[Crypto-artă] Victor Fota: Foarte multi artisti, mai ales din spatiul digital, vor fi mai increzatori ca au un loc unde sa-si vanda lucrarile, ceva ce este foarte dificil si greoi in spatiu traditional de arta

[Crypto-artă] Victor Fota: Foarte multi artisti, mai ales din spatiul digital, vor fi mai increzatori ca au un loc unde sa-si vanda lucrarile, ceva ce este foarte dificil si greoi in spatiu traditional de arta

După liceu, Victor Fota a simțit nevoia de a lua o pauză de la artă. Înscrierea la o facultate de Relații Internaționale l-a făcut să simtă din ce în ce acut că aparține universului artelor vizuale și așa s-a decis să urmeze cursurile Universității Naționale de Arte. A devenit curios față de pictura pe ulei și a început să se documenteze și să exerseze subtilitățile acestei tehnici. La NFT l-a atras posibilitatea de a monetiza arta în format digital, deși la început mișcarea îi dădea senzația că e un mare scam. După ce a înțeles mai bine cum funcționează lucrurile, Victor și-a dat seama că arta lui se potrivește spațiului crypto, gândindu-se la modul în care oamenii i-au confundat picturile în ulei cu arta digitală în trecut.

Dupa descoperirea platformei Foundation mi-am dat seama imediat de potentialul urias de monetizare a artei pe care il avea. Chiar am incurajat multi prieteni artisti din Romania sa se imbarce. Am dat la randul meu 12 invitatii pe FND. Potentialul cel mai mare este pentru arta pur digitala care nu se poate monetiza altfel. Un alt potential pe care il vad este explozia de atentie care m-a ajutat sa imi promovez arta in general, pe twitter.

Victor vede arta și social media ca doua elemente care se pot completa foarte bine. Crede că datorită pieței de NFT artiștii și-au dat seama că formarea unei comunități pe platformele online e esențială pentru a spori atenția publicului către arta lor. Am povestit pe îndelete mai multe despre experiența lui în acest mediu, surse de inspirație și evoluția mediului crypto în interviul de mai jos.

 

Călătoria ta artistică

Mama mi-a incurajat mereu latura artistica. Din clasa întâi m-a indrumat catre a studia un instrument muzical. Dupa 4 ani de studiat vioara am decis ca scena nu este pentru mine, eram prea introvert. Pe lângă vioara făceam și ceva cursuri de desen și culoare la aceeași școala, asa ca, cu indrumarea si ajutorul profesorului meu de atunci, artistul Mihai Marcu, am intrat la Liceul de Arte Plastice Nicolae Tonitza. Acolo am studiat desen, culoare si modelaj pana la absolvire. In liceu, pasiunea mea pentru arta era direct proporțională cu dedicarea profesorului pe care-l aveam la momentul respectiv. Eram un elev care trebuia împins de la spate, dacă profesorul era dedicat, eram și eu dacă nu, îmi vedeam de jocurile mele pe PC. Ca tanar adult, dupa liceu, am simtit nevoia de a pune arta pe pauza. Pasiunea disparuse de mult timp si am vrut un an de pauza academica. La insistentele parintilor am dat totusi la o facultate. Impreuna cu doi prieteni din cartier, am intrat la Nicolae Titulescu la Relatii Internationale, o facultate orientata catre istorie in primul an. In acest an de semi-prezenta la facultate si un job de weekend ca sunetist am simțit din ce in ce mai mult ca lumea artelor vizuale se mulează pe personalitatea mea, asa ca am decis sa revin, iar acel an de pauza/facultate fortata/munca m-a ajutat enorm in a realiza asta prin contrast. Facultatea asta fortata a ajutat totusi, erau anumite cursuri legate de istorie care ma fascinau si asta m-a incurajat sa citesc mai mult. Anul urmator am sustinut admiterea la Universitatea Nationala de Arte. Acolo cunosteam un fost coleg din liceu care era la sectia de Conservare si Restaurare Opere de Arta, iar el m-a incurajat sa aplic. Odata intrat acolo, am invatat o alta latura a artei, care m-a fascinat foarte mult inca de la inceputul facultatii. Redescopeream materialele din perspectiva stiintifica. Pe aceasta sectie se studiau 3 tipuri de tehnici, conservarea si restaurarea frescei, a pietrei si a picturii in tempera pe suport de lemn. Asadar, pe parcursul anului am devenit foarte curios de cealalta mare tehnica populara, pictura in ulei, si astfel am inceput sa ma documentez si sa exersez subtilitatile uleiului. In 2012 am avut prima mea expoziție colectivă și in 2013 prima personala la galeria Imbold in Bucuresti, o galerie mica a unui prieten, care ținea de cafeneaua Acuarela. Pe parcursul anilor am continuat sa pictez și sa expun in paralel cu Masterul pe care l-am terminat in 2014. După, am decis sa-mi dedic tot timpul picturii, iar pana in prezent asta fac. Am expus in diferite galerii in Bucuresti, Brașov, Praga, New York, Los Angeles și Denver.

