Trăim niște ani ieșiți din comun, și nu doar dacă ne uitam cu îngrijorare la ce se întâmplă cu omenirea din perspectiva sănătății. Ci și dacă privim, cu entuziasm, evoluția societatii, noile oportunități de joburi, modul în care oamenii și brandurile se întâlnesc în proiecte valoroase. Este o vreme în care învățăm cu toții cum să rămânem împreună, în siguranță și cu mai mult sens.
Sunt oameni care și-au făcut o misiune profesională din a pune în contact parteneri în proiecte și evenimente, și de a crea oportunități de business valoroase, dinainte de aceste timpuri ale schimbărilor. Mihai Mija este unul dintre ei, iar rolul său este cel de conector al idelilor creative.
"Ca să aduci idei la masă, trebuie să crezi foarte mult în ele, să fii dispus să explorezi, să experimentezi. Mai mult, trebuie să ai o înțelegere bună asupra viziunii unui eveniment/brand și vezi dacă se potrivește cu obiectivelor de comunicare ale potențialului partener".
Mihai Mija are o experiență în marketing și evenimente de peste 10 ani în proiecte precum Gârâna Jazz Festival, ShortsUP, Street Delivery, Humans Summit. În cele ce urmează povestește despre munca și proiectele sale, amintind principiile de la care nu se abate niciodată în relația cu partenerii și clienții săi.
Începuturile în publicitate & marketing
Primii ani au fost mai mult despre learning și explorarea domeniului. În acea perioadă am descoperit o mai mare atracție față de evenimente și de a cunoaște și conecta oameni, lucruri care au stat baza rolului pe care-l am acum de Brand Partnership Manager.
În facultate cred că am bifat aproape orice tip de eveniment. În fiecare săptămână era o lansare de produs, o expoziție de artă, un spectacol, o gală sau o petrecere. Fiind a regular la multe dintre ele, am construit o comunitate în jurul căreia aveam acces la multe dintre eventuri și puteam să merg și cu prietenii mei.
Locul în care am realizat cât potențial de dezvoltare există în zona asta a fost la Uber, unde am lucrat în departamentul de marketing. Aici am început să creez multe parteneriat de brand și să mă conectez cu multe alte domenii. Și mi-am dat seama că asta vreau să fac în continuare!
Mentorii tăi
Știu că e clișeic, dar am o problemă cu răbdarea. Mentorii mei mă învață cum să nu mă mai agit și să mai iau o pauză, să mai las câteodată și lucrurile să meargă de la sine.
Un alt lucru pe care l-am învățat este să nu mai fiu atât de dramatic în eșecuri #dramaking. Nu e sfârșitul lumii dacă nu s-a putut finaliza un proiect sau nu s-a livrat la timp un material. Important e să învăț ceva din fiecare experiență și să fac mai bine data viitoare.
Ce te-a învățat publicitatea și îți folosește astăzi
Lucrând “în culise’ am învățat să fiu mai atent la ce cumpăr, evident. Reclama e ca o vrajă de care acum mă pot lăsa sedus conștient. Altfel, citesc zeci de review-uri pe net înainte să cumpăr un produs :)).
M-a mai învățat să îndrăznesc mai mult, să învăț că e ok să fii mai desruptive în comunicare.
Abilitățile pe care ți le-ai dezvoltat
Mi-am dezvoltat abilități de comunicare cu oamenii, de selling/vânzare. Fiecare proiect m-a învățat să fiu mai diplomat, să învăț să ascult problemele acestora și cum să le pot îmbunătăți prin parteneriate.
Principii de la care nu te abați
Am trei principii mari și late.
Sinceritatea. Dacă ai o situație mai deosebită, ajută mult să o manifești, fiindcă sinceritatea nu va face decât să întărească legătura cu clientul. Nobody is perfect! Deseori, tindem să ne focusăm atenția mai mult pe gânduri negative și să inventăm probleme când în realitate poate chiar nu există.
Respectul. Ca și în relații, e important să fie respect între client și furnizor, indiferent de rangul pe care-l au în companie.
Creativitatea. Nu?! Altfel cum îți vei surprinde partenerii și clienții dacă nu ai resursele necesare să aduci o experiență sau un produs nou în proiect?
Ce te motivează să te ridici din pat dimineața
Pe plan personal, poate dintr-un punct de vedere un pic egoist, vreau să fac parte din proiecte care contribuie la crearea de experiențe mișto, de care să-mi aduc aminte și când voi fi la bătrânețe. Iar dacă privesc the bigger picture, mă motivează foarte mult proiectele în tehnologie care ușurează viețile oamenilor și aduc un impact pozitiv în societate.
Rutina de lucru
9 to 5 încă funcționează pentru mine, haha. Primii ani de publicitate m-au învățat să rămân la programul de 9-18, dar mai fac excepții, în funcție de workload.
