[Viata de freelancer] Elena Dobre: Nu mă așteptăm la caruselul de emoții care a urmat plecării mele din agenție. Pentru prima oară, după mulți ani, nu mai știam ce se întâmplă cu mine

[Viata de freelancer] Elena Dobre: Nu mă așteptăm la caruselul de emoții care a urmat plecării mele din agenție. Pentru prima oară, după mulți ani, nu mai știam ce se întâmplă cu mine

Intr-un fel sau altul, ajungem cu totii sa spunem ‘it’s the end of an era’. A spus-o Monica Geller din Friends si probabil o spune fiecare freelancer cand lasa in urma statutul de angajat.

Pentru Elena Dobre, Freelance Communication Consultant and Coach, tranzitia de la viata de agentie la freelancing s-a intamplat cu cateva luni in urma. E bine acum. Poate sa faca plimbari lungi la pranz, sa-si ia cate-o zi libera si sa scrie mai mult despre ea. E bine pentru ca face ce-i place. A trecut de grijile administrative de la inceput, iar proiectele si clientii au intrat intr-un flow firesc. Cum se simte acum, privind in urma?

Aș fi mai blândă cu mine însămi și aș înțelege că între 20 și 30 de ani e normal să ai multe idei și să fii confuză. Nu aș mai asculta criticile celor din jur legate de faptul că îmi doresc să fac de toate în același timp și că mă răzgândesc repede. Și mi-aș oferi cursuri de educație emoțională și financiară în școală.

Povestim cu Elena despre cum s-a format in coaching, ce a ajutat-o sa mearga inainte in tranzitia spre freelancing, cum decurge relatia cu clientii si cum isi construiste brandul personal.

 

Cand ai devenit freelancer

Am devenit freelancer în aprilie 2021, iar înainte de asta eram Communications Manager într-o agenție mare de PR din România. Începusem să lucrez de acasă încă din martie 2020, când a început lockdown-ul.

Prețuiam timpul liber pe care îl aveam așa cum îl prețuiesc și acum și îmi organizam ziua astfel încât să îmi termin task-urile în cele opt ore de lucru. Ritmul de lucru în agenție era foarte intens, iar în cei trei ani, cât timp am fost angajată, mi-am îmbunătățit semnificativ skill-uri de planificare, prioritizare și time management.

 

Cum s-a produs declick-ul

Îmi doream să lucrez pe cont propriu de când eram încă în facultate, la masterat. Aveam 22 de ani și eram și angajată într-un start-up românesc în care am fost content writer, apoi content marketing manager.

Citeam mult despre content marketing și cream conținut. Îmi doream ca într-o zi să fac asta și pentru mine. A fost nevoie să trec prin mai multe job-uri și să îmi dezvolt abilități hard – să învăț să scriu pentru diferite canale, să fac client service, bugete, să pitch-uiesc și să scriu prezentări, dar și pe cele soft – să comunic eficient, să negociez, să fiu persuasivă.

Declick-ul s-a produs în vara lui 2020, când mi-am spus că nu mai pot continua să îmi ignor personalitatea orientată către introspecție și ascultare a celuilalt și visul de a lucra pe cont propriu.

Începusem deja să mă formez în coaching și primisem feedback de la alți profesioniști că aș fi potrivită pentru asta. Așa că m-am pus pe treabă, am lucrat cu un coach și șase luni mai târziu eram on my own.

 

Tranzitia

Deși îmi făcusem un plan foarte detaliat cu privire la tranziția spre freelancing, nu mă așteptăm la caruselul de emoții care a urmat plecării mele din agenție. Pentru prima oară după mulți ani nu mai știam ce se întâmplă cu mine.

Am descoperit, apoi, că aveam de gestionat pierderea unui loc de muncă cu oameni cu care împărtășeam valori și pasiuni comune, cu o cultură organizațională în care progresismul, feminismul și diversitatea jucau un rol important.

M-a ajutat să merg înainte faptul că îmi îndeplineam visul și că depășeam provocare după provocare, iar încrederea în mine creștea cu fiecare reușită.

 

Primele provocari

Primele provocări au apărut în perioada de tranziție, odată cu înființarea firmei. Drumurile la notar, costurile de înființare, colectarea actelor necesare pentru dosar, semnarea și depunerea declarațiilor se suprapuneau cu exit-ul din agenție și noile task-uri ca freelancer.

Pe lângă asta, coaching-ul era nou în viața mea și, ca la orice job nou, am avut de înfruntat disconfortul stângăciei de la început. M-au ajutat sesiunile de supervizare din Banometru, programul de educație financiară în cadrul căruia sunt coach și discuțiile cu colegii care se confruntau cu provocări similare.

