[Design & Strălucire] Maria Filipescu: Primele bijuterii le-am realizat prin clasa a șasea din niște sârme găsite prin casă și niște perle șterpelite de la mama

[Design & Strălucire] Maria Filipescu: Primele bijuterii le-am realizat prin clasa a șasea din niște sârme găsite prin casă și niște perle șterpelite de la mama

Studiază tendințele sezonului și produce multe schițe, așa începe Maria Filipescu procesul de creație a unei noi colecții de bijuterii. După ce găsește și tema, trece la volume, materiale, proporții și finisaje. Parcurge fiecare etapă cu migală și pasiune, încărcându-se cu energie bună atunci când creează. Până ajunge la partea de promovare online, care o solicită prea tare și îi consumă multe resurse. Mai spune că temerile au început să apară când s-a hotărât să depășească granițele creației și să gândescă totul din perspectiva unui business cu bijuterie.

"Bijuteria contemporană a fost multă vreme o nișă destul de îngustă, dar în ultimii ani a câștigat recunoaștere internațională, iar acum se organizează multe expoziții, evenimente. Publicul este din ce în ce mai elevat și există cerere crescută pentru bijuteria de autor".

Maria Filipescu a făcut primele bijuterii în clasa a șasea, o diademă, un inel și o brățară, pe care le-a dăruit. Povestim cu ea despre designul de bijuterie și piața de profil românească.

 

Drumul către designul de bijuterie

Povestea mea de dragoste cu bijuteria a început prin clasa a șasea. Proaspăt intrată la Tonitza, l-am cunoscut pe “profu’ de modelaj” Ioanide, artist plastic cool, bun pedagog și foarte pasionat de bijuterie. El ne-a făcut cunoștință cu această lume fascinantă, ne-a învățat primele tehnici de prelucrare a metalului, ne-a plimbat prin muzee și expoziții de bijuterie.

 

Etapele de formare

Începuturile au fost în Tonitza, cu “profu’ de modelaj” Ioanide, apoi, în liceu am ales ca specializare designul vestimentar( prof. Lidia Stareș) și a urmat o perioadă foarte interesantă de experimente, combinații inedite de accesorii și articole vestimentare, prezentări și show-uri spectaculoase în locații neconvenționale, o perioadă foarte hrănitoare creativ.

Am intrat apoi la UNARTE București, secțiile sticlă și metal (prof. Hoșbotă) unde am învățat mai multe despre prelucrarea metalelor, sticlei și m-am specializat pe bijuterie contemporană.

 

Primele bijuterii

Primele bijuterii le-am realizat prin clasa a șasea din niște sârme găsite prin casă și niște perle șterpelite de la mama. Eram fascinată de Lady Diana și de bijuteriile casei regale, făceam studii foarte elaborate în creion după bijuteriile din albume de artă, cataloage de modă sau reviste așa că pasul următor a fost realizarea lor. Am făcut o diademă, un inel și o brățară pe care le-am dăruit cu drag, mă hrănea bucuria celor ce le poartă.

 

Prima colecție și temerile de început

Prima mea colecție omogenă a fost Cronos. Am lucrat vreun an la piese și s-a ivit o oportunitate de colaborare cu galeria Montage, unde am și lansat colecția. Nu am avut niciun fel de temeri la început, aveam sentimentul că fac exact ce trebuie și totul a mers inerțial. Abia după vreo 3 ani am început să calculez lucrurile din perspectiva de business, și cam atunci au început temerile.

 

Ce te inspiră în prezent

Mă inspiră o textură interesantă, volumetrii ciudate, compoziții din natură sau arhitectură, orice miez cu conținut plastic îmi poate declanșa o idee pe care încep să croșetez un concept în jurul căruia îmi construiesc piesele unei colecții. Țin cont de tendințele sezonului, dar doar ca direcții, nu le las să îmi altereze viziunea.

 

Trendurile

În general trendurile sunt niște direcții orientative, bijuteria contemporană are direcția proprie, este o specie stilistică aparte ce oferă foarte multă libertate de creație designerului. Dincolo de vizual este concept, este viziune, emoție, catharsis!

 

Amprenta ta

Îmi place să mă joc, să experimentez, fiecare colecție are altă abordare, de la concept, stil, la rezolvarea tehnică, poate aceasta este semnătura mea.

 

Cele mai recente creații

Fiecare colecție are povestea ei, vibe-ul și încărcătura proprii, sunt fațete ale eului meu.

Cea mai recentă se numește “eden”, sunt piese cu contrast de volumetrii și texturi, o antiteză între aripi fine de înger și chipuri umane în expresii intense, o simbolistică a dualității umane.

Dintre piesele mele cele mai căutate sunt cele colorate, vesele – colecțiile “heart”, “candy” și variantele derivate.

 

Clienții

În mare parte clienții mei sunt consumatori de artă, sunt cei ce își cumpără o sculptură de bronz și o pictură, dar și consumatoare de fashion care au găsit în colecția mea un accent cool pentru o ținută.

 

Procesul de creație

Mereu încep cu documentare și multe schițe. Studiez cu atenție tendințele sezonului și îmi concept colecțiile ținând cont de ele. Apoi îmi găsesc tema și urmează multe schițe cu ce va conține colecția: de la volume și texturi la materiale, culori, finisaje, cote, proporții. Următorii pași sunt stabilirea materialelor, decuparea, prelucrarea în tehnica aleasă, finisarea, ședința foto, urcarea pe site, promovarea.

Lucrez cu multă pasiune la o piesă și tot procesul mă încarcă cu energie. Partea cea mai obositoare este promovarea pe rețelele media, partea aceasta mă solicită înfiorător, îmi mănâncă din resurse efectiv.

 

Ce strategie de promovare ai

În timp, am observat că pasiunea este cea mai bună strategie de promovare. Tot ce am lucrat cu implicare afectivă s-a dovedit a fi cel mai eficient versus strategie calculată, cu colecții mai comerciale, cu soluții de marketing sugerate de experți.

 

Cum a evoluat designul de bijuterie în România

Bijuteria contemporană a fost multă vreme o nișă destul de îngustă, dar în ultimii ani a câștigat recunoaștere internațională, iar acum se organizează multe expoziții, evenimente. Publicul este din ce în ce mai elevat și există cerere crescută pentru bijuteria de autor.

Din păcate pandemia a zguduit mult piața de bijuterie contemporană. În România lucrurile se mișcau oricum foarte lent, pandemia ne-a mai dat înapoi cu vreo 10 ani.

 

Relația românilor cu bijuteria

Trăim vremuri tulburi și, din păcate, se reflectă și în bijuterie. Consumatorul este mult mai precaut, de cele mai multe ori prețul dictează o achiziție, se caută formatul de produs “cheap and chic”.

 

Visuri și planuri pentru 2022

Îmi doresc să pun la punct site-ul, pe care îl tot actualizez de vreo doi ani, și am câteva colaborări foarte stimulante creativ, pe care abia aștept să le încep.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related