În pandemie a descoperit lutul, încercând să își facă decorațiuni de brad. I-a plăcut să îl modeleze, nu l-a mai lăsat din mână, a făcut o pagină de Instagram și a început să expună acolo ceea ce crea handmade. Peaches & Papers și-a numit Bianca Rad brandul, sub umbrela căruia face vaze și broșe pictate cu mult roz și, neapărat, flori. ”Cute” așa le-au zis clientele sale, în timp ce ea așteaptă să sosească într-o zi și primul client.
Bianca este web developer și artizan antreprenor la doar 27 de ani. A pornit pe cont propriu după ce s-a ținut de un program de la 9 la 5 și acum învață să își împartă eficient timpul de lucru, care nu mai este de doar 8 ore. Când creează, nu ține cont de trenduri și nici nu se limitează la un stil anume.
"Am observat ca oamenilor le plac lucrurile personalizate. Mai deosebit decât un obiect unicat e unul care știi că a fost creat special pentru tine. Iar dacă mai are legatură și cu o ființă îndrăgită din viața ta…jackpot! De aceea nu m-a mirat că cel mai popular produs e broșa cu pisică personalizată".
Povestim în cele ce urmează cu Bianca Rad, tânăra artizană posesoare de brand colorat și jucăuș de la Arad.
Despre tine
Buna, buna! Sunt Bia, am 27 ani si locuiesc in Arad. De 6 ani sunt Web Developer, iar de aproape 1 an ma ocup si de aceasta mica afacere creativa ‘Peaches & Papers’. N-a fost ceva planuit dar pandemia cred ca ne-a facut pe multi sa ne gasim hobby-uri noi sau sa ne intoarcem la vechi pasiuni. Ma bucur ca am avut curajul s-o iau pe acest drum si sa transform Peaches in ceva mai mult decat un hobby sezonier. Viata mea inainte de antreprenoriat era mult mai monotona si nu foarte creativa, dar imi aduc aminte (cu nostalgie) de tot timpul liber pe care il aveam. Totusi stiu sigur ca a fost un ‘fair trade’ pentru cat entuziasm, noutate si satisfactie am parte prin intermediul obiectelor pe care le creez.
Pasiunea pentru meșteșug
Am avut de mica inclinatii artistice, dar am urmat mereu drumul ‘mate-info’.
Chiar si asa, au mai fost de-a lungul timpului cateva hobby-uri handmade de scurta durata, prin care mi-am explorat creativitatea- de la decoratiuni pictate pe lemn, la bratari, ori haine pictate cu vopsea textila.
Acum un an am descoperit pentru prima oara lutul, incercand sa-mi fac niste decoratiuni de brad si l-am indragit prea mult ca sa-l mai las. La scurt timp am mai prins si niste curaj, am ales un nume si am facut pagina de Instagram.
Între creație și antreprenoriat
Nu ma asteptam sa fie atat de multe lucruri de facut care chiar nu tin de produse in sine. Mult mai putin de jumatate din timp e efectiv proces creativ, adica idei noi, pictat si continut pentru social media, dar privesc cu entuziasm si curiozitate si partea de marketing si business. Pentru mine e destul de nou antreprenoriatul si inca invat din mers multe.
Învățături pe cont propriu
Sa fiu disciplinata si sa am un program organizat a fost cel mai greu. Sa trec de la angajata cu program 9-5 la a avea tot timpul in mainile mele, timp pe care trebuie sa-l impart cu cap intre atatea task-uri. Am invatat cata putere are social media si cat de mult depinzi de platformele de socializare ca sa te promovezi. Am observat ca e important sa fiu atenta la cererea/reactiile clientilor fata de produsele mele, ca sa creez mereu obiecte frumoase care transmit ceva si formeaza o conexiune intre mine si ei.
Procesul creativ
Idei imi vin constant si le notez repede, repede in Notes, pe telefon. Formele pentru brose le modelez din timp ca sa le am pregatite, pentru ca dureaza 2-3 zile sa se usuce. Apoi ma pun pe pictat…desi de cele mai multe ori ajung sa improvizez pe parcurs sau sa-mi vina o idee si mai faina. Las creativitatea sa conduca, iar eu ma bucur de rezultatul final. Si cu baby vazele e un proces interesant pentru ca de cele mai multe ori nu ma apuc cu o idee in minte. Modelez o bila de lut si ma joc cu ea pana ajunge la o forma faina. Incerc sa fac mereu ce-mi face mie placere in primul rand, sa nu tin cont neaparat de trenduri si sa nu ma limitez cand vine vorba de un stil anume sau culori, desi incepe sa se observe un pattern in produsele mele: mult roz si neaparat ceva cu flori.
De unde vine pofta de creație
Gasesc inspiratie in fiecare zi, mai ales in lucruri obisnuite, iar pofta…mai vine creand :). Am observat in timp ca e important sa nu fortez nimic cand vine vorba de creativitate, daca nu am inspiratie sau nu sunt ‘in the mood’, mai bine ma ocup de altceva in ziua accea. Inpiratia e necesara doar la pictat formele, in rest sunt multe lucruri de care ma pot ocupa: shop, content pt social media, modelat, slefuit, lacuit si pozat obiectele. Sau chiar si de chestii administrative, care pana la urma nu-s chiar atat de groaznice.
Daca e criza mare de idei, Pinterest e cel mai bun prieten.
Rutina de lucru
In ultimul an mi-am dat seama cum functioneaza pentru mine procesul creativ si incerc sa imi formez o rutina cat mai sanatoasa. Cand lucrezi doar de acasa, poate sa devina usor haotic si sa te pierzi in notiunea de casa/birou, munca/timp liber.
