[PR 2022] Mihaela Ganciu: O tendință care cu siguranță se va manifesta mult timp, cu un impact considerabil în 2022, va fi cea a newsjackingului

[PR 2022] Mihaela Ganciu: O tendință care cu siguranță se va manifesta mult timp, cu un impact considerabil în 2022, va fi cea a newsjackingului

Mihaela Ganciu e genul de persoană care lasă lucrurile să curgă firesc și se adaptează pe parcurs la ceea ce îi aduce viața. Asta pentru că cele mai mari bucurii pe care le-a trăit nu au ținut cont de marcajul unui nou început de an, iar recomandarea ei pentru ceilalți e să nu pună presiune pe ei ca urmare a rezoluțiilor de an nou. 2021 a fost anul reașezării, plin de provocări și lecții pe care își dorește să le aplice și în 2022. În primavară acestui an, agenția fondată de Mihaela, Caracteristic PR, împlinește 7 ani de activitate, iar ăsta e un prilej bun de a medita asupra lucrurilor pe care le lasă în urmă și cele pe care le ia mai departe. Elementul la care nu vrea să renunțe niciodată în munca ei e deschiderea față de oamenii de pretutindeni, indiferent de locul de unde vin.

Am asistat atât la o revenire în offline, prin evenimente adaptate vremurilor, cât și la consolidarea acestei abordări de tip hibrid. Contează să ne păstrăm încrederea, să rămânem alături și să ne susținem.

Mihaela e de părere că optimismul este cel care a influențat cel mai mult piața de PR în 2021. Chiar și în fața unei incertitudini uriașe, oamenii și-au recăpătat încrederea și s-au adaptat la ceea ce înseamnă noua noțiune de normal. Cum a influențat asta campaniile, cu ce noutăți vine 2022 și care sunt obiectivele pentru noul an la Caracteristic ne-a povestit Mihaela în cele ce urmează.

 

Mai optimistă sau mai obosită decât în 2021

Sunt mai puternică și mult mai încrezătoare că ce a fost mai greu a trecut, cel puțin din punct de vedere al situației ce ne-a aruncat viețile într-un vârtej al incertitudinilor în ultimii doi ani. Dacă mă privesc pe mine, cea de la începutul anului trecut, îmi revăd recunoștința și smerenia că am rezistat în aceste vremuri incerte. Astăzi îmi spun că ceva facem foarte bine, din moment ce am ajuns până aici. Sunt optimistă, că așa mi-e firea, dar cred cu tărie și că optimismul e cel ce devine catalizator pentru planurile noastre atunci când alte resurse par pe sfârșite. Cel puțin în cazul meu, și în mijlocul unui câmp dacă mă lași, tot o să găsesc o idee, un proiect, o să întâlnesc un om excepțional. Apoi, vin să-ți arăt câte lucruri extraordinare putem crea cu energia și dorința noastră.

N-aș vrea să închei însă fără să răspund la întrebarea dacă sunt mai obosită. Cred că de când am pornit Caracteristic oboseala a căpătat un alt înțeles. Sigur, există cea fizică, pe care orice om o resimte la capătul unor sarcini care i-au solicitat atenția și energia. Apoi e cea mintală – și în domenii ca acesta poate fi întâlnită destul de des. Eu n-o văd însă ca pe o povară, ci ca pe celălalt taler al balanței. Ce îmi propun mereu să fac e să pun în talerul celălalt proiecte de care să fiu mândră și întâlniri cu oameni de la care am ce învăța.

 

Ce te-a deranjat și ce ți-a plăcut la 2021

M-a deranjat că nu am putut admite mai din timp că anumite colaborări nu funcționează, oricât de mult mi-aș da silința. Când tragem de noi și de ceilalți, tărăgănăm decizii și avem cu toții de pierdut. E important să facem loc. Pe moment e dificil, însă pe termen lung e mult mai sănătos. Recunosc că e o lecție pe care viața o predă constant, dar ține de noi când o sesizăm și când acționăm.

