[Vocile cărților] Alexandru Unguru: A citi o carte este mult mai aproape de rolul pe care îl avea demult povestitorul. Cel care istorisea aventuri când tribul se aduna în jurul focului

[Vocile cărților] Alexandru Unguru: A citi o carte este mult mai aproape de rolul pe care îl avea demult povestitorul. Cel care istorisea aventuri când tribul se aduna în jurul focului

Actorul Alexandru Unguru ascultă audiobook-uri de 15 ani, deși la început nu credea că va fi un ascultător de cursă lungă. Bucureștiul este, însă, un mediu propice pentru a asculta cărți: timpii morți de așteptare în diferite stații și locuri pot fi acoperiți cel mai bine cu o poveste în căști. Iar acum, vocea acestor povești este chiar a lui. Alexandru a fost prima voce a proiectului Echo cu "Viața ca o țeapă"- Alan H. Cohen și a devenit vocea cu cele mai multe titluri citite până acum pe platforma de audiobook-uri. A narat cărți din cele mai diferite zone: de la SF la Ciuleandra, de la cărțile lui Matt Haig la cele ale lui Yalom. 

Au fost, e drept, titluri foarte variate și, fără excepție, toate au venit cu misterele și nivelurile lor de greutate și de fiecare dată am simțit că sunt echivalente cu un spectacol de teatru lucrat sau cu o filmare pentru un lungmetraj, spune Alexandru.

Povestim în continuare cu actorul Alexandru Unguru despre actorie, audiobook-uri, cărți, povești și București.

 

Etapele de formare & relația cu actoria

E fain uneori când cineva forțează un proces de rememorare cu o întrebare ca asta. Cumva, realizez că sunt mult mai multe lucruri de zis față de câte aș fi crezut că sunt.

Sunt genul care s-a însurat cu UNATC-ul și după o căsnicie complexă - cu licență, masterat, doctorat, predat 6 ani, despărțire 3 ani, predat din nou 5 ani - am ieșit mai câștigat decât am intrat.

Am avut bucuria și norocul de a învăța de la pedagogi dedicați, precum doamna profesoară Adriana Popovici - ea fiind și cea care mi-a condus teza de doctorat. În plus, am avut profesori de vorbire și de canto, care au avut răbdarea și talentul de a-mi forma vocea.

Actoria am ales-o pentru a mă îndepărta cât mai mult de orice muncă de birou și, mai ales, pentru a nu mai face și la facultate exercițiul statului în bancă. Nu am regretat nici măcar un minut. 

 

Când ai început să dai voce cărților

Colegul și prietenul meu, actorul Alexandru Iordache, m-a întrebat dacă sunt interesat să trimit o probă pentru un viitor proiect de audiobook-uri. Asta prin mijlocul anului 2020.

Scriitorul Marian Coman, coordonatorul proiectului inițiat la Nemira, și-a asumat să înceapă înregistrările cu mine.

Și uite așa am ajuns să fiu vocea care lucra la prima carte a proiectului Echo: "Viața ca o țeapă"- Alan H. Cohen.

A început  una dintre cele mai faine aventuri la care am luat vreodată parte.

 

Primul audiobook

"Viața ca o țeapă" - Alan H. Cohen, după cum ziceam mai sus. Anterior am mai avut experiențe similare, dar doar cu texte mai restrânse,  nuvele, povestiri. Cumva, știam ce presupune. Făcusem inclusiv un proiect pentru învățarea limbilor străine, proiect ce apăruse pe CD-uri atașate la manuale. Eram pregătit în măsura în care lucrul într-un studio de sunet nu îmi era străin și nu fac parte dintre cei care citesc o carte la 2 ani sau la 10 ani.

Cartea lui Cohen este o carte la limita dintre self-help și carte motivațională și pot spune că a fost cea mai potrivită formă pentru a deprinde cutumele și particularitățile acestei arte a cărților audio.

Răbdare, răbdare cu mine și cu textul și, mai ales, smerenia necesară depășirii orgoliului de a spune în gând: "e bine așa cum am zis eu!" - astea sunt lecțiile cele mai adânci.

 

Ce a urmat

Recent am participat la podcastul "Încă Ceva" al lui Marius Revent, alături de Marian Coman. La un moment dat, Marian a spus cu mare lejeritate că eu sunt vocea cu cele mai multe titluri citite până acum la Echo. Nu mă așteptam absolut deloc și cred că rar am fost mai uimit auzind ceva legat de mine.

Au fost, e drept, titluri foarte variate și, fără excepție, toate au venit cu misterele și nivelurile lor de greutate și de fiecare dată am simțit că sunt echivalente cu un spectacol de teatru lucrat sau cu o filmare pentru un lungmetraj.

