Creativitate exista, antrenamentele de adaptare au fost intense in ultimii doi ani, nu e nevoie decat de un refresh la inceput de an pentru a gasi forme noi de optimism. Dupa doi ani de pandemie, Raluca Stana, PR Account Executive Pandorra Story Style, crede ca lucrurile incep sa se reaseze pe fagasul lumii noi, iar oamenii din marcom sunt mai bine pregatiti pentru provocari.
”Cred ca si in anul ce tocmai a inceput, lipsa interactiunii off-line, resimtita atat de consumator cat si de brand, va continua sa inspire in identificarea celor mai potrivite canale de comunicare, va creste dinamica continutului la nivel de mesaj. Vor aparea trend-uri legate de experienta oferita consumatorului”, spune Raluca.
Povestim cu ea despre trendurile acestui an si bilantul lui 2021, despre video content, influenceri, responsabilitatea brandurilor si planurile agentiei in 2022.
Cum intri in 2022 fata de cum intrai in 2021
Mai entuziasta, cu siguranta. Inceputurile te lasa sa speri ca poti apasa pe butonul de refresh si sa o iei de la capat.
Dar si mai obosita, nu vreau sa ma ascund dupa tastatura. E totusi o oboseala placuta, care vine dupa lucrat inca un an in vreme de pandemie, vreme in care am fost implicata in multe proiecte faine si in care am invatat o multime de lucruri noi.
Ce te-a incantat in 2021, ce te-a bulversat, ce te-a enervat
Cum ziceam, a fost cel de al doilea an de pandemie. Si daca in 2020, teama si nesiguranta au fost emotii puternic resimtite de toata lumea, au fost de asemenea un catalizator as spune al creativitatii, al reinventarii si reimaginarii unei noi realitati, astfel ca in 2021, mi-a parut ca deja lucrurile s-au desfasurat pe acest fagas al unei noi lumi, in care parca am fost un pic mai adaptati, mai pregatiti, dar si mai maleabili, mai receptivi la nou, la provocari.
Omul rezolutiilor?
Sincer nu :) Ce imi propun in fiecare an, in fiecare zi chiar, este sa incerc sa fiu my best version. Si daca nu imi iese de fiecare data, invat sa nu ma mai cert asa aspru si sa accept ca este ok si sa gresesc. Cine nu a trimis un mail din greseala altcuiva? Cine nu a scris pe whatsapp in alta fereastra, ducand o discutie personala in fata cuiva cu care ai doar schimburi cordiale de replici work related? – noroc cu optiunea rapida de a da unsend :) Cine nu a trimis o factura gresita sau mai stiu eu cate si mai cate se pot intampla?! In cele din urma, te amuzi, te gandesti ca multi-tasking nu este o optiune reala si incerci sa do you best ziua urmatoare.
Iar ziua urmatoare, sau peste o ora sau cateva minute poti sa fii mega surprins pentru ca ti-a raspuns o persoana super faina ca se baga in proiectul pe care i l-ai propus, si bugetul este aprobat si de client si in sfarsit poti organiza shooting-ul si ziua se incheie cu un mare zambet.
Astfel, si asta imi propun de asemenea on a daily basis: hai sa ma las surprinsa! Lucruri frumoase chiar se intampla si deseori se intampla atunci cand nu te astepti.
Planuri & obiective in 2022
Cu riscul de a suna si cliseistic si redundant, e acelasi plan pe care Pandorra il are de la bun inceput: sa spunem povestile partenerilor nostri in cel mai eficient și creativ mod.
Noi, Pandorrienii – caci asa ne numim noi, super-eroii de la Pandorra (apropos, eu sunt Gamora) suntem oameni deloc complicati. Facem lucrurile cu drag, cu aceeasi pasiune indiferent de domeniul in care activeaza partenerul nostru si cu acelasi obiectiv de fiecare data. Si poate de aceea nici nu ii numim clienti, ci parteneri, cei alaturi de care construim povesti, oferim experiente si in cele din urma cream momente frumoase care raman acolo, in cutia de amintiri.
Schimbari
Sa reinventam roata nu vom reusi si nici nu ne propunem. Si in general, dar mai ales in astfel de momente, cred ca stabilitatea este un prieten pe care sa ti-l doresti aproape. Nu inseamna ca ne dam in laturi de la provocarile care ne vor iesi in cale, din contra, le vom intampina cu entuziasm ca niste super-eroi ce suntem. Si sigur ne vom concentra pe a oferi the best experience atat actualilor parteneri cat si celor pe care ii vom cunoaste pe parcurs.
Si la fel de sigur, vom cauta sa crestem platforma reImagine, care a fost raspunsul Pandorra la venirea pandemiei si la tot ce a atras dupa sine. Asa s-a creat aceasta oaza, acest loc unde reimaginarea este fireasca si incurajata.
Piata de comunicare in 2021
Ce era de asteptat: recalibrarea viziunii de brand si a comunicarii in fata consumatorului. Digitalizarea era deja un trend insa e clar ca 2021 a impulsionat multe brand-uri sa-si reorienteze strategia spre zona de digital. Coincidenta sau nu, in 2021, Tommy Hilfiger, unul dintre partenerii Pandorra, a organizat cu suportul nostru doua evenimente grozave in online –lansarea tommy.com si in Romania (un event dedicat celor din media, cu o componenta offline inclusa) plus o prima editie de Live Shopping, format inca nou in Romania, dar care cu siguranta va capata amploare.