N-aș putea spune însă că a fost ceva anume care m-a bulversat. După toate câte au fost în 2020, în termeni de incertitudine și necesitatea de-a acționa într-un peisaj cu totul nou, 2021 s-a simțit mai degrabă ca o perioadă de reașezare a lucrurilor și de regândire a ierarhiilor. Poate tocmai de aceea l-am perceput ca fiind cel mai greu an de până acum. A fost istovitor! Nu mă bucur neapărat că s-a terminat, cât mă bucur că am reținut lecții importante.

Astfel am ajuns să apreciez și mai mult claritatea lucrurilor și a oamenilor. Nu te mai poți baza pe unele lucruri, pe unele promisiuni, ești mai tot timpul de unul singur, pe cont propriu. Îți asumi sau nu. De tine depinde ce alegi. Fără lamentări și regrete.

 

Rezoluții, dacă a mai fost cazul

Sunt genul de om care lasă lucrurile să curgă. Vin cu un plan și mă adaptez din mers. Am simțit că ceva nu e în ordine în privința echipei, așa că am mers la un curs de antreprenoriat. Am privit atent în jur și am căutat să înțeleg cum pot funcționa lucrurile, astfel încât să fim mai eficienți. A fost greu, dar am întâlnit oameni excepționali. Am creat acolo un proiect de la zero și mi-am regăsit chemarea către oameni. Am stat un timp departe de birou și mi-a prins bine. Aici am învățat să-mi stabilesc obiective, să le notez, să-mi urmăresc pașii. De când am fondat compania, lucrurile au curs din pasiune, cu implicare și cu un aport generos de intuiție. M-am adaptat cât de bine am putut, poate tocmai pentru că mi-am setat încă de la început un set de principii de la care să nu abdic. Pentru 2021 mi-am propus să ne extindem în alte mari orașe din țară. Am reușit! Anul acesta rămânem concentrați pe echipă și pe calitatea serviciilor. Câtă vreme noi suntem fericiți cu ceea ce facem, iar partenerii ne recomandă și altora, lucrurile funcționează.

Cât despre aceste deziderate, nu le-am setat niciodată la începutul anului. Consider că ultima parte din an este pentru bilanțuri, mai mult sau mai puțin formale, iar începutul noului an pentru aprofundarea unor planuri și visuri care deja există. Am trăit cele mai mari bucurii independent de acest marcaj al începutului de an și asta pot recomanda și altora, să nu pună presiune pe ei doar pentru că există această credință că, odată cu schimbarea anului, totul trebuie să se schimbe.

 

Planurile profesionale pentru 2022

Primul obiectiv este unul intern: consolidarea echipei și chiar extinderea ei cu oameni al căror talent se întinde dincolo de cât poate cuprinde un CV. Tot intern, și legat de ce ziceam mai sus, am regândit fluxul de lucru cu partenerii noștri, felul cum ne stabilim așteptările reciproce și cum ne raportăm la punctul în care vrem să ajungem împreună.

Un obiectiv extern la care lucrez de câțiva ani deja e ca agenția Caracteristic să însemne deschidere și suport pentru clienți, oriunde ar fi ei. Niciun oraș nu este prea mic pentru a discuta o colaborare, niciun oraș nu-i prea mare pentru a-ți prezenta ceea ce faci tu mai bine. Și acest obiectiv crescut de la an la an mi-a adus în fața ochilor oameni, proiecte și pasiune cum nu credeam că voi întâlni. De fiecare dată am avut un singur punct de pornire: deschidere. Când ești deschis față de ceilalți, și ei ți se deschid ție, și chiar dacă nu se concretizează într-o colaborare de business, sigur rămân lecții.

 

Planurile agenției

În primăvară aniversăm 7 ani de activitate. Nu-i puțin lucru și suntem conștienți de câte lucruri minunate am construit în jurul nostru. Ne păstrăm prospețimea și entuziasmul, însă vrem să atragem oameni maturi și cu experiență în echipă. Și după toți acești ani, încă am momente în care îmi amintesc foarte clar anumite lucruri, în timp ce altele îmi apar ca niște amintiri pe care chiar ieri le-am făcut. Cred că și asta e o urmare a muncii făcute cu plăcere, că zilele și sarcinile nu se simt drept o corvoadă.