 

Relația dintre artă și social media

Din punctul meu de vedere se inteleg foarte bine. De la primele lucrari am folosit Facebook pentru a le share-ui. Incepand cu 2014, am incercat Instagram, pe care initial nu-l luasem in serios fiind exclusiv pentru smartphone, si a stagnat 2 ani neavand activitate, dar din 2017 am postat constant si am incercat sa cresc contul. Acum Instagram este locul unde postez cel mai des și este principala sursa de clienti. Aici îmi promovez lucrările originale, printurile și NFT-urile. De aproape un an folosesc si Twitter, pentru ca este orientat catre NFT, iar acolo comunitatea este mai activa.

Cu toate că pe Instagram am aproape 20k urmaritori, engagementul este mai slab decât pe Twitter unde am doar 2k. Se simte o comunitate mai puternica pe Twitter. Cred ca datorita pieței de nft-uri, artistii au realizat cât de benefică este comunitatea și interacțiunea pentru a spori atenția către arta lor. Acum nu este necesar engagementul doar pentru niște Like-uri, ci efectiv pentru vânzări directe. Pagina de Facebook a rămas in urma.

 

Surse de inspirație

Cred ca internetul este principala sursa de inspiratie. Aici intra filmele, documentarele, muzica si mult youtube. O alta sursa puternica este realitatea cotidiana cu experientele personale in combinație cu introspectie. Încerc sa nu ma inspir prea mult de la alți artiști. Depun un efort constant de a nu ma lasa influențat prea tare de arta altora si de a încerca sa vin cu ceva original.

O sa enumar in ordine cronologica, de cand eram copil pana in prezent artistii care m-au influentat mai puternic: Dali – HR Giger – Victor Vasarely - Giotto - Mati Klarwein – Arta bizantina (numerosi autori) - Van Eyck – Dürer - Hyeronimus Bosch – Alex Gross - Erik Jones - Van Minnen.

 

Cum ai ajuns in spatiul crypto-artistic

In primul rand, stiu de spatiul crypto din 2014. Acelasi coleg care m-a sfatuit sa intru la secția de restaurare la facultate era foarte implicat in domeniul crypto, iar in jur de 2017 se apucase de minat bitcoin si am cochetat si eu cu ideea, insa pe vremea aia era criza de placi video, deci nu era loc de minat, asa ca am investit niste bani direct in bitcoin. Dupa cateva luni de stres am vandut tot cu un foarte mic profit si am renuntat. Asa am devenit familiar cu ce inseamna blockchain, wallets, tokenuri, stablecoins. Fast forward, februarie 2021, tot auzeam de NFT-uri si mi-a fost recomandat de cativa oameni, dar nu aveam incredere ca este ceva serios si credeam ca este doar pentru arta digitala, pana cand am vazut un artist, James Jean, pe care il urmaream de mult timp si il respectam, care a vandut un NFT pe Foundation cu una dintre picturile lui. INSTANT m-am dus pe site, am urmat pas cu pas recomandarile de pe blogul lor. Mi-am luat 3 saptamani de autopromovare pe discord pentru a primi o invitatie. Am primit-o de la un artist din Budapesta si imediat am mintuit prima lucrare. Ea s-a vandut 2 zile mai tarziu. Am investit undeva la 100 de euro in primul mint. Minting se cheama procesul de a crea contractul care leaga fisierul digital de blockhain.