Cand nu am inspiratie sa pictez, ma pun sa modelez formele sau sa le slefuiesc pe cele uscate, in timp ce ma uit la un serial sau ascult un podcast. Asa le pregatesc pe cand vine cheful si inspiratia (speram ca maxim a doua zi, haha). Cand pictez sunt 100% acolo si ma bucur de proces.
In paralel inca mai lucrez ca si web developer asa ca o zi de lucru se imparte intre cele doua, in functie de taskurile prioritare. Nu seamana nicio zi cu alta dar sigur nu trece una fara sa fac ceva handmade.
Produsele tale
Creez obiecte ‘cute’, cum spune toata lumea, din lut cu uscare la aer, in principal brose. Le pictez in culori acrilice si le lacuiesc cu rasina UV. Ocazional mai fac colectii de vaze in miniatura cu flori uscate si suporturi de pensule, iar de Craciun am facut ornamente de brad, tot din lut. Imi place sa testez mereu materiale noi si sa invat noi tehnici ca sa-mi dau seama ce mi se potriveste mai bine, la ce renunt si ce ma ajuta.
Super-puterea obiectelor tale
As spune ca eu sunt super-puterea lor, pentru ca le dau viata si sens, si fiecare obiect e creat cu intentie si cu mare drag. Am zeci de obiecte nefinalizate pentru ca nu am fost multumita de cum au iesit sau am simtit ca se poate mai bine. Incerc sa aduc mereu lucruri noi, si de multe ori modele intr-un singur exemplar. Stiu ca produsele mele se adreseaza unui grup de varsta din care fac si eu parte si tin cont si de acest lucru.
Cred ca omul din spatele afacerii conteaza la fel de mult ca brandul si produsele, de aceea incerc sa ma implic cat mai mult si pe social media, sa postez des si sa interactionez cu clientii, sa aflu ce le place, ce produse si-ar dori si sa-mi arat mereu recunostinta.
Cine sunt clienții tăi
Clientii mei sunt doamne si domnisoare care apreciaza lucrurile facute de mana si au aflat de mine de pe Instagram, acolo unde am inceput si am ramas cea mai activa.
Fiind o afacere mica si inca la inceput, fiecare comanda e asa o bucurie si cred ca simt si ele asta si observa cu cat drag sunt realizate si ambalate produsele. Imi place sa fiu atenta la detalii, sa scriu cate un mesaj de mana si sa primeasca mai degraba o mica experienta decat doar un obiect.
P.s. Spun ‘ele’ pentru ca inca-mi astept primul client baiat :D.
Ce preferă
Am observat ca oamenilor le plac lucrurile personalizate. Mai deosebit decat un obiect unicat e unul care stii ca a fost creat special pentru tine. Iar daca mai are legatura si cu o fiinta indragita din viata ta…jackpot! De aceea nu m-a mirat ca cel mai popular produs e brosa cu pisica personalizata. Primesc de la ei poze cu blanosii lor simpatici si creez o brosa dupa chipul lor. E produsul pe care il realizez cu cel mai mare drag si satisfactie, gandindu-ma la cata bucurie aduce.
Promovarea
Instagram e principalul mod de promovare al produselor, si de comunicare a shop update-urilor. De aceea incerc sa postez constant si sunt atenta la preferintele urmaritorilor si ce tip de content e cel mai apreciat. Imi place sa interactionez cu ei, sa postez acele ‘behind the scenes’ si ‘work in progress’ si sa ofer si continut util si relevant. Pentru promovare ma bazez in general pe produse in sine si imi dau toata silinta sa fac obiecte frumoase si autentice. Ma mai folosesc de tool-urile oferite de Instagram-hashtag-uri, postari sponsorizate si partea de insights a postarilor.
Brandul tău în social media
Cum se vede brandul meu in social media…pai hai sa-mi zica ei :) I-am intrebat pe Instagram si-au zis asa: “Cute (aproape toata lumea a zis exact cuvantul asta), dulce, autentic, altfel, colorat, fun, peachy, wholesome, jucaus, plin de viata, feminin, iti da o energie buna, si e o atmosfera cosy, friendly si comfy”, iar eu nu pot decat sa fiu de acord!
E o comunitate foarte faina, formata in jurul Peaches & Papers din fete iubitoare de handmade si alti artisti tare talentati. Cred ca fiecare artizan apreciaza mult sustinerea pe care o are, si fiecare interactiune pozitiva iti da asa un ‘boost’ fain sa continui cu ceea ce faci.
Comunitatea artizanilor români
La inceput am fost coplesita de cata sustinere am primit de la fete (eu obisnuita din IT doar cu colegi baieti, nu stiam la ce sa ma astept) si m-am bucurat sa vad ca ‘girls support girls’ la nivelul asta. Mi se pare foarte fain ca nu e o competitie toxica, si ca fiecare are stilul ei si proprile idei. Nu cred ca e ceva ce ar putea face artizanii mai bine pentru comunitate, dar mi-ar placea sa vad brandurile mai mari sau influencerii ca sustin mai mult afacerile mici.
Dorințe pentru acest an
Imi doresc sa continui cu ceea ce fac, si cu Peaches si pe web, sa am un ritm de munca mai organizat, sa invat cat mai multe lucruri si sa am cat mai multe experiente faine. Ma voi focusa mai mult si pe papetarie, care e defapt jumatatea “Papers” din nume.
Vreau sa evoluez, sa aduc de fiecare data cate ceva nou cand vine vorba de produse si pozele de produs. Sa imi pastrez entuziasmul si sa ma stresez cat mai putin a fost dintotdeauna o prioritate si imi doresc sa gasesc mereu ceva fun si exciting in aceasta calatorie a antreprenoriatului.