La începutul lui 2021, toată lumea spera că va fi anul revenirii și al miracolelor economice. N-a fost chiar așa, dar perseverența oamenilor de business din toate domeniile a făcut ca obiectivele de comunicare să fie atinse chiar și într-un context anevoios.
Asta i-a bucurat pe Cristi Dimitriu și Cătălina Steriu, co-ownerii agenției de comunicare specializată în consultanță strategică, PR și evenimente de business Plurivox. Totuși, Cristi simte că e nevoie ca toate companiile să treacă de șablonul de comunicare “perioada de criză generată de pandemie a fost de fapt o provocare, o oportunitate de a ne reinventa”. Și-au propus de la 2022 să fie mai bun decât anul precedent, să exploreze piața externă și să dezvolte proiecte în sectoare precum pharma sau imobiliare
Chiar nu ne interesează clienții care vor numai execuție și întotdeauna ne sfătuim dacă chiar merită să lucrăm cu cineva, inclusiv pentru sănătatea noastră mintală. Companiile trebuie să înțeleagă că agențiile de PR nu sunt doar la comanda lor, ci sunt parteneri de comunicare. Obiectivele pe anul 2021 au fost îndeplinite, atât la nivel de business, deoarece suntem peste 2020, cât și în ceea ce privește proiectele pe care le-am derulat.
Consumatorul va rămâne în continuare în centrul strategiilor de comunicare ale brandurilor, crede Cătălina. Iar asta înseamnă că Digitalul și Social Media vor române principalele domenii prin care companiile își vor comunica viziunea. Oricum ar fi, 2022 nu e lipsit de nesiguranța datorată pandemiei, de aceea Cătălina și Cristi sunt de părere că agilitatea e cea mai importantă abilitate de care oamenii de comunicare trebuie să dea dovadă. Mai multe despre cum s-a văzut piața de PR prin agenția PLURIVOX aflați din rândurile următoare.
Așteptări de la 2022
Cristi: Exact acum un an toată lumea spunea că 2021 va fi anul revenirii, al relansării, al creșterii, ba chiar al miracolelor economice și de business. Dar nu a fost chiar așa, deși lucruri bune s-au întâmplat și oricum overall 2021 a fost mai bun ca 2020. Eu sunt prudent de felul meu și așa intru și în 2022, dar desigur și cu optimism, fără oboseală.
Cătălina: În opinia mea, entuziasmul e inerent unui antreprenor, ca un soi de motoraș care ne animă. Așa că încep în forță 2022, cu entuziasm, dar și cu aceeași prudență care mă caracterizează. Oricum, cele două nu se exclud reciproc. Niciun strop de oboseală, doar avânt și vânt din pupa :)
Ce v-a încântat și enervat în 2021
Cristi: În 2021 m-a supărat foarte mult incertitudinea, dată în primul rând de contextul pandemic, dar și de ezitările unor decidenți politici și de business. Nu înseamnă că m-a și bulversat, pentru că am experiența deciziilor guvernamentale și ale șefilor din companii și știu cum reacționează mulți dintre ei. Cu toate acestea am fost încântat să constat că au fost mulți oameni de business, din toate domeniile, care au mers înainte, cu perseverență, pentru a-și atinge obiectivele. Totuși am o nemulțumire față de cum au comunicat asta, toți cu aceleași cuvinte șablonarde, cum ar fi “perioada de criză generată de pandemie a fost de fapt o provocare, o oportunitate de a ne reinventa”. Eu nu mai pot să aud cuvintele astea! M-am cam săturat. Mai exact, se vorbește mult despre creativitate, dar formele fără fond, automatismele, șabloanele continuă în comunicare.
Cătălina: Din punct de vedere al activității noastre, mi-au plăcut consecvența și loialitatea clienților și faptul că au apreciat calitatea muncii noastre și cred că asta e realmente rewarding.
În activitatea de zi cu zi nu pot spune că am fost bulversați de ceva, întrucât la noi planificarea ocupă un loc central și acest lucru limitează masiv surprizele neplăcute.
Nici la capitolul enervare nu cred ca am bifat prea mult. Ar fi contraproductiv. Emoțiile trebuie ținute sub control și chiar dacă pe moment te supără ceva, ca antreprenor nu prea ai timp să stai și să despici firul în patru, ci trebuie să mergi mai departe și să te concentrezi pe ce este cu adevărat important. Restul sunt amănunte. Eu am o vorbă : «Mai puțină efuziune, mai multă acțiune».
Rezoluții, dacă a mai fost cazul
Cristi: Nu îmi fac rezoluții, însă îmi propun ca 2022 să fie peste 2021 atât la nivel profesional, cât și personal.
