[Noii artizani] Alexandra Bețiu: Teoria spune că ar trebui să ascult de regulile care au ridicat corporații, sufletul spune să mă arăt pe mine în ceea ce creez

[Noii artizani] Alexandra Bețiu: Teoria spune că ar trebui să ascult de regulile care au ridicat corporații, sufletul spune să mă arăt pe mine în ceea ce creez

Cea mai bună descriere a Alexandrei Bețiu a fost făcută chiar de una dintre prietenele ei: persoana cu cele mai îndemânatice mâini neîndemânatice. Când era mică, pasiunea ei pentru lucrul cu mâinile era atât de mare încât în bagajul ei de vacanță foarfecele și banda adezivă erau nelipsite. Crescând, a continuat să experimenteze cu tot felul de tehnici și din curiozitate s-a apucat să împletească obiecte pentru ea, fără să întrezărească forma pe care ar putea să o capete această pasiune. Reacțiile pe care le-a stârnit cu ceea ce crea au făcut-o să dea un nume împletiturilor sale și așa s-a născut Colombina creează. Pasiunea Alexandrei e caracterizată de o sezonalitate pe care o pune pe seama faptului că nu poate sta locului, astfel că iarna produsele ei poartă cu ele mirosul lemnelor arse în șemineu, iar vara briza mării.

Deși am încercat toată viața diferite abordări ale domeniului creativ, de la desen de moda, la jocul cu programele de editare foto, la realizare brățări și coliere, dar și la propuneri de activări, evenimente etc în munca de agenție, am simțit mereu apăsarea întrebării dacă ceea ce fac este în vreun fel unic și original.

Deși a urmat un master în publicitate și a lucrat 4 ani într-o agenție, Alexandra nu simte să urmeze regulile standarizate din manualele de marketing în promovarea afacerii ei, ci vrea mai degrabă să atragă oamenii dornici de autenticitate. E exercițiul care îi place cel mai mult, acela de a putea să creeze înafara unui brief și fără să ceară aprobarea clientului. 2021 a fost anul de debut în care s-a jucat cu mica afacere cu obiecte împletite din macrame, iar 2022 pare să aducă o poziționare mai clară a brandului. Pe ce vrea să se axeze în acest an și ce o ajută să creeze ne-a povestit mai multe Alexandra.

 

Scurt istoric despre tine

Am terminat facultatea de Comunicare și Relații Publice, SNSPA, Masterat în Brand Management, SNSPA și Masterat în Publicitate, Universitatea București.

În 2015 am plecat din agenția în care am lucrat timp de 4 ani, unde am învățat foarte multe și am cunoscut oameni minunați, care îmi sunt în continuare alături. Am creat propria agenție împreună cu asociata mea, Diana, agenție pe care am numit-o rapid și fără prea multe analize de branding Colombina Events.

 

Pasiunea pentru lucrul cu mâinile

Mi-am dat seama că pasiunea pentru lucrul cu mâinile m-a urmat încă din copilărie. Parinții mei râd și acum de faptul că eu aveam mereu în bagajul cu care plecam în vacanță o bandă adezivă și o foarfecă…just in case. De atunci și până acum entuziasmul pentru creație a rămas cu mine, la fel și stângăcia, aș spune. Nu am puține exemple în care mi-am tăiat rochia în timp ce montam decoruri la evenimente, am taiat cadouri în timp ce le împachetam, mi-am turnat lipici fierbinte pe pantofi sau am pătat mobilierul și pereții încercând să vopsesc natural materiale. Cea mai drăguță descriere a mea, care îmi va rămîne mereu în minte, a fost făcută de o prietenă care a spus că am cele mai îndemânatice mâini neîndemânatice pe care le-a cunoscut vreodată. Astfel, activitatea de împleti a venit să îmi împlinească această dorință de a crea cu mâinile, cu riscuri minime de a distruge ceva în jur.

