Spoiler alert: vine Craciunul. N-a furat nimeni, nimic. Poate doar startul, pentru ca, desi premiera e pe 25 decembrie, noi gustam din toate pana atunci. Si din povesti, si din cozonaci. Insa, cele mai bune povesti se fac fara reteta. Se respecta o singura regula - cea mai mare provocare la campaniile de Crăciun este sentimentul apăsător de „s-a mai făcut”. Deci, creativi din toate agentiile, cu ce ati venit nou anul acesta?
Noi am vrut sa-i cunoastem pe o parte din cei care au creat spoturile de Craciun. Am vrut sa stim ce a insemnat lucrul la astfel de campanii in pandemie, cum au intrat in atmosfera festiva, ce amintiri frumoase au de sarbatori si ce-ar povesti cu Mos Craciun la o cafea.
Iulia Bold, Art Director, si Mircea Tara, Copywriter, McCann Bucuresti, au fost curiosi despre cum isi invata Mos Craciun elfii sa zboare si cât ia din drepturile de imagine de la Coca-Cola Company. Noi am vorbit cu ei despre cele de mai sus si despre cum arata trendurile campaniilor din acest sezon, ce clisee se folosesc si cum arata un Craciun romanesc.
Cat despre inspiratia pentru spoturi, Iulia spune ca „poate veni dintr-o carte, un film, o expoziție foto, o excursie, o poveste a unui prieten, sau ceva ce auzi la coada la vin fiert în târgul de Crăciun”, iar Mircea ne povesteste despre cum o amintire de-a lui, de la 4-5 ani, din jurul bradului de acasa, a ajuns in spotul de sarbatori la care a lucrat in acest an.
Campanii de sezon
Mircea: Anul acesta am lucrat pe un singur cont de Crăciun, cât pentru trei. Asta pentru că am pregătit cu Vodafone o campanie complexă și multe spoturi dedicate.
Iulia: Anul 2020 și 2021 au venit cu multe provocări pentru toată lumea, dar și cu proiecte faine care ne-au scos din rutina zilnică și ne-au provocat să scoatem cele mai crazy idei într-un timp scurt.
Unul dintre ele a fost brieful de Crăciun Vodafone, brandul care anul acesta oferă tuturor câte un cadou de Craciun, deci nimeni nu scapă negiftuit. Campania Vodafone ‘Crăciunul e magic pentru toți’ este rezultatul a multor serii de idei și a multor prezentări, care a ajuns să fie filmată cu doar câteva zile înainte de a fi on air.
Timing-ul
Mircea: Timing-ul este mereu același, pe orice proiect: scurt. Foarte scurt. Am făcut magie de Crăciun în mai puțin de 7 zile.
Iulia: Pregătirea campaniei lucrând de acasă a fost cea mai mare provocare.
Pe lângă o idee faină de Crăciun e foarte importantă și execuția ei. Ne-am organizat mai bine, individual, și ne-am reunit ideile virtual. Faptul că am pregătit un storyboard și un brief de producție cât mai complex au setat pe larg atmosfera poveștilor și au ajutat la producerea a tot ce ne-am imaginat.
Trendurile din 2021
Mircea: Toată lumea ar vrea să scoată următorul spot de Crăciun John Lewis sau Aldi. Iar aici ne includ și pe noi. O poveste bună merge mereu bine cu sezonul cadourilor. Dar pe lângă acest lucru am observat două aspecte la campaniile de sezon din anul acesta: o tendință de celebrare a celor care în pandemie au dăruit și dăruit continuu (ceea ce am făcut și noi cu Vodafone), dar și spoturi care vorbesc mai afectat despre a fi împreună de sărbători.
Dacă în anii pre-pandemici mesele în familie erau mai mult motiv de umor (abia așteptai să scapi de mătușa care te întreba când te căsătorești, când faci copil, de ce nu ai iubit, de ce nu știi să faci sarmale), anul acesta au căpătat mai multă greutate și prețuire.