Am si colectionat, pe blockchain-ul Tezos, in jur de 10 lucrari. Pe Ethereum inca nu, fiindca preturile sunt mult mai mari si artistii care imi plac sunt in afara bugetului meu.

 

Perspectiva de la inceput fata de NFT-uri

Initial am fost foarte sceptic si era in afara zonei de confort. Vedeam termenul NFT pe Instagram si mi-a si fost recomandat direct de urmăritorii mei pe Instagram si Facebook.

Dupa descoperirea platformei Foundation mi-am dat seama imediat de potentialul urias de monetizare a artei pe care il avea. Chiar am incurajat multi prieteni artisti din Romania sa se imbarce. Am dat la randul meu 12 invitatii pe FND. Potentialul cel mai mare este pentru arta pur digitala care nu se poate monetiza altfel. Un alt potential pe care il vad este explozia de atentie care m-a ajutat sa imi promovez arta in general, pe twitter. Am reusit sa fac astfel cateva vanzari de printuri si picturi originale pentru ca unii colectionari de NFT-uri sunt si colecționari de arta traditionala.

 

NFT pe limba bunicilor

As spune: NFT-ul este o dovada clara, transparenta, verificabila, de proprietate a unui fisier digital care poate fi o poza, o pictura, o melodie, un film, la fel ca un contract pe vremea ta, tataie si mamaie! Doar ca il gasesti pe internet si se vede de la primul la ultimul proprietar, fiecare tranzactie, cand a fost efectuata, de catre ce adresa si pentru ce suma, iar acest contract tip NFT nu poate fi modificat de nimeni.

 

Ce te-a facut sa vrei sa creezi crypto-arta

Posibilitatea de a monetiza arta in format digital m-a indreptat catre crypto. Am avut oportunitatea si norocul sa intru devreme in piata asta. Initial toata miscarea mi-a dat vibe-uri de scam. Am crezut o buna bucata de timp ca este ca un joc piramidal, dar eu deja castigasem peste ce investisem si ma simteam relaxat. In acelasi timp, credeam si in potentialul de lunga durata pe care-l are piata de crypto-art si am continuat sa uploadez lucrari pe platformele de NFT. Piata de crypto-art are sansa sa creasca, mai mult decat orice, gradul de creativitate la nivel macro. Foarte multi artisti, mai ales din spatiul digital, vor fi mai increzatori ca au un loc unde sa-si vanda lucrarile, ceva ce este foarte dificil si greoi in spatiu traditional de arta.

 

De la idee la NFT

Majoritatea nft-urilor mele sunt picturi pe care le-am fotografiat si editat si in unele cazuri animat pe computer. Pana acum, am urmat acelasi proces de a crea pictura in ulei si anume schita analog, apoi o schita mai detaliata digitala (Photoshop, Procreate, Blender), pe care am transpus-o pe panza in ulei. Apoi urmeaza fotografierea picturii cu rezolutie cat mai mare. Imaginea o pot transforma in printuri sau in NFT aducandu-i un aport de amplificare digitala cum ar fi animatie, adaugarea unor elemente noi sau doar retusare pentru a fi o imagine peste limitarile uleiului.