 

Cum a început Colombine să creeze

Am început să împletesc obiecte pentru mine, fără intenția de a transforma această activitate într-un business. Reacția prietenilor a fost cea care m-a convins să arăt lumii primele creații, iar apoi ”lumea” a fost cea care m-a convins să le dau un nume doar al lor – Colombina creează. Astfel totul a devenit și un exercițiu de branding, de comunicare, de a avea libertatea să experimentez în afara unui brief și fără să cer aprobarea clientului. Am fugit de tot ce am învățat lucrând în lumea corporate. Teoria spune că ar trebui să ascult de regulile care au ridicat corporații, sufletul spune să mă arăt pe mine în ceea ce creez – blândă, nesigură, glumeață, uneori stângace și cu mare nevoie de libertate. Ramâne de văzut cine are dreptate.

 

Profilul tau de client

În creația de obiecte handmade consider că sunt foarte la început ca să am o viziune corectă asupra profilului de client, dar pot spune că trendul acesta de consum mai conștient este unul care ajută artizanii. Astfel, clienții mei sunt cei care sunt în căutare de lucruri ”faine”, locale, în spatele cărora poți identifica OMUL.

 

Între proces creativ&antreprenoriat

Așa cum spuneam, sunt încă foarte la început, meșteșugul este încă second job și sunt în punctul în care mă întreb dacă ar putea deveni vreodată job principal, având în vedere volumul de muncă pe care îl presupune realizarea fiecărui obiect raportat la prețul pe care clienții sunt dispuși să îl plătească pentru acesta. Astfel, în acest moment mă bucur aproape exclusiv de procesul creativ și de interacțiunea cu cei câțiva clienți cărora le pot acorda tot pachetul de client service.

 

De la idee la produsul finit

Cel mai greu îmi este să îmi stăpânesc entuziasmul de a crea obiecte noi, astfel încât să le termin pe cele planificate, schițate sau chiar începute. Am zeci de idei care așteaptă două mâini dispuse să lucreze, să înnoade și să deznoade, să greșească și să o ia de la capăt. Gestionez destul de greu și frustrarea care apare inevitabil atunci când ceva nu iese așa cum îmi imaginam, după multe ore de muncă, și anxietatea că ceea ce am realizat nu este destul de bun. Dar acest carusel de emoții face parte din bucuria creației și fără el cred că m-aș plictisi foarte tare.

 

Surse de inspirație

Accesul la sursele uriașe de inspirație de care beneficiem odată ce deschidem instagram, pinterest, youtube etc este un ajutor dar și o mare provocare pentru un artist. Sunt într-o luptă cu mine însămi legată de originalitatea obiectelor create. Am învățat însă să mă bucur de proces și să văd originalitatea în detalii. Cred că stăpânirea oricărui meșteșug trece printr-o etapă de învățare, în care investești mai mult în muncă și exercițiu decât în creativitate. Iar apoi, mai este și faptul că și creativitatea se exersează, am învățat cu uimire dintr-o carte de publicitate în facultate și nu am mai uitat de atunci.

Aș putea să răspund mai degrabă la întrebarea ”Când îți place să lucrezi?” decât ”Unde ?”, pentru că am observat o sezonalitate a activității mele. Pentru că este o muncă statică și care presupune mult timp petrecut în fața unui morman de fire, este ideală în perioadele reci. Odată cu venirea verii devine foarte greu pentru mine să stau pe loc. Sunt o persoana care are nevoie de multă mișcare și schimbare de peisaj, de aceea iarna o petrec în mare parte într-o căsuță la munte, împletind la căldura focului iar vara o petrec pe malul mării, cu rulota. Mi-am propus ca vara aceasta să mă mut la mare, cu tot cu fire. Dacă stau bine să mă gândesc, acesta ar putea fi un bun punct de vânzare : iarna clienții primesc obiecte cu miros de lemne arse iar vara, cu miros de mare.

Vreau, nu vreau, mă însoțește aproape mereu la lucrul cu firele fetița mea, care este și principalul evaluator al noilor produse. Din fericire, feedback-ul este de cele mai multe ori pozitiv.