Cătălina: Consider că treaba asta cu rezoluțiile e ușor clișeistică, ceea ce poate uneori o golește de substanță. Eu nu cred în lucruri făcute la comandă, cu o ocazie, doar pentru a marca un anumit moment. În schimb, mi se pare important să ai obiective pe care să ți le setezi (oricând, nu neapărat la început de an) și a căror evoluție să o urmărești. De pildă, pentru 2021 îmi propusesem creșterea numărului de clienți și a cifrei de afaceri și am reușit să le îndeplinim pe amândouă. Țintisem extinderea portofoliului nostru la mai multe sectoare și am obținut-o.
Ce obiective aveți pentru 2022
Cristi: Ne dorim ca alături de clienții noștri să reușim să facem lucruri bune împreună, ca și până acum. Sincer, prefer un client care să comunice, să îmi explice detaliat business-ul lui și ce își dorește, să asculte sfaturile și să acționăm împreună. Prefer să fiu un consultant, nu numai un executant. Chiar nu ne interesează clienții care vor numai execuție și întotdeauna ne sfătuim dacă chiar merită să lucrăm cu cineva, inclusiv pentru sănătatea noastră mintală. Companiile trebuie să înțeleagă că agențiile de PR nu sunt doar la comanda lor, ci sunt parteneri de comunicare. Obiectivele pe anul 2021 au fost îndeplinite, atât la nivel de business, deoarece suntem peste 2020, cât și în ceea ce privește proiectele pe care le-am derulat.
Cătălina: Îmi place să discut despre obiective doar după cele ele au fost îndeplinite, deci la acest punct voi avea o contribuție mai consistentă la anul.
Noi arii de explorat
Cristi: Ne concentrăm atât în zona de comunicare corporate, cât și în cea de social-media. Vom continua să facem evenimente de business, cu o structură nouă, pentru a aduce la un loc voci diferite și a le oferi posibilitatea să interacționeze. PLURIVOX a fost gândit de la început ca un brand al dialogului și al diversitătii vocilor și serviciilor oferite.
Cătălina: La arii de explorat, în special pe new business, mi-ar plăcea să ne dezvoltăm mai mult pe piața externă, căci în general colaborările de acest fel nu numai că sunt provocatoare, dar ne și permit să rămânem conectați și la alte realități, uneori mai interesante decât ceea ce găsim pe piața autohtonă. De asemenea, am dori să explorăm mai în detaliu sectoare precum pharma sau imobiliare și să dezvoltăm proiecte și în aceste industrii.
PR-ul in 2021
Cristi: În 2021 a continuat fragmentarea pieții de PR, iar clienții au beneficiat de acest lucru. Evident că incertitudinea dată de pandemie a influențat piața și foarte multe companii au mers pe proiecte speciale pe termen scurt, care să le aducă beneficii rapid. Toți clienții vor rezultate rapide și măsurabile. Asta din cauza faptului că bugetele lor sunt rectificate în perioade de criză.
Previziunile pentru piața de PR în 2022
Cristi: Incertitudinea se va menține atât timp cât va dura criza pandemică. În plus au apărut două probleme noi: criza energetică și inflația, care se va manifesta cu predilecție în prima parte a anului. Acestea vor duce la costuri mai mari pentru companii, deci pentru clienții noștri, ceea ce ar putea afecta bugetele.
Sustenabilitatea și digitalizarea vor rămâne principalele trenduri la nivel de companii și vor fi și principalele preocupări în comunicare și PR. Dar, spre deosebire de trecut, cred că acum lumea vrea să vadă rezultate concrete în urma proiectelor desfășurate, iar dacă vrem relevanță în aceste domenii trebuie să le prezentăm mai bine.
Cătălina: Mi se pare dificil să mă lansez în previziuni, mai ales în condițiile în care COVID-ul ne-a arătat cât de fragil poate fi totul. Cu toate acestea, pot spune că digitalul rămâne domeniul de predilecție, iar Social media este elementul cel mai dinamic. Se poate observa spre exemplu că TikTok este rețeaua cu una dintre cele mai mari creșteri și mulți susțin că va devansa Facebook-ul.
Apoi, cel mai probabil în strategiile de comunicare ale brandurilor în centru va rămâne clientul, dornic tot timpul de conținut personalizat și aflat în căutarea serviciilor cât mai rapide și a experiențelor din ce în ce mai bune. Campaniile și strategiile companiilor trebuie astfel concepute și creionate poate mai mult ca oricând în funcție de nevoile și așteptările acestuia.
Cred totodată că e important pentru oamenii de comunicare să rămână agili, având în vedere epoca VUCA (volatilitate, nesiguranță, complexitate și ambiguitate) pe care o parcurgem.
Trenduri care se întrezăresc
Cristi: Pandemia a provocat anxietate și probleme în muncă și de aceea este probabil ca marile companii să pună accent pe traininguri, workshopuri pentru a întări încrederea angajaților, dar și pe educație.