În ceea ce privește businessul, rămânem aproape de partenerii noștri și, desigur, ne orientăm și către noi domenii și alte orașe din țară. Am rămas aproape de producătorii locali, iar pentru noi e un lucru extraordinar, deoarece sunt o mulțime de lucruri minunate care se întâmplă în țara noastră prin muncă însemnată, talent și devotament. Firesc, ne extindem în cât mai multe orașe. N-am făcut o listă, ar fi păcat, pentru că proiectele, ideile și oamenii nu țin cont de geografie. Astfel am ajuns recent la Brăila și la Galați.

 

Ce s-a întâmplat cu PR-ul în 2021

Tocmai de aceea am zis că 2021 a fost un an al reașezării și regândirii strategiilor, al planurilor și chiar al echipelor în zona comunicării. Am remarcat cum companiile au investit tot mai mult în comunicare, iar acest lucru se poate observa cu ușurință. Am asistat atât la o revenire în offline, prin evenimente adaptate vremurilor, cât și la consolidarea acestei abordări de tip hibrid. Contează să ne păstrăm încrederea, să rămânem alături și să ne susținem.

Cred că unul dintre factorii care au influențat cel mai mult piața a fost optimismul. Oamenii și-au recăpătat încrederea că soarele va răsări și mâine, mai ales după ce, în 2020, a părut o situație chiar dramatică. Am remarcat, totodată, renunțarea la ideea de „normal”. Sigur, mai e amintit uneori, dar mai degrabă am sesizat raportări la „noul normal” sau chiar o acceptare a vremurilor. Ceea ce e și corect, pentru că noi facem vremurile.

E și interesant cum, în ultimii doi ani pe fondul necesității distanțării sanitare, oamenii tot au ținut aproape. Și aici mă bucur că am asistat la confirmarea conținutului livrat sub formă audio. De unde 2021 a început sub steaua Clubhouse, spre final lucrurile s-au așezat și voci, și fețe noi în podcasting s-au remarcat. Și de fiecare dată când le urmăresc discuțiile, de altfel amicale, am senzația că sunt în aceeași cameră cu oamenii respectivi. Văd un potențial deosebit în zona asta de conținut pentru o multitudine de abordări din punct de vedere PR.

 

Previziunile pentru 2022

O tendință care cu siguranță se va manifesta mult timp, cu un impact considerabil în 2022, va fi cea a newsjackingului. Și zic asta în luna în care o garsonieră din Cluj, de doar 11 metri pătrați, face senzație pe Facebook și adună zeci de mii de comentarii. Și ideea aici nu e că un brand sau altul se leagă de viralul momentului, ci este chiar esența mediului online, a vremurilor în care trăim: vrem să vorbim despre ce-i nou, despre ce e pe hype. Forma asta de comunicare e cunoscută oamenilor de mii de ani, doar că acum o vedem mult mai rapid și reacția e, implicit, mai rapidă.

Am văzut, totodată, o stabilizare în zona de video și, în completarea ideii cu podcastingul, văd o miză tot mai mare în crearea unui conținut educativ. Dar aici n-ar trebui privit ca unul de tip pedagogic, ba din contră. Mă gândesc la conținut educativ din care fiecare om poate învăța ceva nou și să aplice în viața lui. Sigur, acest tip de conținut n-a lipsit de pe internet, dar ce prevăd pentru 2022 e o dezvoltare a curatorierii în zona asta și chiar o implicare a brandurilor de a livra așa ceva.

Nu în ultimul rând, mă aștept să vedem tot mai des cum tehnologia este o unealtă și nu un înlocuitor de orice altceva. Și aici nu mă refer la Metaverse, care e încă la început. Tehnologia ca unealtă o avem deja, iar în 2020 s-a dovedit excelentă. De aici înainte, din 2022 încolo, mă aștept să-i vedem noi fațete, noi moduri în care o putem folosi.

