[Cuvinte compromise] Manuela Gogu: Noua limba de lemn este limba oamenilor care exprima frumos idei si principii indoielnice

[Cuvinte compromise] Manuela Gogu: Noua limba de lemn este limba oamenilor care exprima frumos idei si principii indoielnice

Pe de o parte, suntem inconjurati de multi, prea multi oameni frumosi care vorbesc cu drag, despre nimic. Pe de alta parte, ca un fel de razbunare, ceilalti vorbesc pe sleau, mai putin pretentios. Intre cele doua tendinte, limba romana se schimba iar retelele sociale au o mare influenta asupra acestei transformari. Manuela Gogu, Creative Director Golin, crede ca aceasta e evolutia fireasca a lucrurilor, in ciuda parerilor nostalgicilor sau a refractarilor. 

Am ajuns intr-o zona extrema a politically corectnessului si avem de-a face cu multi oameni frumosi care se exprima, evident, foarte, foarte frumos. Desi aceasta exprimare frumoasa nu este neaparat in concordanta cu ceea ce vor sa transmita. Exprimari aparent simpatice si pozitive care ascund de multe ori frustrare, dorinta de moralizare si de a epata „intr-un mod understated” - o mandrie ascunsa pentru propria persoana si propriile valori.

 Despre formele dragute fara fond si fondul care a renuntat la sacou lingvistic, mixul de engleza si romana, cuvinte inventate, ticuri si excese in media si publicitate, vorbim in randurile de mai jos cu Manuela. 

 

Cum se schimba limba

Observ si la randul meu practic o colocvializare, o naturalete mai pregnanta in exprimare. In sensul in care stratul formal s-a subtiat iar lumea parca vorbeste mai pe sleau, mai putin cautat si pretentios. Parca limba romana a lasat sacoul si s-a imbracat si ea in blugi.

Sigur, asta vine cu plusuri si minusuri.

Pentru ca aceasta colocvializare, in functie de practicant, poate sa fie simpatica sau poate sa fie brutala sau chiar vulgara.

Social media a contribuit major la conturarea acestui nou „dialect” si de acolo cred ca vine cea mai consistenta influenta. Comportamentul lingvistic din social media incepe sa se insinueze peste tot: slangul, abrevierile emoticoanele si „romglezismele” aferente.

Nu stiu daca e bine sau e rau. E evolutia lucrurilor. It is what it is, cum spunea un clasic. Si faptul ca unii dintre noi sunt nostalgici sau refractari nu schimba asta.

Si in perioada interbelica am avut inflexiuni similare (pe filiera francofona) care in timp s-au naturalizat, unele ramanand cu noi pana astazi.

 

Ce iti place si ce nu iti place

Nu imi place penetrarea unor exprimari gresite sau utilizate abuziv, care, prin puterea celor multi (astazi mai vocali ca niciodata, multumita Facebook), se insinueaza ca normalitate: sa aibe, decat - sunt doar doua exemple. Si sunt imbratisate de categorii extrem de diverse.

Adica, da, ma intalnesc cu ele in contexte de business, in industria de comunicare. Si cred ca mare parte dintre acesti oameni nu isi pun problema ca „sa aibe” nu e corect. Odata ce devin atat de frecvente, aceste derapaje devin normalitate. Sunt forme de degradare lingvistica si analfabetizare consacrate prin puterea social media. Se pierde sursa, vezi ca oameni din jur vorbesc asa, te gandesti ca asa o fi corect si ce stiai tu e gresit.

 

Noua limba de lemn 

Cu drag. 

Este un exponent foarte ilustrativ si ca tip de exprimare, si ca fenomen molipsitor, si ca atitudine.

Am ajuns intr-o zona extrema a politically corectnessului si avem de-a face cu multi oameni frumosi care se exprima evident, foarte, foarte frumos, desi aceasta exprimare frumoasa nu este neaparat in concordanta cu ceea ce vor sa transmita. Exprimari aparent simpatice si pozitive care ascund de multe ori frustrare, dorinta de moralizare si de a epata „intr-un mod understated” - o mandrie ascunsa pentru propria persoana si propriile valori.

De exemplu, m-am confruntat cu acest fenomen pe platformele de parenting. Un univers absolut spectaculos unde multi dintre membri intra pentru self-validation, pentru a-si etala integritatea, valorile, dar si pentru a-i moraliza discret si „cu drag” pe ceilalti. Dar aprofundand subiectul, ajungi intr-o zona extrem de superficiala.

Ca sa rezum, consider ca noua limba de lemn este limba oamenilor care exprima frumos idei si principii indoielnice. O atentie sporita pentru forma gratioasa, dar cu fond subred sau chiar lipsa de contint.

 

Efectul Facebook

Limba de pe internet este echivalentul coolness-ului.

