2022 se anunta anul unui marcom care constientizeaza mai bine rolul social pe care îl are, crede Andra Panaitescu, Client Service Director Mullen. Subiectele din zona climate change si social causes au inceput sa-si faca loc pe agenda brandurilor si vor continua sa influenteze comunicarea lor. In paralel, pandemia a accelerat trendul de dezvoltare persoanala si odata cu asta se discuta din ce in ce mai mult despre empatie si o serie de schimbari necesare in cultura muncii. In ceea ce priveste publicitatea, in ciuda artificiilor tehnologice, creativii se intorc la origini: insighturi curate, storytelling, craft exceptional si divertisment.
Cel mai mare challenge pentru noi, ca industrie, este in zona deficitului fortei de munca. Publicitatea nu este straina de mega-trendul numit The Great Resignation. Dar avem norocul de a ne baza pe o cultura organizationala puternica, deci sunt sigura ca viitorul suna bine, spune Andra Panaitescu.
Care sunt trendurile lui 2022, despre Metaverse, maturizarea generatiei Z si factorii care influenteaza piata de comunicare, povesteste Andra dupa cum urmeaza:
Cum intri in 2022 fata de cum intrai in 2021
Fiecare inceput de an vine la pachet cu o doza de optimism si entuziasm, cel putin in cazul meu. Asa am intrat in 2021, asa am intrat si-n 2022. Cred ca pauza aia de la finalul anului ne ajuta sa reflectam asupra a tot ceea ce s-a intamplat, sa ne dam seama cat de departe am ajuns si sa realizam ca avem o capacitate extraordinara de a ne adapta in orice situatie. Iar atunci cand tragi linie si inchei un an cu succes, oricat de greu ar fi fost, nu poti decat sa-l privesti cu optimism pe urmatorul.
Ce te-a incantat in 2021, ce te-a bulversat, ce te-a enervat
Am avut un 2021 intens din toate punctele de vedere, insa pot spune ca a fost un an foarte bun in contextul dat. Am facut proiecte cu care ne mandrim, am castigat clienti noi, am avut alaturi oameni misto, pasionati, curajosi si dornici de performanta. Am lucrat de la birou, am lucrat de acasa, am avut perioade atat de pline incat nici nu stiam ce zi mai e. Sau daca e zi sau noapte. Am socializat, am facut teambuilding, am fost in vacante si am incercat sa ma bucur de fiecare strop de libertate. M-au bulversat putin incertitudinea si instabilitatea, dar n-au reusit sa ma si enerveze.
Cum stai cu rezolutiile
Nu-mi fac rezolutii de la un an la altul, ci mai degraba imi setez niste obiective pe termen scurt, mediu si lung. Raman flexibila si ajustez daca e cazul, pentru ca totul este intr-o continua transformare. Pana la urma, cel mai bun mod de a prezice viitorul este sa-l construim.
Planuri & obiective in 2022
In primul rand, vom continua sa construim la fel de frumos si eficient ca si pana acum alaturi de clientii nostri si sa surprindem in permanenta piata prin campaniile pe care le dezvoltam impreuna. De asemenea, vrem sa ne extindem portofoliul de clienti si sa intram in industrii noi, cum ar fi cea de banking.
Un alt obiectiv foarte important de pe lista noastra este sa atragem alaturi de noi la Mullen si alti colegi talentati si pasionati. Ca zone noi suntem recunoscuti in piata pentru storytelling si craft, zone in care deja avem traditie, vin clienti cu briefuri pe specificul asta, vin colegi noi care vor sa-si faca portofoliul aici, tocmai pentru ca stiu ca ne place sa facem advertising cu miez si cu craft.
Bineinteles, vom ramane in continuare focusati si pe solutiile digitale. In 2021 ne-am intarit echipa de digital cu oameni noi valorosi si sigur vom dezvolta proiecte tari impreuna, deja lucram la ele. Si nu in ultimul rand, ar mai fi zona de consultanta de business, unde avem deja un centru de Data & Strategy format din strategi de business si de brand care fac diferenta.
Piata de comunicare in 2021
Desi asteptarile erau diferite, piata de media & advertising a avut cel mai bun an, la nivel global. S-a confirmat digitalul ca mediu fruntas care a inghitit cel mai mare volum de bugete in 2021. Criza globala a stimulat avansul tehnologic si inovatia, de la online healthcare la e-commerce, dar și pe parte de social media & video communication, platforme care ne-au tinut conectati si ocupati in tot acest timp. Iar aici, social commerce a prins avant si cred ca va continua sa creasca in urmatorii ani.
