[Cine a furat Craciunul] Bianca Lohan: Nu exista suficienta cafea in lume pentru cate as avea de vorbit cu Mos Craciun

[Cine a furat Craciunul] Bianca Lohan: Nu exista suficienta cafea in lume pentru cate as avea de vorbit cu Mos Craciun

Sa faci un proiect personal pentru daruirea unor cadouri unice celor dragi, ce contin obiecte lucrate manual. Sa gasesti bocancii unchiului Silviu, care o face pe Mos Craciun, dar sa crezi in continuare in Mos Craciun. Sa raspunzi la intrebarile noastre ascultand colindele lui Michael Buble. Noi o suspectam pe Bianca Lohan, Senior Trainer Canopy, ca-i place Craciunul.

A facut cele amintite mai sus si pentru ea n-ar exista suficienta cafea in lume pentru a povesti cu Mos Craciun. Dar cel mai bun indiciu este cat de mult se bucura atunci cand daruieste un cadou, desi cunoaste foarte bine paradigma, ca marketer.

Mai multe as avea de zis despre consumerismul din perioada Black Friday. Legat de consumerismul din perioada sarbatorilor, mi se pare ca ne-am mai cizelat un pic.

Povestim in continuare cu Bianca despre acestea si despre ce se poarta in spoturile festive din acest an, procesul de creatie la campaniile de sezon si mesajele transmise, si despre ideea ei de campanie din care Mos Craciun nu scapa fara sa-i fie colorata barba.

 

Flow-ul de lucru

E de prisos sa mai mentionez ca anul acesta a fost mai mult decat atipic. Toate key moments din ecommerce au fost complet diferite fata de anii precedenti, punand pe seama contextului actual.

Partea plina a paharului e reprezentata de faptul ca majoritatea clientilor a inceput pregatirea campaniilor de Craciun inca din luna octombrie. Cumva, Craciunul a venit “de mana” cu Black Friday, din punct de vedere al timing-ului de briefing. Comparativ cu ceilalti ani, investitiile in campanii paid sunt mai mari in decembrie 2021, iar comunicarea pe zona de Christmas a inceput la unii clienti imediat dupa ce s-a terminat Black Friday.

 

Trendurile din acest an

Un aspect interesant in spoturile de Craciun pe care le-am vazut/implementat pana acum e ca focusul e mai mult pe poveste, decat pe zona comerciala. Se pune accent pe ideea de a darui un cadou celor dragi, de a le oferi o experienta inedita printr-un ambalaj unic sau de a personaliza cat mai mult darurile. Cel mai apropiat exemplu pe care il pot oferi in aceasta zona vine de la un love brand pentru care lucrez de aproape 4 ani de zile: Sephora Romania.

Pe langa faptul ca spotul de Craciun se concentreaza pe bucuria de a fi impreuna si de a sta alaturi de cei dragi, brand-ul doreste sa incurajeze cat mai mult cadourile cu mesaj. Au reusit sa faca acest lucru cu brio prin implementarea unui card cadou. Desi suna destul de banal la prima vedere, pentru ca acest concept este prezent la majoritatea retailerilor, Sephora a reusit sa faca ceva inedit: pe langa acest card cadou, poti atasa un mesaj video in care sa transmiti cele mai frumoase ganduri catre cel caruia ii daruiesti cardul.

 

Campaniile de Craciun, in pandemie

Am observat ca tot mai multi clienti vor sa fie prezenti atat pe YouTube, cat si pe TikTok, cu spoturile de Craciun. Totodata, avem clienti care au activat programe de tip Click&Collect sau chiar livrare in aceeasi zi in anumite orase, tocmai pentru a incuraja cat mai mult cumparaturile in siguranta.

 

Procesul de creatie

Procesul de creatie la campaniile de Craciun nu este diferit fata de procesul de creatile la campaniile normale. Partea de research e extrem de importanta, la fel ca pentru toate campaniile, indiferent de moment. Analizam concurenta, analizam trend-urile pe cautari, precum si brand interest comparativ cu anii precedenti.

E extrem de important in aceste perioade cheie sa pastram in strategia noastra niste piloni foarte puternici, formati din campaniile cele mai performante, piloni pe langa care putem dezvolta strategii de awareness complexe.

Exista insa diferente la abodarea mesajului transmis in campanii. Daca in perioada de Black Friday accentul se pune pe tine ca individ, in perioada Craciunului accentul se pune pe ce poti tu sa oferi persoanelor dragi tie. Daca in perioada de Black Friday se pune accent pe reducere si deal, de Craciun se pune accent pe calitatea cadoului si nivelul de fericire pe care il poate crea acesta.