Scrii ca pe net? Esti un brand sau un tip tanar si cool. Sau macar „young at heart!”.

De la un punct insa, incepi sa fii ceva mai sceptic cand vezi ca totul se scrie cu # sau ca alaturarea a doua cuvinte total random reprezinta o reteta de copy„ misto”. Desi, daca intrebi oamenii de pe strada ce a vrut sa spuna autorul, mare parte probabil n-au nicio idee.

Sunt multe exprimari smucite, scurte, abstracte, onomaptopeice.

It is what it is. Urmaresc si eu fenomenul si pe alocuri ii cad prada. 

 

Expresii abuzate in media si publicitate

CU DRAG si oameni frumosi. No more for me. 

 

Da sau nu: Cuvinte inventate, mix englez-ro, prescurtari 

Pfff am uitat de ele.

Da, sunt o categorie aparte. Acum multi ani, imi veneau adesea idei de genul asta si le propuneam; deci am participat la fenomen. Cu trecerea timpului am devenit un pic mai cinica. 

Nu prea-mi mai plac, ma enerveaza, tocmai pentru ca au devenit reteta. Dar cred ca, in fond, ele sunt dragute, nu fac rau si livreaza memorabilitate. Sunt catchphrases iar in advertising, fie ca admitem, fie ca nu, un catchphrase te ajuta.

Mix engleza-romana - ar fi ipocrit sa spun ceva. Sunt practicanta.

Si in apararea noastra, a celor care vorbim asa, va spun ca e greu sa ramai „pe o singura banda”cata vreme mare parte din dialogurile pe care le porti sunt jumatate in romana - jumatate in engleza, uneori cu lamuriri in spaniola, franceza sau italiana :)

Si prezentarile pe care le scriem sunt mai mereu jumatate-jumatate, de nici noi nu mai stim in ce limba trebuie sa scriem si in ce limba trebuie sa sustinem.

It is what it is.

 

Prescurtari:

Da, le folosesc in sms si whatsapp. Uneori, in mailuri informale.

In prezentari, media, scrisori de dragoste:), la scoala - nu.

 

Un rehab lingvistic pentru cei care chinuie limba romana

Pentru cei care vorbesc gresit - back to school. Stam prost cu scoala in Romania. Si vin multi oameni din spate, pe care, din pacate, ii formeaza Facebook-ul.

Pentru cei care vorbesc „prea frumos” - o escapada la tara, unde sa mai antreneze din cand in cand autenticitatea si sinceritatea.

 

Excese/ ticuri

Cand sustin prezentari lungi, dupa ce vorbesc 2 ore, se intampla sa realizez ca am folosit un cuvant cam des.

Sunt mai atenta data viitoare, daca ticul nu-mi place.

Daca-mi place, continui sa-l folosesc :)

 

Guilty pleasure

Injuraturile, cuvintele colorate in general. Imi plac, dar cand le spun eu :) si  for fun, nu ca sa jignesc. Mai condimentez ziua cu una, alta, out of nowhere.

 

Ce cuvinte dispretuiesti

Jignirile, uneori ascunse in spatele unor vorbe aparent dragute.

 

De care iti e frica

Cancer.

 

Cuvinte de care te-ai despartit brutal

„Parti anatomice” si altele din spectrul lor :)

Am doi copii si am cam inceput sa platesc pentru stilul libertin cu care m-am obisnuit. Orice scapare costa acum.

 

La ce cuvinte nu ai renunta niciodata

multumesc

te iubesc

iarta-ma

 

Cuvinte care te fac sa te simti inteligent si cool

Unele sofisticate, preluate de prin diverse lecturi si plasate in contexte noi, diferite.

Adica un casual-chic cu un twist intelectual :) cu mentiunea ca, de fiecare data, ma asigur ca ceea ce spun are mesaj, relevanta si nu e doar limba de carton.

 

Cum salvam limba de clisee

Nu o salvam pana la capat.

Dar e de datoria noastra, a celor care punem mesaje pe peretii pe care ii vad milioane de oameni, sa le evitam.

Si a scolii sa educe.

 

Un slogan pentru limba romana

Brancusi. Enescu. Eliade. 

(si mai sunt si alte „declinari”)  

Limba e doar un cod care imbraca trairi si valori.

Acestea din urma sunt cele care mi se par definitorii pentru o natie.

Ele dau substanta unei limbi.

Asa ca am ales nume/personalitati care au reusit sa se exprime romaneste si sa se faca / sa ne faca auziti de lumea intreaga.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Golin Romania

Golin este singura agentie de PR din Romania care a castigat, pentru patru ani la rand, titlul de Agentia #1 in topul Biz PR Awards, iar in 2018 premiul pentru Creativitate in PR si doua premii pentru... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Branduri

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related