Pe parcurs, obligațiile administrative s-au redus și am început să văd primele rezultate din proiecte, atât din cele de comunicare, cât și din procesele de coaching care se încheiau cu schimbări concrete în viețile oamenilor cu care lucram.

 

Primele greseli

Am acceptat un proiect pe care mi-am dat seama ulterior că nu aveam cum să îl gestionez. Eram la început și nu credeam că se cuvenea să refuz o propunere de colaborare. A fost nevoie să abandonez proiectul după câteva întâlniri de brainstorming și am crezut că am distrus relația. Ce m-a ajutat să trec peste a fost realizarea că aș fi făcut mai mult rău și că nu aș fi livrat pe măsura așteptărilor.

Asta m-a ajutat pe parcurs să îmi dau seama mai repede cât de încărcată sunt și cât mai pot duce, luând în considerare și faptul că am nevoie de timp pentru odihnă, hobby-uri, prieteni, familie și dezvoltarea mea și a business-ului meu.

 

Stilul de lucru

Programul meu de lucru este destul de previzibil. Folosesc calendarul pentru programarea ședințelor de coaching și a întâlnirilor cu clienții, fie ele fizice sau online și știu încă de duminică cum va arată săptămâna mea de lucru.

Tot în calendar îmi trec și task-urile mari, astfel încât să fiu sigură că mă încadrez în deadline-urile setate. Recent, am început să îmi rezerv loc și pentru promovarea afacerii mele și pentru crearea de conținut.

 

Pauzele

Îmi iau concedii atunci când știu că încărcarea e mai mică, cum ar fi iulie - august. Îmi anunț clienții din timp și pregătesc totul înainte să plec. Din discutiile pe care le-am mai avut și cu alți freelanceri, știu că și ianuarie și februarie sunt luni cu mai puține proiecte și plănuiesc să dedic acest timp cititului și dezvoltării mele personale și profesionale.

 

Clientii

Am întâlniri regulate de status cu clienții în care discutăm progresul pe care l-am făcut și care sunt următorii pași, obstacolele care apar și cum le putem depăși. Ne vedem din când în când și fizic pentru a ne conecta. Până acum, am refuzat proiecte doar pentru că nu am avut suficient de mult timp pentru a fi 100% implicată și a aduce valoare așa cum mi-aș fi dorit.

 

Unde preferi sa lucrezi

Cel mai bine lucrez de acasă, unde am parte de liniște și de unde îmi pot ține ședințele de coaching online. Nu ies des să lucrez din cafenele. Am încercat câteva locuri din oraș până acum, iar cele în care mi-a plăcut să lucrez au fost Arome și Flip Flop.

 

Cum ai explicat freelancingul parintilor tai

Ai mei știau de mult timp că aveam acest vis și s-au bucurat când le-am zis că mi-am făcut SRL și că o să încep să lucrez pe cont propriu. Le vorbesc despe provocările mele atunci când ne vedem și mă susțin în ceea ce fac.

 

Brandul personal

La început m-am concentrat exclusiv pe a-mi face treaba foarte bine, a-mi îmbunătăți abilitățile de coaching și a cultiva relațiile cu clienții mei. La trei luni după, mi-am lansat website-ul personal, pentru că simțeam nevoia să explic cine sunt și ce fac, mai ales că primeam destul de des întrebarea “cu ce te ocupi ?”.

Lansarea website-ului a venit și cu solicitări de colaborare pentru proiecte noi. Recent, am început să public mai mult conținut pe canelele personale de social media, iar în curând îmi voi lansa și pagini de business.

 

Guilty pleasures si vise implinite ca freelancer

Guilty pleasures sunt plimbările lungi de la prânz și posibilitatea să îmi iau o zi liberă din când în când. Un vis care devine realitate este că scriu mai mult despre mine și că fac ceea ce îmi place.

 

Ce ai schimba la parcursul tau

Aș fi mai blândă cu mine însămi și aș înțelege că între 20 și 30 de ani e normal să ai multe idei și să fii confuză. Nu aș mai asculta criticile celor din jur legate de faptul că îmi doresc să fac de toate în același timp și că mă răzgândesc repede. Și mi-aș oferi cursuri de educație emoțională și financiară în școală.

 

Freelancingul in Romania

Îmi voi putea forma o părere despre evoluția freelancing-ului într-un an sau doi după ce voi fi reușit să cunosc mai bine această lume care este încă nouă pentru mine. Momentan, sunt recunoscătoare că există comunități de freelanceri pline de resurse de dezvoltare și de oportunități de lucru precum NO.MAD Talks și oameni care sunt disponibili să îți ofere timp din timpul lor să te ajute cu sfaturi.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related