Aceste lucruri impacteaza comunicarea si vizualurile pe care le utilizam. Ne folosim mai mult de sintagme precum “daruieste-le celor dragi”, “ofera cadoul perfect”, fara sa mai punem in prim plan oferta/reducerea. Incercam sa ne focusam pe ideea ca un cadou nu are pret atunci cand il oferi celor dragi.

 

Inspiratia

Din colindele pe care incepem sa le ascultam de la 1 noiembrie. Glumesc. Pentru mine, inspiratia vine din mood-ul pe care incerc sa mi-l creez. Cand stiu ca am de facut un concept de campanie sau ca trebuie sa implementez campanii de Craciun, imi creez un cadru care sa ma ajute sa intru in atmosfera.

 

Atmosfera festiva

In agentie am intrat in spiritul Craciunului inca de la 1 decembrie, cand am pornit o campanie foarte simpatic in social media: PPC Advent Calendar. In fiecare zi, postam cate un sfat de la un specialist din echipa, totul fiind pe tematica de Christmas:

 

Pot spune ca anul acesta colegii au scapat destul de ieftin, tinand cont de faptul ca ne desfasuram activitatea, in mare parte, de acasa si nu au mai fost nevoiti sa ne suporte colindele si bradul facut in birou inca din septembrie..pana in martie.

 

Cea mai misto amintire de Craciun

Am doua: una din agentie, care e foarte misto si de care imi e super dor si una funny, personala.

In decembrie 2018, am organizat la agentie o intalnire cu absolut toti colegii, din toate colturile tarii. Am reusit sa ne intalnim in formula completa si am facut Secret Santa la birou. Regula era sa deschidem cadourile cand ne chema Mos Craciun (aka, Cristi - founder Canopy) si sa fim imortalizati, au iesit niste poze priceless, cu reactii la niste cadouri si mai priceless.

Acum povestioara mea funny cu Mos Craciun. Aveam vreo 4-5 ani si traditia (care nu a mai fost traditie pentru ca ai mei si-au dat seama ca eram un copil destul de perspicace la varsta aia) era ca in seara de Ajun sa vina la noi acasa Mos Craciun. Eu ii spuneam o poezie si el imi aducea cadourile pe care mi le doream. Totul suna ca la carte.

A intrat Mos Craciun in casa, si-a lasat bocancii la usa, bineinteles si am inceput sa zic poezia. Dupa ce am primit cadourile, m-am indreptat spre usa, curioasa fiind sa vad daca Mosul nu si-a lasat si renii pe undeva. In loc de reni insa, am vazut niste bocanci care imi pareau foarte cunoscuti. Si a urmat intrebarea: “Mama, astia nu sunt bocancii lui Silviu?” (Silviu fiind unchiul meu). Mama era sa lesine cand a auzit. Si asa, practic, am reusit sa ii deconspir pe ai mei. Insa, chiar si asa, in continuare cred ca exista Mos Craciun.

 

Cea mai frumoasa reclama de Craciun

Sarbatorile Vin - Coca Cola. No more words needed.

 

Cliseele

Clisee nu cred ca sunt in reclamele de Craciun, deoarece contextul e plin de personaje si momente consacrate: statul la masa alaturi de cei dragi, Mos Craciun cu sania zburatoare trasa de reni, bradul perfect din sufragerie etc. Cu ce nu rezonez eu, insa, e modul in care, in reclame, toata lumea e foarte fericita prin troienele de zapada din oras si prin temperaturile super scazute. Eu prefer sa ma bag sub patura, in loc sa alerg pe strada, prin zapada pana la genunchi, la -20 de grade.

 

Cea mai crazy idee pentru o campanie de Craciun, refuzata

Aici voi face referire tot la brand-ul meu preferat de beauty, Sephora. O campanie funny de Craciun la care ma gandeam e “Santa Claus Xmas Make-up”. Brief-ul suna cam asa: Familie cu 2 copii. Ajunul Craciunului. Toata lumea doarme, mai putin Chloe, o fetita blonda, cu ochi curiosi, nerabdatoare sa il prinda pe Mos Craciun in fapt. Zis si facut. La miezul noptii, Chloe se trezeste si fuge spre brad, unde il gaseste pe Mos Craciun, care aranjeaza meticulos un super cadou pentru mama: o trusa completa de machiaj Sephora Collection. Fetita se apropie de Mos Craciun, care nu o observa, in prima faza. Ia trusa de machiaj, o despacheteaza si o deschide.