Cred că cel mai mult inspirația îmi vine atunci când ascult problemele altor oameni fiindcă sunt o persoană orientată spre a ajuta și a găsi soluții. <3
Cele mai importante proiecte actuale
Brand Partnership Management – My main hustle, proiectul de care sunt atras cel mai mult în ultimii ani este oportunitatea de a conecta branduri cu evenimente și proiecte ale industriilor creative. E o meserie de care trebuie să fii pasionat, să fii mereu conectat la ultimele trenduri în comunicare, activări de evenimente, pop culture-ul local și international. Îmi plac două zone în munca asta: construcția de concepte și activări pentru evenimente și proiecte, și conectarea oamenilor, găsirea unpr parteneri care să le susțină. Brandurile înțeleg acum că sponsorizarea unui eveniment nu înseamnă doar să bifezi un logo pe afiș, ci să go the extra mile și să devină o parte din povestea evenimentului.
Câteva proiecte în care sunt implicat:
Gârâna Jazz Festival – cel mai mare festival de jazz din CEE a pornit în curtea unui han, în urmă cu 26 de ani. Acum a ajuns să găzduiască zeci de mii de participanți și printre cei mai mari artiști de jazz din lume pe o scenă înconjurată de pădure, râuri și dealuri. În vecinătatea sa, e un sat bine conservat, cu rădăcini germane și cu o cultură gastronomică delicioasă. Festivalul nu este unic doar prin loc și muzică, ci și prin participanți care vin din mai multe colțuri ale lumii; sunt din middle-top management, ori sunt artiști, critici de film și au gusturi fine față de muzică. Însă toți vin pentru experiență. Pentru mine, e ca o vacanță la care merg aproape în fiecare an de când am început să lucrez cu ei. Asocierea cu GFJ este un commitment mare și evenimentul este orientat spre branduri care pun valoare pe rafinament, respect, pasiune și calitate.
Street Delivery – este un festival CSR care de 16 ani continuă eforturile în a educa și responsabiliza locuitorii orașelor cu privire la protecția mediului. Aici se mai adaugă activități care țin de sustenabilitate, cultură, street food, promovarea business-urilor locale și a artiștilor emergenți din muzică, teatru, film, new media sau artă murală. Personal, mă uit la proiect ca la ”un festival al lucrurilor bune care se întâmplă în București”.
Cred că cea mai mare realizare a proiectului este că a reușit în ultimii 5 ani să se extindă și în alte orașe din țară. Pe lângă București, mai sunt: Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Craiova, Baia Mare, Bacău, Sibiu și Oradea. Anul acesta s-a mai alăturat și orașul Brașov. Astfel, am creat un ecosistem unde partenerii noștri pot crea campanii naționale.
Humans Summit – summit dedicat inteligenței artificiale și cum tehnologia are potențialul de a remodela mediul de business și cum poate rezolva cerințele clienților în mod inovator. Anul trecut am avut speakeri de la Stanford University, Google AI, Financial Times, precum și pe Chris Bardon, fondatorul Shazam.
Ce implică munca unui conector
A fi conector înseamnă, în primul rând, să îți placă să cunoști oameni și să asculți poveștile lor. Cred că asta m-a ajutat mult să conectez mai ușor punctele, să creez oportunități de business și parteneriate de durată.
Ca să aduci idei la masă, trebuie să crezi foarte mult în ele, să fii dispus să explorezi, să experimentezi. Mai mult, trebuie să ai o înțelegere bună asupra viziunii unui eveniment/brand și vezi dacă se potrivește cu obiectivelor de comunicare ale potențialului partener. Dar întâi de toate, e important ca brandurile cu care colaborezi să ofere informații despre obiectivele lor de comunicare. Abia atunci când ai toate informațiile, se poate crea un context bun pentru a prezenta idei și concepte cu sens.
Provocări din munca ta
Mereu am câte o provocare, însă cea mai mare în momentul ăsta este să construiesc parteneriate de lungă durată pentru proiectele pe care le reprezint.
Știu cât de greu este pentru project manager să facă rost de finanțe pentru a pune un concept pe picioare și știu cât de greu este pentru organizații să se angajeze într-un proiect nou pe lângă workload-ul pe care-l au la birou. Așa că satisfacția cea mai mare o am atunci când reușesc să conectez companii cu proiecte sau evenimente. Nu e ușor, însă atunci când se întâmplă, mă simt ca un adevărat brand match-maker! :))
Planuri pentru 2022
Focus pe un portofoliu de peste 20 festivaluri și platforme de events din toată țara, programate pentru 2022, și la care deja lucrez împreună cu parteneri și organizatori.
În ultima perioadă am petrecut timp prin comunități de crypto, dar vizitez și multe galerii de artă de pe coasta de est a Americii. De aceea am lansat Colorcodes, un studio de design dedicat proiectelor din fintech și crypto. Am început deja să lucrăm cu câteva companii cărora le livrăm branding și grafică pentru NFT-uri.
Mai pregătesc un studio dedicat picturilor murale comerciale. Sunt foarte entuziasmat de proiect fiindcă e un mix între pasiunea mea pentru arta murală și advertising, domeniul în care activez. Mă bucur tare că lucrăm cu artiști locali unde avem ocazia să facem comunicare pentru branduri. My partner in crime este Cristian Neagoe, care vine cu o expertiză în domeniu de peste 16 ani.
În rest, să ne-aducă anul următor mai puțin covid și mai multă inspirație și satisfacție în ceea ce facem.