Campaniile de Craciun in pandemie
Mircea: Toată partea de pre-producție, creația, este cam la fel. Producția în schimb vine cu rigorile ei: teste peste teste anticovid la filmare, măștile peste nas (mai puțin la selfie-uri de pe set, ahem) și multe call-uri online. Dar nu cred că mai vorbim de provocări, cum era la începutul pandemiei când nimeni nu știa cu ce se mănâncă și nu aveam nici vaccin. Sunt doar niște pași în plus ce țin de protecție și sănătate și dureri de cap după câte un PPM de 4-5 ore în fața monitorului.
Procesul de creatie
Mircea: Cea mai mare provocare la campaniile de Crăciun este sentimentul apăsător de „s-a mai făcut”. Dificultatea este să treci dincolo de ideile pe care le ai pe modul automat. Și aici e important research-ul, dar și bagajul emoțional și cultural personal.
Iei ceva din ce ai trăit și lipești cu ceva de acum. Cauți idei prin papucii altora. Te pui în locul lor și încerci să îți imaginezi cum ar trăi ei Crăciunul, ce fac ei de Crăciun, ce i-ar face pe ei să zâmbească.
Procesul e același ca la orice altă campanie, doar că îl repeți de mai multe ori, până găsești ceva ce să se diferențieze.
De unde vine inspiratia
Mircea: Din brief și din ce ai trăit și din campaniile care s-au mai făcut și pe care încerci să eviți să le faci și tu.
Iulia: Cea mai tare parte este că inspirația poate veni dintr-o carte, un film, o expoziție foto, o excursie, o poveste a unui prieten, sau ceva ce auzi la coada la vin fiert în târgul de Crăciun. Dar este rezultatul a multor procese pe care nici nu le conștientizăm. De cele mai multe ori, cele mai tari povești le aflăm defapt în afara job-ului și apoi ni le aducem aminte în brainstorming-uri.
Atmosfera festiva
Mircea: Eu intru în atmosfera de Crăciun doar dacă ninge. Fără zăpadă pentru mine nu prea e Crăciun. Cât despre atmosfera din agenție, la unii e mai Crăciun ca la alții, depinde de fiecare cum își amenajează biroul de acasă.
Iulia: La filmare cred că am intrat în atmosfera de Crăciun. Deși nu era încă pe bune, că era noiembrie, toate decorurile construite de Crăciun m-au dus cu o săptămână mai devreme în târgul de Crăciun. Cât de important e decorul! Haha, și frigul era și el prezent.
Cea mai misto amintire de Craciun
Mircea: Aveam vreo 4-5 ani. Mama gătea prăjituri în bucătărie, mirosul de foi coapte și creme ajungea până în camera de zi unde aveam un brad împodobit și luminat. Pe fundal colinda Hrușcă. Era 24 decembrie, undeva după miezul nopții. Stăteam întins pe covor, sub crengile bradului și mă uitam la luminițele colorate în așteptarea lui Moș Crăciun. Și am adormit acolo. Evident. M-am trezit când eram luat în brațe de mama ce terminase prăjiturile ca să mă ducă în pat. Mă bucur că am reușit să introduc această amintire într-unul dintre spoturile de Crăciun Vodafone de anul acesta.
Iulia: În agenție, că am reușit să facem 2 ani la rând în pandemie două campanii super nice de Crăciun pentru Emag și Vodafone, alături de Mircea, Rusu și Rux. În familie, țin minte că aveam 14 ani și am primit sub brad o chitară electrică și cumva ai mei au păstrat magic momentul ca și când era de la Moș Crăciun.
Cea mai frumoasa reclama de sarbatori
Mircea: Cea pe care am să o fac anul viitor.
Iulia: Din ultimii ani, Come Together H&M Holiday (Wes Anderson) și John Lewis Christmas advert 2018 featuring Elton John.