Imediat ce Mos Craciun se intoarce spre ea, acesta ramane blocat. Fetita il linisteste si ii spune ca va ramane micul lor secret, doar cu o singura conditie: Sa o lase sa ii coloreze barba cu trusa de machiaj a mamei. Mosul accepta. Fetita incepe sa ii coloreze barba cu toate fardurile din trusa, cele mai colorate. Actiunea se termina, fetita se intoarce la culcare, iar Mosul vrea sa isi continue traseul, insa faptul ca barba lui arata intr-un mod..nonconformist, il cam nelinisteste. Insa a preferat sa ramana asa si sa poarte cu el mereu bucuria fetitei care i-a “decorat” barba.
As I’m writing it, chiar mi se pare o idee misto de campanie.

 

Grinch sau colinde din septembrie?

E amuzant ca scriu raspunsul la intrebarea asta in timp ce ascult pe Michael Bublé cantand colinde. Anul asta a fost un pic mai ciudat pentru mine. Am intrat destul de greu in spiritul Craciunului. Cred ca asta e ceva ce mi-a furat pandemia. Insa, am reusit sa imi revin destul de rapid. Si nu numai sa imi revin, ci sa pun pe picioare un proiect personal (@_fairybox), care are ca scop daruirea unor cadouri unice, ce contin si obiecte lucrate manual, celor dragi. Deci Grinch clar nu sunt.

 

La cafea cu Mos Craciun

Nu exista suficienta cafea in lume pentru cate as avea de vorbit cu Mos Craciun. L-as intreba cum de reuseste sa fie atat de fericit mereu si cum se simte cand stie ca se apropie noaptea in care trebuie sa “livreze” cadourile tuturor oamenilor de pe glob. A, si l-as mai intreba daca la el vine alt Mos Craciun sau isi pune singur cadourile sub brad.

 

Ce inseamna un Craciun romanesc

Pana sa apara pandemia, Craciunul incepea incet incet sa isi piarda din esenta si sa fie tratat cu superficialitate. Insa, socul social ne-a facut sa ne dam seama cat de mult pretuim atmosfera de sarbatoare si cinele luate in familie.
Craciunul romanesc pentru mine inseamna traditii si obiceiuri, troiene de zapada, copii cu nasucul rosu care sunt trasi pe sanie de catre tati nerabdatori sa ajunga acasa, vinul fiert pe care doar parintii stiu sa il faca perfect, oameni care cara brazi in stanga si-n dreapta si agitatia din saptamana de dinainte. Toate au farmecul lor si nu as schimba absolut nimic.
Din afara s-au preluat lucruri ce tin de preparatele gatite de Craciun. Nu se mai “poarta” sarmalele, salata de boeuf facuta din piept de pui, ciorba de pui, ci ne indreptam mai degraba spre mancaruri mai alese, mai cu staif. Si poate si colindele. Am avut un soc anul trecut cand 90% dintre copiii care au venit la colindat, au cantat colinde in engleza.

 

Consumerismul

Mai multe as avea de zis despre consumerismul din perioada Black Friday. Legat de consumerismul din perioada sarbatorilor, mi se pare ca ne-am mai cizelat un pic. Desi, in continuare cumparam mai mult decat ar fi cazul, putem pune asta si pe seama reminiscentelor din trecutul nostru politic.

Insa, pe zona de cadouri, desi lucrez in industria de digital de aproape 5 ani de zile si inteleg destul de bine cum stau lucrurile, in perioada sarbatorilor intru in febra cumparaturilor destul de mult. Si asta pentru ca momentul in care daruiesc cuiva ceva si reactia persoanei respective, pentru mine inseamna mai mult decat orice.

 

Ce iti place cel mai mult de Craciun

Dimineata de Craciun, cand ne adunam cu totii sa vedem ce ne-a adus Mosul. Pentru mine e priceless. Imi place si seara de Ajun, pentru ca mi se pare ca toata lumea e mai relaxata si mai buna. I love everything about Christmas. Mi-e greu sa ma opresc doar la un singur lucru.

 

La ce visezi in 2022

Cea mai grea intrebare la care a trebuit sa raspund in ultimul timp. De obicei, ma gandesc la asta pe 31 decembrie, aproape de ora 00:00.

Voi rezuma intr-un cuvant la ce visez in 2022: normalitate. Imi doresc tare mult ca lucrurile sa revina la normal, sa redevenim umani, sa reinvatam sa interactionam in offline si sa ne reluam doza necesara de experiente misto. Si visez la cat mai multe provocari faine. Pe toate planurile.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Campanii

Oameni

Sectiune



Branded


Related