 

Mediul crypto-artistic si lumea artistica “conventionala”

Procesul creativ nu difera deloc. De mai multe ori am intalnit oameni care mi-au confundat picturile in ulei cu arta digitala asa ca arta mea s-a mulat bine pe spatiul crypto, mai ales ca am avut o serie de picturi care explora relația omului cu tehnologia, Human Extension.

Pentru realizarea NFT-urilor am incercat sa adaug ceva in plus imaginilor pentru a se face o distinctie estetica intre poza picturii si poza asociata cu NFT-ul. Dar nu cred ca ar trebui sa fie asa, eu doar am vrut sa merg la sigur, ca sa nu apara conflicte intre original is NFT. Cu toate acestea, am cerut parerea unor colectionari de NFT-uri si nu i-a deranjat faptul ca exista un corespondent in lumea „fizica” al NFT-ului pe care l-au cumparat si invers. Din punctul meu de vedere, exista o distinctie clara intre pictura originala in ulei, print si NFT. Chit ca vorbim de aceeasi imagine, ele sunt pe mediumuri diferite. Ele trebuie sa traiasca in lumi separate, in marketuri diferite. E greu de legat permanent un NFT de un original. Revanzarea NFT-ultiului se realizează extrem de ușor in comparatie cu pictura originala. Atașarea unui obiect fizic la un NFT ar fi un coșmar logistic.

NFT-ul ar putea fi un certificat de autenticitate sau o dovada de achiziție pentru un obiect fizic din realitate, nu numai arta, dar încă nu suntem acolo. In prezent este probabil mai ușor sa pierzi un wallet de ethereum decât o hârtie pe care faci o factura sau un certificat de autenticitate tradițional.

 

Publicul de arta conventionala si colectionarii arta crypto

Nu sunt in masura sa fac o comparatie fiindca nu cunosc suficient de multi colectionari incat sa pot generaliza, dar cu siguranta multi dintre colectionarii NFT sunt veniti din lumea crypto si nu mi s-a parut ca au neaparat cunostinte artistice si aici este nevoie de educatie. Unii artisti fac asta constant pe Twitter, colaboreaza cu colectionari si ii sfatuiesc ce sa cumpere. Colecționarilor tradiționali bănuiesc ca le e foarte greu sa înțeleagă sau sa accepte aceasta noua lume/piața și cred ca sunt reticenți.

 

NFT fara research in industria tech

Momentan mi se pare dificil daca nu ai o baza de cunostinte legate de spatiul crypto sau tech in general, pentru ca sunt multi scammeri si trebuie sa stii sa te feresti de ei. Nu ai la cine sa te duci sa iti ceri banii inapoi, fiind o retea decentralizata. Un dornic de a colectiona trebuie sa se documenteze foarte bine inainte, ori sa apeleze la ajutor de la o alta persoana pe partea tehnica (cunosc persoane care fac asta) sau de la o galerie/casa de licitatii (am vazut cateva care au intrat ca intermediari in spatiul crypto). Sfatul general in spațiul crypto este DYOR, adică Do Your Own Research.

 

Cum au devenit NFT-urile atat de valoroase

Cred ca datorita comunitatii si hype-ului care s-au construit in jurul lor. S-a produs acest snowball effect in care au vrut foarte multi sa intre, adunandu-se atat cei care au vazut potentialul de monetizare a artei si beneficiile pe care NFT-urile le au pentru lumea artei, cat si cei care au avut ca obiectiv doar marketing-ul sau un ban rapid.

 

Cum vezi evolutia NFT

Din punctul meu de vedere, o sa incetineasca, asa cum deja se simte. Oamenii nu mai cumpara asa de usor, orice, sunt mult mai atenti si selectivi deoarece s-a si inundat piata cu un volum foarte mare de NFT-uri mai mult sau mai putin calitative. Mi se pare ca mai nou colecționarii cumpara artiști, nu lucrările lor. Momentan e greu pentru colectionari sa gaseasca artisti in care sa investeasca cu incredere. Cred ca in viitorul apropiat o sa ramana colectionarii si artistii care gandesc long term, raman in spatiul asta si opereaza intr-un mod etic. Exista platforme precum SuperRare sau Makersplace si Nifty Gateway care cer o autentificare certa a artistilor inainte de a se inscrie pe site si de a fi accepati de curatorii site-urilor. Asta cred ca este un mare plus pentru spatiul NFT, fata de alte platforme unde nu trebuie sa iti dovedesti identitatea si deci apar si multe fraude (in special pe OpenSea, platforma cu cel mai mare numar de walleturi active).