 

Super-puterea produselor tale

Deși am încercat toată viața diferite abordări ale domeniului creativ, de la desen de moda, la jocul cu programele de editare foto, la realizare brățări și coliere, dar și la propuneri de activări, evenimente etc în munca de agenție, am simțit mereu apăsarea întrebării dacă ceea ce fac este în vreun fel unic și original. Acum am învățat să mă bucur de proces și de frumosul care rezultă din mâinile mele. Cred că atâta timp cât personalitatea creatorului transpare prin obiectele create, acestea nu pot fi decât unice. Pentru că nimic nu definește mai bine unicitatea decât omul. De aici rezultă că super-puterea mea sunt…eu.

 

Cele mai dorite produse ale tale

Dintre produsele mele, cele mai căutate sunt gențile și rucsacurile, iar motivul cred că ține mai ales de faptul că nu există prea mulți creatori de macrame care să facă astfel de obiecte, cel puțin dintre cei pe care îi cunosc la noi în țară. Majoritatea se concentrează pe obiecte de decor, jucării. În timp, am înțeles și de ce. Gențile presupun multă muncă și mult material, detalii de utilitate și ergonomie, ceea ce poziționează produsele într-o zonă destul de ridicată de preț și astfel mai nișată.

 

Canale de promovare

Canalul prin care încerc să ajung la clienți este instagram. L-am considerat cel mai potrivit pentru că ”vorbește” mai ales prin imagini. Și pentru că mi-am dat seama că imaginile nu reușesc să trasmită complet farmecul obiectelor împletite, mi-am propus ca anul acesta să le scot în lume, la târgurile de obiecte handmade. Vreau ca oamenii să le atingă, să le simtă greutatea, textura, pentru că acestea le completează frumusețea și unicitatea.

 

Rezoluții pentru 2022

Am mai multe idei pentru anul acesta și probabil prea puțin timp să le pun în aplicare. Dintre ele, mă voi concentra pe realizarea de gentuțe, traiste și rucsacuri, care au potențial să ajute brandul să își găsească o poziționare mai clară printre multele branduri de creații împletite din fir de macrame, apărute în ultima perioadă. Caut soluții de produse mai simplu de realizat, care să îmi dea posibilitatea să produc un volum mai mare. De asemenea îmi doresc mult ca anul acesta să interacționez față în față cu potențialii clienți, la târguri, să pot simți mai bine reacția lor față de produse. Îmi doresc să arăt mai mult din personalitatea și din viața mea în comunicarea de brand, ceea ce este și o provocare de dezvoltare personala în același timp. Cred ca pentru oricine acest lucru presupune curaj, iar pentru mine cu siguranță este un hop de trecut.

 

Ce abilități de antreprenor ți-ai dezvoltat

În cei 7 ani în care m-am jucat cu domeniul antreprenoriatului am descoperit că networkingul și prezența în mediul în care activezi sunt esențiale, că dincolo de funcții și titluri sunt tot oameni, cu care poți sau nu să ai chimie, că în spatele ecranelor care îți citesc postările din social media sunt cei care caută să se apropie de branduri care simt că îi definesc și îi ajută să se poziționeze într-o lume colorată.

Cred de asemenea că ajută să ai o viziune realistă asupra mediului de business, și nu doar una din cărți, atunci când pornești pe cont propriu. În acest sens consider că m-au ajutat mult cei 4 ani petrecuți într-o agenție mică, într-o echipă unită, unde am avut ocazia să particip la toate aspectele și provocările business-ului. Astfel am avut așteptări corecte, iar dificultățile de care m-am lovit plecând pe cont propriu nu m-au luat prin surprindere. Faptul că încă nu le-am și rezolvat sau depașit este o altă poveste. Dar entuziasmul, satisfacția și libertatea antreprenoriatului sunt lucruri la care sper să nu fiu vreodată nevoită să renunț.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related