"Picnic pe marginea drumului", a fraților Strugațki, a fost un proiect absolut special, eu crescând cu cărțile lor și fiind un fan al science-fiction-ului.

M-am întâlnit cu volumele autorului Matt Haig în două rânduri: lectura romanului "Biblioteca de la miezul nopții" - un fenomen editorial al anului 2020, cu o poveste savuroasă - și fabuloasa aventură care se numește "Un băiat numit Crăciun".

Printre altele aș numi "Inovația" lui Matt Ridley - probabil una dintre cele mai bune cărți pe care le-am citit vreodată. Nu am cuvinte să explic măiestria și importanța acestei cărți.

Dar și "Ciuleandra" lui Liviu Rebreanu a fost o reîntâlnire care m-a surprins extrem de plăcut.

"O chestiune de viață și de moarte" a fost un audiobook la care am lucrat cu mare plăcere, deoarece a fost un experiment  mai aparte. Este volumul de memorii al lui Irvin Yalom, cunoscutul terapeut, și al soției sale Marilyn Yalom. Am realizat acest audiobook împreună cu actrița Ana Maria Oglindă,  colegă și prietenă, ei revenindu-i capitolele scrise de soția lui Yalom și mie capitolele lui. Cartea este o experiență sfâșietoare pentru oricine o parcurge, deoarece istorisește săptămânile anterioare trecerii în neființă a lui Marilyn Yalom.

 

Cum te pregătești

Este un proces continuu. Probabil, orice activitate poate să fie redusă la elementele ei componente. Și durata pregătirii este invers proporțională cu durata realizării.

A avea grijă de voce, de corzile vocale, de aparatul fonator, de nivelul dicției, poate să fie la fel de important pe cât este un somn bun înainte de o zi de înregistrare.

 

Diferența dintre un rol și un audiobook

În esență, rolul, fie el într-un spectacol de teatru sau într-un film, este, de cele mai multe ori, un parcurs introspectiv care ajunge, după repetiții, să devină ceva ce poate fi scos la public.

A citi o carte este mult mai aproape de rolul pe care îl avea demult povestitorul. Cel care istorisea aventuri când tribul se aduna în jurul focului.

 

Ce înseamnă o voce bună pentru un audiobook

Aici nu ma simt cu adevărat în măsură să mă pronunț. Pentru mine, ca ascultător, pot spune că o voce caldă, plină și clară, este esențială. Opusul ar fi o voce stridentă, abrazivă și rece.

 

Povești de la înregistrări

Uneori ne mai joacă feste zgomotul fioros al orașului. Am ratat câteva sesiuni pentru că au venit să spargă strada cei de la o companie de utilități.  Echipa Echo a ajuns să fie o echipă foarte fain sudată și fiecare artist al sunetului își pune amprenta în realizarea atmosferei. It's not a normal day at the office la Echo, ci este, mai degrabă, o familie cu toate apucăturile specifice unei familii.

 

Relația ta cu audiobook-urile

Ascult audiobook-uri de mai bine de 15 ani. Inițial, nu credeam că voi deveni un ascultător de cursă lungă, însă Bucureștiul m-a ajutat. Timpii petrecuți în autobuz sau metrou, simple drumuri  efectuate zi de zi și imposibilitatea de a citi o carte în format fizic în orice locație, au contribuit la transformarea ascultării unui audiobook în ceva ce face parte din rutina mea de zi cu zi.

Primul audiobook a fost ficțiune  și cred că era ceva de Charles Dickens, dar am devenit mult mai interesat de audiobook-urile de non-ficțiune.

Dar pot spune că vocea lui Roy Dotrice, cel care a adus Game of Thrones în sfera sunetului, va rămâne un reper de platină în sufletul meu. Regret că, trecând în neființă în 2017, nu va avea cum să citească și următoarele două volume ale seriei. Creația lui este echivalentă  cu un titlu olimpic sau un premiu Nobel.

Gerard Doyle este un minunat narator, iar Stephen Fry este un mic zeu, de asemenea. Pe lângă seria Harry Potter, el își narează propriile cărți, iar toate, toate fără excepție, sunt absolut demențiale - fie că este vorba despre cele autobiografice, fie despre cele din seria sa dedicată mitologiei grecești.

 

Audiobook-ul preferat

De departe seria Game of Thrones scrisă de G.R.R. Martin și narată de Roy Dotrice.

 

Prin ce te convinge un audiobook

Prin același caracteristici prin care mă convinge orice carte în format fizic. Un subiect interesant. O fluiditate aparte a frazei. Iar, în cazul audiobook-urilor, în plus, și o voce cu care să pot accepta să mă plimb prin oraș.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related