 

Cum poate cineva sa cumpere un NFT creat de tine

In ceea ce priveste picturile, in prezent cine este interesat ma poate contacta prin site pentru a obtine catalogul digital cu lucrarile disponibile, iar clientii pot programa si o vizita la atelier pentru a vedea lucrarile in realitate. Cat despre printuri, acestea se pot cumpara din print shop, direct de pe site-ul meu victorfota.com, unde se poate plati online. Originalele și printurile vin cu certificat de autenticitate si factura, frumos.

NFT-urile mele se pot cumpara cu Ethereum de pe SuperRare.com/victorfotamakersplace.com/victorfota si foundation.app@victorfota. Am si pe blockchainul Tezos, pe objkt.com/victorfota. Ocazional, vand picturi originale si NFT-uri prin casa de licitatii Artmark sau alte galerii. De regula anunt pe conturile de social media cand urmeaza sa am o anumita lucrare la o licitatie sau intr-o expozitie la galerie.

In prezent colaborez si cu Ryan Joseph Gallery, din Denver, unde am o lucrare in cadrul unei expozitii colective, iar aceasta se poate cumpara contactandu-i direct pe ei.

 

NFT-ul in Romania

Experienta cu NFT din Romania, pana acum, a fost strict legata de licitatia de la Artmark. Nu am niciun colectionar roman. In presa pare ca exista mult interes, dar, din experienta mea, cam aici se termina. Ca și in alte domenii, urmărim trendurile din afara și suntem mai lenți in adoptia lucrurilor revoluționare.

Cativa artisti care produc NFT-uri pe care ii admir in mod special și-mi vin acum in minte sunt Raluca Bararu, Duajisin, Alexandrinul, Catello, Amir Fallah, Paul Reid, Untitledarmy, Raf Grasetti, Rodrigo Rezende, Bumpy Junkie, Archan Nair, Mad Maraca, Lisa Odette, Beeple, Nathan Reidt, Mark Inducil, Rubahitam, Dom Quek si lista continua... Odata cu platformele de NFT-uri am descoperit o multime de artisti incredibil de talentati si creativi.

 

Proiectele tale de NFT de care esti cel mai mandru

Nu mi-am conceput NFT-urile pe proiecte, pur si simplu am incercat ce am considerat ca avea valoare pentru momentul respectiv, alegand din portofoliul meu de picturi. Un loc special este Foundation.app, locul unde am inceput, insa incepand cu luna mai, cand am fost acceptat pe SuperRare, care este considerata cea mai prestigioasa platforma de NFT-uri la nivel mondial, acolo mi-am pus cele mai speciale lucrari si acolo voi continua sa mintuiesc NFT-uri in viitor. Cei de la SuperRare pun mult accentul pe curatorierea atenta a continutului de pe site-ul lor și sunt mai exclusivisti. Pe lângă asta, platforma lor are și propriul DAO (decentralized autonomous organization), adică este guvernata in mod descentralizat de către board-ul lor, artiști și colecționari. SuperRare au propriul lor token pe care l-au distribuit oamenilor care au investit in ei de la început, aici intra și artiștii și colectionarii care au folosit platforma de la începuturi (platforma exista din 2018). Acest DAO funcționează ca o companie cu mai mulți investitori, iar fiecare wallet care deține tokenul lor, in funcție de cantitate, are dreptul la vot când se iau decizii pe platforma lor.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Sectiune



Branded


Related