Cliseele
Mircea: Trebuie să recunoaștem. O parte din farmecul Crăciunului sunt toate clișeele asociate cu el: împodobitul bradului, cadoul sub brad, Moșul cu sania lui, renii, tirul Coca Cola, colindele, Hrușcă. Luate separat pot fi enervante, dar puse împreună te bagă în atmosfera de Crăciun.
Iulia: Faptul că ne strângem la masă și mâncăm mult, ok, facem asta oricum, dar Crăciunul e mai mult decât masa aceea, nu?
Cea mai crazy idee pentru o campanie de Crăciun, refuzată
Iulia: Nu pot să spun, aștept să o aprobe cineva!
Grinch sau colinde din septembrie?
Mircea: Categoria colinde în decembrie. Maxim 2 săptămâni înainte de Crăciun.
Iulia: Grinch în septembrie.
Ce-ai povesti cu Mos Craciun la o cafea
Mircea: Ce cărți a mai citit? Dacă îi place fantasy-ul, ținând cont că el e cu magie, are prieteni/angajați elfi? De unde își cumpără boabele de cafea? Dacă el știe că în fapt Crăciunul nu e despre el? Cât ia din drepturi de imagine de la Coca-Cola Company?
Iulia: Dacă ți-ai regiza propriul film, cum ai vrea să fie spusă povestea lui Moș Crăciun? Cum arată Moș Crăciun in restul anului și ce pasiuni are? Are copii? Cum înveți elfii să zboare? Elfii ce fac în restul anului, au competiții sportive de zbor? Dacă ai face o expoziție foto, cum ar arăta ea? Deschizi un muzeu cu toate desenele primite de la copii?
Ce inseamna un Craciun romanesc
Mircea: În România totul e un melanj – o îmbinare de ce era cândva, cu ce vedem la TV sau online, cu propriile noastre idei. Doar românul știe mai bine decât oricine, nu? Dar probabil, tocmai acest amestec, câte un pic din toate, face Crăciunul de azi să fie un Crăciun românesc.
Niște șorici pe masă, pomana porcului, un brad cu luminițe activate direct de pe telefon, o colindă de-a lui Hrușcă în fundal, cadouri comandate de pe eMAG, stat la coadă pe Valea Prahovei sau pe Dealu Negru, urmărit Singur acasă pe ProTV.
Iulia: Faptul că rudele, bunicii și toată familia se adună împreună și de cele mai multe ori la țară, și cine nu are țara la bloc, dar tot e mai autentic decât ceea ce vedem în reclame. Un Crăciun românesc înseamnă nu doar să mănânci cinci feluri de mâncare, ci multe momente adunate, să primești chestii croșetate de bunici, veste, goblenuri sau căciuli, să o înveți pe mamaie să-și facă selfie, să fii sorcovit de nepoți, să dai portocale și covrigi la colindători care vin la ușă, sau să te colinde cu ursul în fața blocului.
Ce e diferit este că avem aceste multe tradiții care încă se țin și pe care cred că ar trebui să le prețuim mai mult. Pe lângă ele cred că “ler-ul” e românesc și nu-l mai are nimeni.
Consumerismul
Iulia: Aștept să văd o campanie “Opt outside” pe tema asta pentru Crăciun.
Ce iti place cel mai mult de Craciun
Mircea: Zăpada. Liniștea din noaptea de Crăciun. Și ceea ce sărbătorim (nu și cum o facem) – faptul greu de înțeles, nebunesc de-a dreptul, ca lui Dumnezeu i-a păsat atât de mult de noi încât și-a luat haine de om pe El și a venit să ne colinde.
Iulia: Ne strângem cu toții de Crăciun, pentru mine asta e cel mai frumos moment și cadou.
La ce visezi in 2022
Mircea: La mai mult timp pentru citit și scris. Seria fantasy începută acum cinci ani, nu vrea nicicum să se scrie singură. Și mai visez la un Cannes.
Iulia: Să învăț și mai multe skill-uri și să fac campanii cu purpose. Să cunosc și mai mulți oameni, să călătoresc mai mult, să fac mai multe ilustrații.