Factorii care au influentat cel mai dramatic piata
Aici cu siguranta sunt specialisti care au raspunsuri elaborate, cifre, grafice, samd, insa ca opinie personala as spune ca frica care ulterior genereaza panica si care in cele din urma iti ingreuneaza viteza si valoarea reactiei in fata unei provocari precum a fost si este pandemia.
Astfel cred ca pandemia este cea care a influentat totul, bugete, strategii, etc.
Previziuni
Inevitabil totul se leaga inca de pandemie si evolutia acesteia. Nu cred ca ajuta sa ne hazardam in pronosticuri. Tind sa cred ca va continua dezvoltarea zonei de digital si de content creators, care si ei sunt provocati sa iasa din zona de confort si sa evolueze constant pentru a-si pastra si/sau creste engagement rate-ul.
Si de asemenea, cred/sper ca va exista o asumare si mai mare din partea brand-urilor fata de valorile pe care le sustin, o umanizare a mesajului care ajunge la client, realizandu-se ca in spatele oricarui brand sunt de asemenea niste oameni si astfel, o corelare si mai mare intre vorbe si fapte.
Trenduri
La nivel de creare continut digital, imi pare ca este din ce in ce mai crescut interesul pentru continut video. Probabil acesta este si unul dintre motivele pentru care Tik-Tok a depasit Instagram ca si numar de utilizatori activi lunar. Insa apar si noi platforme, mai nisate, precum Twitch, cu care publicul roman inca se acomodeaza precum si brand-urile. Zona de online va continua sa fie una efervescenta.
Cred ca si in anul ce tocmai a inceput, lipsa interactiunii off-line, resimtita atat de consumator cat si de brand, va continua sa inspire in identificarea celor mai potrivite canale de comunicare, va creste dinamica continutului la nivel de mesaj.
Vor aparea trend-uri legate de experienta oferita consumatorului. Un exemplu in acest sens, din zona culturala, este piesa #acedesiguranta, un spectacol instalatie care se joaca pe Tik-Tok dar si in patru teatre din tara.
Cred ca se va cauta obtinerea unui mix nebunesc intre online si offline. Creativitate sigur exista. Doar ne uitam in Olanda si la cum Muzeul Van Gogh din Amsterdam momentan este salon de infrumusetare. Clar, exista un context anume, insa ca idee, la nivel creativ este una excelenta, nu? :)
Nu stiu daca este neaparat un trend, dar atentia acordata sustenabilitatii, aproape la orice brand, indiferent de domeniul in care activeaza, este covarsitoare. Cred ca acest aspect va continua sa se dezvolte si in 2022.
Ce trenduri vrei sa ramana in 2021
Nici unul anume :) Fiecare si-a avut scopul lui, s-a invatat ce trebuia si asta conteaza.
Un fel de bilant
Indraznesc sa am curajul de a cuteza si a spune ca a fost un an excelent. Chiar daca din martie 2020 ne-am mutat biroul acasa, si noi cred ca am fost fortati sa reevaluam importanta comunicarii. Si partea buna, care a continuat si in 2021, este ca desi fiecare lucreaza din confortul propriei case si periodic avem intalniri face to face si clar si pe zoom saptamanal, simt ca am invatat sa comunicam mai mult si mai bine, noi ca echipa.
Lucru care s-a extins si in relationarea cu partenerii nostri fireste.
Si se ajunge la un blilant cliseistic dar cat se poate de autentic: consolidarea echipei, stimularea creativitatii, cresterea empatiei, reinvatarea si asumarea conceptului de time-management (caci lucrand de acasa tinzi sa devii mai haotic, pe alocuri mai indulgent cu tine).
Proiecte speciale
Pff, aici o sa dureze un pic. :) Clar cele doua evenimente Tommy Hilfiger, pe care le-am mentionat mai devreme. Pentru acelasi partener am avut si misiunea tare frumoasa de a adapta campania globala Pass The Mic la nivel local si am ajuns sa construim un proiect tare fain alaturi de Dana Rogoz si Ada Gales. Fiecare a promovat pe platformele personale de social media un mesaj de impact despre valorile si principiile in care cred, si care de asemenea se regasesc in AND-ul brand-ului american: sustenabilitate si dezvoltare personala.
Un alt super proiect a fost pentru Calvin Klein cu minunatii de la Creative Monkeyz care s-a concretizat intr-un stream special pe Twitch si un articol misto pe Vice Romania.
Campania „Schimba viitorul prin arta” initiata de ParkLake intra in aceeasi categorie si s-a incheiat cu o super expozitie a patru sculpturi realizate integral din plastic reciclat.
Sincer, toate proiectele in care suntem implicati imi par in egala masura de interesante, de mari, pentru ca ele sunt importante pentru partenerii nostri si inevitabil ajung la fel de importante si pentru noi, indiferent de amploarea lor.
Campanii care ti-au atras atentia
Din afara clar campania Posten care vorbeste despre tandra poveste de dragoste dintre Mos Craciun si Harry. Tare m-a emotionat.
De la noi imi place tare mult abordarea Fashion Days, incepand de la video-urile cu Adelina Pestritu dar si cele cu referire la vaccinare.
Ce ai invatat cel mai important in 2021
Sa ascult, sa stiu cand trebuie sa iau o pauza, sa vad frumosul si pozitivul, sa ma adaptez.
Inspirational pentru 2022
Piesa ar fi asta - Marvin Gaye & Tammi Terrell - Ain't No Mountain High Enough:
Și:
2022 SIGUR va fi anul
Prefer sa nu ma pronut. Hai sa il luam asa cum vine si doar sa incercam sa il facem sa fie unul fain.