Al doilea an de pandemie a însemnat, pentru piața de Influencer Marketing din România, consumatori mult mai implicați în comunitățile din care fac parte, iar pentru branduri un nivel mai ridicat de conectare cu publicul lor.
Analizele realizate de MOCAPP arată care sunt tendințele și fenomenele care au marcat în 2021 această industrie în România.
1. Social Media devine norma, nu excepția.
2021 a fost anul care a evidențiat puternic beneficiile digitalizării companiilor, care deschide posibilități majore de accesare a comunităților de consumatori fără interacțiune offline. Distanțele nu mai contează, iar fără prezență online pierzi clienți si cotă de piață.
"Cu toate provocările sale și presiunile puse pe bugete, anul 2021 a fost mai ușor pentru cei care au investit deja în digitalizare - obligatorie pentru companiile care vor își continue activitatea. În acest context, promovarea în Social Media a devenit norma, nu excepția, iar bugetele investite în Influencer Marketing au crescut (13 mil. euro valoarea estimată a pieței), la fel si audiențele, datorită numărului utilizatorilor din Social Media: 12 mil. persoane, cu 9% mai mult decât în 2020, majoritatea accesând rețelele de pe device-uri mobile”, spune Florin Grozea, CEO MOCAPP.
2. Calitatea comunității bate domeniul de specializare al influencerului.
Din 2021, companiile au inceput să își targeteze mai bine publicul și să îl abordeze acolo unde se află. Brandurile s-au uitat mai degrabă la calitatea unei comunități (interese, nivel de engagament), decât la domeniul de specializare al unui creatorilor de conținut. Este o altă tendință a anului, iar cifrele platformei vin în susținerea ei.
Astfel, domeniile cu cele mai active branduri care au rulat campanii prin MOCAPP au fost:
#1 Finance & Banking (31,6%)
#2 Fashion & Brands (21,1%)
#3 Gadgets & Smartphones (18,4%)
#4 Education (10,5%)
#5 Parenting (10,5%)
#6 Beauty & Make-up (7,9%)
În același timp, un top al nișelor cu cel mai mare interes pentru companii în 2021 arată că brandurile iși extind tot mai mult zonele de interes, apelând la influenceri din sport sau comedy, pentru campanii în care sunt targetați, de pildă, consumatori de servicii financiare.
Cum arată TOPUL DOMENIILOR DE SPECIALIZARE a influencerilor MOCAPP în 2021
#1 Fashion & Brands (23,2%)
#2 Travel (19,6%)
#3 Beauty & Make-up (17,9%)
#4 Parenting (14,3%)
#5 Comedy (14,3%)
#6 Sports & Free Time (10,7%)
3. Instagram rămâne rege. TikTok ia avânt.
O analiză MOCAPP arată, de asemenea, cum au ales brandurile să ajungă cel mai frecvent la consumatorii lor. Astfel, Instagram are o pondere covârșitoare (79%) în campaniile MOCAPP, în timp ce Youtube a fost ales de 8% dintre branduri, iar TikTok a ajuns în 2021 la același nivel cu Facebook (5%), cu o creștere de peste 200% față de 2020.
Din perspectiva formatelor utilizate în campanii, clasamentul arată astfel:
Instagram Story: 42,1%
Intagram Post: 30,7%
Instagram Video: 5,8%
YouTube Insert Video: 5,2%
TikTok Video: 5,2%
Facebook Post: 4,4%
Blog Advertorial: 3,6%
YouTube Dedicated Video: 2,3%
Facebook Video: 0,7%
4. MICRO-influencerii devin favoriții brandurilor.
Din cele 4 categorii de creatori de conținut (Celebrity, Macro, Micro, Nano) 2021 a fost fără îndoială anul micro-influencerilor – fenoment foarte vizibil atât la nivel internațional, cât și în România: datorită engagement-ului mai mare al comunităților acestora, clienții preferă din ce în ce mai mult micro-influencerii (creatorii Social Media cu audiențe între 10.000 și 100.000 de urmăritori).
Statisticile MOCAPP confirmă: 49% dintre creatorii de conținut preferați de branduri în 2021 fac parte din această categorie.
TOP 20 INFLUENCERI DUPĂ NUMĂRUL DE CAMPANII DERULATE PRIN MOCAPP ÎN 2021 (ordine alfabetică)
Alice Cavaleru - Celebrity (peste 260k followers)
Aluziva - Blogger & Vlogger (peste 230k followers)
Ana Vlad - Artist (peste 28k followers)
Andreea Bălan - Artist & Celebrity & Vlogger (peste 4M followers)
Chinezu - Blogger (peste 70k followers)
Ciobanoo - Model & Vlogger (peste 140k followes)
Costin Gheorghe - Model & Athlete (peste 60k followers)
Cristian Poe - Vlogger (peste 900k followers)
Dana Rogoz - Actor & Blogger (peste 700k followers)
Edi Brandabura - Actor & Vlogger (peste 500k followers)
Emily Burghelea - Celebrity & Vlogger (peste 630k followers)
Flick - Celebrity & Journalist (peste 2M followers)
Iulia Iancu - Blogger (peste 15k followers)
Kasia Theodora - Actor & Model & Vlogger (peste 340k followers)
Laura Charaba - Vlogger (peste 300k followers)
Mirela Marica - Blogger & Photographer (peste 15k followers)
Radu Chirilă - Vlogger (peste 460k followers)
Ruxandra Luca - Celebrity & Blogger & Journalist (peste 200k followers)
SNIK - Vlogger (peste 2M followers)
Vlad Grigore - Vlogger (peste 450k followers)
5. E-commerce își revendică pozițiile.
Mai mult de jumătate dintre campaniile cu influenceri la nivel internațional sunt ale clienților care dețin magazine online, iar 86% dintre profesioniștii din companii folosesc link-uri personalizate de cumpărături în campaniile cu influenceri, pentru a scurta drumul consumatorului de la inspirație la cumpărătură.
În România, jucătorii din e-commerce își revendică și ei o poziție în creștere: în ceea ce privește campaniile derulate prin MOCAPP în 2021, aproape 25% sunt inițiative ale magazinelor online – de 7 ori mai mult față de anul precedent.
Aceste companii sunt deschise, de asemenea, să adopte tehnologii noi care le pot crește rapid vânzările, precum Live Shopping-ul. Dacă în e-Commerce-ul tradițional, 2% este considerată o rată de conversie bună, Live Shopping-ul poate livra o rată de conversie chiar de 10% - adică de 5 ori mai multe tranzacții pentru un brand care îl folosește.
Lansată în noiembrie 2019, MOCAPP este platforma Influencer Ads cu cel mai înalt grad de automatizare din România. Platforma deține cea mai mare bază de date în domeniu - peste 1000 de influenceri din 9 țări, cu peste 191.700 de data-points.
Platforma a fost fondată de către antreprenorul Florin Grozea și a atras mai multe investiții, cea mai recentă venind din partea NETOPIA Ventures și ROCA X.
În 2021, MOCAPP și-a făcut debutul pe piețele din Bulgaria, Polonia, iar din 2022 își propune intrarea pe piața britanică.