 

Ce trenduri noi se pot naște și în ce zone

Pe o listă scurtă a trendurilor care ar trebui să rămână în 2021 pot trece fără griji două. În primul rând e ideea de AR shopping, de a-ți cumpăra haine online pe care le probezi digital printr-o aplicație de realitate augmentată. Recunosc, m-a încântat prima dată când am văzut asta, doar că încă nu și-a dovedit utilitatea. Și, cred, pentru alți câțiva ani, fiindcă suntem ființe sociale, ne place shoppingul pentru experiența la capătul căreia ne alegem și cu niște haine.

Al doilea trend care nu mi-ar displăcea să rămână în 2022 e „ieșitul la bere” sau „ieșitul la cafea” pe video call. Nu zic că nu sunt frumoase și ocaziile astea, ba chiar este o ocazie excelentă să petreci timp de calitate cu oameni aflați la sute sau mii de kilometri distanță. Dar suntem oameni, ne place compania altora, și discuțiile merg mereu mai bine față în față. Sigur, recomand asta cu un sfat la fel de important: fiecare om să-și ia toate măsurile necesare pentru a fi în siguranță.

De partea cealaltă, în 2022 mă aștept să văd o rafinare a conferințelor online și a evenimentelor digitale. În 2020 a fost anul experimentului, apoi 2021 a fost al rafinării. Acum e o perioadă bună să le facem parte din viața noastră. Și, subliniez asta, nu e o abordare pentru orice eveniment, pentru orice moment, dar văd aici un potențial imens pentru a permite accesul și oamenilor care fizic, în cele mai bune condiții, n-ar putea ajunge.

Iar în cazul României mă aștept ca, până la finalul lui 2022, să vedem o rafinare a influencer marketingului. Este momentul să asistăm la o maturizare și anul acesta ar putea fi foarte bine cel în care vedem că se și întâmplă așa ceva mai pronunțat.

 

2021 pentru Caracteristic PR

Am întâmpinat ceva provocări și din fericire le-am depășit. Cum spuneam, a fost un an istovitor. Spre final însă, am reușit să deblocăm unele proiecte și să compensăm pierderile aferente. Cu încredere, asumare și răbdare, că lucrurile nu se schimbă peste noapte.

 

Cele mai interesante proiecte

Am rămas aproape de tehnologie, de domeniul imobiliar, de producătorii și antreprenorii locali. Ne inspiră pasiunea și hotărârea lor. Am făcut evenimente restrânse, suntem un excelent conector între marile orașe, iar oamenii se bazează și pe recomandările noastre.

 

Campanii care ți-au atras atenția în 2021

Din afară am apreciat Rebuild the World Campaign pentru LEGO. Mi-a sporit rezerva de optimism și m-a făcut să mă uit cu alți ochi la obiectele pe care de multe ori le luăm drept banale. Nu zic acum că putem reconstrui lumea cu piese LEGO, nicidecum, dar apreciez oricând e o abordare proaspătă pentru un produs deja consacrat.

Din România aș nominaliza campania de comunicare și promovare a serviciului de livrare Tazz. De unde în primăvară lui 2020 părea un rebranding care venea pe o piață deja aglomerată, în 2021 a devenit un serviciu care și-a atras un public fidel și ne-a făcut pe toți să simpatizăm brandul datorită unor mesaje bine gândite, unor clipuri amuzante și umanizarea unui serviciu care îți poate aduce mai mult decât fast-food.

 

Cea mai important lecție din anul precedent

Am învățat să-mi admit limitele și vulnerabilitatea. Să găsesc lumina și strălucirea în oameni, indiferent de cât de încețoșat este drumul. Și foarte important e că nu mai caut să conving oamenii să-mi rămână alături. Trăim vremuri dificile, e important să știm că ne bazăm unii pe ceilalți, iar această dorință intrinsecă ține de fiecare în parte.

 

Un cântec cu care să pornim anul 2022

Am o piesă chiar din prima lună: „Stromae” cu „L’enfer”. Recomand să fie vizionat clipul înainte, fără muzică, apoi să fie urmărite ambele. Oricum ar fi, e ceva frumos acolo. Toți avem momente grele. E important cum trecem peste ele.

 

2022 SIGUR va fi anul...

Cel mai bun de până acum. Capul sus și la treabă cu noi!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related