Previziuni
Pentru 2022, estimarile spun ca piata isi va pastra traiectoria crescatoare, cu un procent de crestere de 12%, atingand valoarea de 800 miliarde de dolari (Initiative Romania, Media Fact Book Update 2021). Trendul de crestere il vedem si noi la clientii nostri, din industrii foarte diferite, care au planuri mari de comunicare pentru anul acesta si ne bucuram sa fim langa ei.
Trenduri
In momentul de fata toata lumea incearca sa arunce un forecast depre ce-ar putea sa devina sau nu un trend in 2022. Vedem cu siguranta o gramada de noutati mai ales din zona digitala. Video is here to stay, iar din ce in ce mai multe branduri se indrepta catre acest format. Propulsat de platforme precum YouTube sau Twitch, formatele short videos cred ca vor continua sa creasca in volumele investite de advertiseri, desi in curand e posibil sa fim martorii unui varf de iceberg. Pe ce mizez insa in continuare sunt valorile timeless ale unei campanii de comunicare, si remarc, poate un trend *wink*, ca la momentul asta exista o tendinta de intoarcere la origini: un insight curat, storytelling, craft exceptional si divertisment.
Se discuta mult despre Metaverse. Cred ca vine la pachet cu o maturizare a Generatiei Z, cei care s-au nascut cu Minecraft-ul in mana. Acum intra in randul “adultilor”, iar Metaverse-ul este locul perfect in care ei se pot manifesta.
Anul trecut am observat cum subiecte din zona climate change si social causes au inceput sa-si faca loc pe agenda de comunicare a brandurilor si cred ca sunt doua hot topics ce vor ramane in atentia tuturor si in acest an. Sunt niste granite de depasit in jurul purpose & social impact si cel mai probabil nu vor mai putea fi neglijate.
De asemenea, am remarcat faptul ca pandemia a accelerat trendul de dezvoltare persoanala si odata cu asta se discuta din ce in ce mai mult despre empatie - cultura organizationala empatica, manageri empatici, client empatici s.a.m.d. Empatia a aparut deodata pe job description trecand din granita personala catre cea profesionala.
Un fel de bilant
Am continuat sa crestem ca echipa si sa ne consolidam portofoliul de clienti, obiective pe care ni le propunem si pentru acest an. Cel mai mare challenge pentru noi, ca industrie, este in zona deficitului fortei de munca. Publicitatea nu este straina de mega-trendul numit The Great Resignation. Dar avem norocul de a ne baza pe o cultura organizartionala puternica, deci sunt sigura ca viitorul suna bine.
Proiecte importante în 2021
Toate proiectele la care lucram au multa pasiune si multa munca in spate, asa ca mi-e greu sa numesc doar cateva, dar incerc sa nu lungesc foarte mult lista. Alaturi de Lidl am dezvoltat anul trecut campania Sezatoare si cantec pentru Camara Noastra, in care am spus povestea producatorilor gamei de produse romanesti pe ritmuri de balade si transpuse cu o stilistica vizuala aparte, am continuat campania Bio cu Tine cu un nou sezon, am lansat o noua campanie de imagine, dar si una aniversara cu ocazia celor 10 ani in Romania. Heineken ne-a provocat sa ramanem mereu inspirati si sa vedem partea buna a paharului in noua campanie pentru Golden Brau, iar impreuna cu Transavia am pregatit campania de comunicare pentru brandul Fragedo, in care am celebrat lucrurile facute „exact asa cum trebuie”. Alaturi de Yepp am lansat la nivel global prima aplicatie de social betting produsa in Romania, iar impreuna cu Dr. Oetker am promovat stilul de viata flexitarian intr-o noua campanie pentru brandul Inedit. Mai sunt foarte multe proiecte misto facute anul trecut, dar am zis ca incerc sa tin lista scurta.
Campanii care ti-au atras atentia in 2021
Sunt multe campanii care mi-au placut, insa cea care mi-a atras cu adevarat atentia este “We will become better”. Nu este doar un video exceptional, ci si un raspuns al contextului politic.
De la noi ar fi Lidl - Camara Noastra, un brand care ne-a provocat in mod constant, iar anul trecut am reusit sa aducem pe mesele romanilor acest deliciu muzical.
Ce ai invatat cel mai important in 2021
Am invatat sa raman deschisa la schimbari si sa fiu pregatita sa embrace them. Contextul sanitar a influentat foarte mult planificarea long-term pe parte de business, practic a facut-o imposibila. Asa ca trebuie sa fii in permanenta conectat la realitatea din teren, ca sa stii cum sa-ti adaptezi comunicarea si sa nu risti sa cazi intr-o zona tone-deaf.
2022 SIGUR va fi anul
Perseverentei. Cu totii ne dorim sa depasim aceasta criza si sa simtim ca facem progrese catre obiectivele noastre.