Va crește importanța comunicării interne și proiectelor de employer branding, având în vedere că acum oamenii privesc cu totul diferit joburile, iar companiile vor acționa pentru flexibilitate. Nu este vorba doar de wellbeing, de mediul în care muncim și de programul de lucru, ci și de competențe și aptitudini. Companiile vor căuta noi modele de cultură organizațională și deja în Occident se vorbește de jobul de coordonator al coeziunii în companie, mai mult decât ce face un om de HR.
În ceea ce privește comunicarea externă va trebui să ținem cont de viteza cu care circulă știrile, dar și dezinformările, astfel că industria PR va face mari eforturi de comunicare. Ca trend din 2021 care va continua în 2022 văd cultivarea unor relații mai profunde și concentrarea pe personalizare și obiectiv. Atât jurnaliștii și influencerii, cât și profesioniștii în PR trebuie să își unească forțele pentru a crea povești unice, actuale și să se pună în locul țintei lor, în paralel având de luptat cu dezinformările și fake news.
În 2021 s-a insistat mult pe proiecte CSR, cu rezultate bune pentru companii și la nivel local, dar ineficiente la nivelul general al societății (vezi rezultatele vaccinării, lipsa coeziunii sociale). De aceea, cred că trebuie adăugată mai mult componenta Brand Citizenship, care să imprime în societate valori. Responsabilitatea socială a brandurilor poate fi mai eficientă decât un proiect general.
Un fel de bilant: partile bune si mai putin bune din agentie
Cristi: Anul 2021 a fost pentru noi ca business peste 2020. Pot spune că a fost un an mulțumitor, dar evident cred că există potențial pentru mai mult. De asemenea, a fost un an nebulos atât în politică și societate, cât și în business și asta ne-a influențat și pe noi, deoarece multe lucruri au depins de factori externi. Dar ne-am adaptat situațiilor apărute și după trei ani de activitate putem spune că am avansat ca business și ca experiență.
Cătălina: Părțile cele mai bune au fost reprezentate de relația cu clienții și colaboratorii noștri, care au fost mulțumiți și au rămas aproape de noi chiar și în condițiile vitrege constituite de pandemie. De asemenea, aș mai cita aici diversitatea proiectelor pe care le-am desfășurat și faptul că fiecare în parte a fost incitant în felul lui.
La părți rele nu am ceva notabil de menționat, căci în general suntem prudenți și facem analiza riscurilor. Poate la acest capitol s-ar încadra totuși o ușoară nostalgie după momentele în care ne întâlneam mai mult cu clienții față-n față, ca înainte de pandemie.
Cele mai speciale proiecte la care ati lucrat in 2021
Cătălina: Pe unele nu le putem menționa din motive de NDA, însă putem vorbi despre seria de evenimente publice organizate de agenția de presă News.ro, ai cărei parteneri suntem pentru conținutul de business, moderare și promovare. Aceste evenimente se concentrează pe subiecte strategice, cum ar fi energie, smart city, IMM-uri, investiții, ș.a., și au reprezentare la cel mai înalt nivel din partea autorităților, dar și a mediului privat sau a sectorului neguvernamental. Ele s-au impus în piață ca niște jaloane și suntem bucuroși că astfel este atins unul dintre obiectivele PLURIVOX, și anume acela de a promova și susține diversitatea vocilor, opiniilor în business.
Un alt proiect interesant a fost o campanie de corporate PR pentru un client extern din zona de travel, pentru care am reușit să obținem o foarte bună expunere în media din țară.
De asemenea, la proiecte speciale avem pe sustenabilitate și IT, precum și câteva dosare la care am lucrat pentru diverse companii, cu rolul de înlesnire a contactului între diverși stakeholderi. Pentru că nu suntem o simplă agenție de PR și comunicare, ci facem și consultanță și avem o rețea extinsă de contacte din cele mai variate sectoare, putem acționa și ca facilitator pentru diverse companii/persoane în stabilirea legăturii cu posibili parteneri de afaceri, furnizori, clienți etc.
Ce ai invatat cel mai important in 2021
Cristi: Că oamenii își schimbă rapid preferințele și opțiunile și sunt mult mai influențabili. Și că toată lumea e într-o schimbare profundă și accelerată, iar oportunitățile, dar și crizele pot apărea oricând.
Cătălina: Mi s-a reconfirmat că una dintre cele mai puternice valori e curajul și că până la urmă “Audaces fortuna juvat”.
Cuvinte pentru inceput de 2022
Cristi: Speranță.
Cătălina: Două cuvinte: high standards.
2022 SIGUR va fi anul...
Cătălina și Cristi: în care nu va veni sfârșitul lumii.